Aktuálne dianie 21. júl 2017

OZ Triblavina: Mrzí nás, že dôsledkom nehody sú postihnutí ďalší účastníci cestnej premávky, ktorí na diaľnici stáli v horúčavách bez možnosti odjazdu


Občianske združenie Triblavina opäť upozorňuje, že vedenie ministerstva dopravy v súvislosti s plánmi na rozširovanie diaľnice D 1, robí podľa neho rozhodnutia proti verejnému záujmu a navyše protizákonné.

Ako uvádza OZ Triblavina v súvislosti s nepríjemnou štvrtkovou dopravnou nehodou, združenie mrzí, že na závažnosť situácie na D1 tentokrát upozorňuje pri vážnej dopravnej nehode.

Mrzí nás, že dôsledkom nehody sú postihnutí ďalší účastníci cestnej premávky, ktorí na diaľnici stáli v horúčavách bez možnosti odjazdu,“ uvádza OZ Triblavina.

Fakty, ktoré sú uvedené nižšie, smeruje združenie na ministerstvo dopravy a vedenie strany Most-Híd.

Podľa OZ rezort dopravy pod vedením tejto strany robí rozhodnutia proti verejnému záujmu, ktoré sú naviac protizákonné.

Za také považuje OZ Triblavina aj skutočnosť, že rozhodnutím meniť koncepciu dopravy ministerstvo dopravy zasahuje do riešenia dopravného problému v tejto oblasti.

Ďalej, že ministerstvo dopravy týmto predlžuje dočasný režim na D1, kedy je zrušený základný bezpečnostný prvok diaľnice - odstavný pruh, na čo OZ upozornilo ministra R. Kaliňáka otvoreným listom v novembri 2016.

Ďalej OZ tvrdí, že ak by bola križovatka Triblavina a diaľnica D1 vybudovaná podľa platnej dokumentácie, boli by tu vybudované kolektory, ktorých funkciou je v prípade kongescií prístup záchranárskych vozidiel a úniková cesta.

Križovatka Triblavina mala byť podľa platného stavebného povolenia vybudovaná v máji 2017.

O stanovisko sme požiadali Ministerstvo dopravy a výstavby SR: 

Expertná komisia na základe všetkých dopravných modelov odporučila rozšírenie diaľnice na plnohodnotný štvorpruh s odstavným pruhom bez kolektorov a rozšírenie existujúcich komunikácií ďalej od telesa diaľnice (stará senecká cesta I/61 alebo pezinská cesta II/502), aby sa doprava nekumulovala do jedného bodu. Zvolené riešenie považujeme za efektívne a opodstatnené z dopravných aj ekonomických dôvodov.  

Kolektory vedené popri diaľnici dnes nepredstavujú efektívne riešenie, keďže by sa všetky pruhy zbiehali v jednom bode na vstupe respektíve výstupe z mesta. Neznamená to však, že kolektory tu  stáť nemôžu. Križovatky Triblavina aj Blatné sa stavajú tak, aby sa v budúcnosti mohli na ne napojiť kolektory, ktoré by viedli popri diaľnici, ak to bude potrebné.

Už v septembri by sa mal odľahčiť terajší zjazd z diaľnice D1 na Senec, kedy NDS plánuje spustiť južné vetvy križovatky Blatné, v smere z Bratislavy do Trnavy. Motoristi tak z D1 cez križovatku Blatné budú môcť schádzať do Senca, respektíve Blatného a okolitých obcí. Sprejazdnenie celej križovatky Blatné je plánované na december tohto roka.

Pokiaľ ide o výstavbu križovatky Triblavina, tú dlhodobo blokuje práve OZ Triblavina tým, že využíva všetky zákonné možnosti na zdržiavanie rozhodnutí a povolení, ako sú odvolania a následné návrhy rozkladov vydaných rozhodnutí.

Ako uvádza OZ Triblavina na svojich internetových stránkach, Národná diaľničná spoločnosť mení svoje plány v neprospech občanov. NDS vydala pokyn na zastavenie prác na tejto stavbe.

Porušuje sa tu stavebný zákon, zákon o verejnom obstarávaní a spoločenské škody vznikajú aj tým, že sa na stavbe nepracuje. Na protiprávny postup NDS upozornilo aj zastupiteľstvo BSK vo svojom uznesení zo dňa 22. 4. 2016.

Zároveň (NDS) vydala pokyn na vypracovanie novej projektovej dokumentácie rozšírenia diaľnice D1 bez kolektorov.

Dôsledkom realizácie nového projektu by bolo trvalé obmedzenie dopravy medzi Bratislavou a priľahlými obcami. Touto zmenou by získali len vybraní developeri.

Už dnes sú v lokalite povolené obrovské logistické parky, ktoré na preťažené cesty vypustia ďalších takmer 3.300 osobných a nákladných áut.

V schvaľovacích procesoch sú ďalšie obytné zóny - len sídlisko Starland predpokladá 30 000 obyvateľov.

Pôvodne plánované rozšírenie Cesty na Senec je v nedohľadne, aj napriek tomu, že výstavba v oblasti je podľa odborníkov podmienená jej rozšírením.

Pod mediálnym tlakom NDS v júni 2016 prisľúbila, že síce postaví kolektory, ale ako súčasť telesa diaľnice. Zanikne tak možnosť napojenia okolitých území.

Toto riešenie bude slúžiť vybraným investorom, neberie však ohľad na potreby obyvateľov nášho regiónu. Táto zmena by zásadným spôsobom ovplyvnila pohodu života obyvateľov a mala by nezanedbateľný účinok na ich zdravie.

Situácia smeruje k dopravnému kolapsu, ktorému treba zabrániť! Občianskemu združeniu Triblavina ide o zachovanie pôvodného plánu na rozšírenie diaľnice D1 na 6-pruhovú diaľnicu s kolektormi, podľa platného územného plánu.

V médiách apríl 2017:

(TASR) - Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pripravujú najväčšiu čiernu stavbu na Slovensku, aby vyhoveli jednej súkromnej firme.

Tvrdia to aktivisti z občianskeho združenia (OZ) Triblavina a poukazujú pritom na rovnomennú diaľničnú križovatku.

"Je zjavné, že križovatka Triblavina sa stavia bez kolektorov s cieľom napojiť na diaľnicu 300 hektárov doteraz bezcenných pozemkov firmy Starland.

Po napojení na diaľnicu z nich budú lukratívne pozemky," povedal na dnešnom brífingu predseda združenia Milan Grožaj.

Starland Holding v dotknutej lokalite plánuje projekt, ktorý sa má podľa samotnej spoločnosti zaradiť medzi najväčšie plánované developerské projekty v stredoeurópskom regióne.

Grožaj upozorňuje, že ak by sa  stavali kolektory popri diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou, tak ako boli odsúhlasené a naprojektované, napojí sa na ne množstvo ciest.

Ak sa však výstavba kolektorov nezrealizuje, križovatka Triblavina bude jediným napojením na diaľnicu v dotknutom území.

"Ktokoľvek by sa chcel cez túto križovatku na diaľnicu napojiť, musí sa dohodnúť s firmou Starland," tvrdí aktivista s tým, že firma skúpila pozemky okolo križovatky Triblavina.

Starland tak podľa neho získa nielen na zhodnotení svojho majetku, ale predá ďalším spoločnostiam napojenie na niečo, čo sama nevybudovala.

Ako podotkol, firma má od konkurenčných developerov v území vyberať takzvaný pripojovací poplatok za prístup ku križovatke Triblavina a zinkasovať za to okolo deväť miliónov eur.

 Aktivisti z OZ Triblavina upozornili, že štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček je obchodne spojený so spoločnosťou Starland. Stromček je totiž podľa obchodného registra väčšinovým spoločníkom firmy PreVaK, ktorá má so Starlandom podpísanú obchodnú zmluvu.

Predseda predstavenstva Starland Holding Ronald Tahotný považuje tvrdenia OZ Triblavina za absurdné. Ich boj za kolektory nie je podľa jeho slov úprimný, pretože hája svoje vlastné záujmy v lokalite.

Vyhlásenia, že križovatka sa stavia len pre jedného developera, odmieta. "Neexistuje jediný obyvateľ so súpisným číslom z okolitých obcí, ktorý by nemal prístup na diaľničnú križovatku," povedal Tahotný. 

OZ Triblavina má podľa neho úzke prepojenie na majiteľov pozemkov v lokalite Triblavinskej cesty a ak tie nebudú napojené na kolektory, tak stratia veľkú hodnotu.

"Celý súboj, či má byť Triblavina s kolektormi alebo bez, je len o hodnote pozemkov, ktoré sú v okolí Triblavinskej cesty," skonštatoval.

So spoločnosťou PreVaK podpísal Starland zmluvu na odvod dažďovej kanalizácie v hodnote 200 eur mesačne.

"Ani som netušil, že táto firma je pána Stromčeka," tvrdí Tahotný. Všetky pozemky pod cestami, ktoré sa majú napájať následne na cestnú infraštruktúru, v rámci pozemkových úprav podľa jeho slov bezplatne odovzdali obciam.

"Ak niekto tvrdí, že Starland niečo blokuje, tak je to klamstvo," podotkol Tahotný s tým, že pre obštrukcie aktivistov sa križovatka nevybuduje v plánovanom májovom termíne.

Ministerstvo dopravy pre TASR uviedlo, že jeho štátny tajomník Stromček nemá a ani nemohol mať na proces žiadny vplyv.

O križovatke Triblavina sa podľa rezortu rozhodlo za vlády Ivety Radičovej v roku 2011 a Stromček prišiel na ministerstvo v roku 2013.

Ministerstvo tvrdí, že PreVaK pôsobí v lokalite Čierna Voda od roku 2006 a nemá žiadne obchody so štátom.

"Medzi jej spokojných zákazníkov patrí aj predseda OZ Triblavina pán Grožaj, čo jasne dokazuje, že fungovanie tejto spoločnosti nemá s výstavbou ciest nič spoločné," podotkol rezort.

(red, tasr)

Viz.: zdroj OZ Triblavina

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter