Aktuálne dianie 10. jún 2022

Aké má byť nové trhovisko Miletička?


Mesto zisťovalo u občanov a predajcov, ako by malo ikonické miesto Bratislavy vyzerať

Sobota ráno. Na trhovisku je čulý ruch. Obyvatelia z blízkeho i vzdialenejšieho okolia sa sem vybrali, aby svoj raňajkový stôl doplnili o čerstvú jarnú zeleninu, vajíčka či chrumkavé pečivo. Ľudia si rokmi obľúbili špecifickú atmosféru a prívetivosť tohto miesta. Niektorí návštevníci tu majú svojich obľúbených predajcov. Na mieste cítiť „človečinu“.

Keď však dáme pocity bokom narazíme na roky látané problémy, ktoré či chceme alebo nie, vyskakujú z každého rohu trhoviska. Zatekajúce strechy stánkov, v lete teplota šplhajúca sa k 50 stupňom Celzia aj nedostatočná hygiena. Návštevníci i predávajúci dlhodobo volajú po rekonštrukcii či bezbariérovosti. Mesto Bratislava chcelo poznať ich potreby a predstavy o kvalitnom trhovisku, preto pripravilo prieskum. Podnety sumarizuje správa, ktorú publikuje Metropolitný inštitút Bratislava (MIB). Tá bude súčasťou zadania pre urbanisticko-architektonickú súťaž.

Sedem z desiatich opýtaných navštevuje trhovisko celý život

V čase medzi 10:00 a 13:00 hodinou je na trhovisku bežne najväčší ruch. Skladba ľudí je pestrá. Návštevnosť je podľa správy nadlokálna, teda navštevujú ho zákazníčky i zákazníci aj z iných mestských častí. „Prieskum ukázal, že 2/3 respondentov žijú v Ružinove (63,5 %), významne zastúpené sú ale aj  návštevy zákazníkov zo susedných mestských častí Nové Mesto (9,0 %), Staré Mesto (7,1 %) a  Petržalka (6,6 %),“ poukazuje prieskum.

 

Najpočetnejšou skupinou návštevníkov sú seniori. Mnohí uvádzajú, že trhovisko je pre nich miestom, ktoré neodmysliteľne patrí k ich životu. Cenia si najmä lokálnosť ovocia a zeleniny a či cenovo dostupnejšie tovary ako textil.

Aké produkty chcú ľudia nakupovať?

Asi málokoho prekvapí, že na trhovisku je najväčší záujem o lokálne produkty (88%). No dopyt je aj po výrobkoch z medzinárodnej kuchyne (58%). Niekedy sa však stáva, že ideme nakúpiť lokálnu potravinu a domov prídeme s jahodami zo španielska. Korektné údaje o pôvode tovaru často chýbajú. Na tie apeluje tak Metropolitný inštitút ako aj návštevníci. Správca trhu by mal jasne definovať „kódex trhu“, zaviesť ho do praxe a dodržiavať. „Máme na mysli najmä označovanie pôvodu predávaných  produktov.  Je  však  dôležité  povedať,  že  súčasťou trhu sú aj obchodníci (nakupujúci vo veľkosklade), keďže existujú niektoré druhy potravín, o ktoré majú ľudia záujem a nie je možné sa k nim dostať iným spôsobom,“ spresňuje spáva. Zákazníkom tak musí byť na prvý pohľad jasné, kto je obchodník, roľník, záhradkár a teda nemá kasu a kto nakupuje vo veľkosklade.

 

Trhovisko potrebuje technické aj logistické vylepšenia

V lete „peklo“, v zime stoja trhovníci na drevených paletách, aby im neomrzli nohy. Aj takéto podmienky uvádzajú v prieskume miestni predajcovia. Návštevníci sa zas často strácajú v neprehľadných uličkách, prijali by jednoduchšie usporiadanie stánkov. Trhovisko má nedostatok základnej infraštruktúry vrátane bezbariérových verejných toaliet, uvádzajú obyvatelia hlavného mesta v prieskume.

Osobitnou kapitolou je zásobovanie a parkovanie v blízkosti trhoviska. „Takmer 33% zákazníkov a zákazníčok zhodnotilo možnosti parkovania pri trhovisku ako problém, pričom ale z tejto skupiny ako svoj spôsob dopravy na trhovisko autom uviedlo 25, 7% respondentov a respondentiek,“ špecifikuje správa MIB.

Jednoduché to nemajú ani cyklisti. Chýba infraštruktúra vo forme stojanov a slabá je aj sieť staníc na zdieľané bicykle. Vzhľadom na veľké množstvo bariér v priestoroch trhoviska je problematicky vnímané aj zásobovanie.

 

Čo bude ďalej?

Do prieskumu sa zapojilo 2500 obyvateľov, 43 predajcov i deväť odborníkov na trhy prostredníctvom dotazníkov v slovenskej, anglickej a vietnamskej jazykovej mutácii. Správa bude súčasťou zadania pre urbanisticko-architektonickú súťaž, na ktorej spolupracuje MIB s mestskou časťou Ružinov.

"Výstup bude primárne podkladom pre zadanie urbanisticko-architektonickej súťaže, a rovnako ho môžu využiť zástupcovia a prevádzkovateľ Trhoviska Miletičova, či odborníci, ktorí budú spracovávať ekonomickú overovaciu štúdiu," informoval riaditeľ MIB Ján Mazúr. Štúdia má okrem iného ukázať, aký rozsah investícií si trhovisko vyžaduje.

Menšie zásahy majú prísť už čoskoro

Metropolitný inštitút Bratislava v tejto súvislosti navrhol mestskej časti Ružinov niekoľko rýchlych zásahov, ktoré majú pomôcť trhovisku už v súčasnosti. Patrí medzi ne doplnenie lavičiek a cyklostojanov, zredukovanie vizuálneho smogu, zriadenie sociálnej služby, vytvorenie podmienok pre triedenie odpadu, sprehľadnenie navigačných tabúľ v rámci trhoviska, ale tiež aktualizácia webovej stránky.

História trhoviska

Trhovisko Miletičova vzniklo v 70. rokoch. Predtým tu stála budova bitúnka. História spracovania mäsa na Miletičovej siaha až do konca 19. storočia. Bitúnok vznikol v roku 1924, tvorený bol z viacerých hál. Dominantným prvkom ostal komín, ktorý dodáva trhovisku svoj špecifický charakter doteraz.

JP

Zdroj: MIB

 

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter