Rozhovory z mesta 22. jún 2019

Odborník: Statická doprava sa nedá robiť bez parkovísk


Peter Vodička sa dlhé roky zaoberal produktami statickej dopravy aj ako marketingový riaditeľ súkromnej spoločnosti,

ktorá predávala parkovacie domy. S tým samozrejme súviselo aj riešenie statickej dopravy, ako takej.

U nás rozlišujeme tzv. betónové parkovacie domy a automatizované parkovacie domy, resp. systémy.

 

-Aký je Váš pohľad na dnešné úsilie komunálnych politikov robiť spoplatnenú parkovaciu politiku?

Statická doprava sa nedá robiť bez parkovísk.

V rámci Slovenska je asi sedem lokalít, kde je potrebné robiť parkovanie aj spoplatnením.

Je tu parkovacia asociácia, ministerstvo hospodárstva, či ZMOS, ktoré si okolo toho robili rôzne štúdie.

Aj v Bratislave je potrebné robiť parkovaciu politiku spoplatnením, ale nie vo všetkých lokalitách, nie všade a nie vždy.

 

-Spoplatnenie parkovania je dobrý biznis, nie?

Je to tak, biznis s parkovaním je veľmi lukratívny. Ak máme napríklad parkovací dom,

ktorý postavíme celý na úver a máme ho využitý za 24 hodín na 30 percent, pri sadzbe jedno euro na hodinu,

tak za osem rokov sa náklady vrátia. Resp. asi rok sa stavia a za sedem rokov sa vrátia náklady na výstavbu.

Takže ak niekto dnes na ulici pýta za parkovanie jedno euro na hodinu, tak je to predražené.

Vo Vatikáne, kde je naozaj veľa ľudí – turistov, nikto nepýta za parkovanie viac ako euro za hodinu.

 

-U niektorých ľudí sa objavujú názory, že parkovanie nie je naše právo a že auto je nadštandard...

Je to absolútny blud. Treba si preštudovať napríklad normy na kvalitu áut, ktoré výrobcovia majú.

Výrobca musí zabezpečiť, že auto ako bežný dopravný prostriedok dennej spotreby,

sa nemá do troch rokov od kúpy pokaziť. Je to všeobecne známa vec.

To akoby sme povedali, že mixér je nadštandardná vec, alebo hodinky, alebo čokoľvek. V 21. storočí nie.

Keď zoberieme hospodársku politiku, tak Slovensko vyrobí milión áut ročne.

Tak potom pri takýchto názoroch nemôžeme stavať takúto politiku.

 

-Kedy by mala teda samospráva prísť so serióznou parkovacou politikou a čo by mala ponúknuť obyvateľom ako protihodnotiu?

Treba postaviť parkovacie domy. Keď sa kedysi projektovali sídliská, napríklad Petržalka, Dolné

hony a pod., parkovacie miesta na nich sa nedobudovali.

V zásade bola taká koncepcia, že jedna tretina budú parkoviská podzemné, tretina parkovacie domy a zvyšok na povrchu.

Napokon existujú len parkoviská na zemi, ktoré sa postavili na voľných plochách.

Vo svete, hlavne v preľudnených oblastiach, akými sú aj Japonsko, Kórea, či všeobecne Ázia, je situácia opačná:

tam všade už majú automatizované parkovacie systémy a k tomu aj určitý počet parkovacích miest na povrchu.

Naše sídliská poskytujú dostatočný priestor na tzv. štítové steny, kde sa dajú postaviť automatizované parkovacie domy.

Tri parkovacie miesta dokážu takpovediac uskladniť, bez problémov, až 70 vozidiel.

Takýto podzemný parkovací systém v Bratislave je napríklad na Záhradníckej ulici, či na Heydukovej.

 

-Škoda že už pred mnohými rokmi nezaviazal štát a samospráva developerov, že musia ísť s parkovaním aj do zeme...

Existuje norma, ktorá bola asi pred piatimi, či šiestimi rokmi novelizovaná, ktorá stanovuje, že ak niekto stavia nový obytný súbor,

musí k nemu mať jeden a pol parkoviska na byt...Samozrejme mnohým stavebníkom to nevyhovuje,

pretože ak chcú nehnuteľnosť o päť rokov predať, nesedí im to do ekonomiky...ak by tam postavili aj parkovací dom,

ktorý je návratný za sedem rokov...

Ale v prehustených lokalitách v centre Bratislavy sú automatizované parkovacie systémy návratné aj za štyri roky.

 

-Ako sa pozeráte na koncept záchytných parkovísk, na ktorý Bratislava takisto zabudla...?

Podľa mňa nejde o najlepšie riešenie, pretože my potrebujeme najmä väčší počet menších parkovacích miest.

Auto je na to, aby som sa dostal z bodu A do bodu B. A nie na to, aby som sa dostal z bodu C a z bodu C do bodu B.

Alebo aby všetci parkovali na jednom mieste, na jednom veľkom parkovisku... načo je vám potom auto? 

Predstavy, že megalomansky veľké parkovacie domy a plochy všetko vyriešia, je omyl.

Dôležité sú menšie automatizované parkovacie domy s kapacitou od 12 do 40 vozidiel.

Nie je potrebné stavať parkovacie domy pre celý vozový park. Ale v podstate len pre previs nedostatku,

ktorý v zásade vytvárajú cezpoľní vodiči a ich spoplatnenie je potom legitímne.

Teda nie spoplatnenie domácich, ktorým sa dá umožniť parkovanie „zadarmo“.

No a v prípade, že by boli spoplatnení aj domáci, tak by  sa naakumulovali tak veľké zdroje,

že za päť rokov by sa za ne dalo postaviť také množstvo menších automatizovaných parkovacích domov,

že by v nich parkovacie miesta zívali prázdnotou...

 

-Kto by ale výstavbu týchto automatizovaných parkovacích domov mal zabezpečovať?

Muselo by to byť robené cez samosprávny komunálny podnik, pretože súkromný investor nepôjde do týchto parkovacích domov.

Nie preto, že by na nich nezarobil, ale kvôli rôznym rizikám,

ktoré vyplývajú najmä z nepredvídateľných zmien politických rozhodnutí rôznych politických garnitúr,

ktoré sa často menia. Niekto z politikov napríklad odrazu rozhodne,

že sa z dvojsmernej ulice urobí jednosmerka a už sa do parkovacieho domu nedostanete....

Ale zriadiť takéto podniky a robiť na výstavbe parkovacích domov sa asi nikomu v samospráve nechce.

Je to totiž starosť. Jednoduchšie je vyberať od ľudí – vodičov peniaze a oni nech sa starajú...

Samozrejme, množstvo ľudí bývajúcich v rodinných domoch má garáže.

Ľudia na sídlisku ich ale nemajú a keby ich chceli mať, musia si vytvoriť spoločenstvo vlastníkov.

No ich samovoľné organizovanie je zo skúseností viac ako otázne.

Ak by existoval komunálny podnik, tak môže pomôcť aj pri takýchto aktivitách a mohli by vzniknúť napríklad vnútroblokové spoločenstvá,

ktoré si vybudujú svoje parkoviská, či garáže. A tým sa to vyrieši.

Budovanie parkovacích domov má aj iný význam.

Ak sa viac rozšíria elektromobily, niekde sa budú musieť dobíjať - doma, v práci v obchodnom centre.

Len „parkovacie stanice“ to nevyriešia. Už aj „naše“ obchodné reťazce

a výrobcovia automatizovaných parkovacích systémov vo svete ponúkajú parkovanie s dobíjaním ako samozrejmosť...

(rl)

Ilustr. foto: Archív Br. kuriér/parkovisko pred Interom pred rokmi

1 komentár
ODPOVEDAŤ Michal | 26. 6. 2019, 18:49

otázka: -U niektorých ľudí sa objavujú názory, že parkovanie nie je naše právo a že auto je nadštandard... časť odpovede: "To akoby sme povedali, že mixér je nadštandardná vec, alebo hodinky, alebo čokoľvek. V 21. storočí nie." moja odpoveď: toto zo seba vypustil odborník? Nevšimol si odborník, že mixéri si ľudia skladujú vo SVOJICH bytoch a že VEREJNÝ PRIESTOR špatia autá a nie mixéri? A že veľa ľudí by namiesto betónového parkoviska pre autá alebo mixére mala pred domom radšej pekný park, námestie, záhrady... A že kvôli stojacim autám dýchame špinavší vzduch, žijeme v prehriatejšom prostredí, a obrovským spôsobom plytváme verejným prostredím? Zaberanie verejného priestoru je "právom"? Ktorý zákon má presne tento odborník na mysli? Áno, osobné vlastníctvo auta alebo mixéru je právom, ale keby si všetci ľudia nechávali na ulici to, čo práve nepotrebujú, tak by to tu mohlo vyzerať ešte horšie. Viete sa teda prosím tohto pána spýtať, že nech ozrejmí jeho príklad s mixérmi?

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter