Aktuálne dianie 1. január 2018

Aká bola BRATISLAVA 2017? Výber udalostí uplynulého roka v novinách


Rok 2017 bol bohatý na udalosti v živote nášho hlavného mesta.

Pripomeňme si, čo dôležité, podľa nás, sa od začiatku januára 2017 do konca decembra 2017 udialo a o čom sme Vás informovali na stránkach našich novín Bratislavský kuriér.

Január 2017:

-Ktoré poplatky sú od roku 2017 opäť vyššie?

Daň z nehnuteľností Sadzba pre byty sa zvýšila o 30 %, čo predstavuje 0,66 eur/mesiac (napríklad predtým zaplatil majiteľ priemerného bytu 26,6 eur/rok a po novom zaplatí 34,6 eur/rok).

Sadzba pre domy sa zvýšila o 30 %, čo predstavuje 1,675 eur/mesiac (napríklad predtým majiteľ priemerného domu zaplatil 66 eur/rok a po novom zaplatí 86 eur/rok).

Sadzba pre chaty a garáže sa zvýšila o 10 % a ostatné stavby o 50 %. Hodnota stavebného pozemku sa zvýšila o 150 %.

Sadzba dane za stavby určené na pôdohospodársku produkciu sa zvýšila o 50 %.

Od roku 2017 občania nad 65 rokov a držitelia ŤZP preukazov majú nárok na 60 % zľavu (tzn., že pri zvýšení o 30 % budú platiť cca rovnako ako doposiaľ) a bude sa to týkať cca 23 % z celkového počtu obyvateľov Bratislavy.

Do 2017 platilo oslobodenie pre občanov nad 70 rokov a ŤZP zľava bola vo výške 50 % (obyvateľov nad 70 rokov je cca 14 %).

Daň z ubytovania Zamestnanci bývajúci na ubytovni platia od nového roka daň vo výške 1,70 eur za noc aj keď majú v hlavnom meste iba prechodný pobyt.

Ide o rovnaký poplatok, aký účtujú svojim hosťom ubytovacie zariadenia – hotely. Ľudia s prechodným pobytom boli doteraz od tejto povinnosti oslobodení.

Rovnako sa zrušilo aj zvýhodnenie dane pre ubytovaných, ktorí v hlavnom meste pracujú na robotníckych pozíciách.

-Novú parkovaciu politiku mesta preverí prokuratúra

Mestský poslanec Milan Vetrák sa kvôli novému spoplatneniu parkovania v hlavnom meste obracia na prokuratúru.

Aj keď takúto reguláciu parkovania na mestskom zastupiteľstve 8. 12. 2016 podporil, dve otázky v schválenom nariadení sú podľa neho v rozpore so zákonom, a to s princípom nediskriminácie.

„Plánujem sa obrátiť na prokuratúru, aby to preverila, či je môj názor správny,“ uviedol M. Vetrák.

Poslanci, ktorí všeobecne záväzné nariadenie (VZN) k parkovaniu schválili, sa podľa jeho slov dohodli, že do konca júna sa predloží revízia schváleného nariadenia podľa toho, aké štatistické údaje dovtedy budú k dispozícii, aké posúdenie príde z prokuratúry a aké budú poznatky z uplatňovania nových pravidiel parkovania v Bratislave za prvých šesť mesiacov.

V prípade princípu nediskriminácie a súladu s antidiskriminačným zákonom sa poslanec nazdáva, že nie je možné zaviesť úhradu rozdielnych súm za vydanie parkovacích kariet na jeden byt, ak v ňom žije viac plnoletých a právne spôsobilých osôb.

„Treba dať všetkým takýmto osobám rovnakú sadzbu alebo umožniť, aby sa dohodli, kto z nich bude mať prvú, druhú, tretiu a ďalšie karty.

Ak sa nedohodnú, upraviť vo VZN režim, ako to bude fungovať,“ vysvetlil Vetrák. Ako tvrdí, túto otázku už košická prokuratúra vyhodnotila ako protizákonnú a bratislavské VZN to má upravené rovnako.

Február 2017:

-Zmluvu mesta so Siemensom preverí ÚVO

Mestskí poslanci Lucia Štasselová a Ján Mrva podali nedávno podnet na Úrad pre verejné obstará- vanie (ÚVO).

Dôvodom je uzatvorenie zmluvy medzi hlavným mestom a spoločnosťou Siemens na dodávku komplexnej služby správy verejné- ho osvetlenia bez súťaže.

„Máme podozrenie, že bol porušený zákon o verejnom obstarávaní, pretože to bolo zadané priamym rokovacím konaním a nie verejnou súťažou,“ povedal Ján Mrva.

Mestskí poslanci žiadajú ÚVO, aby preveril, či hlavné mesto mohlo koncom roka 2016 uzatvoriť priamym rokovaním zmluvu s firmou Siemens bez verejnej súťaže, na obdobie 12 mesiacov s možnosťou opcie na ďalších 12 mesiacov.

Ročne má tento kontrakt mesto vyjsť do dvoch miliónov eur. Poslanci si myslia, že mesto nepostupovalo podľa zákona.

Magistrát: „K tejto alternatíve - podpísaniu Zmluvy o úrovni poskytovania služieb, mesto Bratislava pristúpilo z dôvodu realizovania dôkladnej prípravy podkladov na verejné obstarávanie, z ktorého vzíde nový poskytovateľ verejného osvetlenia.

Záujmom mesta Bratislava je pristúpiť k výberu dodávateľa veľmi efektívne a citlivo, nakoľko si jeho predstavitelia uvedomujú každodenný dopad výberu na život Bratislavčanov.

Mesto sa mení, technológie napredujú a zároveň rastú požiadavky na vyššiu kvalitu služieb verejného sektora.

Preto je dôležité, aby malo mesto namiesto množstva zastaraných a často aj technicky nevyhovujúcich stĺpov verejného osvetlenia inteligentné body, ktoré okrem svietenia budú plniť aj iné funkcie.

Jednoducho, aby boli smart. Teda aby svetelné body nielen svietili, ale aby napríklad aj pomáhali zbierať údaje potrebné pri parkovaní, vyhodnocovaní údajov o stave ovzdušia či situácií v doprave“.

Siemens: „Magistrát uzavretím krátkodobej zmluvy so spoločnosťou Siemens riešil preklenutie doby potrebnej pre zodpovedný výber budúceho prevádzkovateľa verejného osvetlenia, čo nie je jednoduchá úloha.

Pre ilustráciu, obdobný tender sa v Prahe nepodarilo zavŕšiť ani po dvoch rokoch od vyhlásenia.

Rokovacie konanie, ktoré zvolil magistrát hlavného mesta, je v určitých situáciách bežne využívaný spôsob verejného obstarávania, pričom zvolený postup v tomto prípade nerozporoval ani ÚVO.

Zmluva je uzavretá do konca roku 2017, s opciou predĺženia na rok 2018.

Celková suma za dielo sa mesačne odvíja od počtu aktívnych svetelných bodov, pričom je oproti minulému roku ponížená o cenu elektrickej energie, ktorú si magistrát hradí sám.

Priemerne sa cena prevádzky pohybuje na úrovni 132 000 eur za mesiac“

-Magistrát zatiaľ odmieta informovať o výsledkoch auditu za 100-tisíc eur

O výsledku auditu o parkovaní, ktoré si magistrát objednal u spoločnosti Deloitte za sto tisíc eur, ktoré sú aj peniazmi daňových poplatníkov, odmieta magistrát hl. mesta SR zatiaľ informovať.

Bratislavský kuriér sa obrátil na magistrát so žiadosťou prístup k informáciám.

Žiaľ, dostali sme iba takúto odpoveď: „ Parkovanie je jedným z kľúčových projektov mesta, ktoré ovplyvnia život Bratislavčanov na mnohé roky.

Preto sme sa rozhodli, že do procesov zapojíme okrem odborných kapacít mesta aj externých poradcov.

Poradcov k takto komplikovaným projektom si bežne prizývajú aj mestá v zahraničí alebo veľké firmy.

Poradcov sme oslovili v prvom rade preto, že nám záleží na dobrom výsledku a nechceme dopustiť, aby takéto vážne projekty dopadli tak, ako dopadli často v minulosti - chaosom, neporiadkom a zlou pozíciou mesta voči dodávateľom.

Všetky tie veci, za ktoré boli predchádzajúce vedenia mesta kritizované.

Kvalitný renomovaný poradca má byť štandardom a sme radi, že je štandardom už aj v Bratislave.

Audit sme si objednali u spoločnosti, ktorá bola vysúťažená v roku 2014, ešte za bývalého vedenia mesta, a ktorá je zmluvným partnerom mesta.

Čo sa týka auditu k parkovacej politike, spoločnosť Deloitte spracovala záverečnú správu, s ktorou sa mohli a stále môžu poslanci mestského zastupiteľstva kedykoľvek oboznámiť (niektorí poslanci túto možnosť aj využili).

Definitívnu finálnu verziu dokumentu má mesto k dispozícii od decembra.

Odborníci z právneho oddelenia a oddelenia verejného obstarávania teraz analyzujú, čo všetko je možné zverejniť okamžite a čo až po procese verejného obstarávania, vzhľadom na to, že audit je pokladom v procese príprav verejného obstarávania“.

-MAREC 2017:

-Zákaz hazardu v Bratislave neprešiel, mnohí volajú po opakovaní hlasovania

Potom, ako 26. januára tohto roka prijalo mestské zastupiteľstvo uznesenie, v ktorom poverilo primátora prípravou VZN o zákaze hazardu v Bratislave, prišlo na program rokovania zastupiteľstva 16. februára hlasovanie o samotnom zákaze.

Uznesenie nezískalo dostatočný počet hlasov. Kým v uznesení z 26. januára hlasovalo za všetkých 39 prítomných poslancov a šiesti neboli prítomní, v prípadne hlasovania o zákaze hazardu bolo zo 41prítomných poslancov 24 za, zdržalo sa 5 a nehlasovalo 12.

Okamžite pod neúspešnom hlasovaní sa ozvali hlasy, že k zákazu sa treba vrátiť a opäť o ňom hlasovať. Stručná chronológia finálnych krokov petície za zákaz hazardu v Bratislave:

26. január 2017 - uznesenie o poverení primátora predložiť VZN o zákaze hazardu v Bratislave podporilo všetkých 39 prítomných poslancov v rokovacej sále.

16. február - Uznesenie o zákaze hazardu v Bratislave nebolo prijaté. Potrebná bola trojpätinová väčšina prítomných poslancov.

Zo 41 poslancov hlasovalo za 24, piati sa zdržali hlasovania a 12 poslancov nehlasovalo. 17. február - Bratislavský mestský poslanec a zároveň starosta Petržalky Vladimír Bajan vyzýva primátora hlavného mesta Iva Nesrovnala, aby našiel spôsob, akým by sa mohla diskusia o zákaze hazardu v Bratislave vrátiť opätovne na rokovanie mestského parlamentu.

17. február - Téma zákazu hazardu v Bratislave pre primátora hlavného mesta Iva Nesrovnala nekončí.

Zvolá preto výbor petície za absolútny zákaz herní v meste, ktorému predsedá a dohodne s ním ďalší postup.

Časť mestských poslancov podľa Nesrovnala vo štvrtok hanebne poprela svoje hlasovanie z januára, keď jednomyseľne odhlasovali požiadavku, aby im primátor predložil návrh VZN s absolútnym zákazom umiestnenia herní v Bratislave.

-Ambasáde pozemky neprenajali

Bratislava neprenajme Veľvyslanectvu Spojených štátov amerických v SR zhruba 1300 metrov štvorcových (m2 ) mestských pozemkov pred budovou ambasády.

Tá ich využíva od roku 2005 ako svoju bezpečnostnú zónu, ktorú tvorí oplotenie, pevné oceľové stĺpiky, bariérové kvetináče či vysúvateľná bariéra pre autá.

Za prenájom hlasovalo 22 poslancov, desiati sa zdržali a dvanásti boli neprítomní. Mesto chcelo prenajať tieto pozemky veľvyslanectvu do 15. augusta 2019 za 481 070 eur ročne.

Ambasáda mala možnosť uplatniť si dvojročnú opciu na obnovenie nájomnej zmluvy.

Za jeden m2 na deň mala platiť jedno euro, ak by sa však preukázala právoplatným stavebným povolením na výstavbu novej budovy veľvyslanectva, táto suma by sa znížila na 0,03 eura za jeden m2 na deň.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal na konci hlasovania skonštatoval, že mesto o tieto peniaze prišlo.

„My sme sa obrátili na ministerstvo zahraničných vecí s otázkou, ako je to z hľadiska medzinárodnoprávnych vzťahov.

Podľa Viedenského dohovoru je bezpečnostná zóna súčasťou ambasády aj na priľahlých pozemkoch, bez ohľadu na vlastníctvo.

Ministerstvo nám hovorí, že mesto ako vlastník s tým nič nespraví. Jediné riešenie je, aby sa ambasáda odtiaľ odsťahovala," uviedol na zastupiteľstve primátor.

Do času, kým by sa veľvyslanectvo presťahovalo, mohlo mať mesto podľa neho aspoň peniaze z prenájmu.

Mestský poslanec Martin Borguľa ale pre Bratislavský kuriér uviedol, že primátor zavádza a pre neho z neznámych dôvodov obhajuje plot a nie Bratislavčanov, čo mu je podľa neho úprimne ľúto.

APRÍL 2017:

-Magistrát sa podľa starostov zmieta v chaose

Regionálne združenie mestských častí hlavného mesta Bratislava (RZ) nedávno upozornilo, že spolupráca a výkon magistrátu sa ani po polroku, kedy starostovia sedemnástich mestských častí Bratislavy vyjadrili svoju nespokojnosť s riešením problémov miestnych samospráv vedeniu mesta, nezlepšili.

„Práve naopak, problémy sa kopia, naďalej pretrváva neochota, neprofesionalita, nekoncepčnosť a chaos.

Chýbajú činy a výsledky a pridáva sa lacný populizmus,“ uvádza v stanovisku RZ.

Ako ďalej tvrdí, k pretrvávajúcim problémom, na ktoré dlhodobo upozorňuje a ktoré rovnako dlho vedenie mesta nerešpektuje, sa pridávajú ďalšie.

K alarmujúcemu nedodržiavaniu lehôt, úradným prieťahom, rozbitým cestám, neporiadku, problémom s osvetlením, sa pridávajú aj populistické prezentácie prípravy novely zákona o Bratislave, netransparentné obstarávanie verejného osvetlenia, stále nedoriešená parkovacia politika a chaotické postupy vo výstavbe náhradných nájomných bytov.

Starostovia bratislavských mestských častí konštatujú, že takáto situácia je pre naplnenie rozbehnutých projektov a pre ďalší rozvoj Bratislavy neúnosná.

Preto opätovne vyzývajú primátora Iva Nesrovnala a riaditeľa magistrátu Martina Marušku, aby urobili zmeny, ktoré budú viesť k zvýšeniu odbornosti, profesionality a efektivity výkonu magistrátu a začali konštruktívne a s rešpektom komunikovať s miestnymi samosprávami.

„Mestu chýbajú odborní- ci, nestíha reagovať na podnety miestnych samospráv, koná bez diskusie so starostami, odborníkmi a občanmi mestských častí.

Rozhodnutia, ktoré posledné dni vyhrocujú situáciu v meste medzi Bratislavčanmi a vedením mesta, sú dôsledkom nekoncepčné- ho, neodborného a ignorantského prístupu,“ dopĺňa výzvu predseda RZ a starosta Záhorskej Bystrice Jozef Krúpa

-Hlavnému mestu sa nepáči kritika Cyklokoalície, ktorá ho prirovnáva k brzde

Cyklokoalícia žiada okamžité navýšenie kompetencií mestského cyklokoordinátora a radikálny rozvoj novej cyklistickej infraštruktúry.

Ako uvádza v stanovisku Cyklokoalícia (CK), 28. marca 2017 sa uskutočnila prvá Komisia pre cyklistickú a pešiu dopravu magistrátu hlavného mesta v roku 2017.

Z priebehu samotnej komisie CK usudzuje, že magistrát Bratislavy je najväčšia brzda rozvoja cyklistickej dopravy v Bratislave.

Ďalej konštatuje, že Bratislavský Akčný plán rozvoja cyklistickej a pešej dopravy na rok 2017 sa nenapĺňa.

Akčný plán definuje zvýšenie podielu nemotorovej a verejnej dopravy a zníženie podielu motorizovanej individuálnej dopravy.

V roku 2017 je naplánovaná výstavba piatich nových cyklotrás, pričom magistrát má pripravené projekty len k dvom z nich.

Údržbu existujúcich cyklotrás a realizáciu zdokumentovaných projektov dlhodobo zanedbáva.

Prvý (tzv. historický) okruh Bratislavy - cyklotrasa okolo historického centra - rozpracovaný v roku 2011, stagnuje už 6 rokov.

Medzičasom CK vypracovala projekt bezpečného riešenia Hodžovho námestia, ktorý je esenciálny pre rozvoj cyklodopravy v Bratislave, a hoci si magistrát riešenie osvojil, nezaradil ho ani do plánu na rok 2017.

-Odštartovala petícia za odvolanie primátora Nesrovnala

Petícia za odvolanie primátora Iva Nesrovnala sa začala v piatok 7. apríla na portáli www.peticie.com.

Petíciu za pár dní podpísalo viac ako 160 ľudí a podpisy pribúdajú. Medzi podpísanými je aj mestská poslankyňa Zdenka Zaťovičová.

Ako nám Z. Zaťovičová povedala, petíciu podporila z mnohých dôvodov, medziiným aj preto, lebo primátor neplní uznesenia mestského zastupiteľstva, nekomunikuje a ignoruje starostov sedemnástich mestských častí Bratislavy.

Podľa nej zanedbáva aj riešenie problémov mestskej časti Dúbravka, napríklad v podobe Harmincovej ulice, električkových tratí, či podchodov.

Ako dodala, primátor nerešpektuje vôľu obyvateľov Bratislavy, Dúbravky, miestnych a mestských poslancov a „vládne aroganciou moci.

Toto tu nechceme“. V petícii niektorí podpísaní občania primátorovi Nesrovnalovi napríklad vyčítajú, že si nectí zákon a koná proti vôli ľudí.

Jeden z obyvateľov sa vyjadruje, že chce, aby odstúpil „najhorší primátor v histórii“. Inému sa nepáčia jeho „nekalé praktiky voči obyvateľom“.

Mnohí sa podpísali, pretože sú proti výstavbe nájomných bytov v Dúbravke.

Medzi ďalšími dôvodmi podpisu pod petíciou je nesúhlas s politickou aroganciou, či nesúhlas s doterajším postupom primátora pri riešení problémov v Bratislave.

Iný názor tvrdí, že sa nezaujíma o ľudí v tomto meste. Ďalší občania sú toho názoru, že si tu „nemôžu robiť čo chcú“ a vyjadrujú nesúhlas s jeho politikou a opatreniami.

Podľa ďalšieho názoru sa svojim konaním stavia proti občanom, ktorí mu vo voľbách dali hlas.

Zopár názorov na primátora je ostrých a aj za hranicou slušného vyjadrovania sa.

Pokiaľ ide o samotnú petíciu, Bratislavčania, ktorí chcú vyjadriť svoj názor prostredníctvom nej, budú vypočutí nielen v rámci ich zákonných práv, ale od roku 2012 musia o ich požiadavke a názore rokovať aj poslanci mestského zastupiteľstva.

Na základe pravidiel vybavovania petícií v samospráve, musí byť každá petícia, pod ktorú sa podpísalo viac ako 3-tisíc osôb, zaradená do programu mestského zastupiteľstva.

MÁJ 2017:

-Mesto chce vyhlásiť súťaž na verejné osvetlenie do konca mája, má ísť aj o smart riešenie

Verejnú súťaž na nového prevádzkovateľa verejného osvetlenia v Bratislave chce hlavné mesto vyhlásiť do konca mája.

Lehotu na predkladanie ponúk predpokladá do konca augusta a ukončenie verejného obstarávania do konca tohto roka.

Ako podotkol primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal, cieľom tendra je odstrániť veľký investičný dlh, zabezpečiť modernosť a možnosť smart riešení, energetickú úspornosť a zlepšenie postavenia hlavného mesta v novom zmluvnom vzťahom.

„Keď sa začnú zbierať ponuky, mesto bude mať vyhodnocovaciu komisiu, kde plánujeme zapojiť poslancov, odborníkov a špecialistov magistrátu, tá vyhodnotí ponuky, a keď sa vyberie ten najlepší prevádzkovateľ, tak s ním budeme uzatvorená zmluva,“ vysvetlil primátor.

Podľa ponuky víťaza sa postupne začne s výmenou svietidiel, stĺpov, kabeláže, so zriaďovaním dátového centra.

Hlavné mesto deklaruje, že zvolilo transparentný spôsob verejného obstarávania. Komisiu na vyhodnotenie ponúk súťaže budú tvoriť siedmi zamestnanci magistrátu s právom hlasovať, dvaja odborníci v odbore bez práva hlasovania a šiesti mestskí poslanci bez práva hlasovania.

„Z hľadiska rozsahu a povahy predmetu obstarávania ide o nadlimitnú zmiešanú zákazku formou verejnej súťaže,“ podotkol Nesrovnal.

Podľa neho pôjde o jeden z najväčších tendrov hlavného mesta za posledné obdobie.

Mesto od novej súťaže chce, aby verejné osvetlenie okrem poskytovania svetla ponúkalo aj oveľa viac.Napríklad dávalo informácie o voľných parkovacích miestach, o kvalite ovzdušia alebo obsahovalo bezpečnostné kamery.

Magistrát uvažuje preto o spolupráci so súkromným sektorom na základe zmluvy o energetických úsporách.

Hlavné mesto je vlastní- kom sústavy verejného osvetlenia so 47 664 svetelnými bodmi.

Koncom roka 2016 skončila 20 rokov trvajúca zmluva, ktorú malo hlavné mesto uzatvorenú so spoločnosťou Siemens.

Na základe dohody medzi Bratislavou a Siemensom však prevádzkuje táto firma verejné osvetlenie do konca roka 2017, s opciou na ďalší jeden rok.

-Modernizácia električkových tratí je zatiaľ v nedohľadne

Podľa medializovaných informácií sa rekonštrukcia Dúbravsko-Karloveskej radiály mala začať v apríli tohto roka.

Oslovili sme preto primátora Bratislavy Iva Nesrovnala s otázkou, prečo začiatok modernizácie trate mešká.

Podľa primátora ale nič nemešká, v apríli sa spúšťajú iba procesy, vraj to niekoľkokrát vysvetľoval.

Podľa neho sú tam potrebné štyri stavebné povolenia, ktoré mesto už má.

Ako ďalej primátor pre Bratislavský kuriér uviedol, nasledovať bude výber zhotoviteľa, či etapizácia stavby, nakoľko ide o náročný logistický proces.

Čakanie na volebný rok? Mnohí majú ešte v pamäti hektické a predvolebné odovzdávanie trate bývalým vedením Bratislavy.

To v Dúbravke po viacerých stránkach neskončilo dobre, a preto nás zaujímalo, keďže budúci rok je opäť volebný, či sa vôbec tento rok začne modernizácia trate v podobe stavebných prác.

„Ťažko dávať termíny. Práve preto robíme všetko preto, aby to bolo čo najpodrobnejšie a najdetailnejšie pripravené dopredu, aby nás nečakali také nepríjemnosti a nemuseli sme púšťať električku načierno, ako to urobil môj predchodca.

Samozrejme, že to bude spojené s nejakými obmedzeniami, pretože bude zabezpečená náhradná doprava dopravným podnikom,“ oznámil primátor. Karloveská starostka Dana Čahojová nás v tejto súvislosti informovala, že Karlova Ves rekonštrukciu električkovej trate netrpezlivo očakáva, no zároveň sa jej aj obáva, a preto potrebuje na toto ná- ročné obdobie pripraviť aj obyvateľov mestskej časti.

„Opakovane sme zaznamenali zo strany magistrátu medializovanie začiatku prác.

Naposledy začiatkom kalendárneho roka pán primátor oznámil v médiách, že rekonštrukcia sa začne v apríli.

To sa opäť ukázalo ako predčasné,“ uvádza v stanovisku miestny karloveský úrad. Karloveská samospráva má informácie, podľa ktorých mesto ako investor ešte nemá vysporiadaný vzťah ku všetkým pozemkom, nemá platné stavebné povolenia e nie sú ukončené projekčné práce.

Dokonca dva stĺpy trakčného vedenia sú projektované na pozemkoch, ktoré dnes patria spoločnosti Henbury development.

Ako ďalej miestny úrad uvádza, niekoľko mesiacov potrvá aj obstarávanie dodávateľa stavby. „Najviac sa obávame opakovania scenára z Dúbravky.

Ak sa rekonštrukcia bude konať vo volebnom roku, bude tlak na jej rýchle ukončenie, čo môže ohroziť výslednú kvalitu diela.

Priebeh rekonštrukcie v Dúbravke a jej vady sú pre nás odstrašujúce a varovné,“ uviedla starostka D. Čahojová.

Podľa nej stavebné práce s určitosťou vyvolajú isté obmedzenia a zároveň aj nárast individuálnej a autobusovej dopravy.

„Cesty sú už dnes v špičke plné. Aj malá prekážka ako napríklad rozkopávka alebo drobná autonehoda spôsobujú zápchy.

Požiadali sme preto o stretnutie v tejto veci s pánom primátorom. Predložili sme svoje požiadavky na zabezpečenie dopravy obyvateľov.

Dosiaľ však nie je známy plán dopravnej obsluhy počas rekonštrukcie,“ dodala starostka Karlovej Vsi.

Hlavné mesto oponuje, že všetko ide podľa plánu, má už stavebné povolenia, vypracovanú projektovú dokumentáciu aj pripravené podklady pre vyhlásenie verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby.

„Ide o pomerne zložitý projekt, ktorý si vyžaduje čas.

Postupne sa však blížime k vyhláseniu súťaže a pomaly aj k samotnej realizácii stavby,“ povedala hovorkyňa Bratislavy Zuzana Onufer s tým, že projekt si vyžaduje dvojitú kontrolu nielen mesta, ale aj ministerstva dopravy. „Pretože žiadame európske peniaze,“ vysvetlila.

Kedy sa so samotnou rekonštrukciou radiály začne, však nespresnila.

JÚN 2017:

-Parkovisko pod Červeným mostom napokon nebude - poslanci neuvoľnili peniaze z rozpočtu

Plánované parkovisko, ktoré pod Červeným mostom navrhovali vybudovať mestskí poslanci Branislav Kaliský, Juraj Káčer a Pavol Bulla, napokon nebude.

S parkoviskom predbežne súhlasil magistrát a aj Železnice SR, mnohí mestskí poslanci mali ale iný názor.

Na návrh poslankyne Kataríny Šimončičovej, poslanci na mestskom zastupiteľstve 25. mája neodsúhlasili vyčlenenie 200-tisíc eur z rozpočtu hlavného mesta na tento účel.

Ako povedala pre Bratislavský kuriér poslankyňa Katarína Šimončičová, za parkovisko pôvodne bola, ale argumenty Cyklokoalície a niektorých ostatných občianskych organizácií ju presvedčili o opaku.

„Uvedomila som si aj, že v územnom genereli dopravy máme preferovať pešiu a cyklistickú dopravu a MHD a znižovať podiel individuálnej osobnej dopravy,“ uviedla.

Podľa nej budovanie parkoviska by prinieslo do územia ešte viac a viac áut a „nemá to konca kraja.“

Navyše sa podľa vlastných slov dozvedela, že časť Červeného mosta má ochranné pásmo národnej kultúrnej pamiatky, teda ja všetko, čo je pod ním.

„Takže neviem čo by na to povedali pamiatkari...Navyše primátor povedal, že nedovolí, aby tam autá vypúšťali oleje... a dvestotisíc dať na nejaký štrk“? spýtala sa.

Na našu otázku, či je dobre nastavená MHD v tomto území uviedla, že MHD by mala jazdiť do Lesoparku častejšie najmä cez víkendy.

„Ja som tiež mala malé deti a neboli nízkopodlažné autobusy, chodili sme s velikánskymi kočíkmi a jazdili sme z Petržalky a nikdy som s tým nepociťovala žiadny problém,“ konštatovala.

Jeden z navrhovateľov parkoviska pod Červeným mostom Juraj Káčer tvrdí, že poslanci podľahli tlaku niektorých občianskych združení, ktoré vôbec nechcú aby sa na Železnej studienke parkovalo.

Myslí si, že náš návrh je dobrým riešením pre Bratislavu. „Rodičia s deťmi majú takisto právo sa zúčastňovať na živote mestského lesoparku.

Dnes vidíme, že cyklisti i bežci prichádzajú autami, je tam neporiadok, autá stoja za sebou a vypúšťajú výfukové plyny,“ povedal pre Bratislavský kuriér.

Podľa neho potrebné brať ohľad na všetkých, ktorí tam chodia - na bežcov, cyklistov, mamičky, psičkárov, dôchodcov i na hendikepovaných.

Najmä tí sa podľa neho spolu s mamičkami a ich deťmi boria so strmými nájazdmi pri zostupe na Partizánsku lúku.

Umiestnenie parkoviska by bolo podľa neho bezkonfliktné, mimo úrovne vozovky a na úrovni terénu lúky s ihriskami.

Súčasný stav bez pridaného parkoviska bude podľa neho naďalej spôsobovať dopravný chaos a spôsobovať konflikty bežcov, cyklistov, chodcov a mamičiek s kočíkmi.

Ako dodal, úmyslu vybudovať parkovisko pod Červeným mostom sa ale nevzdáva.

-Mestskí poslanci dali preveriť mestom objednaný audit o parkovaní

Na ostatnom mestskom zastupiteľstve oznámila poslankyňa Lucia Štasselová, že spolu s Jánom Mrvom podala podnet hlavnému kontrolórovi mesta Bratislavy, ktorý sa týka auditu parkovania vypracovaného spoločnosťou Deloitte.

Ako uviedla, ide o čerpanie financií vyplývajúcich zo zmluvy o audite fungovania parkovacej politiky.

Na základe toho navrhla uznesenie, ktorým mestské zastupiteľstvo žiada hlavného kontrolóra Bratislavy, aby preveril súlad objednávok s vymedzeným predmetom rámcovej dohody o poskytovaní autorských služieb so spoločnosťou Deloitte a aby o tom informoval mestské zastupiteľstvo 25. mája 2017.

Mestské zastupiteľstvo v ňom ďalej žiada primátora, aby zastavil čerpanie financií z tejto rámcovej dohody o poskytovaní audítorských služieb do doby prešetrenia a podania informácie na základe podnetu poslancov Mrva - Štasselová zo dňa 7. apríla 2017.

Výnimku majú tvoriť účtovné audity a konzultácie týkajúce sa účtovníctva a daní tak, ako bolo uvedené vo verejnom obstará- vaní.

Poslankyňa L. Štasselová návrh odôvodnila tým, že podľa nej dokumenty obstarané na základe rámcovej dohody, nespĺňajú svojim obsahom predmet auditu.

Ide podľa nej jednoznačne o koncepčné materiály a znenie objedná- vok to podľa nej aj potvrdzuje.

„Spracovateľ i objednávateľ si pri zadávaní objednávok museli byť tejto skutočnosti vedomí a preto sa domnievame, že za daných okolností je jednoznačne zrejmé, prečo museli byť aj tieto materiály chránené pred nahliadnutím a citovaním.

Ich existencia je totiž dôkazom porušenia zákona o verejnom obstarávaní“, dodala.

Hlavný kontrolór Jozef Šinály uviedol, že informáciu na mestskom zastupiteľstve dňa 25. mája podať môže, ale písomná správa o vykonaní kontroly bude zrejme až na júnovom zastupiteľstve.

Ako na zastupiteľstve k tomu ďalej uviedol poslanec Ján Mrva, spoločnosť Deloitte sa na svojej webovej stránke, ako audítorská firma definuje, že sa zaoberá finančným výkazníctvom.

Podľa neho až v mestskom zastupiteľstve sa poslanci dozvedeli, že táto spoločnosť má odborníkov aj na osvetlenie, aj na parkovanie.

„Skúmaním rámcovej zmluvy mesta so spoločnosťou Deloitte sme zistili, že táto zmluva hovorí o finančnom, účtovnom a daňovom poradenstve tak, ako sa to bežne robí k záverečným účtom.

A nie vyrábanie odborných auditov na parkovaciu politiku a na osvetlenie,“ konštatoval. Mestskí poslanci napokon návrh tohto uznesenia schválili.

Z prítomných 25 poslancov bolo za 19, traja sa zdržali a traja nehlasovali.

-Mesto ide obstarávať aj úsporné LED osvetlenie, ktoré podľa vedcov nemusí mať iba pozitíva

V súvislosti medializovaným tendrom magistrátu na verejné osvetlenie, sme sa bližšie pozreli aj na iné aspekty úsporného LED osvetlenia.

V roku 2016 sa objavili v médiách informácie, v ktorých lekári varujú, že nesprávne osvetlenie môže prispievať k rôznym zdravotným problémom.

Americká lekárska asociácia (AMA) vydala varovanie, ktoré sa týka pouličného LED osvetlenia.

Jej odporúčanie volá po znížení intenzity nočného osvetlenia, ktoré môže mať škodlivý dopad na životné prostredie i ľudské zdravie.

Nesprávne použitá LED technológia prináša viac negatív ako výhod napriek tomu, že šetrí energiu a eliminuje ná- klady.

„Niektoré LED svetlá sú pri použití na pouličné osvetlenie škodlivé,“ uviedla lekárka Maya A. Babu.

Problémom je, že vysoko intenzívne LED žiarovky uvoľňujú veľké množstvo modrého svetla, ktoré pri pozorovaní voľným okom pôsobí ako biele.

To je však oveľa horšie ako konvenčné osvetlenie, javiace sa ako žlté. Príliš jasné osvetlenie totiž znižuje zrakovú ostrosť, čo môže byť v súvislosti s cestnou premávkou rizikové. LED a melatonín LED svetlá s chladným modrastým odtieňom pracujú na odlišnej vlnovej dĺžke a môžu mať vplyv na tvorbu melatonínu.

Podľa odhadov majú biele LED žiarovky až päťkrát väčší dopad na spánkový rytmus ako bežné svetlá.

Výskumy ukazujú, že jasnejšie nočné osvetlenie je spojené so skrátenou dobou spánku, nespokojnosťou s jeho kvalitou, nadmernou spavosťou, poruchou denného fungovania a dokonca aj obezitou.

Nielen človek pociťuje studené nočné osvetlenie ako negatívne. Nadmerné vonkajšie osvetlenie ruší aj vtáky, hmyz, korytnačky či ryby.

Niektoré americké národné parky preto prijali opatrenia na optimalizovanie osvetlenie a jeho účinkov na životné prostredie.

AMA odporúča znížiť intenzitu LED osvetlenia a jeho tienenie kvôli minimalizácii odleskov a svetelného znečistenia.

Pozor na choroby Rastúce množstvo vedeckých dôkazov naznačuje, že nočné pôsobenie studeného bieleho svetla zvyšuje riziko rakoviny, cukrovky a kardiovaskulárnych chorôb.

Studené svetlo vďačí za svoj názov vysokému obsahu modrej zložky spektra, ktorá ho výrazne odlišuje od prirodzeného teplého denného svetla.

Ak sa studené svetlo použije na vonkajšie nočné osvetlenie, dokáže až 5-krát silnejšie narušiť prirodzený spánkový cyklus v porovnaní s bežnými pouličnými lampami.

Nedávne pozorovania dokonca ukázali, že nielen príliš studené, ale aj príliš jasné nočné osvetlenie spôsobuje skrátený spánok, narušený denný režim a vyšší výskyt obezity.

Vonkajšie pouličné alebo rezidenčné osvetlenie by malo byť vhodne tienené, s možnosťou ovládania intenzity žiarenia.

Farebná teplota, ktorá udáva spektrálny rozsah svetelného zdroja, by nemala v tomto prípade presiahnuť 3000 Kelvinov, keďže s narastajúcimi Kelvinmi pribúda modrá zložka.

Zákaz modrých svietidiel? Ešte v roku 2012 sa v médiách objavil článok, podľa ktorého vedci neustále skúmajú možný biologický vplyv LED svietidiel, o ktorých sa nesprávne hovorí, že produkujú výrazne viac modrého svetla než iné žiarovky, čo je pravda iba v porovnaní s niektorými konkrétnymi typmi žiaroviek ako HPS.

Čo však nevieme je, že väčšina bielych LED svietidiel, ktoré vyžarujú spektrum farieb vrátane modrého svetla nedopatrením vysielajú signály do ľudského mozgu, čím riadia biologické hodiny a každodenné aktivity, napr. spánok.

Citlivá odpoveď organizmu na modré svetlo vyvolala mnohé vedecké otázky, či môže svetlo narušiť každodenné rytmy, 24-hod. cyklus, ktorým sa riadia činnosti ako spánok a iné biologické procesy.

Zatiaľ čo spoločnosť International Darke-Sky Asonancia a iné varujú pred používaním LED svietidiel pre vonkajšie večerné osvetlenie a niektorí vedci žiadajú, aby bolo používanie modrých svietidiel zakázané, iní tvrdia, že ich vedľajšie účinky sú veľ- mi malé a upozorňujú, že pred tvrdením, či majú LED svietidlá vplyv na ľudské zdravie je potrebné vykonať viac vedeckých meraní.

Niektorí tiež tvrdia, že faktory ako napr. nedostatok spánku a odchýlky v 24-hod. cykle vystavovania sa svetlu a tme môže biologický rytmus človeka poškodiť oveľa viac a spôsobiť zdravotné problémy, napr. rakovinu, kardiovaskulárne ochorenia a obezitu, pričom sa snažia dokázať, či je to práve svetlo v noci – modré LED svetlo, ktoré to spôsobuje. LED - ľahké znečistenie?

Profesor Abrahám Ham z univerzity v Haife v Izraeli považuje biele LED svietidlá za formu „ľahkého znečistenia“.

„To, čo sa považuje za osvetlenie priateľské k životnému prostrediu mu v skutočnosti škodí“, tvrdí Haim, ktorý je zároveň chronobiológom, odborníkom zaoberajúcim sa štúdium biologických rytmov u živočíchov.

Je autorom štúdií, kde preukazuje, že modré svetlo môže narušiť hormóny riadiace každodenné činnosti u nočných zvierat, napr. u hrabošov, krtov alebo potkanov.

V októbrovom vydaní časopisu Jour of Environmental Management(2012) profesor Haim z univerzity v Haife spolu so svojimi kolegami vypočítali, že biele LED svetlo môže znížiť hladinu melatonínu 5-krát viac než nízkotlakové sodíkové lampy, ktoré produkujú žlto-oranžové svetlo, ktoré vídavame na verejných parkoviskách. (red, zdroj: phys.org, zive.sk, topky.sk, uspornaziarovka.sk – spracované od autora: Ben P. Stein – Inside Science News Service)

JÚL 2017:

-Primátor Nesrovnal: Práca mestského zastupiteľstva stráca kvalitu a kompetentnosť

„Práca mestského zastupiteľstva stráca kvalitu a kompetentnosť. Poslanci podávajú návrhy, ktoré sú v rozpore so základnými právnymi predpismi.

To sa týka aj tých posledných, ktoré sú v rozpore so zákonom o rozpočtových pravidlách mesta a nedá sa s nimi urobiť nič iné, ako ich nepodpísať,“ povedal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal v súvislosti s informáciami v našom článku (str. 5) o zvolaní mimoriadneho zastupiteľstva k nepodpísaným uzneseniam primátora.

Ako ďalej uvádza primátor v stanovisku pre Bratislavský kuriér, on podpíše každé uznesenie mestského zastupiteľstva, vychádzajúce z poslaneckého návrhu aj v prípade, že nebolo predmetom odborného posúdenia kompetentnými zložkami hlavného mesta po splnení dvoch podmienok:

„Po prvé, že takéto uznesenie bude v súlade so zákonmi Slovenskej republiky a po druhé, že takéto uznesenie nepôjde proti záujmom hlavného mesta a jeho obyvateľov.“

„Žiaľ, poslanci mestské- ho zastupiteľstva mnohokrát predkladajú návrhy, ktoré sú v rozpore so základnými právnymi predpismi a sú zjavne nevýhodné pre záujmy hlavného mesta. Uznesenia, prijaté na základe takýchto návrhov nemôže primátor podpísať,“ uvádza Ivo Nesrovnal.

-Primátor bude informovať o počte herní, ale nie o ich rušení

Primátor Ivo Nesrovnal nemusí informovať mestské zastupiteľstvo o počte herní a kasín, ktoré boli uzavreté, či zrušené v priamej príčinnej súvislosti s nadobudnutím účinnosti všeobecne záväzného nariadenia hlavného mesta o zákaze umiestnenia herní na území hlavného mesta SR Bratislavy.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal totiž podpísal uznesenie č. 810 prijaté mestskými poslancami na aprílovom rokovaní len v bode 1.

Ten hovorí o tom, že primátor má raz za pol roka predložiť informáciu o aktuálnom počte herní a kasín na území hlavného mesta.

Žiadosť o predkladanie informácie sa nevzťahuje na herne a kasína uzavreté -zrušené, len na základe zákona č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Primátor nepodpísal uznesenie, aby raz za pol roka predložil na zasadnutie mestského zastupiteľstva informáciu o počte herní a kasín, ktoré boli uzavreté (zrušené) v priamej príčinnej súvislosti s nadobudnutím účinnosti všeobecne záväzného nariadenia hlavného mesta SR Bratislavy č. 2/2017 zo dňa 30. 03. 2017 o zákaze umiestnenia herní na území hlavné- ho mesta SR Bratislavy.

Žiadosť o predkladanie informácie sa nevzťahuje na herne a kasína uzavreté /zrušené/ len na základe zákona č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Tým pozastavil výkon tohto bodu uznesenia z dôvodu, že je podľa neho v rozpore so zákonom. Veto primátora platí a poslancami prelomené nebolo.

Uznesenie predložil koncom apríla 2017 mestský poslanec Martin Borguľa, ktorý chcel dosiahnuť, aby primátor jedenkrát za šesť mesiacov predkladal informáciu o aktuálnom počte herní a kasín na území hlavného mesta a informáciu o počte herní a kasín, ktoré boli zrušené v priamej príčinnej sú- súvislosti s nadobudnutím účinnosti všeobecne záväzného nariadenia (VZN) z 30. marca 2017 o zákaze umiestnenia herní na území Bratislavy.

AUGUST-SEPTEMBER 2017:

-Krajský súd rozhodol, že mesto môže Pri kríži stavať

V súvislosti s kauzou výstavby náhradných nájomných bytov na ulici Pri kríži v Dúbravke sme zistili, že Krajský súd v Bratislave svojím rozhodnutím zrušil neodkladné opatrenie vydané Okresným súdom Bratislava IV, na základe ktorého nemohol stavebník (Hl. mesto SR Bratislava) vykonávať stavebné práce.

Magistrát v stanovisku pre Bratislavský kuriér potvrdil, že Krajský súd v Bratislave zamietol nariadenie neodkladného opatrenia vo veci zastavenia stavebných prác vrátane výrubu drevín v rámci výstavby náhradných nájomných bytov v lokalite Pri kríži v mestskej časti Dúbravka podaného mestskou časťou Dúbravka.

„Súd toto opatrenie zamietol z dôvodu, že neboli splnené zákonné predpoklady pre nariadenie navrhovaného neodkladného opatrenia.

Súd sa tak priklonil na stranu hlavného mesta, ktoré si plní svoju zákonnú povinnosť na základe právoplatného stavebného povolenia vydaného stavebným úradom mestskej časti Dúbravka.

Hlavné mesto bude postupovať v súlade so zákonom a v spolupráci s partnermi. O ďalšom postupe budeme informovať včas,“ uviedol magistrát.

-Pamiatkari odmietajú zodpovednosť za súčasný vzhľad hotela Danube

Za svojvoľné konanie investora, ktorý pri fasáde hotela Danube v bratislavskom Starom Meste nedodržal podmienky Krajského pamiatkového úradu (KPÚ) Bratislava, nemôže niesť tento úrad zodpovednosť.

Tvrdí to riaditeľ KPÚ Peter Jurkovič. "Zdôrazňujeme, že nová fasáda hotela nebola pred realizáciou prerokovaná na KPÚ Bratislava, ani naším úradom odsúhlasená.

To dokladujú aj dokumenty v konaní stavebného úradu," uviedol Jurkovič. Reaguje tak na výzvu zo strany bratislavského mestského a staromestského miestneho poslanca Martina Borguľu.

Ten ho žiada, aby vysvetlil, akým spôsobom prebiehala komunikácia medzi pamiatkovým úradom a investorom, čo je súčasť stavebného povolenia, ktoré vydáva stavebný úrad Starého Mesta.

Zároveň je presvedčený, že ak zodpovednosť nesie pamiatkový úrad, mal by jeho riaditeľ zvážiť zotrvanie vo funkcii.

V prípade, ak úrad na jeho výzvu reagovať nebude a nevysvetlí postup v tejto veci, je pripravený žiadať ministra kultúry, aby zvážil jeho odvolanie z funkcie.

Krajský pamiatkový úrad obvinenia odmieta, rovnako ako niesť akúkoľvek zodpovednosť.

So súčasným vzhľadom hotela nesúhlasí ani hlavná architektka mesta Ingrid Konrad, ktorá mala výhrady už voči pôvodne podanej verzii fasády na stavebnom úrade.

"V komisii sme sa zhodli a KPÚ vydal rozhodnutie o zmene, resp. prepracovaní fasády.

O podobe fasády sme sa dozvedeli, tak, ako všetci občania Bratislavy, až keď sa odhalila fasáda do Hviezdoslavovho námestia," povedala Konrad, ktorá už na stavebný úrad podala podnet na prešetrenie, či je fasáda v súlade so stavebným povolením.

-Polícia: Za sedem mesiacov vyslali hliadku do problematického Pentagonu 247-krát

Obrovskú nespokojnosť so situáciou týkajúcou sa tzv. Pentagonu dávajú najavo obyvatelia i počas leta najmä na sociálnych sieťach.

Vyjadrujú svoje názory na to, ako kompetentní a zainteresovaní riešia, resp. neriešia situáciu okolo tohto neslávne známeho obytného súboru vo Vrakuni.

Mnohí obyvatelia sú rozčarovaní z toho, ako málo sa v tejto veci deje. Množstvo kritiky, ale aj uznania si prečíta napríklad aj starosta Vrakune.

Bratislavský kuriér sa s otázkami obrátili tentoraz ale na políciu, konkrétne na Krajské riaditeľstvo policajného zboru v Bratislave (KR PZ BA), ktorému sme adresovali niekoľko otázok.

V súvislosti s neustálymi sťažnosťami na rušenie verejného poriadku v bytovom dome "Pentagon"a v okolí známeho "Pentagonu" vo Vrakuni by sme radi vedeli, či polícii vyhovuje tento stav - má dílerov drog na jednom mieste pod "kontrolou"? U odpovede Krajského riaditeľstva BA:

„V pôsobnosti Obvodného oddelenia PZ Bratislava Vrakuňa bolo za obdobie január až júl 2017 zaznamenaných 150 trestných činov.

V porovnaní s Obvodným oddelením PZ Ružinov, kde zaznamenali 852, Obvodným oddelením PZ Trnávkou 261, Obvodným oddelením PZ Podunajské Biskupice 291, je nápad trestnej činnosti najnižší zo všetkých útvarov v pô- sobnosti Okresného riaditeľstva Policajného zboru Bratislava II.

Oproti rovnakému obdobiu roku 2016 má nápad trestnej činnosti klesajúcu tendenciu (mínus 57 trestných činov za rovnaké obdobie roku 2016).

Zo zaznamenaných 150 trestných činov bolo 80 objasnených, čo predstavuje 53,33 % objasnenosti, ktorá je najväčšia zo všetkých útvarov v pô- sobnosti Okresného riaditeľstva Policajného zboru Bratislava II.

Na ulici - tkz. „uličná trestná činnosť“ bolo v MČ BA Vrakuňa spáchaných 77 trestných činov, z ktorých bolo doposiaľ objasnených 42, čo predstavuje 54,55 % objasnenosť.

Koľko zásahov kukláčov urobí polícia na tomto mieste za mesiac? Koľko ľudí z Pentagonu predviedla a dala do väzby v tomto roku za prechovávanie, distribúciu a predaj drog?

Odpoveď Krajského riaditeľstva BA: „Komplexnú činnosť na úseku predchádzania, zamedzovania a odhaľovania uvedenej trestnej činnosti vykonávajú rôzne zložky v rámci Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave, ktoré svoju činnosť vykonávajú denne, respektíve na základe operatívno-pátracej činnosti.

Z dôvodu, aby nedošlo k zmareniu vykonávaných úkonov a služobných zá- krokov sa bližšie nemô- žeme vyjadriť.

O vzatí obvineného do väzby rozhoduje súd, preto s otázkou ohľadom väzby Vám odporúčam obrátiť sa na príslušný súd.“

Koľko hlásení od občanov eviduje polícia za tento rok ohľadom "Pentagonu" kvôli rušeniu verejného poriadku, drog a podozrenia z trestnej činnosti? Odpoveď Krajského riaditeľstva BA:

„V Mestskej časti Bratislava – Vrakuňa sme od januára 2017 do včerajšieho dňa (16.8. 2017) zaznamenali 68 prípadov podozrenia z drogovej trestnej činnosti, pričom v 43 prípadoch bolo zistené, že zaistená látka nie je drogou, alebo jej množstvo nenapĺňalo znaky trestného činu; v 13 prípadoch došlo k vzneseniu obvinenia; a ostatné prípady sú v štádiu objasňovania, príslušné útvary začali vo veci trestné stíhanie a v súčasnosti čakajú na výsledky znaleckých skúmaní zaistených látok.

Po obdržaní výsledkov skúmania bude vo veciach následne rozhodnuté.

Z uvedeného zároveň vyplýva, že za 7 a pol mesiaca roku 2017 bolo v územnej pôsobnosti Obvodného oddelenia PZ Vrakuňa, vrátane objektu „Pentagon“ zistených 13 prípadov, u ktorých bolo zistené že sa jedná o trestný čin na úseku drog.

Hliadky Policajného zboru boli na základe prijatých oznámení za 7 mesiacov roku 2017 vyslané celkom 247 krát, čo pri 212 dňoch (7 mesiacov) predstavuje cca 1,1 preverenie denne, čo pri pobyte takého množstva neprispôsobivých obyvateľov na jednom mieste, nepredstavuje výnimočnú situáciu“.

OKTÓBER 2017:

-SPOR o Hlavnú stanicu: ŽSR chcú pozemky späť

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) po odstúpení od zmluvy so spoločnosťou Transprojekt s.r.o. (18. septembra 2017) pristúpili k druhému kroku.

V závere septembra ŽSR písomne vyzvali spoločnosť Transprojekt s.r.o. na protokolárne odovzdanie pozemkov, ktoré sa uskutočnilo v plánovanom termíne - 5. októbra 2017 pred bratislavskou hlavnou železničnou stanicou.

Hoci doporučený list s pozvánkou na protokolárne spätné odovzdanie pozemkov si spoločnosť Transprojekt s.r.o. prevzala, nikto zo zástupcov spoločnosti na stretnutie neprišiel.

Naopak, spoločnosť Transprojekt s.r.o. doručila ŽSR list, v ktorom navrhuje vzniknutú situáciu riešiť na spoločnom stretnutí a zároveň uvádza, že odstúpenie od zmluvy považuje za neplatné, právne neúčinné a ako také ho neuznáva s tým, že si voči ŽSR bude uplatňovať bližšie nešpecifikovanú škodu.

„Vo veci bratislavskej hlavnej stanice sme vykonali ďalší potrebný právny úkon. Napriek fyzickej neúčasti zástupcov spoločnosti Transprojekt s.r.o. na protokolárnom odovzdaní pozemkov, sme tieto prevzali späť do našej správy.

-Ako vyzerá náhradná autobusová stanica? Pozrite sa s nami …

Poďte sa pozrieť s nami, ako vyzerá náhradná autobusová stanica zvonka i zvnútra. Po piatich dňoch od otvorenia v nej vládne čulý ruch.

Navštívili sme ju 4. októbra o osemnástej hodine. Video a aj foto interiéru si pozrite na našom webe alebo facebooku.

Náhradná autobusová stanica má poskytnúť verejnosti vyšší komfort a kvalitnejšie služby.

Cestujúci si môžu tak ako doteraz priamo na stanici zakúpiť lístky na autobus, dopravné karty či predplatné cestovné lístky.

K dispozícii majú celkovo šesť pokladníc v hlavnej hale stanice. Nechýbajú zariadenia na vyhľadávanie spojov či Wi-Fi.

Rovnako ani prevádzky s občerstvením a potravinami. Stanica má nezmenenú dostupnosť pre cestujúcich.

Zastávky MHD zostávajú na pôvodných miestach. Na stanicu je možné ísť pešo a na bicykli z ulice Mlynské nivy alebo aj z Chalupkovej ulice.

Pred budovou sa zároveň nadchádza stanovište taxíkov, ktoré obslúžia prichádzajúcich cestujúcich. Autom je možné na stanicu prísť len z Chalupkovej ulice.

Novú autobusovú stanicu na Mlynských nivách plánuje HB Reavis otvoriť v roku 2020. Bude kombináciou medzinárodného autobusového terminálu, nákupného centra, tržnice a výškovej administratívnej budovy. Výstavba projektu Stanica Nivy, ktorý má celkovo stáť 345 miliónov eur, sa už začala v polovici mája prácami na administratívnej budove Nivy Tower.

Náhradná autobusová stanica na Bottovej ulici v Bratislave už od nedele (1.10.) rána slúži verejnosti a nahradila funkciu doterajšej stanice na Mlynských nivách.

Na jej mieste investor HB Reavis plánuje do roku 2020 vybudovať novú autobusovú stanicu.

MIMORIADNE VYDANIE 31.OKTÓBER 2017:

-Odstránenie plota je na dosah ruky!

Stavebný úrad Starého Mesta vydal Oznámenie o začatí konania o nariadení na odstránenie oplotenia veľvyslanectva USA na Hviezdoslavovom námestí.

Máme tu najvýznamnejší posun v kauze oplotenia americkej ambasády. Je to konečne tu! Za toto som bojoval niekoľko rokov.

Vydaním uvedeného oznámenia dochádza k prelomovému kroku v kauze oplotenia a zdá sa, že od reálneho odstránenia plota sme naozaj už len krôčik!

A to ešte pred nejakým časom vyzeralo tak, že plot zostane na Hviezdoslavovom námestí snáď navždy. Dlhodobý prístup americkej strany je taký, že pred problémom strká hlavu do piesku.

Na moje opakované výzvy, aby sme spoločne situáciu riešili, a to aj kompromisným riešením výhodným pre obidve strany, ambasáda nikdy neodpovedala.

Keď mestskí poslanci neodsúhlasili predĺženie nájomnej zmluvy k pozemkom na námestí, čo mal byť pre veľvyslanectvo signál, že mesto si neželá ďalšie zotrvanie plota pred ich budovou, počkali si a žiadosť o predĺženie predložili na ďalšie zasadnutie zastupiteľstva.

Tak sa stalo, že v období september 2016 – apríl 2017 bola zmluva na schválenie predložená dokonca trikrát a vždy bola zamietnutá! Americká ambasáda napriek tomu nepodnikla žiadne opatrenia ani snahu o dohovor s mestom, jednoducho zvolila taktiku vyčkávania.

Pritom bol v rovnakom čase už známy ďalší problém – v januári 2017 Stavebný úrad Starého mesta prišiel s informáciou o neexistencii právoplatného stavebného povolenia k výstavbe plota.

Doklad o povolení stavby nepredložila ani americká ambasáda, údajne ho nemohla nájsť...

-VÝZNAMNÁ INVESTÍCIA: Či je žiadúca, musí podľa Pellegriniho povedať primátor. Primátor Ivo Nesrovnal: Ja ani mesto o tom nerozhodujeme...

Rozhodnutie k žiadostiam dvoch developerov - HB Reavis a J&T Real Estate - o udelenie štatútu významnej investície pre ich projekty v Bratislave by malo padnúť v októbri, najneskôr začiatkom novembra.

Uviedol to podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer-SD).

Vláda podľa neho však nebude môcť o žiadostiach rozhodnúť, ak si Bratislava tieto investície nebude želať. Rešpektovať preto bude postoj primátora hlavného mesta Iva Nesrovnala.

"Ten nám musí odpovedať, či je žiaduca taká- to investícia pre mesto, či podmienky a vynútené investície od investorov sú ďaleko vyššieho rozsahu ako poplatok za rozvoj, o ktorý sa všetci bijú.

Ak budeme mať zodpovedané tieto otázky, tak vláda rozhodne," povedal. Keď proces dopadne tak, že hlavné mesto nebude súhlasiť, ani vláda nepôjde podľa Pellegriniho proti požiadavke Bratislavy.

"Myslím si však, že to bude na škodu veci," podotkol. Bratislavskí mestskí poslanci v septembri požiadali primátora, aby nevydal súhlas so žiadosťou o udelenie štatútu.

Argumentovali napríklad tým, že Bratislava príde o peniaze z výberu miestneho poplatku za rozvoj. Riziko podľa nich je aj v tom, že investícia nemusí byť v súlade s územným plánom a súkromný investor by nemusel v stavebnom konaní dokladovať vzťah k pozemku.

NOVEMBER 2017:

-Župan Droba: VÚC by sa mohli zrušiť

Víťazom župných volieb v Bratislavskom kraji sa stal v sobotu 4. novembra poslanec Národnej rady SR Juraj Droba (SaS), ktorému zverilo do rúk osud kraja, pri 31 % účasti, zhruba 37-tisíc voličov.

Hneď po triumfe sa nechal počuť, že splní predvolebný sľub a vzdá sa mandátu poslanca Ná- rodnej rady SR. „Urobím to najneskôr na januárovej schôdzi.

Ešte potrebujem dotiahnuť niektoré veci," povedal na nedeľňajšom brífingu. V rámci predvolebných diskusií a rozhovorov sme sa ho pýtali, či majú vyššie územné celky zmysel.

Aj tu znela jeho odpoveď jednoznačne. „Systém VÚC sa počas doterajších rokov neuchytil, ľudia jednoducho tieto voľby viac-menej ignorujú.

Aj SaS považuje tento systém za nevyhovujúci. Samotné VÚC by sme najradšej zrušili a ich kompetencie rozdelili medzi štát a obce.

Vôbec by mi nevadilo, keby som bol tým posledným, ktorý na župe zhasne,“ vyhlásil ešte ako kandidát Droba.

Zaujímalo nás preto, či sa na tejto optike na súčasné nastavenie samosprávneho členenia niečo zmenilo.

Ak by nie, znamenalo by to, že ako župan sa bude snažiť zrušiť úrad, ktorý mu bude spolu s vyše stomiliónovým rozpočtom o pár dní zverený.

K tejto otázke sa novopečený župan vyjadril hneď v nedeľu v relácii o 5 min 12 na RTVS, kde potvrdil, že je otvorený diskusiám o rušení súčasných žúp, resp. novom usporiadaní samosprávy.

„Ja budem posledný, kto zatvára dvere a zhasína,“ dodal v relácii Juraj Droba. Či bude na to politická vôľa, ukážu najbližšie roky.

-Hlavnú stanicu čakajú len malé zmeny. Hrá sa o Filiálku

Primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal sa nedávno nechal počuť, že verejný priestor na Trnavskom mýte naberá na dôležitosti.

V tejto súvislosti sa vynárajú otázky, aký bude osud Hlavnej stanice, na ktorú podľa dostupných informácií, čakajú zrejme len kozmetické zmeny.

Primátor i v súvislosti so železničnou stanicou Filiálka, ktorá by sa mala podľa neho na tomto mieste obnoviť, prisudzuje lokalite zásadný strategický význam.

„Pri investičných plánoch mesto aktívne vstupuje do celého procesu a bude dohliadať na to, aby táto lokalita vyzerala tak, ako má vyzerať dôležitý kultúrno-spoločenský a dopravný uzol Bratislavy,“ zdôraznil Nesrovnal.

Tieto slová hovorí primátor v čase, keď sa začala obnova podchodu na Trnavskom mýte, ktorú robí ten istý investor, ktorý kúpil aj Istropolis.

Podľa primátora Nesrovnala by práve Filiálka by mala odpovedať aj na to, čo bude s Hlavnou stanicou.

„Na znovuobnovenej stanici by mohli končiť regionálne vlaky, čiže de facto tých 100 až 150 000 ľudí, ktorí teraz prichádzajú autom, by mohlo prichádzať vlakmi na túto stanicu,“ naznačil v Tablet.TV možné riešenie.

Ako dodal, význam Filiálky rastie vzhľadom na obmedzené dopravno-technické možnosti Hlavnej stanice zvládnuť v budúcnosti nárast koľajovej dopravy.

„Keď budeme vedieť, ako bude vyzerať Filiálka, budeme vedieť i to, čo s Hlavnou stanicou,“ doplnil.

Podľa neho úvahy o využití Filiálky neohrozujú plánované investície, ktoré chce mesto i ŽSR urobiť v rámci samotnej budovy Hlavnej stanice a Predstaničného námestia.

„Čo sa týka budovy, ktorá je v majetku ŽSR, má sa zrealizovať nový podchod pre cestujúcich i nová čakáreň. Verím, že príde tiež k oprave a skrášleniu opláštenia budovy,“ povedal primátor.

DECEMBER 2017:

-Prečo sa v Bratislave nehovorí o budovaní električky nad hlavou, tzv. alwegu - monorail? Vietnam ho už má! komentár

V Bratislave sa už veľmi dlho diskutuje o tom, čo má byť nosným systémom dopravy. Mnohí zaň považujú koľajovú dopravu.

Z hľadiska nosnosti majú pravdu. Veľkokapacitné električky skutočne dokážu odviesť najviac cestujúcich naraz.

Otázne je, ako rýchlo a ako bezpečne, na starých tratiach.

Prečo sa ale nehovorí o budovaní alwegu – nadzemnej elektrickej dráhy-tzv. monorail? Potom, ako volení zástupcovia štátu, mesta i kraja nedokázali presadiť pre Bratislavu metro, ani rýchlodráhu typu S-Bahn, sa dnes hovorí už len o električke a trochu o elektrobusoch a ekologickej doprave.

Je ale možné, že kým sa bude u nás o tom najmä hovoriť a málo pre racionálnu MHD robiť, budú bratislavské cesty už dávno upchaté.

A nepomôže ani tých pár BUS pruhov. Budovanie električkových dráh je síce fajn, no priestor na ich rozvoj sa pomaly ale isto zmenšuje.

Navyše, aj keď je nová električka veľkokapacitná, je príliš pomalá. V dnešných časoch je 50 km rýchlosť pre moderné dopravné prostriedky verejnej dopravy slabota.

Na to, aby vodiči prestúpili z áut do MHD potrebujú pár zásadných vecí – dostupnosť, rýchlosť a komfort. No a samozrejme, s tým súvisiacu kultúru cestovania.

Ak sa chce v budúcnosti obyvateľstvu brániť v jazde autom najmä do centrálnych častí mesta rôznymi opatreniami, je potrebné vybudovať adekvátne alternatívne možnosti.

A touto možnosťou je alweg, alebo nadzemná elektrická dráha, či monorail. Je zvláštne, že dnes o nej takmer nikto nehovorí.

Naopak, mnohí sa nechávajú počuť, že rozvoj verejnej hromadnej i osobnej dopravy je v jej ekologizácii, v podobe elektrobusov, trolejbusov, elektromobilov a podobne.

Iste, ekologizácia dopravy je potrebná, ale zápchy v mestách a na diaľniciach nevyrieši.

Napriek tomu, že systém alweg-u nie je novinkou, myšlienku jeho budovania paradoxne oživila spoločnosť HB Reavis, ktorá chce na určitom úseku hlavného mesta vybudovať nadzemnú dráhu.

Stala sa zato terčom kritiky mnohých laikov i odborníkov.

Tak, či onak, myšlienka verejnej hromadnej dopravy vzduchom, nad zemou, sa zdá byť v dobe zväčšujúcich sa zápch najracionálnejšia.

Vybudovanie nadzemnej elektrickej dráhy developerom, by ale dávalo zmysel asi až vtedy, ak by v jeho budovaní mesto i štát pokračovali v celom meste a vybudovali by akýsi vonkajší okruh „nadzemného metra“.

Električky by mohli tvoriť tzv. vnútorný okruh.

Výhody alwegu sú nesporné a stručne zhrnuté vyzerajú takto: nepotrebnosť vykupovania, alebo vyvlastňovania pozemkov, rýchla a čistá doprava vo „vzduchu“, žiadne križovatky, žiadne zápchy a pod.

Tak, kde je problém? Len nech nikto nehovorí, že vo financiách. Obyvatelia si zaslúžia rýchlu a bezpečnú dopravu.

Preto platia dane a ďalšie poplatky štátu a obciam. Výsledok je žiaľ, zatiaľ, veľmi slabý.

A bez podceňovania – ak si monorail môže dovoliť Vietnam, prečo nie aj Bratislava?

A monorail majú ďalej nielen Seattli v USA, ale napríklad aj malajzský Kuala Lumpur.Lumpuj..Čo poviete...?

-Developerom v Bratislave prekáža najmä dlhý čas čakania na povolenia

V Bratislave sa 7. novembra v Austria Trend Hotel uskutočnila konferencia Real Estate Market 2017, na tému Development a investície.

Konferencia sa venovala štyrom nosným témam. Prvá bola o strategických projektoch Bratislavy, druhá o stratégii predaja v rezidenčnom developmente, tretia sa venovala realitnému právu a daniam a štvrtá téma sa niesla v znamení boomu vo výstavbe kancelárskych objektov.

Úvodné slovo, namiesto pozvaného primátora Bratislavy Iva Nesrovnala, ktorý sa ospravedlnil, mal jeho prvý námestník, Milan Černý.

Okrem iného uviedol, že sme svedkami, ako sa z Bratislavy - uhorského vidieckeho mesta, stala moderná metropola a aj developeri posúvajú toto mesto na úroveň svetových metropol.

Podľa neho Bratislava stojí pred výzvou, ako komplexne regulovať mesto v záujme všetkých obyvateľov.

Pripomenul, že práve mesto musí určovať pravidlá výstavby a prioritou sú potreby mesta, nie developerov.

Dodal, že hlavné mesto má 15 stavebných úradov a že územné plány v mestských častiach sú často nekoncepčné a mesto potom nevyzerá ako jeden celok.

Diskutujúci sa bavili aj o štatúte významnej investície. Hlavná architektka Ingrid Konrad napríklad povedala, že mesto by si malo ozrejmiť, čo je to strategicky významná investícia a prečo ju potrebujeme.

Podľa nej sa na úrovni mesta ešte nehovorilo tom, aký prínos by mala táto investícia v oblasti MHD.

Poukázala na Viedeň, ktorá podľa nej uplatňuje tzv. urbanistickú zmluvu, ktorá stanovuje jasné pravidlá partnerstva medzi verejným a súkromným sektorom.

-Cena cigánskej pečienky už aj 4 eurá!

Ceny mnohých jedál a nápojov na bratislavských trhoch z roka na rok rastú.

Jedno z najfrekventovanejších jedál, cigánska pečienka, ktorá mimochodom nemá s Vianocami asi nič spoločné, sa tento rok na trhoch vyšplhala už na 4 eurá!

Ceny na bratislavských vianočných trhoch sa pomaly ale isto blížia k cenám vo Viedni, či cenám na vianočných trhoch v neďalekom Schloss Hofe.

Ak porovnáme rakúske vianočné trhy s našimi, tie naše sú asi viac o jedle, Rakúšania ich majú najmä o vianočných produktoch a tradícii.

Veď tradičná vianočná kapustnica sa z mestských trhov takmer vytratila, o pečení tradičných vianočných oblátok sa nechyruje.

Vystriedali ich pochutiny typu zemiakových lupienkov, či populárneho trdelníka.

Hlavné mesto by malo podľa nás dbať o to, aby sa na vianočných trhoch predávali produkty a výrobky, ktoré majú s Vianocami, či Adventom, aspoň čo-to spoločné.

Aby vianočné trhy nevyzerali ako tie bežné, počas roka.

Tak, ako je tomu na rakúskych trhoch napríklad v spomínanom Schloss Hofe.

Tento rok si tam organizátori dali záležať na tom, aby ponúkané predmety a výrobky, mali aspoň nejakú súvislosť s týmto najväčším kresťanským sviatkom roka. Stačí sa ísť presvedčiť.

(rl, red, tasr) foto: Archív BK

Niektoré články sú krátené

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter