Aktuálne dianie 24. január 2018

ZÁCHYTNÉ PARKOVISKÁ: Koľko áut prichádza do mesta a kde umiestniť parkoviská (3.časť)


Hlavné mesto Slovenska nemá do dnešných dní ani jedno záchytné parkovisko, s príslušnou infraštruktúrou, ktoré by zodpovedalo jeho potrebám.

V roku 2017, takmer pred rokom, bol zverejnený dokument pod názvom „Vyhľadávacia štúdia možností realizácie záchytných parkovísk a parkovacích domov v Bratislave“.

Dokument si objednal bratislavský magistrát. V tretej, záverečnej časti prinášame niektoré zaujímavé informácie týkajúce sa množstva áut prúdiacich denne do Bratislavy a o možnostiach vytvorenia záchytných parkovísk v jednotlivých mestských lokalitách tak, ako ich navrhuje Vyhľadávacia štúdia.

Tá využíva analýza výstupov z dopravného modelu Územného generelu dopravy - ÚGD (2015).

Vjazdy áut do mesta v súčasnosti medzi 7,00 – 10,00 hod.

Štúdia priniesla v roku 2017 aj informácie o počtoch osobných áut vstupujúcich do mesta v čase medzi 7. a 10. hodinou z jednotlivých smerov podľa výstupov dopravného prieskumu.

Podľa neho zo smeru Pezinok, Modra II/502 prichádza v tomto čase - 2413 áut. Trnava, Žilina diaľnica D1 – 6464, Ivanka pri Dunaji, Senec cesta I/61- 4268, Chorvátsky Grob cesta III/1082 -1429, Rovinka, Dunajská Lužná cesta I/63 – 4080, Most pri Bratislave cesta II/572 – 2875, Rusovce, Rajka diaľnica D2 – 2209, Kittsee,Viedeň cesta E58 – 760, Čunovo, Rajka cesta I/2 – 777, Wolfsthal, Hainburg cesta I/61 – 1827, Malacky, Brno diaľnica D2 – 2912, Stupava cesta I/2 – 3004, Stupava cesta II/505 – 721. Spolu: 33736.

Vjazdy áut v roku 2040 (7,00 - 10,00 hod.)

Štúdia priniesla aj prehľad počtov osobných áut vstupujúcich do mesta v čase medzi 7. a 10. hodinou z jednotlivých smerov vo výhľade v roku 2040.

Pezinok, Modra II/502 - 1912 áut, Trnava, Žilina diaľnica D1 – 7705, Ivanka pri Dunaji, Senec cesta I/61 – 2108, Chorvátsky Grob cesta III/1082 – 1971, Rovinka, Dunajská Lužná cesta I/63 2056, Most pri Bratislave cesta II/572 – 2371, Šamorín, Dunajská Streda rýchlostná cesta R7 - 10596, Rusovce, Rajka diaľnica D2 – 2447, Kittsee,Viedeň cesta E58 – 760, Čunovo, Rajka cesta I/2 – 1128, Wolfsthal, Hainburg cesta I/61 – 2172, Malacky, Brno diaľnica D2 – 3034, Stupava cesta I/2 – 3435, Stupava cesta II/505 – 815. Spolu: 42511.

Podľa uvedených údajov je odporúčané v 1. etape vo väzbe na aktuálnu intenzitu dopravy zabezpečiť kapacitu cca 6750 parkovacích stojísk s výhľadovou rezervou pre cca 8500 parkovacích stojísk v zmysle predpokladaného nárastu dopravy v roku 2040.

V zmysle ÚPN mesta je navrhnuté zabezpečiť vo vzťahu k počtu obyvateľov 8 000 - 8 900 parkovacích stojísk.

Vytvorenie záchytných parkovísk za hranicami zastavaného územia mesta

Podľa štúdie, vytvorenie záchytných parkovísk za hranicami zastavaného územia mesta, má maximálne odbremeniť komunikačný systém mesta od prichádzajúcej individuálnej automobilovej dopravy, keďže umožňuje návštevníkom odstaviť svoje vozidlá ešte pred zastavaným územím mesta.

