Aktuálne dianie 15. máj 2023

Bratislavčania sa už pri nákupoch takmer neobmedzujú, tvrdí analytička


Bratislavský kraj sa dlhodobo vyznačuje najvyššou kúpnou silou obyvateľstva.  Krízy, ktoré obyvateľov postihli v uplynulých mesiacoch, ovplyvnili aj nákupy Bratislavčanov. No podľa aktuálneho marcového prieskumu spoločností DATAMAR a MNFORCE a Štatistického úradu SR, chuť nakupovať opäť rastie.

Najmenej sa obyvatelia hlavného mesta obmedzujú pri nákupe potravín

Pandémia, vojnový konflikt na Ukrajine, energetická kríza či rekordne vysoká inflácia majú v posledných mesiasoch vplyv aj na nákupné správanie obyvateľov Bratislavského kraja. Aktuálne prieskumy však prekvapivo ukazujú, že apetít nakupovať je najvyšší za posledný rok.

Záujem Bratislavčanov o nákupy, ale aj to, čo ich míňanie ovplyvňuje, dokumentuje v analýze Eva Sadovská, zo spoločnosti WOOD&Company. „Väčšina bratislavských domácností (až 86 %) v marci 2023 plánovala zvýšiť svoje výdavky alebo ich ponechať na úrovni ako vlani. Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo iba 14 % opýtaných,” uvádza analytička.

Rovnako sa znížil podiel domácností z Bratislavy a okolia, ktoré posúvajú nákupy predmetov dlhodobej spotreby na neskôr, informuje v stanovisku. Do tejto kategórie nákupov patrí napríklad oblečenie, nábytok, automobil či nehnuteľnosť.

Spotrebiteľská nálada v Bratislavskom kraji – marec 2023

Podiel domácností, ktoré znižujú celkové výdavky

14%

Podiel domácností so zníženými výdavkami za potraviny

13%

Podiel domácností so zníženými výdavkami za tovary dlhodobej spotreby

24%

Podiel domácností so zníženými výdavkami za reštaurácie a kaviarne

36%

Podiel domácností, ktoré tento mesiac odkladajú výdavky za tovar dlhod. spotreby

    Oblečenie

28%

    Nábytok do 360 eur

16%

    Nábytok nad 360 eur

18%

    Elektronika do 720 eur

18%

    Elektronika nad 720 eur

16%

    Automobil

15%

    Nehnuteľnosť

13%

Zdroj: Prieskum spoločností DATAMAR a MNFORCE

 

 

 

 

 

 

 V prípade služieb reštaurácií a kaviarní sa podľa údajov obmedzuje 36 % z opýtaných Bratislavčanov. Najmenej, iba 13% obyvateľov hlavného mesta, sa obmedzuje pri nákupe potravín.

Nákupné centrá dominujú Bratislave už 23 rokov. Ľudia sem chodia za módou i zážitkom

Shoppingy zasiahla v minulosti najmä pandémia, počas ktorej boli kamenné predajne či prevádzky služieb zatvorené. Nakupovalo sa online. No po uvoľnení opatrení bol takmer ihneď evidovaný návrat do fyzických prevádzok. „Veci dennej spotreby, módu a zábavu ľudia stále chodia radšej kupovať do obchodných centier. Dokonca aj pri elektronike majú nákupné centrá odsledované, že ak si zákazník objedná tovar napríklad online, príde si poň radšej osobne do predajne. Nákupné centrá tak pociťujú opätovný nárast počtu návštevníkov, ktorí majú v nákupných centrách možnosť nakupovania, vybavenia viacerých služieb pod jednou strechou a trávenia času so zážitkom doslova vyhľadávajú,“ skonštatoval Martin Šmigura, investičný riaditeľ WOOD & Company.

Vo vyhliadkach na najbližších šesť mesiacov cítiť optimizmus

Marcový prieskum odzrkadľuje aj posun vo vyhliadkach respondentov.  Evidentný je pozitívny trend  v očakávaniach bratislavských domácností ohľadom ich ekonomickej situácie na najbližších 6 mesiacov, uvádza analýza. „Kým v závere roka 2022 bol podiel domácností očakávajúcich zhoršenie na úrovni 56 %, v marci 2023 klesol pod polovicu na 47 %,“ informuje Sadovská.

Bratislavský kraj je dlhodobo ekonomicky najsilnejším

 

BRATISLAVA

SR

Miera nezamestnanosti

2,9 %

5,61%

Priemerný plat

1599

1304

Obyvatelia bratislavského regiónu zároveň disponujú vyššími úsporami v bankách. V prípade Bratislavského kraja sú vklady v bankách (v prepočte na obyvateľa) dlhodobo aspoň trojnásobne vyššie v porovnaní s priemerným údajom za SR. 

jp

foto: freepik

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter