Aktuálne dianie 21. december 2022

Hento Toto: „Nehráme na ľútosť a postihnutie našich kresličov nezdôrazňujeme.“


Nie často sa dá povedať, že na niečo v Bratislave môžeme byť obzvlášť hrdí. No projekt inkluzívnej kreatívnej značky Hento Toto je presne tým prípadom, pretože ako jediný svojho druhu na Slovensku zapája do tvorivého pracovného procesu ľudí s mentálnym postihnutím.

Na akom princípe fungujú a aké produkty tvoria, nám porozprávala Helena Kusá z OZ Bol raz jeden človek.  

Predpokladáme, že mnohí čitatelia sa už s nejakou brošňou z vašej dielne stretli, ale možno nevedeli, o čo ide. Skúsme preto všetkým predstaviť projekt Hento Toto. Kto ste a čo je vašim cieľom?
Hento Toto je jedinou značkou svojho druhu na Slovensku, založenou na princípe Collaborative Art, kde spolu tvoria kresliči s mentálnym postihnutím, spolu s profesionálmi a kreatívcami z rôznych oblastí. Zastrešuje ju občianske združenie Bol raz jeden človek, v ktorom pomáhame kamarátom s mentálnym postihnutím už od roku 2006. Od roku 2022 sme registrovaným sociálnym podnikom. 

Hneď na začiatku treba zdôrazniť, že ľudia s mentálnym postihnutím, pre ktorých vytvárame aktivity a s ktorými pracujeme a spolupracujeme, sú naši kamaráti a kolegovia. A hoci to nemusí znieť ako niečo špeciálne, keď sme v tomto obore začínali, pre mnohých to boli len klienti. Tešíme sa, že časom náš prístup inšpiroval aj iných. Nehráme na ľútosť a postihnutie našich kresličov nezdôrazňujeme. Sme na nich hrdí a veľmi nás teší, že si ľudia produkty kupujú preto, lebo sú kvalitné a páčia sa im a nie preto, že ich vytvoril človek s mentálnym postihnutím. Od počiatku netúžime po ničom inom ako ukázať, že naši kamaráti sú šikovní a chcú úprimne potešiť iných, čo sa prenáša do všetkých našich produktov. 

 

Skúsme priblížiť princíp spolupráce vašich kresličov, kamarátov. Ako spolu fungujú?
Súčasný tím kresličov tvorí 8 kamarátov s mentálnym postihnutím od 26 do 52 rokov. Naši kresliči sa predstavia najlepšie sami nasledovne: „Sme ôsmi kresliči zo značky Hento Toto. Z hľadiska histórie sa poznáme už dlho. Aj keď niekto dlhšie a niekto kratšie. Ale to nevadí, lebo sme kamaráti. Radi spolu a veľa kreslíme a stále sa zlepšujeme. Baví nás to veľmi a na naše kresby sme hrdí. V umení sa aj vzdelávame, máme workshopy, výlety za umením, art camp a mali sme aj výstavu. A tá bola vynikajúca. Veľa sa spolu smejeme, ale pri kreslení sa musíme sústrediť. Doma máme každý aj svoje záľuby. Luky má rád vesmír, Maťo počúva Die Stoakogler, Janka chodí na kávičku, Patrik je futbalový fanúšik, Dudík prenáša ťažké veci, Lukáš študuje knihy, Miško zapája žiarovky a Lucka pozerá rozprávky. Sme dobrí v kreslení a radi predávame, preto vznikla naša značka Hento Toto.”

To je milé a predpokladáme, že týchto šikovných kamarátov niekto vedie?

Značku vedieme traja, Róbert Oreský má na starosti stratégiu, rozvoj značky a vývoj nových produktov, ja pracujem priamo s kresličmi, rozvíjam ich talent a graficky spracovávam kresby, mám na starosti aj spoluprácu s ďalšími grafikmi a dizajnérmi, komunikujem zákazky a Michal Hajčík sa venuje finančnej stránke a komunikácii s dodávateľmi, spolupracujúcimi predajňami, nadáciami a firmami. Najnovšie sa od apríla tešíme z umeleckých kolegov - grafičky Betuly Haluškovej a lektorov Diany Brockovej a Jána Šutvaya. V minulosti  sme s potešením spolupracovali na rôznych projektoch a produktoch s Bronkou Schragge, Palim Čejkom, Ondrejom Jóbom, Hedvigou Gutierez, Marcelkou Kupčíkovou. Tešíme sa aj z dobrovoľníkov (Dávid , Rony, Evka, Dominika), na ktorých sa v prípade potreby môžeme spoľahnúť už veľa rokov. A na minuloročnom pohľadnicovom kalendári sme spolupracovali aj s veľmi známymi výtvarníkmi ako sú Erik Šille, alebo Oľga Paštéková, či Daniela Olejníková, Marek Cina a ďalšími.  

 

Možno pre tých, ktorí stále nevedia, o čo ide, skúsme priblížiť princíp práce collaborative art, ktorý ste už načrtli...

Značka HENTO TOTO je založená na princípe collaborative art. Náš úspech nie je len výsledkom snaženia zopár nadšencov, resp. ľudí, ktorých sme spomínali vyššie, ale je výsledkom spoluprác grafikov, dizajnérov, ale aj majiteľov predajní, organizátorov podujatí, dodávateľov, nadácií, spoločensky zodpovedných firiem, milých a podporných zákazníkov a v neposlednom rade rodičov našich kresličov. Snažíme sa oživiť kresby ich aplikáciou na rôzne produkty a ponúkať ich širokej verejnosti. Veľmi sa tešíme, že sa pravidelne zúčastňujeme významných marketov ako Dobrý trh, Urban Market, Trnavský rínek, Winterparáda a ďalších. Za veľký úspech považujeme, že HENTO TOTO sa predáva v mnohých vychytených predajniach nielen na Slovensku, ale aj v Čechách, ako Martinus, Place Store, Artfórum, Ex Libris, Pokrok Shop, Kumšt, Hudry Hudry, Miloty a v ďalších. V súčasnosti máme rozbehnuté spolupráce s viacerými značkami ako Kresky, Nosené a veľmi sa tešíme z partnerstva s férovou čokoládou Lyra, z limitovanej edície kefiek Curaprox a ponožiek Dedoles.

 

Kresby z vašej dielne sú originálne, a tak, kde kresliči berú inšpiráciu?

Všetky naše produkty sú výsledkom našej spoločnej práce ako tímu. Vzájomne sa inšpirujeme, máme sa radi, ale vieme aj o svojich limitoch a kto je v čom dobrý. Nové produkty, respektíve motívy vznikajú rôzne, niekedy nápad prinesieme my, inokedy kresliči, alebo nám podnet dá niekto z okolia. V každom prípade sa veľa rozprávame, rozoberáme danú tému a každý k nej niečím prispeje, či už kresbou alebo slovom. Niektoré nápady našich kresličov sú príliš osobné (okrem nich by to nenosil asi nik), tak sa učia robiť kompromisy a brať do úvahy aj záujem trhu.

 

Ako ste prišli na myšlienku založiť občianske združenie a takouto kreatívnou formou vytvárať originálne doplnky zapojením ľudí s mentálnym postihnutím?
Príbeh značky Hento Toto sa nezačína tým, že by sme chceli založiť dizajnovú značku. Začína sa tým, že sme si ešte počas štúdia liečebnej a špeciálnej pedagogiky obľúbili ľudí s mentálnym postihnutím a rozhodli sa, že urobíme všetko, čo sa bude dať, aby mohli robiť to, čo bežne nemôžu. A tak sme v roku 2006 založili občianske združenie Bol raz jeden človek. Nie že by v Bratislave neboli pre nich nejaké aktivity. My sme im chceli ponúknuť niečo, čo by bavilo ich aj nás, zároveň ich rozvíjalo, mohli pritom spoznávať nových ľudí a boli na seba hrdí. A tak vznikla najskôr Televízia Rojko, v ktorej sme spolu nakrúcali dokumenty, fotili, robili animované spoty, potom to bol folklórny súbor Harmatanec, v ktorom naši tanečníci a tanečníčky robili radosť divákom na rôznych podujatiach. Vždy nás lákalo aj gastro, a tak naši kamaráti pracovali ako čašníci v Tuto v Starej Tržnici, piekli sme pre kaviarne a robili catering pre firmy a rôzne podujatia.

Prečo názov Hento Toto? 
Nad názvom sme začali uvažovať, až keď sme sa chystali na prvý predaj, zimný Urban Market v starej Cvernovke. Chceli sme, aby názov bol hravý a zároveň vyjadroval, kto za značkou stojí. V tom čase sme medzi sebou často hovorili slovné spojenie “hento toto”, ktoré náš kreslič Patrik používal vždy, keď si nevedel spomenúť na niektoré slovo. Nám sa to veľmi zapáčilo a názov bol na svete. Dodnes sme vďační organizátorom Urban Marketu, že nás prijali i napriek počiatočným obavám, ako nás príjmu návštevníci, ako to zvládnu naši kamaráti. Bolo to úžasné, všetci sme sa tešili a odozva nakupujúcich bola skvelá. Skúšali sme množstvo výtvarných techník, pozývali sme si rôznych výtvarníkov na workshopy, aby sme objavili výtvarnú techniku, ktorá bude našich kamarátov tešiť a zároveň bude zaujímavá aj pre ľudí. 

S čím ste začínali predaj?
Prvým produktom boli vianočné pohľadnice, potom tričká, zápisníky a nakoniec odznaky. Neskôr tašky, mikiny, pohľadnice miest a k rôznym príležitostiam, nálepky a brošne. Naše začiatky sú spojené s Palim Čejkom, ktorý nás učil linorytu, technike, ktorá sa ešte v tom čase neodporúčala pre ľudí s mentálnym postihnutím. Pre nás to bola hneď výzva a jasná voľba. Linorytu sme sa venovali intenzívne niekoľko rokov. 

Čomu všetkému sa venujete v súčasnosti a aké všetky produkty vyrábate?
Založenie značky HENTO TOTO bolo prirodzeným vyústením nášho kresliarskeho snaženia. Kreslili sme od počiatku našej existencie. Najskôr v podobe výtvarného krúžku, neskôr terapeuticky v rámci denného centra, nakoniec cielene na krúžku animácie a grafiky. Kresba našich kamarátov sa postupne vyvíjala. Veľmi skoro sme si však uvedomili, že to, čo my si ceníme na kresbách našich kamarátov (ako sa ich kresba vyvíja, ako si osvojujú nové postupy, ako im rastie sebavedomie, ako sa tešia, že robia niečo spolu, učia sa spolu komunikovať, zaujímať jeden o druhého), iní ľudia nemôžu vidieť, ale môžu mať radosť z veselých originálnych obrázkov! Začali sme preto rozmýšľať, ako to urobiť, aby ľudia ocenili našu spoločnú drinu a sa im to aj páčilo. A tak sme kreslili a kreslili, spoznávali limity našich kamarátov a skúšali rôzne výtvarné techniky, aby sme nakoniec objavili vlastný štýl a v roku 2010 sme založili kreatívnu značku Hento Toto. S cieľom využiť radostné kresby, ktoré človeku vyčaria na tvári úsmev, urobia dobrú náladu, niekedy hlasné aaaw na pozitívnu osvetu o ľuďoch s mentálnym postihnutím. Naším produktom je teda kresba, ktorú aplikujeme na rôzne produkty. Momentálne sú to brošničky, odznačiky, pohľadnice, plátené tašky, tričká, printy, ponožky, čokina a iné drobnosti pre radosť malých i veľkých. Už teraz ale plánujeme iné prekvapenia.

Pre koho je vaša tvorba určená?
Často hovorievame, že naše výrobky sú určené pre všetkých, bez rozdielu veku - malých i veľkých, pre ľudí, ktorí majú radi milé, veselé, osobité ilustrácie a ktorí chcú sebe, alebo niekomu inému urobiť radosť, či spríjemniť deň. Kúpou našich výrobkov podporujete náš sociálny podnik a pracovné uplatnenie ľudí s mentálnym postihnutím a činnosť občianskeho združenia Bol raz jeden človek, ako takého. 

Prijímate aj nových spolupracovníkov, kamarátov do tvorivého teamu?
Od tohto roka sme dosiahli veľký míľnik, stali sme sa registrovaným sociálnym podnikom a časť z našich kresličov sa nám podarilo zamestnať ako kresličov - profesionálov. Život ale plynie a prináša rôzne príbehy a zmeny a aj náš dlhoročný tým potrebuje nových ľudí. Veľmi radi by preto medzi nami privítali nových kamarátov, kresličov s downovým syndrómom, ktorí majú vzťah k práci, ku kresbe a výrobe krásnych vecí.  

Akým spôsobom, okrem kúpy výrobkov, môžu bežní ľudia oceniť váš projekt?
Najväčšou profesionálnou radosťou každého umelca, tvorivca, či výrobcu, ktorý má svoju značku je, keď sa jeho tvorba predáva. Rovnako je to aj u nás.  Preto sme veľmi radi a sme za to nesmierne vďační, že sa naše produkty predávajú už vo viac ako 50 vychytených predajniach na Slovensku a od minulého roka už aj v Čechách. Pracujeme aj na zákazku, takže potešíme sa aj každej zmysluplnej spolupráci. Firmy si u nás môžu uplatniť náhradné plnenia. Ale hoci sa snažíme o finančnú sebestačnosť, stále sa nám veľmi zíde finančná podpora. Každoročne sa napríklad uchádzame o 2%, hľadáme grantové príležitosti, ale aj donorov. A samozrejme, pomôžu nám aj pracovitý dobrovoľníci. 


(vt)

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter