Mestská časť Petržalka v úvode roka 2024 opakovane kritizovala nízky počet robotníkov a strojov na stavbe a nabádala vedenie hlavného mesta ku krokom na zvýšenie aktivity.
S tempom prác nebol spokojný ani samotný primátor Matúš Vallo. Na sociálnej sieti uviedol, že na zhotoviteľa vyvíja dôrazný tlak, no postup prác je pomalý. „Treba na rovinu povedať, že nikto, ani my, nie je zatiaľ spokojný s tempom prác. Robíme skutočne všetko, čo je v našich silách, aby sa aktivita na stavbe zvýšila a aby električka do Petržalky jazdila čo najskôr,“ informovalo vedenie hlavného mesta. S kritikou oponentov, že sa práce úplne zastavili, však nesúhlasil. No frustráciu nepopieral ani primátor. „Tunel Višňové je moja nočná mora. Nechceme mať Višňové v Bratislave,“ uviedol Vallo.
Prekážky
Komplikácie na jednej z najväčších dopravných stavieb sa nespájajú len s aktivitou zhotoviteľa. Na postupe prác sa podpísala vojna na Ukrajine, nájdenie nelegálnej skládky odpadu (obklady, kusy linolea) zo 70. rokov 20.storočia, či protitanková stena.
Navyše sa neďaleko Betliarskej cesty našla začiatkom marca nevybuchnutá munícia. Policajní pyrotechnici potvrdili, že sa jedná o muníciu z druhej svetovej vojny, a to konkrétne nemeckej protipechotnej míny S-35. Vyše tisícky kusov munície z miesta odviezli. O náleze informovala krajská polícia.
Nový harmonogram
Po vlne nespokojnosti, ktorá v uplynulých mesiacoch sprevádzala tento dôležitý dopravný projekt, magistrát otvoril nové kolo rokovaní so španielskym a čínskym zhotoviteľom stavby. Cieľom bolo zintenzívniť práce pre čo najskoršie dokončenie stavby. Výsledkom marcovej dohody bol nový dodatok k zmluve aj s novým harmonogramom prác.
„Podpisu dodatku predchádzali náročné rokovania nielen s vedením španielskeho zhotoviteľa Aldesa, ale aj s vedením vlastníka Aldesy, čínskou spoločnosťou China Railway Construction Corporation, ktorej top manažment pricestoval na Slovensko. Podstatné parametre dodatku sú, že zhotoviteľ sa zaviazal do 15. decembra 2024 dostavať električkovú trať tak, aby po nej mohla jazdiť električka a mestu do tohto dátumu dodať aj všetku dokumentáciu potrebnú na schválenie predbežného užívania trate,“ informovalo hlavné mesto.
17 predĺženie zmluvy a dodatočné náklady
Vedenie Bratislavy tiež uviedlo, že zhotoviteľ sa zaviazal dokončiť zvyšok stavebných objektov do augusta 2025. Do konca apríla by sa mal zdvojnásobiť počet stavebných objektov, na ktorých sa bude súbežne pracovať. Očakáva sa aj výrazné zvýšenie počtu pracovníkov na stavbe. „Som presvedčený, že pre novú električkovú trať, pre Petržalku, ale aj pre celú Bratislavu bol veľmi dôležitý tento náš posledný krok k zachráneniu stavby so súčasným zhotoviteľom,“ zhrnul Matúš Vallo na margo marcových rokovaní.
V poradí už 17. predĺženie zmluvy si vyžiadalo aj dodatočné náklady. Doterajšia cena diela sa navýši z pôvodných 82,5 mil. € s DPH na súčasných 99 mil. € s DPH, konštatuje portál IMHD.
Príbeh výstavby električkovej trate v bratislavskej Petržalke v úseku Jungmanova – Janíkov dvor s dĺžkou 3,9 km sa začal v novembri 2021. Stavba mala byť hotová pôvodne v roku 2023, aktuálna zmluva s dodávateľom hovorí, že električka bude jazdiť do konca roka 2024.
Na väčšine úseku novej električkovej trate je vybetónovaná spodná doska jazdnej dráhy, na 620 metroch už aj s koľajami. Postupne by mali pribúdať nové mosty, križovatky, aj nové depo.
jp
Foto: Matúš Vallo má rád Bratislavu
Aktuálne dianie 5. február 2025 – 4500×
Delikateso "dobroty" vo vyše 40 predajniach a už aj na e-shopeAktuálne dianie 7. február 2025 – 537×
Prvý vodovod v Bratislave oslávil 139 rokovAktuálne dianie 27. január 2025 – 192×
Vodiči pozor na nové pravidlá! Nové Mesto spustilo ďalšiu parkovaciu zónu PAAS