Fungovanie systému nie je závislé na aktuálnej dopravnej situácii na vnútromestských komunikáciách.

Následkom tohto riešenia je ale väčšia vzdialenosť záchytných parkovísk od jednotlivých cieľov a tým i horšia časová dostupnosť.

„Poloha mimo zastavaného územia mesta bude zároveň pred spustením systému vyžadovať dobudovanie existujúcich systémov verejnej dopravy.

Distribúciu návštevníkov k jednotlivým parkoviskám je odporúčané zabezpečiť prostredníctvom diaľnice D4 a tým redukovať potenciálny počet prestupov a znížiť tak čas potrebný na dosiahnutie cieľa systémami verejnej dopravy“,píše sa vo vyhľadávacej štúdii.

Vytvorenie záchytných parkovísk v rámci zastavaného územia mesta

Tento systém podľa štúdie čiastočnej zaťažuje komunikačný systém mesta, najmä diaľničný okruh a vonkajší dopravný polokruh, ktorý spolu s koridorom diaľnice D4 využíva na distribúciu IAD na záchytné parkoviská viazané ku koridoru diaľnice v miestach jej križovania s hlavnými mestskými radiálami.

Systém vychádza zo zámeru zachytiť prichádzajúce vozidlá čo najbližšie od zjazdu z diaľnice, prípadne z vonkajšieho dopravného polokruhu a nepustiť ich ďalej do centra mesta.

Fungovanie systému je čiastočne závislé na aktuálnej dopravnej situácii na vnútromestských komunikáciách, umožňuje však výraznejšie skrátiť čas dojazdu do cieľa prostredníctvom verejnej dopravy a rovnako i využitie existujúceho systému verejnej dopravy bez jeho nevyhnutného rozširovania.

Tento systém súčasne podstatne zvyšuje atraktivitu záchytných parkovísk pre návštevníkov prichádzajúcich do mesta mimo rannej dopravnej špičky, kedy sú príjazdové komunikácie do mesta prevažne voľné.

Vzhľadom na potenciálnu polohu záchytných parkovísk môže tento systém napomôcť i rozvoju zanedbaných lokalít narúšajúcich štruktúru mesta.

Medzi lokality, ktoré sú pre umiestnenie záchytných parkovísk systému P+R určené i podľa ÚPN a ÚGD patria územia v blízkosti železničných staníc Bratislava - Podunajské Biskupice, Bratislava - Devínska Nová Ves, v blízkosti letiska M.R. Štefánika, v lokalitách Janíkov dvor, Lamačská brána (Bory) a Zlaté piesky.

Vyhľadávacia štúdia:

Podunajské Biskupice

Lokalita sa nachádza na vstupe do mesta z juhovýchodu v smere od cesty II/572. Po realizácii diaľnice D4 získa lokalita priame napojenie prostredníctvom križovatky Podunajské Biskupice a narastie tak jej potenciál pre zachytenie návštevníkov a ich prestup na železnicu, príp. MHD.

Lokalita sa nachádza na okraji zastavaného územia mesta a parkovisko tak patrí medzi potenciálne vonkajšie záchytné parkoviská.

Devínska Nová Ves

Lokalita sa nachádza na vstupe do mesta zo severozápadu v smere od diaľnice D2 a cesty II/505.

Vzhľadom na svoju pomerne vzdialenú polohu od hlavných príjazdových trás i obmedzené spádové územie vo vzťahu k návštevníkom mesta má daná lokalita obmedzený význam ako záchytné parkovisko pre Bratislavu.

Vzhľadom na polohu pri železničnej stanici Devínska Nová Ves sa javí perspektívnejšie využitie územia skôr ako záchytného parkoviska pre cestujúcich do Rakúska, ktorý tu budú mať možnosť odstaviť vozidlá a pokračovať ďalej v ceste po železnici.

Letisko M.R. Štefánika

Lokalita predstavuje jeden z hlavných nástupných bodov do mesta.

Svojou polohou na okraji zastavaného územia mesta, v kontakte s diaľnicou D1 ponúka atraktívnu lokalitu i pre vybudovanie záchytného parkoviska systému P+R slúžiaceho pre návštevníkov vstupujúcich do mesta po diaľnici D1. Napojenie územia na verejnú dopravu je v súčasnosti zabezpečené autobusovou dopravou.

Do budúcna sa však uvažuje s napojením územia na železničnú dopravu v smere od stanice Bratislava - Nové Mesto a potenciálne i s predĺžením električkovej trate z Ružinovskej ulice.

Vzhľadom na svoju polohu parkovisko patrí medzi potenciálne vonkajšie záchytné parkoviská.

Janíkov dvor

Územie sa nachádza na južnom vstupe do mesta v smere od mestských častí Jarovce, Rusovce a Čunovo a najmä z priľahlých obcí maďarského a rakúskeho pohraničia.

Nachádza sa v blízkosti cesty I/2, ktorá spolu s diaľnicou D2 tvorí hlavný vstup do mesta z juhu.

V súčasnosti je územie obslúžené autobusovou dopravou, nachádza sa tiež v blízkosti železničnej trate Bratislava - Petržalka - Rusovce, na ktorej ale v súčasnosti nepremáva osobná vlaková doprava.

Podmienkou využitia lokality pre efektívne fungovanie záchytného parkoviska je zabezpečenie rýchleho spojenia s centrom mesta verejnou dopravou, či už dobudovaním pripravovanej trasy električky, prípadne zabezpečením vyhradeného koridoru pre autobusovú dopravu. Lokalita sa nachádza na okraji zastavaného územia mesta a parkovisko tak patrí medzi potenciálne vonkajšie záchytné parkoviská.

Lamačská brána (Bory)

Lokalita Lamačskej brány predstavuje vstupný priestor do mesta zo severozápadu, v ktorom sa zbiehajú všetky hlavné komunikačné trasy, ktoré predstavujú diaľnica D2, cesty I/2 a II/505 ako aj železničná trať č. 110 Bratislava - Kúty. Vo vzťahu k možnosti využitia železnice je v území pripravovaná výstavba železničnej zastávky.

V súčasnosti je spojenie územia s centrom mesta zabezpečené autobusovou dopravou.

Výhľadovo sa uvažuje s napojením územia i na električkovú dopravu jej predĺžením z mestskej časti Dúbravka.

Keďže sa lokalita nachádza na okraji zastavaného územia mesta je zaujímavá pre umiestnenie parkoviska potenciálne patriaceho medzi vonkajšie záchytné parkoviská.

Zlaté piesky

Územie sa nachádza na vstupe do mesta zo severovýchodu. Napojené je prostredníctvom Cesty na Senec na diaľnicu D1 a predstavuje jeden z najvýznamnejších vstupov do mesta. Lokalita je napojená na električkovú dopravu, ktorá zabezpečuje jej spojenie s centrom mesta.

Vzhľadom na svoju polohu na okraji zastavaného územia mesta je zaradená medzi potenciálne vonkajšie záchytné parkoviská.

Vnútorné záchytné parkoviská

Ako lokality vnútorných záchytných parkovísk sú navrhované v smere z juhu CMC Petržalka, v smere z juhovýchodu Pálenisko, Prístavný most. V smere zo severu Bojnická – Šešlochty, ŽST Vinohrady.

V smere zo severovýchodu Bojnická, Jurajov dvor, Odborárska. V smere z východu Gagarinova - diaľnica D1, Cintorín Vrakuňa. V smere zo západu Tesco – Lamač.

Parkovacie domy

Pre umiestnenie parkovacieho domu je odporúčané využiť lokality Janíkov dvor – sever, CMC Petržalka, Incheba, Zlaté piesky, Rožňavská, Jurajov dvor, Odborárska, Letisko M. R. Štefánika a podmienečne i lokality OBI Lamač, Vajnory, Na výslní a Kapitulské pole.

(red, rl)

Zdroj: Vyhľadávacia štúdia možností realizácie záchytných parkovísk a parkovacích domov v Bratislave Inštitút priestorového plánovania, február 2017

Prvá časť článku je tu a druhá tu

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter