Napísali ste nám 27. jún 2019

Napísali ste nám: Patrím k ľuďom, ktorí zastávajú názor, že verejný priestor by mal patriť ľuďom a nie autám


Dobrý deň,

 

dnes som si so "zármutkom" prečítal tieto riadky vo vašom denníku.

 

https://www.bakurier.sk/rozhovory-z-mesta/clanok-odbornik-staticka-doprava-sa-neda-robit-bez-parkovisk

 

Neviem, či je ten odborník tak mimo reality alebo ho niekto zaplatil, aby vám takúto vec povedal, ale je vysoko neobjektívne porovnávať osobné vlastníctvo mixéra,

 

ktorý má človek schovaný v skrini v SÚKROMNOM priestore, s 200tisíc autami, ktoré sú odložené na VEREJNOM priestore. 

 

Viete sa ho na toto prosím dodatočne spýtať, nech ten svoj príklad vysvetlí? Porovnáva neporovnateľné

 

Patrím k ľuďom, ktorí zastávajú názor, že verejný priestor by mal patriť ľuďom a nie autám.

 

Takéto názory sa v médiách žiaľ moc neprezentujú, aj preto, že poslanci sa boja spraviť zásadnú zmenu v ponímaní dopravy. 

 

Každopádne som rád, že ste túto otázku položili. 

 

Keď som svoj pohľad na parkovaciu politiku pred pár týždňami prezentoval na stretnutí primátora s občanmi Petržalky,

 

tak som videl na reakciách ľudí, že nie som sám, kto by rád riešil dopravu progresívnym spôsobom.

 

Ak ste zverejnili takýto výrok v zmienenom rozhovore (a tipujem, že veľa ľudí si absurdnosť výroku neuvedomilo), bol by som veľmi rád, keby si ľudia prečítali aj iný pohľad na vec:

 

Navrhovaná parkovacia politika v Bratislave je kopírovaním starých riešení, ktoré sú 15-25 rokov staré.

 

Technologická vyspelosť v roku 2019 umožňuje novú a efektívnu formu dopravy, ktorou je carsharing.

 

Keďže veľká časť áut sa približne na 95% času využíva na parkovanie, tak ich reálna využiteľnosť je extrémne neefektívna.

 

Ak by sa jedno auto použilo denne namiesto 2 jázd na 20 jázd, tak by to malo zásadný vplyv na potrebu počtu áut v Bratislave.

 

Jedno auto by mohlo použiť 5-10 ľudí za deň, čo by mohlo znamenať redukciu počtu áut v Bratislave o cca 60-80%.

Navrhovaná cena parkovného 40€ za rok je absolútne nespravodlivá. Trhová cena prenájmu plochy cca 10 metrov štvorcových v Bratislave za rok je mnohonásobne vyššia.

 

Umožniť ľudom za symbolický poplatok 40€ naďalej parkovať svoju plechovú krabicu na parkovisku spôsobuje to, že sa ničí komunitný život,

 

prehrieva sa ovzdušie, zvyšuje prašnosť, kazí ľudské zdravie atď. Veľmi veľa ľudí by malo pred svojim panelákom radšej pekný park,

 

záhradu, detské ihrisko, námestie, a namiesto toho sa majú aj v budúcnosti pozerať na betónové parkoviská s autami.

Máme byť jedno z posledných miest, kde sa takáto zastaralá parkovacia politika z "doby netechnologickej" zavádza.

 

Mohli by sme byť prvé mesto na svete, ktoré by spravilo takto zásadný krok, ktorý by posunul kvalitu a úroveň života na výrazne vyššiu úroveň.

 

A nie je to riešenie na štýl stavania metra alebo kolonizovanie iných planét. Spraviť parkovanie luxusom a sprevádzkovať tu carsharing nie je nič nereálne a asi nie príliš náročné (možno ľahšie ako napr. postaviť most cez Dunaj...)

 

Podotýkam, že je to riešenie, ktoré by pred 10 rokmi nebolo možné, teraz už je.

Na lepšie pochopenie tejto myšlienky je dobré si predstaviť, že by sa parkovacia politika v roku 2020 spravila naozaj s inovatívnym myslením,

 

zlepšila by sa kvalita ovzdušia, zefektívnila sa doprava, odstránilo by sa možno 100 tisíc ton áut z mesta, pribudli by na sídliskách parky,

 

námestia či záhrady a potom niekedy v roku 2040 by nastúpil na post primátora Bratislavy človek, ktorý by sa postavil pred ľudí a povedal by, že zrušme carsharing,

 

zaberme verejné plochy betónovými parkoviskami a dajme možnosť každému Bratislavčanovi mať auto na ulici za 40€ ročne. A že to bude "férové parkovacia politika".

Bol by som rád, keby sa aj takýto pohľad na vec verejne diskutoval a bol by som rád, keby ste aspoň časť tohto textu zverejnili.

S pozdravom,

Michal Krčula

Ilustr. foto: Br. kuriér

2 komentáre
ODPOVEDAŤ Vlado Obdrzalek | 27. 6. 2019, 13:28

Vlado,27. 06. 2019 Vazeny pan Krcula, teoreticky na Vasom clanku nieco je, ale jeho napln zrejme ovplyvnili sucasne horucavy. Celkom dobre zareagoval Lubo, ale to by bolo na velmi dlhu debatu k uvedenej teme. Treba si uvedomit, ze od nastupu "demokracie" sa teme dopravy v Bratislave nikto odborne povolany nevenoval, staci pripomenut vsetkych diletantov "zvolenych" na celo mesta pocnuc Kresankom cez Durkovskeho, Ftacnika a Nesrovnala. Tito "geniovia" dovolili stavebny chaos developerom o pochybnom predaji vraj prebytocneho majetku mesta nehovoriac. No a samozrejme vsetci zodpovedni si nevsimli cca 10 nasobny narast aut vsetkych kategorii v meste a jeho okoli. Korunu vsetkemu nasadzuje kazdu minutu sucasny genius Matus Vallo. ktory vsetko riesi chrlenim nezmyslov systemom pokus-omyl a znova to iste. Vsetko co trapi Bratislavcanov a vsetkych co do mesta denne prichadzaju s detmi do skuol a do prace si zasluhuje serioznu odbornu aj obciansku debatu ci uz formou mailov alebo inou formou, ktora by specifikovala rad rieseni z ktorych by sa dalo vybrat to alebo tie optimalne riesenia. Vsetkych nie lahostajnych obcanov mesta zdravi Vlado

ODPOVEDAŤ Lubo | 27. 6. 2019, 10:40

takíto idealisti sa kde liahnu? Na Marse? Vraj carsharing - a 90% áut by ubudlo :) Keby sa, tak by sa, akurát že to nikde na svete nefunguje, ani v mestách, kde majú podzemné či nadzemné metro, zdieľané elektrobicykle, kolobežky aj elektroautá. Autor nech sa poštípe do čela, alebo radšej, nech si zapne google, a môže hľadať to svoje ideálne mesto bez parkovísk a parkujúcich áut. A nech nám ho potom oznámi.. Takto je to len príspevok na úrovni "v roku 2000 budeme lietať na dovolenky do kozmu" - také články boli v novinách v 80-tych rokoch.

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter