Aktuálne dianie 25. február 2018

Z diskusie mestských poslancov a primátora o parkovacej politike: Veď to je hanba! Veď to je ostuda!


Potom, ako poslanci v stredu 21. februára nedokončili nedokončené zastupiteľstvo zo 7. decembra 2017, nedokončili ani následné riadne zastupiteľstvo.

Stihli prebrať približne 18 bodov. Najviac času im opäť zabrala parkovacia politika, ktorú po niekoľkých hodinách primátor Ivo Nesrovnal stiahol z rokovania.

Ponúkame vám prepis – výber z diskusie mestských poslancov a primátora.

Bod Parkovacia politika (Návrh dodatku Štatútu hl. mesta SR): 22.2. 2018

Z úvodného slova primátora:

Ivo Nesrovnal, primátor: Hlavné mesto robí všetky kroky potrebné k tomu, aby riešilo mobilitu moderného mesta na úrovni 21. storočia. 

Jediným zostávajúcim kamienkom do tejto mozaiky je spustenie pravidiel parkovania.

Pravidlá parkovania ktoré podporujú Bratislavčanov, ľudí rezidentov, ktorí zaručujú Bratislavčanom viacej parkovacích príležitostí, ktoré vyčistia bratislavské ulice od nebratislavských áut a ktoré prinesú hlavnému mestu nemalé finančné zdroje, pretože, je to v podstate de facto jediný nástroj ktoré hlavné mesto má na to, aby motivovalo občanov, ktorí tu nemajú trvalý pobyt na prihlásenie sa k trvalému pobytu, a vy viete, že ich je tu viacej ako dvesto tisíc a hlavné mesto ročne stráca milióny eur.

Teraz máme na stole nástroj, ako to zmeniť. Pravidlá parkovania platia viac ako rok,bolo to toto zastupiteľstvo, ktoré všeobecne záväzné nariadenie schválilo a bol to veľmi odvážny a politicky zodpovedný krok a ja vás chcem požiadať a poprosiť, aby sme tento proces dokončili schválením štatútu.

Štatútu, ktorý prevedie právomoci hlavného mesta na mestské časti, aby tieto mohli začať pripravovať zóny parkovania tak, ako si to predstavujú.

Pravidlá sú nastavené veľmi autonómne, hlavné mesto vyšlo v ústrety mestským častiam, ktoré požadovali autonómiu a tak to aj je.

To znamená, mestské časti sa slobodne rozhodnú, či sa do toho systému chcú zapojiť, alebo nechcú zapojiť.

Mestské časti budú stanovovať poplatky i výšky, doby, zóny atď. Princíp, na ktorom to všetko postavené je, že parkovacia politika, alebo príjmy, sú príjmami samosprávy.

Absolútne vylučujem akékoľvek interpretácie, ktoré hovoria o nejakej privatizácii parkovania, alebo takéhoto niečoho. Nie je to pravda, je to postavené na princípe, že je to práca a príjem samosprávy.

Zároveň je na mestských častiach, či a kedy ho zavedú, či a kedy ho spoplatnia, to znamená, že môže byť kľudne zadarmo tak, ako ste navrhli, aby sa na začiatku zbierali dáta a potom sa vyhodnotilo a potom sa pristúpilo k ďalšiemu kroku, čiže nie to ani spoplatnenie, lebo to spoplatnenie byť nemusí, takže ani táto falošná interpretácia nie je pravdivá.

...Radi by sme našu prácu podporili aj spoluprácou s napríklad Slovensko.digital, čakáme aj oni čakajú na ten moment, kedy bude schválený štatút, aby sme mali právny titul začať riešiť vôbec parkovanie a potom pochopiteľne podľa uznesenia sa veľmi radi spojíme aj so spoločnosťou Slovensko.digital aby sme mohli zapojiť ich intelekt a ich skúsenosti do tohto procesu.

Včera ste urobili dôležitý krok schválením organizačnej zmeny mestskej polície, ktorá vyčleňuje a určuje dostatočné kapacity, alebo začiatočné kapacity, aby sa aj mestská polícia dokázala efektívne do tohto zapojiť, to znamená, že táto vec je pripravená tiež.

...Bratislavčania si to zaslúžia, Bratislavčania čakajú na toto hlasovanie aby sme im pomohli parkovať a aby sme pomohli mestskej kase.

Z diskusie:

Izabela Jégh (posl. za Vrakuňu) o pripravovanom záchytnom parkovisku:

„V spojitosti so spomínanými záchytnými parkoviskami, ja mám obavy a nie som nadšená s tým, že pred cintorínom, bývalým Ružinovským, terajším Vrakunským, sa tam chystá robiť záchytné parkovisko.

Tam na to nie je toľko priestoru, aby sa tam dalo zachytiť početné množstvo áut,nakoľko je tam konečná zastávka trolejbusov, otáčka trolejbusov, je to vchod do cintorína,kde v letnom a jarnom období sú povolené stánky,predajné stánky, milión návštevníkov do cintorína.

Takže tam to nemá vôbec opodstatnenosť. Je tam veľký pohyb osobných áut io nákladných. Nebola by som rada keby sa tam zách. parkovisko urobilo, lebo tým pádom tam urobíme kolaps“.

Martin Borguľa(za m. č. St. Mesto): „Žiaľ, už som si zvykol v tomto meste, že my nevieme prijímať perfektné riešenia, alebo naozaj vycibrené dobre urobené riešenia a tak je to aj s touto parkovacou politikou.

Ja som vôbec rád, že prijímame vôbec nejakú parkovaciu politiku a myslím si, že táto parkovacia politika bude krokom vpred.

Parkovacia politika vie byť efektívny nástroj na to, aby sme prinútili ľudí ktorí nemajú trvalé bydlisko prihlásené v Bratislave, aby si toto trvalé bydlisko prihlásili do Bratislavy a tým aby sme získali dodatočné príjmy pre náš rozpočet.

Rovnako ako kolegovia nesúhlasím s tým, aby parkovacia politika bola zverovaná do rúk tretích osôb, aby sa odťahovalo cez tretie osoby, aby sa koncesie na parkovanie dávali tretím osobám“.

Juraj Káčer (za m. č. Dúbravka):(pýta sa M. Borguľu) - ...“Kto zarába na parkovaní v Starom Meste?

Lebo tam sa často riešia tieto problémy ako súkromná spoločnosť BPS zarába na parkovaní v Starom Meste. Čiže to bol perfektný príklad čo tu chceme dneska spraviť.

Len veľmi rýchlo by som vysvetlil ako fungujú dane na základe trvalého pobytu. Ak si zajtra všetci ľudia prihlásia do Bratislavy trvalý pobyt, tak v roku 2019 teda 2020 neuvidíme na daniach absolútne nič.

Pretože vychádzame zo sčítania obyvateľov nie z trvalých pobytov. To je to, čo sa snažíme presadiť, aby sa v zákone zmenilo. Nebude to mať absolútne žiadny dopad na rozpočet.

To je presne ten nezmysel ktorý Frešo používal v kampani na dopravu zdarma. Určite nech nedopadneme s parkovacou politikou ako Staré mesto, to by bola katastrofa.

Reaguje Ivo Nesrovnal: „Pán poslanec asi si zabudol na to, že pred nami je ďalšie sčítanie ľudí na ktoré musíme byť perfektne pripravení, to je za dva roky,alebo za dva a pol roka a tam, keď budeme mať tých dvesto tisíc v registri, tak potom nám prídu milióny“.

Viera Kimerlingová (za m. č. Petržalka):“Všetci hovoríte o akejsi parkovacej politike. No toto nie je parkovacia politika. ...

Bola by som rada, aby sme používali správny termín a to je spoplatnenie parkovacích miest pre rezidentov“.

Reaguje primátor I. Nesrovnal: „Logika veci hovorí, že keď budú mať všetci dostatok parkovacích príležitostí, tak nepotrebujeme pravidlá parkovania.

Pravidlá parkovania robíme preto, pretože ich je momentálne nedostatok. Aby sme Bratislavčanom zabezpečili parkovanie, preto robíme pravidlá“.

Peter Šramko: (starosta Lamača): „Otázka nemá byť, že kde sa bude parkovať, ale kto bude parkovať.

Som presvedčený, že vybudovať tu ďalších desaťtisíc miest v meste znamená len to, že pribudnú ďalšie plechové krabice.

Som presvedčený že na sídliskách majú parkovať obyvatelia sídliska a nie cezpoľný. Nech parkujú niekde na okraji, nie blízko domov“.

Oliver Kríž (m.č.Petržalka): „Našou úlohou nie je uspokojiť všetkých ľudí, ktorí si kúpia do rodiny tri, alebo štyri autá a pre celé Slovensko.

Našou úlohou nie je vybudovať tisíce a tisíce parkovacích miest aby si ľudia mohli a mohli viac a viac kupovať autá.

Našou úlohou je regulovať systém taký aký je a trend moderných miest je taký že urobiť parkovanie a individuálnu dopravu natoľko lukratívnou, že väčšina ľudí sa rozhodne, že miesto toho aby sa presúvali autom, tak presedlá na MHD.

To by mal byť náš cieľ. A nie vybudovať všetkým parkovacie miesta koľko sa im zaráči“.

Dana Čahojová (starostka KV): „Vo videoblogu ste povedali pán primátor Bratislavčanom, že parkovacia politika prinesie Bratislavčanom viac parkovacích príležitostí.

A v ….novinách v decembri ste povedali, že prinesie zvýhodnenie Bratislavčanom s trvalým pobytom, ostatní budú musieť platiť a ľudia budú mať kde parkovať.

Obávam sa, pán primátor a poviem to jemne, nehovoríme Bratislavčanom pravdu. Lebo zavedenie rezidenčnej parkovacej politiky kdekoľvek znamená zníženie počtu parkovacích miest. Zníženie.

Čiže majme tú guráž a povedzme pravdu. ...Nebude sa môcť parkovať tam, kde sa dnes parkuje. Bratislavčania budú platiť a nie raz.

Budú platiť zo svojich daní do rozpočtu hlavného mesta a mestských častí, budú platiť za rezidenčné karty a budú platiť za parkovanie.

Čiže budú platiť trikrát. Tá otázka, na ktorej by to malo stáť a padať – koľko za to budeme platiť.

A potom, ako sa vedenie mesta správa vo verejných obstarávaniach, pri obstaraní verejného osvetlenia, alebo pri zabezpečovaní zimnej údržby keď je tu možno niekomu aj jedno že denne platíme 12 300 eur za nejakú zimnú pohotovosť ktorá ani nie je atď. a my vstupujeme schválením dodatku štatútu do príprav verejného obstarávania ktoré bude asi tak rovnako transparentné ako všetky ostatné, ktoré za toto volebné obdobie boli pripravené, tak hrozí, že sklapneme pascu pre Bratislavčanov nás všetkých a jej návštevníkov na dvadsať ročný kontrakt na zabezpečenie park systému a my nevieme, koľko nás bude stáť“.

Z reakcie primátora I. Nesrovnala: “Čo sa týka toho druhého, že koľko budeme platiť. Viete, neraz som to tu povedal.

Problémom tohto mesta je aj absolútna nekompetentnosť niektorých ľudí, ktorí tu rozhodujú o dôležitých veciach.

Pani starostka, pani poslankyňa, preboha, veď o tom, koľko budú ľudia platiť v Karlovej Vsi, vieš kto bude rozhodovať? Karlova Ves.

Tak je to práve postavené. A ty tu šíriš informácie, že to nevieme? Veď ty ty nepoznáš základné piliere tohto programu. Veď to je hanba! Po týchto rokoch? Veď to je ostuda.“

Ján Mrva (starosta Vajnor): „My nemáme záchytné parkoviská ani na okraji mesta a nemáme záchytné parkoviská, alebo poschodové domy na sídliskách. ...

Je to ešte na päť rokov, kým niečo také urobíme a ideme spúšťať parkovaciu politiku. Tí ľudia nebudú mať kde zaparkovať a pýtajú sa, kde budú môcť dnešní Bratislavčania, rezidenti zaparkovať?

Toľko parkovacích miest v tejto chvíli nie je“.

Jozef Uhler (m.č. Jarovce): „Táto parkovacia politika je o tom, že ideme v prvom rade regulovať a dať po prstoch mimobratislavským autám a ich vodičom a tí naši budú mať lepšiu možnosť zaparkovania.“

Iveta Plšeková, (nám.primátora):“V Petržalke parkujú ľudia, ktorí chodia pracovať na celý týždeň do Rakúska, nechajú zase v Petržalke auto a okolo Einsteinovej vznikli biznis centrá, ktoré bohužiaľ nemajú vyriešené parkovanie a opäť parkujú u nás na Petržalských uliciach a znepríjemňujú nám tam život“.

Juraj Káčer (Dúbravka): „Ja si ťa veľmi vážim pani viceprimátorka aj tvoje názory, len ťa chcem poprosiť, to čím pre mňa si viceprimátorkou je, že nesnažíš sa vnucovať ľuďom spôsob života.

Tak prosím ťa zostaň v tom a nevnucuj tým ľuďom spôsob života či majú parkovať, nemajú, majú mať auto, nemajú...

My dnes hovoríme o novej dani, hovoríme o hodnote, za ktorú si ľudia budú platiť, oni tú hodnotu nedostanú. Nevnucujme im spôsob života.

Pokiaľ MHD bude stále pomalšia ako osobná doprava a nebudú vyriešené zápchy a nie je preferencia dopravy hromadnej, tak ľudia budú používať to auto.

Nenúťme im nejaký iný spôsob života. Odmietnu ho a budeme neúspešní“.

Richard Mikulec: „To mňa desí napríklad, že tá mestská polícia, ktorú my máme, na mesto, ktoré má cez 400 000 obyvateľov, keď si zoberieme Košice, ktoré sú o polovičku menej,m čo sa týka obyvateľov, tak to mesto má o 20 policajtov viac ako naše mesto.

Tá mestská polícia je momentálne v stave, že to nedokáže toto sprocesovať a ja sa pýtam a bojím sa ….ako to bude tá mestská polícia obhospodarovať keď momentálne má na starosti niekde možno okolo tri, päťtisíc, šesťtisíc parkovacích miest.

Ako to bude zvládať stými stavmi ktoré dneska má? Bez represia tým ľuďom ten progres neukážeme.

Tá mestská polícia je alfa a omega“.

Ján Budaj:“Parkovacia politika má zmysel vtedy, keď občanom dá reálnu možnosť odstaviť vozidlo napríklad pri vstupe do mesta tak, ako je to v iných mestách a keď dá občanom reálnu možnosť presadnúť do kultúrnej kvalitnej MHD.

Vy sám veľmi dobre viete, že podľa súčasných úverov dopravného podniku na najbližšie dva roky sú vyčerpané všetky limity na nákup vozidiel, čiže nie je reálne zvýšiť kapacity, ktoré ale už v špičkách už teraz sú absolútne preťažené.

Čiže darmo nám chodia cez poludnie polo vyťažené električky, to je pravda že chodia, ale v skutočnosti tie vozidlá upchávajú cesty v špičke a ak ich chceme dostať z tých ciest preč, aby ich ľudia nechali doma, alebo odstavili na záchytných parkoviskách, ak mali naozaj presadnúť do MHD, súčasná MHD bratislavská nie je schopná to pojmúť, nevraviac o tom, že mesto nemá vyhradené ´ďalšie dotácie, ktorými by citeľné zvýšenie kapacít zaplatilo. ...

Ide vám o mediálne pôsobenie špiniť poslancov, že oni bránia a oni sú proti chodcom, proti cyklistom...nie je to pravda.

Poslanci chcú parkovaciu politiku ktorá bude férová, nebude v prospech tretích vrecák, ktorá bude užívateľsky priateľská a ktorá bude aj reálne prevediteľná, pretože nielen že nemáte na to políciu nachystanú, zákony nachystané, ale nemáte na to nachystanú MHD. ...

Pripravte podmienky aby (Bratislavčan) mohol prejsť do hromadnej dopravy, aby mal cyklotrasy, aby mal príjemné chodníky a nestarajte sa len o to, aby sa peniaze budúcej parkovacej politiky ocitli v tých, alebo tamtých firmách.

Ondrej Dostál (Staré Mesto): ...„Ani Slovensko.digital teda nemôže zaručiť, že proces prípravy parkovacej politiky prebehne korektne a transparentne, ale keď Slovensko.digital pri tom bude, bude pri tom od začiatku a bude pri tom záväzne a neobviniteľne, bude aspoň väčšia pravdepodobnosť, že to bude v poriadku.

Naše pochybnosti, alebo hovorím za seba, moje pochybnosti budú o niečo menšie. Čo ste doteraz urobili preto, aby bol centrálny parkovací systém zrealizovaný so Slovensko.digital? Nič.“

Pavol Bulla (KV):“Ja skúsim zosumarizovať, že čo mne je známe o tejto parkovacej politike. Ja by som to skorej nazval, že je to takou novou daňou pre obyvateľov, kde síce možno budú môcť zaparkovať pred domom, ale to je asi všetko čo budú môcť so svojím autom robiť, lebo inde budú musieť platiť ako murovatí.

Poďme sa pozrieť, čo reálne máme. Máme tu nejaký systém ParkSys, ktorý nevieme ako bude obstaraný, ktorý je zadefinovaný v nejakej utajenej analýze, ktorý možno zadefinuje na desať-dvadsať rokov nejakú firmu, ktorá nám ho bude budovať.

Máme v návrhu koncesné zmluvy, máme v návrhu nelegálne súkromné odťahovky, máme v návrhu poverené súkromné parkovacie firmy,

Máme VZN ktoré napadnuté prokuratúrou, štrnásť mesiacov nie je predložená žiadna zmena čo sa v ňom zmení potom čo schválime nejaký štatút.

Čiže nemáme ani informáciu aké zmeny dozná toto VZN-ko, čiže máme ho len napadnuté prokuratúrou. Máme nejaké analýzy, ktoré si môžeme ísť vraj prečítať...

Ďalej, tvrdí sa tu že je to jednotná parkovacia politika. Ja si myslím, že jednotnú parkovaciu politiku má Praha Viedeň a Amsterdam, lebo tam pochopili, že sa to dá robiť len z jedného miesta, že sa to dá robiť len s jednou mestskou firmou, že to by som nazval jednotnou parkovacou politikou.

Ja by som povedal príklad z Prahy, kde v roku 2015 ľudia za parkovacie karty a poplatky z automatov zaplatili v Prahe 1 – 133 miliónov korún, v Prahe 2 – 99 miliónov, na Žižkove 54 miliónov. Príklad – Praha 13 – 74 tisíc korún, Praha 16 – 111-tisíc korún, Praha 22 586-tisíc korún.

Som strašne zvedavý, začo budú budovať tie parkovacie miesta tí starostovia tých mestských častí, ktorí nie sú v úplnom centre. Nemám pocit, že toto vychádza. ..

.Dnes máme s MHD problém v dopravnej špičke. Ja môžem z vlastnej skúsenosti povedať, že posilnenie železničných kapacít je dnes v podstate vylúčené, posledné posilnenie sa uskutoční od júna keď budú posilnené spoje zo Senca do Nového Mesta a Petržalky.

Dnes keď idete ráno vlakom z Pezinku, Vajnor, z Dunajskej Stredy, tak sú vlaky úplne natrieskané. Dnes MHD voči individuálnej doprave je pomerne.

Keď máte dať 260 eur za ročnú permanentku tak to sa vám naozaj oplatí chodiť autom“.

Jozef Uhler:“Pred chvíľou som tu počul, že auto je lacnejšie ako električenka ročná.

Aj keby si viac električeniek ročných električeniek kúpil pre celú rodinu, auto je stále drahšie, zimné, letné pneumatiky, filtre olej, palivo,náklady na samotné kúpenie auta, nehovoriac o samotnej poistke, prípadne havarijnej,ktorú je v Bratislave mať určite dobré.

Takže netvrď prosím ťa takéto bludy a vráť sa na základnú školu, zopakuj si matematiku“.

Ján Hrčka (KV):“To čo je momentálne na stole je daň pre obyvateľov, nič iné – daň.

Niečo zaplatíš, nič za to nedostaneš, teda maximálne možno trochu zlepšené podmienky na večerné parkovanie pred svojím domom. ...

Bratislavčania, ktorí sa pohybujú po Bratislave budú mať síce 50 percentnú zľavu, avšak stou 50 percentnou zľavou budú platiť vo všetkých mestských častiach, v niektorých m.č. Sa ráta dve eurá na hodinu, euro na hodinu dostanú so zľavou.

To bude strašne super keď niekde pôjde na 3-4 hodiny, tak to má za tri-štyri eurá“.

Lucia Štasselová: „Moji voliči sa pýtajú ako sa toto mesto stará o ľudí, ktorí chcú chodiť pešo? Ako sa toto mesto stará o mamičky s kočíkmi a malými deťmi a ľuďmi na invalidných vozíkoch?

Ako sa toto mesto stará o bicyklistov, ktorí by radi jazdili bezpečne po cyklocestách v Bratislave, ktoré sú sľubované z roka na rok a ktoré každý rok sa odkladajú na ďalší.

Ako sa toto mesto stará o ľudí, ktorí chcú svoje autá odstaviť na odstavných parkovacích plochách a ísť do mesta verejnou dopravou, ktorá vždy príde na čas?

Ako sa toto mesto stará o ľudí, ktorí chcú zaplatiť za stráženie parkovacieho miesta v parkovacích domoch a zatiaľ stále nemáme ani vytypované, kde by mohli stáť.

Ako zavedenie parkovacej politiky obhájim pre voličmi napríklad v Ružinove, keď prvý krok musí byť pasportizácia, kde v Ružinove pasportizácia zoberie 30 percent dnešných parkovacích miest, ale následne nebudú postavené žiadne parkovacie plochy, žiadne parkovacie domy.“

Ján Mrva: „Je faktom to, že audit parkovacej politiky je utajený? Je,nie? Môžeme si ho pozrieť, pod podmienkou, že podpíšeme nejakú listinu.

Ja som si to bol pozrieť, podpísal som listinu a hrozí mi tam pokuta keby som niečo povedal. Je faktom to, že sme schvaľovali dopravný generel, kde nám bolo sľúbené starostom, tuná sedel Vlado Bajan a ostatní starostovia, že bude´aktualizovaný a že je to iba prvá vec ktorá bude aktualizovaná.

Doteraz nebol aktualizovaný nemohli sme ho aktualizovať. Je faktom to, že bývalý náčelník mestskej polície, súčasný náčelník mestskej polície povedali, že mestská polícia nie je pripravená na parkovaciu politiku, nemá dostatok policajtov, dostatok papúč na to, aby parkovaciu politiku mohla kontrolovať?

Je to fakt, je to tretí fakt minimálne. Ďalšie fakty. Desať rokov starý údaj z Petržalky. V Petržalke je 58-tisíc áut pred desiatimi rokmi a bolo k dispozícii 18 500 parkovacích miest.

V Novom Meste je v súčasnosti podľa informácií tuná Riša Mikulca, 16 000 áut a k dispozícii je iba 12 000 parkovacích miest. ...To je pred desiatimi rokmi?

Je to lepšie? Určite to nie je lepšie. Je niekde postavené záchytné parkovisko? Nie je ani na okraji Bratislavy a nie je ani na žiadnom sídlisku.

Nové parkovacie miesto mesto nepostavilo, postavili možno developeri...Toto boli fakty ktoré hovoria o tom, že nielen z pocitov máme pochybnosti pán primátor, že toto bude na prospech Bratislavy a že to bude na prospech obyvateľov Bratislavy“.

Na konci diskusie, po niekoľkých hodinách, ktoré poslanci tejto téme venovali sa zrodil zaujímavý procedurálny návrh námestníka primátora Milana Černého, ktorý navrhol, aby sa v diskusii pokračovalo, pretože ide o dôležitú tému.

Tento návrh nebol schválený a primátor Nesrovnal vzápätí oznámil, že návrh sťahuje z rokovania, nakoľko o ňom treba ešte diskutovať...a bude sa o ňom rokovať na ďalšom zastupiteľstve.

Zastupiteľstvo sa po prestávke o 18,50, k rokovaniu už nedostalo a zasadnutie bolo predčasne ukončené.

(rl)

Foto je z momentu stiahnutia bodu primátorom -bk- záznam

1 komentár
ODPOVEDAŤ johan | 27. 2. 2018, 06:36

Isteže parkovanie je problém. Ale čo náhradné byty pre reštituovaných nájomníkov, to nie je problém ?

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter