Aktuálne dianie 19. máj 2017

Nový Starý most rok po: Kritika aj chvála zo strany Cyklokoalície


Presne 19. mája vstúpila verejnosť opäť na zrekonštruovaný Starý most, ktorý bol uzatvorený od začiatku decembra 2013.

Jeho prestavba sa oficiálne skončila 16. decembra 2015. Po kolaudácii pustili v druhej polovici mája 2016 na most najskôr verejnosť.

Na Starom moste vznikol z oboch strán aj cyklochodník. AKO ho hodnotí po roku fungovania Cyklokoalícia? Tu sú názory jej členov:

Zora Pauliniová, konzultantka pre verejné priestory: Nová cyklotrasa je dôležitým fenoménom - priniesla významné a funkčné dopravné spojenie tam, kde by aj logicky malo byť.

Z dopravného hľadiska sa ľudia ľahko a rýchlo dostanú po Štúrovej ulici na Starý most a do Petržalky, kde môžu pokračovať popri Chorvátskom ramene, alebo aj iným spôsobom ďalej.

Bicykel sa tak stáva významnou konkurenciou v tom, ako sa rýchlo a bezpečne prepraviť v krátkom čase z Petržalky do centra mesta a naopak.

Druhý aspekt prináša otázku bezpečnosti, príjemnosti a atraktivity.

Ukázalo sa, že cyklotrasy môžu byť aj segregované, ako je to na jednej strane Štúrovej ulice a že môžu viesť v príjemnom prostredí tak, aby sa k cyklistom mohli pridať aj rodičia s deťmi, ktoré chodia do školy - a je ich čoraz viac.

Je nesmierne príjemné a zdravé pohybovať sa v zelenom prostredí, kde navyše cesta cez Dunaj prináša krásne pohľady.

Negatívom, s ktorým sa na Štúrovej ulici stretávame, je bezohľadné parkovanie vodičov, ktorí zastanú priamo na cyklotrase napriek tomu, že to zo zákona horizontálne značenie zakazuje.

V zime sme sa tiež stretli s tým, že ani táto ukážkovú trasa nebola mestom čistená a týždeň po snežení bola pokrytá zmrznutou ľadovou vrstvou.

Zo širšieho pohľadu nie sú dobre vyriešené napojenia na verejné priestory - napríklad bezpečné napojenie z Fajnorovho nábrežia.

Tomáš Peciar: Štúrova i Starý most sú rešpektované priestory aj zo strany našich holandských kamarátov - expertov. Navyše, pri Starom moste z Petržalskej strany vznikla komunitná cyklodielňa Cyklokuchyňa, ktorá sa presunula zo Šafárikovho námestia.

Starý most mohol mat lepšie napojenie na Eurovelo 6, ktoré je veľmi navštevované zahraničnými cyklistami.

Dôležité bude napojenie ďalej do Petržalky, lebo tá ako mestská štvrť, by mohla byť akousi Mekkou cyklodopravy kvôli jej vhodnému umiestneniu, rovine a podmienkam spojenia.

Igor Trenk: Je to projekt, ktorý stál 70 miliónov euro, preto by som očakával, že nebude obsahovať zásadné chyby. Konkrétne ide o nedoriešené napojenia pri moste na strane Starého Mesta.

Napríklad: 1. Semaforový stĺp v strede cyklopruhu smerom do mesta, 2. Pokračujúci zmiešaný priestor len kvôli tomu, že niekto nezladil prácu inžiniera trakčného vedenia a cyklotrasy.

3. Hrboľatý povrch na cyklopruhoch na moste. 4. Nedostatočný priestor pre chodcov na Štúrovej, pretože tam zostal pruh pre automobilovú dopravu

5. Nedoriešený smer od Eurovei do Petržalky, čiže musím ísť do Petržalky v protismere a taktiež vlastník Eurovei sľúbil doriešiť cyklopruh pred Euroveou, doteraz sa tak nestalo.

6. Zastávka na petržalskej strane je veľmi blízko mosta, čím sa vytvára kolízny bod pre chodcov a cyklistov

7. Semafory nefungujú v prospech pešej a cyklistickej dopravy, čo je v zahraničí bežné. Toto vnímam ako najzásadnejšie problémy.

Väčšina by sa dala jednoducho napraviť, pokiaľ by zodpovední úradníci chceli. Bohužiaľ, magistrát Bratislavy je dlhodobo nefunkčný.

Starý most sa pôvodne volal Most Františka Jozefa a slávnostne ho otvorili 1. januára 1891.

Po prvej svetovej vojne zmenil názov na Štefánikov most, po druhej svetovej vojne zase na Most Červenej armády.

Názov Starý most nesie od roku 1990.

(rl)

Foto: BK-rl

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter