Aktuálne dianie 12. október 2019

Napísali ste nám/Váš názor: Kým Praha postaví 4 nové stanice metra, Bratislava nevie postaviť 5 nových zastávok električky


Úvodom môjho príspevku chcem napísať, že o MHD sa zaujímam čisto amatérsky asi 35r. a nemám v tomto smere vyštudovanú žiadnu odbornú školu. 

Som čisto laik -teda amatér- a navyše veľmi zriedkavý „príspevkár“, keďže môj predchádzajúci príspevok k BA MHD bol uverejnený v printovom médiu 8. 5. 2003. 

Zároveň si však myslím, že i zložitejšie spoločenské či životné témy sa dajú pochopiť, ak človek disponuje zdravým sedliackym rozumom a ovláda malú násobilku. 

Vzhľadom na to v mojom príspevku zámerne vynechám komplikované technické záležitosti a ich vysvetľovanie. 

Začnem témou, ktorá je v tieto dni (čítaj roky) "in". BA električka. Neviem ostať neutrálny pri čítaní rôznych až protichodných názoroch na MHD v BA, jej konceptu ako celku, či už z pohľadu odborníkov alebo laikov.

K tomuto príspevku ma primali najmä  negatívne názory niektorých obyvateľov Petržalky k predlženiu el. trate. Každý, čo i len trochu oboznámený obyvateľ hlavného mesta, sa už zrejme zmieril s tým, že do r. 2050 metro v BA nebude a to ani „ťažké“ ani „ľahké“ (tech. rozdiel nájdete na nete).

Naháňanie obyvateľov a nocľahárov do drahej, nepravidelnej a pomalej MHD postupuje horko-ťažko.

Nečudo, je to predovšetkým kvôli cene cest. lístka, priem. rýchlosti, trasovaniu, atď. Kvôli peniazom a politikárčeniu pribúda el. tratí v našom meste ako húb na Sahare.

Dokonca som sa niekde dočítal, že X rokov u nás nepribudol ani 1m novej trate, čo však nie je úplná pravda. Určite DPB stihol postaviť v depe nejakú tu odstavnú koľaj :-)

Predlžovanie jestvujúcich el. tratí sa javí nateraz ako najlacnejšie, najrýchlejšie a v podstate jediné možné riešenie i keď podaktorí chcú, aby sme chodili v BA lanovkami.

Malosť, úbohosť i hanba BA spočíva práve v novo plánovanej výstavbe. Pre veľmi zjednodušené porovnanie: kým Praha postaví 4 nové stanice metra, BA nevie postaviť 5 nových zastávok električky!

Áno, píšem približne o tom istom časovom rozpätí. Uvědomuji si, že srovnávám nesrovnatelné, už jen kvůli tomu, že Praha má ročně víc turistů (=peněz) jak celé Slovensko dohromady (ověřte si na nete) takže na to jednoduše má.

Ešte raz: 4 nové stanice metra vs. 5 zastávok eliny. I laikovi je zrejmé to, že sa mi nechce porovnávať ďalej.

O priemernej rýchlosti pražských tramvají či viedenských Strassenbahn o rýchlostiach na Barrandov a do Modřan nehovoriac.

To by BA čitatelia "kukali", ako "letí" stará T3 po takej trati - ani nové tramvaje na to Praha nemusí kupovať. Bohužiaľ, my strácame rýchlosť aj v zákrutách (kvôli rozchodu 1000mm vs. 1435mm).

Pokúsim sa teda v porovnávaní ubrať. Brno: 370tis.obyv. Bratislava: pon-pia 650tis., sob-ned 430tis.obyv.:-) Brnianske "šaliny" majú na preháňanie sa 70km tratí- oproti našim elinám, ktoré majú k dispozícii AŽ 42km. Hlavné mesto štátu - smutné, že?

A tu sa začínajú ozývať laické hlasy proti trati v Petržalke. Tak tomuto už naozaj nerozumiem a dúfam, že sa jedná len o "pár" zle informovaných obyvateľov. 

Nová trať Petržalke prinesie - minimálne pre jej "centrálnu" časť- úplne "nový život". Okolo trate vyrastú nové domy, obchody, zvýši sa hodnota stávajúcich bytov, zmizne (konečne!) územie nikoho, resp. najväčšie psíčkárske wc na Slovensku.

Podľa môjho názoru už dnes nepostačuje "len" 5 zastávok po nedokončené depo metra. Trať by bolo vhodné "ohnúť" JV smerom k novej bytovej zástavbe Slnečnice (zóna C), predĺžiť ju o cca.1.500m a pridať min. ďalšie 3 - 4 zástavky.

Či by mala trať viesť po Panónskej, Z. Chalupkovej alebo "v poli" (Južné mesto - zóna B3, B4, AB2), poprosím laikov ponechať na rozhodnutí odborníkov.

Pri všetkej úcte k obyvateľom akejkoľvek mestskej časti, laická verejnosť nemôže predsa rozhodovať pomaly už i o napätí trakčného vedenia alebo o tom, či zastávky budú od seba vzdialené 350 resp. 430m.

Jednoducho odborníci nemôžu "demokraticky" s obyvateľmi dotknutého územia preberať technické záležitosti tak, ako sa preberá odvoz smetia na domovej schôdzi.

Spoločne však môžu (a mali by) diskutovať napr. o tom, ako farebne zástavky stvárniť, či majú vyzerať všetky "ako keby ich jedna mater mala" alebo má byť každá iná -či už farebne resp. vzhľadom.

Myslím si, že obyvateľov zaujíma hlavne to, či k "ostrovčeku" povedie chodník "spredu aj zozadu" - aby sme nedopadli ako na konečnej Jungmanova - alebo či budú mať zástavky prístrešok, lavičku, osvetlenie, smetný kôš, elektron. infotabuľu, automat na lístky, wi-fi, atď.

Zároveň želám Petržalčanom, aby trať bola zelená - teda s trávou v koľajisku a aby neskončila tak, ako vynovená trať v Dúbravke, ktorá je hlučnejšia od pôvodnej, nedá sa cez ňu hocikde prejsť (tak ako by to malo v meste byť) a v neposlednom rade vyzerá kvôli obnaženým pražcom a kameňovej "štreke" škaredo. Kdeže sa podeli sľuby zelenej trate?... (že pán bývalý primátor a pán starosta Dúbravky...).

Preto som celým svojím "ja" za výstavbu nových zelených tratí v našom meste (keďže na metro nenahrabeme) za projekt "nová električka" ako i za novú trať smer Dolné hony, prípadne navrátenie trate na Štefánikovu ul.

Bohužiaľ realitou ostáva to, že nevieme postaviť ani len cca.750! metrové predĺženie trate z konečnej v Dúbravke do Bory Mall - kam by určite eliny nechodili prázdne.

Teleso trate by malo jednoznačne viesť popod najstaršiu žel. trať na území Slovenska a ešte lepšie by bolo, ak by pred Bory Mall bola celá zástavka umiestnená v podzemí na úrovni nultého nákupného podlažia.

Určite aj developeri, ktorí stavajú Bory -bývanie si uvedomujú prínos takéhoto predĺženia a možno by naň aj prispeli.

V tú ranu by totiž hodnota novo postavených bytov vzrástla a im by sa o to lepšie predávali. "Ťahať" elinu ďalej popred VW k ŽST D.N.V. je podľa mňa nateraz pre BA zbytočným prepychom.

 -ok- 

Ilustr. Foto: Archív Br. kuriér

2 komentáre
ODPOVEDAŤ Jakub | 16. 10. 2019, 06:38

Nová trať Petržalke prinesie - minimálne pre jej "centrálnu" časť- úplne "nový život". Okolo trate vyrastú nové domy, obchody, zvýši sa hodnota stávajúcich bytov, zmizne (konečne!) územie nikoho, resp. najväčšie psíčkárske wc na Slovensku. Ste si vedomi ze petrzalka ma vdaka svojej vertikalite 12 podlazi podobnu hustotu ako ine 3 podlazne zastavby, vyhrala vdaka tomu na volnom priestranstve. Len preto ze vy ako lajk sedite doma pred telkou a nevyuzivate tieto plochy, este ich netreba zastavat. Je smutne ze sj postavite argumenty vo svoj prospech a nielen ze sa nesnazite pochopit inych ale navyse sa im este i hrubo vysmievate. Zijem v ruzinove stabilizovane uzemie s velkou davkou zelene. Zastavat zdvihnut ceny a priniest dalsich ludi do uzemia snad moze chciet len investor co ma z toho priamy zisk. Osobne by som potiahol elektricku a ziadnu budovu nepostavil a uzemie vyhlasil za stabilizovane zelene a sustredil sa na kultivaciu zelene miesto tychto zastavajme vsetko rieseni.

Peter | 16. 10. 2019, 15:03

Mudro napisane ...

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter