Cyklistom je v Bratislavskom samosprávnom kraji aktuálne k dispozícii už viac ako 1000 km značených cyklotrás. V uplynulom období bolo dokončených viacero projektov či už priamo v Bratislave alebo v oblasti kraja. Niektoré majú ambíciu významne posunúť cyklodopravu vpred a odľahčiť preťaženú automobilovú dopravu do území s vysokou mierou pracovných príležitostí. Iné menšie projekty zase prispievajú ku skvalitneniu a bezpečnosti cyklotrás v meste.
Aké konkrétne novinky pribudli na území Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), či v hlavnom meste? Čo všetko sa v oblasti cyklodopravy počas pandémie stihlo aj nestihlo zrealizovať či dokončiť sme zisťovali na Bratislavskej župe.
Aké cyklotrasy pribudli v bratislavskom kraji?
V uplynulých mesiacoch bolo v bratislavskom kraji dokončených niekoľko cyklotrás. Tie realizovali jednotlivé obce v spolupráci s Bratislavským samosprávnym krajom.
Prvú cyklotrasu, ktorú si predstavíme, využívajú prevažne miestni obyvatelia na dopravu medzi obcami. Vybudovaná trasa však poteší aj cykloturistov pri spoznávaní okolitého kraja. Cyklotrasu lemuje Rybník Viničné. Je obklopený prírodou a v budúcnosti tu vyrastie oddychová zóna, kde sa bude dať občerstviť a nabrať sily do ďalších kilometrov.
Cyklotrasa Slovenský Grob – Viničné – 195 122,93 EUR – 0,98 km
Cyklotrasa Viničné – Slovenský Grob – 388 378,57 EUR – 1,83 km
Bezpečné a ekologické cestovanie za prácou má umožniť aj cyklotrasa „približujúca“ dve susedné obce, tento krát na Záhorí. Malé Leváre s Veľkými Levármi spája trasa cez lokalitu „Jehličky“. Následne prepojí Veľké Leváre so železničnou stanicou zmodernizovaným a rozšíreným združeným chodníkom pre peších a cyklistov. Súčasťou cyklotrasy má byť aj krytý cyklostojan s kapacitou viac ako 100 bicyklov umiestnený pri železničnej stanici. Túto trasu už testujú rodičia s deťmi či miestni inlineri na kolieskových korčuliach.
Cyklotrasa Malé Leváre – Veľké Leváre – 415 321,75 EUR – 3,313 km
Do tretice spomenieme cyklodopravné spojenie Studené – Most pri Bratislave, ktoré vzniklo ako súčasť Podunajskej cyklodopravnej trasy. Cyklistická cestička je dlhá 1,78 km. Spája miestnu časť s centrom obce a uľahčuje tak obyvateľom dochádzať do práce v obci či prestúpiť na spoje hromadnej dopravy.
Studené – Most pri Bratislave – 459 356,75 EUR – 1,78 km
VYSOMARCH aj nová Vinohradnícka cyklistická trasa
Bratislavská župa nedávno predstavila aktualizovanú koncepciu cyklodopravy. Dokument má reflektovať nielen na nové programové obdobie 2021 – 2027, ale zároveň navrhuje prepojenie miest a obcí na územia s vysokou mierou pracovných príležitosti a strategické prestupové terminály hromadnej dopravy. „Jedným z hlavných cieľov tohto dokumentu je dosiahnuť maximálnu integráciu cyklistickej dopravy s ostatnou verejnou dopravou, ktorá bude viesť k zníženiu podielu využívania automobilovej dopravy v prospech cyklistickej dopravy,“ uvádza Bratislavský samosprávny kraj. Pozreli sme sa teda na to aké konkrétne riešenia v cyklodoprave ponúka.
Prepojenie SENECKA a PEZINSKA
Príkladom snahy o skĺbenie cyklodopravy s verejnou dopravou je navrhnutá cyklodopravná trasa Senec – priemyselný park Senec – Pezinok. Projektom sa prepoja dve susediace okresné mestá a vybuduje cyklistická infraštruktúra pre cyklistov dochádzajúcich za prácou do Priemyselného parku Senec. V Pezinku a Senci sa podľa koncepcie bude cyklotrasa napájať na Integrovaný dopravný systém a navrhované, novovzniknuté cyklotrasy. Samotná realizácia by mala byť hotová do konca roka 2025.
1. Spoznávanie vinohradníckych skvostov
Ďalším pripravovaným projektom je Vinohradnícka dopravná cyklistická trasa. Jej realizácia je v prvej etape naplánovaná v úseku Svätý Jur – Pezinok železničná stanica. Trasa má prepojiť tradičné vinohradnícke a historicky zaujímavé územia v podhorí Malých Karpát s Bratislavou. Začínať bude vo Svätom Jure, následne prechádza mestom Pezinok, obcou Vinosady, mestom Modra, obcou Dubová, katastrálnym územím Píla a obcami Častá a Doľany. Dokončenie prvej etapy (Svätý Jur-Pezinok) sa predpokladá do polovice roka 2026.
2. Ďalšia cyklobrána do Rakúska
Spojením názvov obcí Vysoká pri Morave a Marchegg vznikol projekt Vysomarch. Ten sľubuje fanúšikom dvojkolesovej dopravy ďalšie možnosti cykloturistiky v prihraničnej oblasti. Ide o výstavbu nového cyklomostu cez rieku Morava. Bude mať dĺžku 270 metrov a šírku 4 metre s konštrukciou zavesenou na oceľových pilieroch. Dobrou správou je, že prví cyklisti sa po Cyklolávke Vysoká pri Morave – Marchegg budú môcť previezť už v prvej polovici roku 2022.
3. Dlhoočakávaný projekt cyklolávky ponad železnicu
Bratislavčanov žijúcich v lokalitách Lamač a Dúbravka by mohol po niekoľkoročných prípravách potešiť dlhoočakávaný projekt cyklolávky. Ide o významnú infraštruktúru v oblasti alternatívnej dopravy a prepojenia Dúbravky s okolitými mestskými časťami. Bicyklom sa tak miestni obyvatelia budú vedieť ľahšie dopraviť do zamestnania, napríklad do Volkswagenu. Samotná cyklolávka ponad železnicu bude riešená ako obojsmerný pruh pre peších a pruh pre cyklistov, mala by mať dĺžku 60 metrov a šírku 4 metre. Lávka by mala uniesť aj jedno vozidlo v prípade potreby – sanitku alebo hasičov. Projektovú prípravu zabezpečujú mestské časti, samotná realizácia bude prebiehať pod záštitou Bratislavského samosprávneho kraja. V budúcom roku sa plánuje na tento projekt preinvestovať 900 000 EUR.
jp
Foto: TASR, BSK
Aktuálne dianie 20. máj 2025 – 5554×
Delikateso "dobroty" vo vyše 40 predajniach a už aj na e-shopeAktuálne dianie 11. máj 2025 – 541×
ZŠ Pavla Marcelyho: Cestujeme, učíme sa a rastieme vďaka programu Erasmus+Aktuálne dianie 17. máj 2025 – 527×
Starosta Petržalky Ján Hrčka sa vzdal funkcie