Aktuálne dianie 20. apríl 2022

Do programu „Tréneri v škole“ sa už zapojilo 22 bratislavských škôl, ohlasy sú vynikajúce


Obezita u detí sa za uplynulých 10 rokov zdvojnásobila. Chlapci zabehnú za 12 min. to čo pár rokov dozadu dievčatá a športujúce deti dosahujú výkony tých nešportujúcich spred 30 rokov. O tomto negatívnom trende, ale aj o programe Tréneri v škole, ktorý to môže zmeniť, sme sa porozprávali s odborným asistentom na Fakulte telesnej a športovej výchovy UK v Bratislave Tiborom Balgom.

 Pre súčasnú slovenskú generáciu detí a mládeže je charakteristická zmena v spôsobe života, zvyšuje sa výskyt obezity a nadváhy u žiakov?

Áno, za poslednú dekádu sa výskyt obezity u detí zdvojnásobil a v súčasnosti dosahuje u žiakov aj viac ako 10 %. U školopovinných detí a mládeže dominuje sedavý spôsob života a vysoké percento žiakov trávi niekoľko hodín voľného času s mobilom, či tabletom v ruke, sledovaním televízie, hraním počítačových hier a pod. Aj preto ten nárast.

 Ako je to s ich kondíciou, sú dnešné deti pohybovo slabšie?

Vplyvom rozličných faktorov sme posledné roky svedkami poklesu motorickej výkonnosti žiakov, ktorý sa neprejavuje iba pri bežnej populácii detí a mládeže, ale aj tej športujúcej. Sám som trénerom futbalu v akadémii ŠK Slovan a pri výbere do kategórií prípraviek vidíme čoraz viac bohužiaľ aj pohybovo zanedbané deti. Aj nedávne testovanie žiakov realizované Slovenským olympijským a športovým výborom v školskom roku 2019/2020 potvrdilo, že celková zdatnosť motorickej výkonnosti detí značne poklesla. Prejavuje sa aj v tom, že na štúdium telesnej výchovy a športu sa na univerzity hlási čoraz viac uchádzačov s nižšou úrovňou motorickej výkonnosti a gramotnosti ako v minulosti.

ZŠ J. A. Komenského (Rača) - tréner Patrik Budáč.

Aké sú podľa Vás príčiny negatívneho stavu?

Príčin negatívneho stavu je viacero. V porovnaní s minulosťou je to najmä nedostatok pohybovej aktivity, málo hodín telesnej a športovej výchovy, konkurencia virtuálneho sveta i zmenený životný štýl.

Chýba aktívny transport do/zo školy, naši rodičia, starí rodičia chodili pešo, na bicykli aj niekoľko kilometrov. Chýba ale aj väčší energetický výdaj vo voľnom čase a prirodzený pohyb v porovnaní s minulosťou. Dnes má už takmer každý žiak na základnej škole profil na Facebooku, či Instagrame, nie každý má ale organizovaný voľný čas plný pohybových aktivít.

 Čo by sa dalo zlepšiť?

Treba si uvedomiť, že správny motorický vývin a vzťah detí k športu a pohybovým aktivitám sa tvorí spočiatku u každého doma v rodine, a preto by ani rodičia nemali zabúdať na dostatok pohybu svojich detí a uvedomovali si aj dôležitosť a význam predmetu telesná a športová výchova. Niekedy mám pocit, že rodičia žiakov pripisujú dôležitý význam iba predmetom ako matematika, informatika či cudzie jazyky. Otázne tiež je, do akej miery si dôležitosť a význam telesnej a športovej výchovy uvedomujú aj ostatní účastníci výchovno-vzdelávacieho procesu, či už riaditelia škôl, učiteľský zbor, žiaci, či samotná verejnosť. Pritom telesná a športová výchova je jediný školský predmet, ktorý rozvíja motoriku detí a mládeže a pozitívne vplýva na zdravie žiakov pretože ich chráni pred civilizačnými chorobami ako sú obezita či cukrovka.

 Sú 2 hod. TŠV týždenne postačujúce?

Napriek mnohým benefitom, ktoré pre zdravý vývin žiaka tento predmet prináša, je jej v súčasnosti málo a pevne verím že sa čoskoro pridáme ku krajinám, ktoré môžu byť pozitívnym príkladom a majú 3, 4 či aj 5 hodín TŠV týždenne. Predstavme si, že pre veľa žiakov, je jediné miesto ich pohybu práve telesná a športová výchova. Tých 90 minút (spolu) v porovnaní s celkovým počtom minút v týždni je skutočne minimum na zdravý psychosomatický a psycho-motorický rozvoj žiakov a ich kondície.

ZŠ Riazanská - trénerka Kinga Križan.

 Kde vidíte ešte problémy okrem nízkej časovej dotácie TŠV?

Určite v priestorových a materiálnych podmienkach. Na väčších školách sa mladší žiaci z 1. stupňa ZŠ častokrát do veľkej telocvične ani nedostanú, prednosť dostávajú starší žiaci z 2. stupňa ZŠ. Navyše stále vysoké percento škôl buď nemá telocvičňu alebo je odkázaná na telocvičňu obce, mesta, športového oddielu, telovýchovnej jednoty alebo inej školy.

Ako závažný problém sa ukazuje tiež kvalita výučby TŠV na 1. stupni ZŠ, ktorú vo väčšine učia triedne učiteľky a s ňou spojená nedostatočná pohybová príprava žiakov po prvých rokoch školskej dochádzky. Pandémia COVID-19 problém ešte viac znásobila a je najvyšší čas s tým niečo robiť a zabezpečiť deťom dostatok pohybu v škole aj mimo nej. 

 Pozitívnym príkladom k zlepšeniu súčasného stavu je program Tréneri v škole, ktorého ste aj regionálnym koordinátorom. Vedeli by ste nám ho priblížiť?

Cieľom programu, je práve skvalitnenie a zatraktívnenie hodín Telesnej a športovej výchovy zážitkovým spôsobom výučby, budovanie pozitívneho vzťahu a prehĺbenie záujmu detí o šport a pohybové aktivity, rozvíjanie ich všestrannej pohybovej gramotnosti na prvom stupni základných škôl. Keď nepríde dieťa za trénerom, musí prísť tréner za dieťaťom. A kam inam ako na hodinu telesnej a športovej výchovy?

 Ako sa snažíte plniť cieľ programu?

Program zapája kvalifikovaných, vyškolených trénerov do vyučovacieho procesu hodín telesnej a športovej výchovy na 1.stupni základnej školy, ktorí v spolupráci s pedagógom rozvíjajú všestrannú pohybovú gramotnosť žiakov. Tréneri učiteľky nenahradzujú, ale pomáhajú s výučbou telesnej a športovej výchovy a zároveň pedagógov inšpirujú. Dôležitý princíp programu je, že dieťa netlačí do konkrétneho športu, práve naopak, chceme aby si dieťa vybralo šport, ktorý sa mu najviac páči. Dôraz kladieme na hravú formu výučby a zapájanie čo najväčšieho počtu žiakov, s cieľom rozhýbať všetky deti hravou formou a prehĺbiť ich záujem o rôzne pohybové aktivity. Ako som už naznačil, program Tréneri v škole je založený na prepojení rôznych športov, a preto dochádza aj k pravidelnej rotácií trénerov.

 Ako program vznikol a odkedy funguje?

Program vznikol v Českej republike, spoluzakladatelia Antonín Barák a Ján Macháček s ktorými spolupracujeme sú zároveň hlavní lektori na našich školeniach. U nás je program podporovaný Úradom vlády SR a ambasádorom je splnomocnenec vlády pre mládež a šport SR - Karol Kučera. Začali sme vo februári 2021 pilotný program, ktorý sa do júna zrealizoval v 30 školách a 150 triedach, pričom bolo do neho zapojených približne 3700 detí.

 Koľko škôl je aktuálne v Bratislave zapojených?

Aktuálne máme v Bratislave zapojených do programu 22 škôl. Zapojené sú školy v Petržalke, Ružinove, Starom aj Novom Meste, Rači, Dúbravke, Vrakuni, Podunajských Biskupiciach, ale aj Vajnoroch či Stupave. V aktuálnom školskom roku (2021/2022) pôsobíme na celom Slovensku v každom kraji, celkovo je momentálne zapojených 110 škôl = 550 tried (v priemere na každej škole 5 tried - 1.a 2. ročník prioritne) čo predstavuje viac ako 12 000 detí, ktoré každý týždeň absolvujú telesnú a športovú výchovu s vyškoleným trénerom.

 Na aké oblasti športovej prípravy je program zameraný?

Máme 3 základné oblasti na ktoré sa zameriavame a to základy lokomócie (atletika, gymnastika), loptové zručnosti (kolektívne a individuálne športy) a rytmické a koordinačné základy (tanec, úpolové športy).

 Akým spôsobom sa môžu škola alebo tréneri zapojiť do projektu Tréneri v škole?

Školy, ale aj tréneri sa môžu zapojiť a vyplniť prihlášku na stránke www.trenerivskole.sk, V školskom roku 2022/2023 by sa mal program rozširovať v každom kraji na Slovensku o ďalších 10 škôl. V máji a júni 2022 nás čakajú ďalšie 2 školenia nových trénerov. Trénerom v škole sa môže stať každý vzdelaný tréner, ktorý prejaví záujem a stotožní sa s princípmi a cieľmi programu. Hlavnou podmienkou pre záujemcov na post trénera je aj časová flexibilnosť v doobedňajších hodinách a úspešné absolvovanie školenia Tréneri v škole a získanie certifikátu. Školenia organizujeme v spolupráci aj s akademickou obcou a školiacimi strediskami sú Univerzita Komenského v Bratislave (FTVŠ UK) na západe, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici (FF KTVŠ UMB) na strednom Slovensku a Technická univerzita v Košiciach na východe. Jednotlivé školenia sú kľúčom k udržaniu kvality a náboja v práci s deťmi.

 ***

 Výučbu s trénermi si pochvaľujú aj riaditelia škôl, u detí vidia zmeny:

 Základná škola J. A. Komenského – učiteľka Katka Švecová

„Tento projekt priniesol veľa nielen žiakom, ktorí si užívajú radosť z pohybu, ale aj učiteľom, ktorí tak majú možnosť načerpať inšpiráciu. Nadšenie, radosť, kreativita trénerov a rôznorodosť pomôcok, ktoré nám poskytli, tak ponúka možnosť rôznych zaujímavých aktivít pri ktorých vidíte a cítite detskú radosť. Odporúčala by som aj iným školám zapojiť sa do programu Tréneri v škole, prinesie to žiakom ešte viac radosti z pohybu.“

Postreh žiaka, Tamarka Hamarová, 2.B.:Hodiny telesnej výchovy s trénermi, ktorí chodia k nám do školy, sú veľmi zaujímavé a zábavné. Naučili sme sa kopec nových hier, napríklad sme sa hrali na námorníkov, na zvieratká, mali sme v telocvični prekážkovú dráhu. Trénovali sme štafetový beh, rôzne zábavné naháňačky, ktoré sa mi páčili, chodili sme po lavičkách a mnoho iných hier. Tiež sme trénovali svoje schopnosti ako sluch, pamäť, pozornosť, všímavosť a odvahu.“

***

 ŽS Sibírska – riaditeľka Milena Partelová : „Projekt Tréneri v škole je skvelý nápad. Pre začínajúce učiteľky sú to vzácne vzorové hodiny do praxe a pre skúsenejšie učiteľky je to studňa nových nápadov na hry, rozcvičky. Rovnako vynikajúce a potešujúce je súbor pomôcok, ktoré projekt škole prináša a v škole chýbajú. Vďaka materiálnej rôznorodosti je pestrejšia aj ponuka aktivít na cvičenie. Prirodzená detská zvedavosť manipulovať s nimi, prináša ešte vyššiu motiváciu zapájať sa do cvičenia a pohybu.“

ZŠ Sibírska - pani učiteľka Marta KolčákováTréneri si pripravujú krásne pohybové hodiny. Žiaci na prvom stupni ZŠ sú väčšinou aktívni a chcú sa pohybovať, takže telesnú a športovú výchovu majú veľmi radi. Na hodiny s trénerom sa však tešia ešte viac.“

***

 ZŠ Riazanská – riaditeľka Katarína ČuntalováNetradičný a zaujímavý spôsob výučby aj cez trénerov bol zárukou zatraktívnenia a skvalitnenia hodín telesnej výchovy pre našich prvákov a druhákov. Už po niekoľkých mesiacoch môžeme povedať, že zapojenie sa do tohto projektu bolo dobrou voľbou. Čo sme očakávali, sa aj v pozitívnom smere napĺňa. Dôkazom sú aj samotné deti, ktoré sa na hodiny s trénerom veľmi tešia. Bonusom sú aj viaceré nové športové pomôcky, ktoré škola zapojením sa do daného projektu získala.“

ZŠ Riazanská – triedna učiteľka Janka Adamková:Zapojenie sa do programu prinieslo obohatenie aj pre nás učiteľov, nové nápady k realizácii pohybových a športových hier na hodinách telesnej a športovej výchovy. Určite ide o lepšiu formu získavania nových skúseností aj pre pedagóga ako napríklad nejaká iná forma vzdelávania“.

 ***

 ZŠ Biskupická – riaditeľka  Iveta Horváthová:„Zapojenie sa do programu vnímame veľmi pozitívne, žiaci sa tešia na pestré hodiny s trénermi, ktorí ich povzbudzujú, motivujú a prinášajú im veľa radosti a chuti do ďalšieho športovania.  Našou túžbou je v programe pokračovať aj v školskom roku 2022/2023.“

 ZŠ Biskupická – učiteľka Ľubica Laczková: „Program "Tréneri v škole" nám priniesol kvalitných trénerov, skvalitnenie a zatraktívnenie hodín Telesnej a športovej výchovy. Tréneri ukazujú pedagógom ako zážitkovým spôsobom výučby budovať pozitívny vzťah ku športu a zároveň rozvíjať pohybovú gramotnosť žiakov. Žiaci sa na hodiny Telesnej a športovej výchovy tešia, už prvá hodina s trénerom žiakov pozitívne stimulovala k pohybovej aktivite. Na našej škole sme sa stretli cez projekt "Tréneri v škole" s kvalitnými trénermi, ktorí disponujú kvalitnými emočnými ale aj technickými zručnosťami. Sú pre žiakov súčasne kamaráti aj autorita.“

 

(bak, foto Tréneri v škole)

 

 

 

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter