Aktuálne dianie 2. september 2019

Dopravný podnik označil dnešný „štrajk“ vodičov MHD za mediálnu hru


Bratislavský dopravný podnik dnes prostredníctvom svojej webovej stránky informuje, že

napriek medializovaným informáciám premáva MHD v Bratislave už od rána podľa štandardných cestovných poriadkov bez akéhokoľvek obmedzenia.

Odborová organizácia Autošofér na dnešné ráno vyhlásila štrajk vodičov MHD, ktorý mal podľa DPB ochromiť dopravu v celej Bratislave.

DPB tvrdí, že Napriek silnej medializácii sa zo všetkých 1500 vodičov do štrajku zapojilo 11 ľudí.

Účasť na proteste tak nedosiahla ani 0,8 %. Operatívne výpadky v prevádzke sme hradili záložnými vozidlami.

Ďakujeme všetkým vodičom, ktorí sa dokázali spojiť proti silnému mediálnemu tlaku a dezinformáciam pána Hitku a ukázali, že sú tu pre cestujúcich.

Svojim prístupom dali jasne najavo, že na štrajk nevidia dôvod. Štrajku sa nezúčastnila ani žiadna z iných odborových organizácii DPB, ktoré naň tiež nevideli dôvod.

Dnešný štrajk zvolal predseda odborov Autošofér Jozef Hitka, s ktorým DPB v minulosti rozviazal pracovný pomer a neskôr založil v DPB vlastnú odborovú organizáciu.

Dopravný podnik Bratislava upozorňuje, že na štrajk nebol dôvod a cieľom odborov Autošofér Jozefa Hitku bola iba mediálno politická hra, do ktorej sa snažil v prvý školský deň vtiahnuť aj cestujúcich.

Odbory Autošofér v DPB sa totiž trápia s nedostatkom členov a dlhodobo sa im nedarí rozšíriť členskú základňu o väčšie množstvo nových vodičov.

Napriek tomu, že pán Hitka tvrdí, že zastupuje až cca tisíc šoférov, realita je takmer 10-násobne nižšia. Aj preto zoznam svojich členov tají pred verejnosťou a DPB dokonca neposkytol ani len zoznamštrajkujúcich.

Existenčné obavy odborov prinútili pána Hitku ísť do politicko mediálnej hry, v ktorej napadol vedenie DPB. To sa paradoxne snaží reálne zlepšiť podmienky zamestnancov a má za sebou už prvé reálne výsledky.

Ešte v lete, hneď po nástupe nového vedenia, sa vodičom podarilo v spolupráci s mestom navýšiť mzdy až a dielenským pracovníkom dokonca až o 20 %.

Súčasne sa začali nakupovať desiatky ďalších klimatizovaných autobusov a aby sa vodičom lepšie pracovalo aj v starších vozidlách, necháme aj do desiatok z nich domontovať klimatizáciu.

Podporu dopravnému podniku ešte pred začiatkom štrajku vyhlásilo na sociálnych sieťach veľké množstvo vodičov, ktorí odmietali spájanie s pánom Hitkom.

Odbory Autošofér absurdne bojovali za nižšie mzdy vodičov a zhoršenie podmienok

Odborom Autošofér v skutočnosti vôbec nešlo o zlepšenie pracovných podmienok, čo našťastie včas zistili aj naši vodiči.

Jozef Hitka napr. napadol súčasnú kolektívnu zmluvu, vďaka ktorej bolo za posledné dva roky možné navýšiť platy šoférov o takmer 30 %

Kolektívna zmluva je platná, no ak by ju súd na podnet pána Hitku zrušil, odbory Autošofér by pripravili svojich kolegov o zvýšené mzdy.

Bizarné je, že odbory Autošofér napádajú aj kúpu klimatizovaných a nízkopodlažných autobusov MAN a Solaris, ktoré sú v bežnej prevádzke v Nemecku a v Rakúsku.

Vďaka nim sme počas leta nemuseli prevádzkovať staré neklimatizované autobusy Karosa a šoféri nemuseli pracovať vo vysokých horúčavách.

Ďalšou spornou záležitosťou odborov Autošofér bolo zabezpečiť, aby vodiči nemuseli jazdiťpodľa cestovných poriadkov, ale aj o niekoľko minút skôr.

Mestská doprava by tým reálne skolabovala, pretože v takom prípade by mohli jazdiť vodiči, kedy by sa im zachcelo a doprava by nemala žiadnu úroveň.

Zanikli by všetky nadväznosti a cestovný poriadok by prakticky neexistoval.

PS: Zároveň som dostal informáciu, že po neúspešnom štrajku sa jeho organizátor pán Hitka snaží do médií dostať informáciu,

že počet štrajkujúcich nie je presne známy, pretože vozidlám ráno vypadli palubné počítače.

Tento problém sme prakticky okamžite odstránili a nijak s tým nesúvisel. Ubezpečujeme, že sa jedná o presné a potvrdené číslo, uviedod DPB.

Jozef Hitka nevie povedať presný počet vodičov, ktorí sa do štrajku zapojili. Tvrdí však, že ich bolo viac ako komunikuje DPB.

"Nakoľko bol veľký tlak od zamestnávateľa a vyhrážanie sa im, tak aby neostali vo vozovni, odstavovali sa po konečných zastávkach, čo sa dá ťažko dokázať.

Zlyhala totiž technika a nefungovali palubné počítače, a teda nezaznamenávali ich jazdy alebo vynechané spoje," argumentoval pre TASR.

Odmieta, že by išlo o politickú hru, alebo o jeho snahu posilniť si pozíciu v odboroch.

"Bojujem za všetkých zamestnancov DPB, aj tých, ktorí nie sú v odboroch. Snažím sa pre nich vybojovať najlepšie podmienky," vyhlásil.

Štrajk podľa jeho slov splnil účel, keďže v pondelok odborom Autošofér prisľúbil generálny riaditeľ DPB Martin Rybanský, že je ochotný rokovať o zlepšení podmienok pre vodičov.

Ak rokovania s vedením podniku nebudú úspešné a situácia by sa neriešila, odbory Autošofér budú zvažovať ďalšie nátlakové akcie.

Hitka pri zvolávaní štrajku poukázal na mzdy, chýbajúcich vodičov i mechanikov v podniku, či na zlé pracovné podmienky. "Jazdíme v starých vozidlách.

Vo vozidlách, kde nefunguje klimatizácia," podotkol. Vadí mu neprimerané trestanie zamestnancov i to, že pri riešení sťažností nemá zamestnanec takmer žiadnu možnosť na svoju obhajobu.

DPB však dôvodom štrajku nerozumie. Deklaruje, že sa snaží reálne zlepšiť podmienky zamestnancov a má za sebou už prvé výsledky.

"Ešte v lete, hneď po nástupe nového vedenia, sa vodičom podarilo v spolupráci s mestom navýšiť mzdy o viac ako desať percent a dielenským pracovníkom dokonca až o 20 percent.

Súčasne sa začali nakupovať desiatky ďalších klimatizovaných autobusov a aby sa vodičom lepšie pracovalo aj v starších vozidlách, necháme aj do desiatok z nich domontovať klimatizáciu,"

skonštatoval Žarnovický.

Radi by sme súčasne zareagovali na tvrdenie pána Hitku o tom, že štrajk podľa jeho slov "splnil účel, keďže v pondelok odborom Autošofér prisľúbil generálny riaditeľ DPB Martin Rybanský, že je ochotný rokovať o zlepšení podmienok pre vodičov."

K tomu posielam nasledovné vyjadrenie (je to aj v zvukovej nahrávke Doplnenie 2):

Štrajk nesplnil žiadny účel, pretože iný účel, než propagáciu odborov pána Hitku v médiach ani nemal.

Ponuku jednať, aby navrhol zlepšenie podmienok, sme mu ponúkli už dávno. Pán Hitka to však odmietol a namiesto toho nám vyhlásil štrajk.

Ponuka jednať preto nie je nová ale pretrvávajúca a ak by pánovi Hitkovi išlo o reálne zlepšenie pracovných podmienok, využil by ju už dávno predtým, uviedol DPB. 

Namiesto štrajkovania Dopravný podnik Bratislava oslavuje. Cez víkend sa v Brne konala veľká medzinárodná súťaž vodičov električiek,

tramvají a šalin z celého Česka a Slovenska. Na súťaži sa testovala profesionálnosť a rýchlosť reakcií vodičov.

Jednou z disciplín bolo napr. s presnosťou na centimetre zastaviť s dverami električky tak, aby bol zabezpečený čo najbezpečnejší výstup cestujúcich, ktorí potrebujú použiť plošinu na invalidné vozíky.

 Bratislavskí vodiči ukázali, že ich technika jazdy je tak profesionálna, že obsadili druhé miesto.

Lepšia od nich bola už len Ostrava, pričom rozdiel bol len veľmi tesný. Ostatné mesta nechala Bratislava ďaleko za sebou.

“Na našich vodičov sme naozaj hrdí! Dnes nám všetkým dokázali, že sú to ľudia na správnom mieste a v každej situácii sú tu pre našich cestujúcich. Zároveň ukázali, že sú aj skvelí profesionáli a v riadení električiek úplná špička.

Veľmi ma teší, že Bratislava má druhých najlepších vodičov v bývalom Československu.

Budeme robiť všetko preto, aby sme im mohli ďalej zlepšovať pracovné podmienky a verím, že ďalšie výsledky prídu čoskoro,” hovorí nový predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský.

Aby boli bratislavskí vodiči ešte viac motivovaní zlepšovať sa v technike bezpečnej a ekonomickej jazdy, plánuje DPB zorganizovať ďalšiu medzinárodnú súťaž vodičov priamo v Bratislave počas budúcoročných osláv 125 rokov MHD.

Privítať chce najlepších vodičov z Prahy, Brna, Ostravy, Olomouca, Košíc, Plzne, Liberca a ďalších miest. Podobná akcia sa chystá čoskoro aj pre vodičov trolejbusov, v ktorej chce DPB tiež uspieť.

Informoval Martin Žarnovický, manažér PR a marketingu DPB

(red, tasr)

Foto: DPB.a.s.

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter