Napísali ste nám 27. jún 2019

Napísali ste nám: Patrím k ľuďom, ktorí zastávajú názor, že verejný priestor by mal patriť ľuďom a nie autám


Dobrý deň,

 

dnes som si so "zármutkom" prečítal tieto riadky vo vašom denníku.

 

https://www.bakurier.sk/rozhovory-z-mesta/clanok-odbornik-staticka-doprava-sa-neda-robit-bez-parkovisk

 

Neviem, či je ten odborník tak mimo reality alebo ho niekto zaplatil, aby vám takúto vec povedal, ale je vysoko neobjektívne porovnávať osobné vlastníctvo mixéra,

 

ktorý má človek schovaný v skrini v SÚKROMNOM priestore, s 200tisíc autami, ktoré sú odložené na VEREJNOM priestore. 

 

Viete sa ho na toto prosím dodatočne spýtať, nech ten svoj príklad vysvetlí? Porovnáva neporovnateľné

 

Patrím k ľuďom, ktorí zastávajú názor, že verejný priestor by mal patriť ľuďom a nie autám.

 

Takéto názory sa v médiách žiaľ moc neprezentujú, aj preto, že poslanci sa boja spraviť zásadnú zmenu v ponímaní dopravy. 

 

Každopádne som rád, že ste túto otázku položili. 

 

Keď som svoj pohľad na parkovaciu politiku pred pár týždňami prezentoval na stretnutí primátora s občanmi Petržalky,

 

tak som videl na reakciách ľudí, že nie som sám, kto by rád riešil dopravu progresívnym spôsobom.

 

Ak ste zverejnili takýto výrok v zmienenom rozhovore (a tipujem, že veľa ľudí si absurdnosť výroku neuvedomilo), bol by som veľmi rád, keby si ľudia prečítali aj iný pohľad na vec:

 

Navrhovaná parkovacia politika v Bratislave je kopírovaním starých riešení, ktoré sú 15-25 rokov staré.

 

Technologická vyspelosť v roku 2019 umožňuje novú a efektívnu formu dopravy, ktorou je carsharing.

 

Keďže veľká časť áut sa približne na 95% času využíva na parkovanie, tak ich reálna využiteľnosť je extrémne neefektívna.

 

Ak by sa jedno auto použilo denne namiesto 2 jázd na 20 jázd, tak by to malo zásadný vplyv na potrebu počtu áut v Bratislave.

 

Jedno auto by mohlo použiť 5-10 ľudí za deň, čo by mohlo znamenať redukciu počtu áut v Bratislave o cca 60-80%.

Navrhovaná cena parkovného 40€ za rok je absolútne nespravodlivá. Trhová cena prenájmu plochy cca 10 metrov štvorcových v Bratislave za rok je mnohonásobne vyššia.

 

Umožniť ľudom za symbolický poplatok 40€ naďalej parkovať svoju plechovú krabicu na parkovisku spôsobuje to, že sa ničí komunitný život,

 

prehrieva sa ovzdušie, zvyšuje prašnosť, kazí ľudské zdravie atď. Veľmi veľa ľudí by malo pred svojim panelákom radšej pekný park,

 

záhradu, detské ihrisko, námestie, a namiesto toho sa majú aj v budúcnosti pozerať na betónové parkoviská s autami.

Máme byť jedno z posledných miest, kde sa takáto zastaralá parkovacia politika z "doby netechnologickej" zavádza.

 

Mohli by sme byť prvé mesto na svete, ktoré by spravilo takto zásadný krok, ktorý by posunul kvalitu a úroveň života na výrazne vyššiu úroveň.

 

A nie je to riešenie na štýl stavania metra alebo kolonizovanie iných planét. Spraviť parkovanie luxusom a sprevádzkovať tu carsharing nie je nič nereálne a asi nie príliš náročné (možno ľahšie ako napr. postaviť most cez Dunaj...)

 

Podotýkam, že je to riešenie, ktoré by pred 10 rokmi nebolo možné, teraz už je.

Na lepšie pochopenie tejto myšlienky je dobré si predstaviť, že by sa parkovacia politika v roku 2020 spravila naozaj s inovatívnym myslením,

 

zlepšila by sa kvalita ovzdušia, zefektívnila sa doprava, odstránilo by sa možno 100 tisíc ton áut z mesta, pribudli by na sídliskách parky,

 

námestia či záhrady a potom niekedy v roku 2040 by nastúpil na post primátora Bratislavy človek, ktorý by sa postavil pred ľudí a povedal by, že zrušme carsharing,

 

zaberme verejné plochy betónovými parkoviskami a dajme možnosť každému Bratislavčanovi mať auto na ulici za 40€ ročne. A že to bude "férové parkovacia politika".

Bol by som rád, keby sa aj takýto pohľad na vec verejne diskutoval a bol by som rád, keby ste aspoň časť tohto textu zverejnili.

S pozdravom,

Michal Krčula

Ilustr. foto: Br. kuriér

5 komentárov
ODPOVEDAŤ Michal Krčula | 20. 4. 2020, 17:50

@Lubo - narodil som sa v Bratislave. Myslíš si, že Google je tam, kde je, pretože si pred každým svojim krokom, ako posúvať svoje služby dopredu, "zapol google" a tie inovácie tam našiel? Graham Bell si našiel návod svoj telefón na Googlei? Krištof Kolumbus došiel do Ameriky vďaka google maps? Kopírovaním starých riešení sa svet neposúva dopredu. Mestská mobilita je problémom hádam vo väčšine väčších miest na svete, či už s metrom alebo bez. Svet neposúvajú dopredu tí, čo kopírujú nápady a riešenie z google. Spraviť progresívnu parkovaciu politiku, ktorá by v roku 2021 pýtala 150€ za auto, v roku 2022 300€, 2023 600€ a 2024 1000€, je reálna vec, na ktorú nie sú potrebné ani eurofondy ani úverovanie. Zatrepať si cca 2 milióny metrov štvorcových v tomto meste parkujúcim autami je idiotizmus 21. storočia porovnateľný s pálením ľudí pár storočí dozadu, ktorí tvrdili, že zem je guľatá. Ak si myslíš, že nastaviť cenu tak, ako som napísal, nie je možné, tak mi to prosím vysvetli. Parkovisko so 40 autami zaberie okolo 350 m2. Takúto plochu prenajať ľuďom na súkromné účely za nejakých 1600€ ročne, je z hľadiska trhovej hodnoty priestou absolútne neférová cena. Je to parkovacia politika v prospech ľudí s autami a nie tých, čo by chceli mať krajšie, čistejšie a zelenšie mesto. Čas sú peniaze a za ten idotizmus ľudí, čo autá zbytočne používajú, platia aj tí ľudia, čo autá nemajú. Symbolickým príspevokom 39€ ročne sa tie desiatky, či stovky hodín v zápchach ročne nevykompenzujú. Tie zápchy sa týkaju aj ľudí v MHD, MHD však zápchy spravidla nevytvára.

ODPOVEDAŤ Vlado Obdrzalek | 27. 6. 2019, 13:28

Vlado,27. 06. 2019 Vazeny pan Krcula, teoreticky na Vasom clanku nieco je, ale jeho napln zrejme ovplyvnili sucasne horucavy. Celkom dobre zareagoval Lubo, ale to by bolo na velmi dlhu debatu k uvedenej teme. Treba si uvedomit, ze od nastupu "demokracie" sa teme dopravy v Bratislave nikto odborne povolany nevenoval, staci pripomenut vsetkych diletantov "zvolenych" na celo mesta pocnuc Kresankom cez Durkovskeho, Ftacnika a Nesrovnala. Tito "geniovia" dovolili stavebny chaos developerom o pochybnom predaji vraj prebytocneho majetku mesta nehovoriac. No a samozrejme vsetci zodpovedni si nevsimli cca 10 nasobny narast aut vsetkych kategorii v meste a jeho okoli. Korunu vsetkemu nasadzuje kazdu minutu sucasny genius Matus Vallo. ktory vsetko riesi chrlenim nezmyslov systemom pokus-omyl a znova to iste. Vsetko co trapi Bratislavcanov a vsetkych co do mesta denne prichadzaju s detmi do skuol a do prace si zasluhuje serioznu odbornu aj obciansku debatu ci uz formou mailov alebo inou formou, ktora by specifikovala rad rieseni z ktorych by sa dalo vybrat to alebo tie optimalne riesenia. Vsetkych nie lahostajnych obcanov mesta zdravi Vlado

Michal Krčula | 7. 7. 2020, 15:08

@Vlado - odpoveď Lubovi som napísal vyššie. Vieš presnejšie vysvetliť, ktoré konkrétne nápady a myšlienky v článku si vysvetľuješ teplom? A prečo? Vallo mohol prezentovať možnosť riešiť parkovaciu politiku inak, ako sa to robilo v 20. storočí. Spraviť parkovaciu politiku v prospech kvalitnejšieho, krajšieho a ekologickejšie verejného priestoru na úkor možnosti extrémne lacného parkovanie je reálne možnosť na rok 2020. Pri tých rečiach o ekológii a ako má byť v EÚ uhlíková neutralita mi to príde jednoznačná voľba. Pokiaľ sa všetky mestá na svete budú vyhovárať na to, že takéto mesto neexistuje, tak cesta k smart city môže trvať ešte desaťročia... Mestá, kde okolo 85-95% áut stojí a zaberia priestor, kde by mohli byť pekné verejné priestory je podľa mňa opak "smart city".

ODPOVEDAŤ Lubo | 27. 6. 2019, 10:40

takíto idealisti sa kde liahnu? Na Marse? Vraj carsharing - a 90% áut by ubudlo :) Keby sa, tak by sa, akurát že to nikde na svete nefunguje, ani v mestách, kde majú podzemné či nadzemné metro, zdieľané elektrobicykle, kolobežky aj elektroautá. Autor nech sa poštípe do čela, alebo radšej, nech si zapne google, a môže hľadať to svoje ideálne mesto bez parkovísk a parkujúcich áut. A nech nám ho potom oznámi.. Takto je to len príspevok na úrovni "v roku 2000 budeme lietať na dovolenky do kozmu" - také články boli v novinách v 80-tych rokoch.

Michal Krčula | 7. 7. 2020, 15:24

časť odpovede je vyššie v inom komentári. Všetky inovácie bolo treba najprv vymyslieť, až potom sa dali nájsť na googlei. Napr keď stavali prvé metro na svete, tak si to na google určite neoverovali... Na to aby carsharing fungoval, treba mu vytvoriť podmienky. Ak sa v tomto meste majú platiť nejaké 3€ za mesiac za skladovanie auta na verejných priestoroch, tak bude naďalej Bratislava v mnohých častiach pripomínať smetisko na autá. Dať to na 50€ za mesiac a povedať, že pre Bratislavu je dôležitejšie vytvárať krajšie a zelenšie miesto na život ako mesto, kde sa dá ľahko zaparkovať, je niečo, čo by som od progresívneho primátora očkavál. Touto parkovacou politikou zostávame zaseknutý v 20. storočí a cenu za tento debilizmus v podobe zápch, špinavého vzduchu či škaredého verejného priestoru platia aj ľudia bez áut... Mohli sme byť prvé mesto na svete, čo by spravilo takýto krok vpred v rámci riešenie mestskej mobility, namiesto toho kopírujeme minulosť...

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter