Čo sa dozviete o. i. v rozhovore? Aký je súčasný počet Ukrajincov v MHD a celkový počet vodičov?
Koľko vodičov bolo z DPB v roku 2018 prepustených?
Aké sú ročné náklady na rovnošaty? Koľko študentov pracuje ako vodič MHD?
Akých chýb v MHD by sa mali vyvarovať vodiči a akých cestúci? A ďalšie informácie.
V súvislosti s naším článkom pod názvom Vaše názory/Spoveď vodiča bratislavskej MHD:
„Arogancia moci?“(článok je tu) sme Dopravnému podniku Bratislava položili pred časom zopár otázok,
ktoré vyplynuli zo „spovede vodiča“.
Teraz Vám prinášame kompletné odpovede mestského dopravcu.
-Nosenie rovnošiat (uniforiem), tričiek - ako je to v súčasnosti v DPB s nosením uniforiem?
Je to povinné, alebo sú povinné iba tričká? A v zime....?
Tým, že zamestnanec prijme ponuku na danú prácu a uzatvorí s DPB, a.s. pracovnú zmluvu,
prijíma aj podmienky, ktoré sa na výkon jeho práce vzťahujú.
Nosenie rovnošaty vníma podnik ako prejav prihlásenia sa k zamestnávateľovi a prejavenie korporátnej identity,
preto trvá na uplatňovaní tejto povinnosti, no v súčasnosti ju nepenalizuje.
Nosenie rovnošiat je taktiež dôležité z dôvodov, aby cestujúci mali príjemný pocit, či vedomosť,
že komunikujú s niekým kompetentným, ktorý priamo podnik zastupuje.
(Ak napríklad vodič rieši na vozidle technickú závadu bez rovnošaty, môže to v krajnom prípade vyzerať aj ako
vandalizmus cudzej osoby.)
-Aké sú ročné náklady na oblečenie a odevné súčiastky vodičov?
Za rok 2018 boli náklady na odevné vodičov vo výške 196 459,75 EUR,
čo predstavuje pri počte 1 452 vodičov cenu 135,30 EUR na 1 vodiča a rok.
-Koľko je v súčasnosti za volantom aktívnych vodičov MHD z Ukrajiny?
DPB, a.s. v súčasnej dobe eviduje 104 vodičov z Ukrajiny z celkového počtu 1516.
-Aké boli minulý rok náklady na ich zaškolenie, jazykové kurzy, ubytovanie a pod.?
Ich slovenčina je vraj slabá, alebo žiadna...
Náklady vznikli DPB, a.s. len v súvislosti s jazykovým kurzom.
Každý zamestnanec bez rozdielu trvalého pobytu má možnosť ubytovania v zmluvne dohodnutých ubytovacích zariadeniach.
Takto ubytovaný zamestnanec uhradí zamestnávateľovi príspevok na ubytovanie 2,00€/lôžko deň formou zrážky zo mzdy.
-Koľkí vodiči boli v roku 2018 prepustení, z toho koľkí Ukrajinci, resp zahraniční vodiči a aké boli dôvody?
Okamžité skončenie pracovného pomeru nastalo v roku 2018 u 8 vodičov autobusov a 1 vodiča trolejbusu z titulu absencie. Išlo o
slovenských vodičov.
-Koľkých vodičov DPB v súčasnosti potrebuje, aby naplnil optimálny stav?
DPB, a.s. by do ideálneho stavu potreboval obsadiť na pozíciu vodiča 50 ľudí.
-O študentskú brigádu na električkách vraj nie je záujem.
Koľko študentov VŠ jazdí momentálne na električkách?
DPB, a.s. eviduje záujem o študentskú brigádu jazdenia na električkách.
V súčasnosti zamestnávame 7 vodičov študujúcich na VŠ a radi v našich radoch privítame ďalších.
-Vodiči Ukrajiny vraj pri mimoriadnych situáciách (obchádzky, urgentné zmeny) sa často nedokážu orientovať v Bratislave.
Stalo sa, že zablúdili. Informujte prosím, aké opatrenia DPB robí, aby
zamedzil týmto udalostiam?
Všetci vodiči absolvujú zácviky na všetkých linkách danej prevádzky, na ktorej sú zaradení
a prideľovaní sú do služobných zaradení podľa potreby prevádzky.
Takáto forma zácviku je povinná pre všetkých novoprijatých vodičov.
Pre vodiča cudzinca trvá adaptovanie a zoznámenie sa so všetkým linkovaním a trasovaním MHD trochu dlhšie ako domácemu vodičovi.
V prípade, že si počas jazdy na linke nie sú trasou istí, všetkým vodičom prízvukujeme, aby kontaktovali dispečing DPB, a.s.,
ktorý okamžite vidí polohu vozidla a dokáže hneď vodiča
smerovať po trase jeho linky. Takéto prípady sa však stali ojedinele.
-Vodič MHD je zodpovedná činnosť, denne vezie množstvo cestujúcich. Vraj majú vodiči povinné zdravotné prehliadky len
raz za 5 rokov. Nie je to málo...? Za päť rokov sa toho môže zmeniť veľa...
Zdravotnú a psychickú spôsobilosť ako aj rozsah lekárskych preventívnych prehliadok a psychologických vyšetrení určuje pre vodičov MHD platná legislatíva,
ktorú DPB, a.s. dodržiava.
-Akých najčastejších chýb sa dopúšťajú vodiči DPB v MHD a akých chýb by sa mali vyvarovať cestujúci?
Vodiči MHD jazdia v zmysle platných predpisov. V premávke sa snažia byť voči ostatným účastníkom aj voči cestujúcej verejnosti ohľaduplní.
V niektorých prípadoch sa im kvôli
zhustenej premávke nepodarí v dopravných uzloch zrealizovať prestup medzi vozidlami MHD.
Častým javom je obmedzenie vozidiel MHD zo strany vodičov individuálnej dopravy.
DPB, a.s. odporúča cestujúcim, aby boli v zmysle Prepravného poriadku IDS BK v čase plánovaného odchodu spoja pripravení na zastávke na nástup do vozidla,
aby včas nastúpili do pristaveného
vozidla a v cieľovej zastávke včas z vozidla vystúpili.
Taktiež by nemali vstupovať do priestoru dverí po spustení signalizácie „Nevystupujte / Nenastupujte.“
V prípade električiek ešte navyše platí, aby neprebiehali cez električkovú strať mimo riadne
vyznačených úsekov, resp. priechodov.
-Klimatizácia - problém je vraj so servisovaním, náhradnými dielmi, dopytové tlačítka sa často kazia.
Aký je v súčasnosti počet klimatizovaných vozidiel v MHD v BA – a aká je "kazovosť" klímy -
koľko prípadov porúch klímy musel DPB riešiť v roku 2018?
K dnešnému dňu prevádzkuje DPB, a.s. 60 klimatizovaných električiek, 120 klimatizovaných trolejbusov a 299 klimatizovaných
autobusov. Z celého vozidlového parku je tak klimatizovaných 57,9 % vozidiel. V prípade trolejbusov je to vyše 90 %.
-Prípadne aj v tomto roku?
Nároky na výkon a prevádzku klimatizácií v MHD sú podstatne vyššie ako v prímestskej a zájazdovej doprave.
Keďže dochádza k neustálemu otváraniu dverí počas státia vozidiel na zastávkach a enormného úniku vychladeného vzduchu,
musí klimatizácia takmer neustále fungovať na maximálnej hodnote výkonu, čím dochádza aj k preťažovaniu tohto systému,
tým pádom násobne väčšiemu množstvu porúch.
V prípade, že došlo k poruchám systému klimatizácie, zamestnanci ich operatívne odstraňovali,
podnik zabezpečil okamžite objednanie potrebných náhradných dielov a
robil všetko pre to, aby sa vozidlá mohli čo najskôr zaradiť do premávky.
Je pravdou, že oprava je časovo náročná z dôvodu vypustenia a naplnenia chladiacim médiom,
na to však tento rok podnik reagoval zdvojnásobením servisných kapacít
zabezpečujúcich opravy klimatizovaného systému.
-Aké náklady na opravu klímy boli v minulom roku?
Presné náklady na opravu klimatizácií podnik vyčíslené nemá.
(rl)
Foto: Archív Br. kuriér - sídlo DPB a.s. Olejkárska ul.
A keď nafúkala ráno celá izba Ukrajincov? To ste prečo nespomenuli?
Žeby dodržiavali "pitný" režim? Raňajky?
Aktuálne dianie 3. máj 2025 – 5166×
Delikateso "dobroty" vo vyše 40 predajniach a už aj na e-shopeAktuálne dianie 28. apríl 2025 – 270×
Partizánska lúka je dostupnejšia všetkýmAktuálne dianie 5. máj 2025 – 152×
Cyklotrasou Jurava sa až do konca mája nepreveziete