MHD 21. február 2018

Ostrá diskusia o zastávke tzv. Viedenského typu: Vo Viedni som taký paškvil ako pri Blumentáli ešte nevidel


(Bratislavský kuriér, rl) - Na náš článok o tom, či je v Bratislave vhodné budovanie zastávok tzv. Viedenského typu, aktívne reagujú naši ctení čitatelia a vyjadrujú svoj názor.

Zhrnuli sme ich postrehy i nápady do nasledujúceho príspevku. Veríme, že k problematike sa vyjadria aj odborníci, DPB, či ďalší zainteresovaní.

Nižšie prinášame výber z diskusie na našom facebooku.

Z mailov:

Dobrý deň,

nedá mi nereagovať na Váš článok. Podľa mňa ste to dobre zhrnuli. Chodím týmto miestom denne, keďže pracujem vo firme, kúsok vedľa. Poznám ju aj ako chodec, aj ako vodič.

Zastávka je v podstate super, problém je v niečom inom. Chýba akékoľvek dopravné značenie a osveta. Chodci nevedia co robiť, vodiči nevedia čo robiť. A vodiči MHD, to je kapitola sama o sebe.

Mnohé autá dodnes idú na električkovú trať, lebo povedzme si úprimne, je to logické: prečo by mali ísť po zastávke? Prečo sa to nedá vyriešiť značkou, ktorá by naznačila ako ísť?

Vodiči áut nevedia, kedy môžu a nemôžu ísť. Stačí rešpektovať tzv. blinker električky/autobusu.

Chodci napriek tomu, ze majú priechod pred, aj za zastávkou chodia hala-bala a neuvoľnia zastávku po odchode vozidla MHD.

Vodiči MHD sa správajú, akoby ani neexistovali ostatní účastníci cestnej premávky. Bežná vec, ktorá sa mi stane minimálne raz týždenne.

Prídem z Vazovovej ulice a na zastávku ide električka, alebo autobus. Zastavím za priechodom pre chodcov - viem, že by som nemal, ale viem ako to chodí...

A čakám. V zrkadle vidím, že ide ďalšie vozidlo z Račianskeho mýta. Čakám teda ďalej, nech prejde. Potom príde z Vazovovej ďalší autobus, a teda čakám ďalej.

V medzičase už je rad áut, ktoré sa kopia za mnou na Radlinského a Vazovovej už celkom dlhý. Autobus opúšťa zastávku a ja teda idem.

Ale čo sa nestane: chodci sa rozhodnú po jednom ísť cez priechod na začiatku zastávky neďaleko Floriánskeho námestia, a tak im dávam prednosť.

V medzičase príde električka z Vazovovej, o ktorej som nemohol ani tušiť, keď som na zastávku vstupoval.

Nuž a vodič/vodička má totálne na háku. že sme tam všetci čakali už tak 3 - 5 minút a momentálne je zastávka plná áut. Prifrčí na zastávku a otvorí dvere.

Ja ešte so šťastím prejdem, ale vidím, ako na zastávke chodci kľučkujú pomedzi autá. Pritom stačilo počkať 10 sekúnd a autá by prešli.

Z môjho pohľadu, sa nej nedisciplinovanejšie správajú práve vodiči MHD a tí by mali byť poriadne zaškolení, ako sa na zastávke správať.

Zároveň by mohli na zastávke hliadkovať napr. mestskí policajti, aspoň v špičke a usmerňovať ako vodičov, tak chodcov, aby vedeli co majú robiť. Takto sa vybuduje návyk, a ľudia budú vedieť, čo majú robiť. Vždy môže nastať situácia, kedy bude na zastávke málo ľudí a nebudú vedieť čo majú robiť, ale to sa deje aj teraz. A keď je malá premávka, tak k problémom zväčša nedochádza.

Takže ak to zosumarizujem. Treba doplniť dopravné značenie, ideálne také, aby účastníci pochopili, čo sa od nich očakáva.

Týka sa to chodcov, aj vodičov áut. Vodičov MHD je potrebné vyškoliť tak, aby rešpektovali špecifickosť situácií na zastávke a aby s cieľom ušetriť pár sekúnd neohrozovali ostatných členov cestnej premávky.

Osobne by som ocenil ešte viac takýchto zastávok - potom sa ľudia naučia ako sa majú správať a bude po probléme.

s pozdravom

Palo Werner

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Dobrý deň,

reagujem na Váš článok: Patria zastávky tzv. viedenského typu do Bratislavy? (video) z 2. januára 2018, kde sa vyzývali obyvateľov, aby Vám napísali do redakcie, aké majú s ňou skúsenosti. 

Bratislava ma jednu zastávku tzv. viedenského typu, ktorá, ako ste písali, sa nachádza na Radlinského ulici. Túto zastávku ako cestujúca MHD a chodkyňa som pravidelne využívala z oboch strán.

Musím povedať, že tento typ zastávky bol pre mňa úplne nevyhovujúci, pretože keď som vystúpila z dopravného prostriedku, tak som sa ocitla priamo na ceste, kade mohli prechádzať autá a tým pádom som sa necítila isto, t.j. tak ako na chodníku.

Vnímala som to tak, že musím byť ešte viacej obozretnejšia, keď vystupujem a nastupujem na MHD.

Dobré nie je ani to, že sa pred takouto zastávkou tvorí rad áut, keďže vodiči musia zastaviť, keď príde na zastávku prostriedok MHD.

Takisto niekedy sa stalo, že krátko pred tým, ako prichádzal prostriedok MHD, tak sa po tejto zastávke prehnalo auto a to som sa už ako čakajúca cestujúca chystala na dopravný prostriedok nastúpiť.

Preto je takáto zastávka nevyhovujúca, najmä pre také mesto, akým je Bratislava a ďalšiu takúto zastávku v meste by som neprivítala.

S pozdravom

Mgr. Beata Novomeská

Bratislavčanka

Z diskusie na našom FCB - Bratislavský kuriér:

-Ona sa dá zvládnuť, ale kedy kto vysvetlil či chodcom alebo vodičom, že ako to funguje?

Aké to má pravidlá? Ja som to videl vo Viedni, ale myslím, ze je úplne jasné, že nie každý vodič ci chodec si išiel do Viedne vyskúšať zastávku.

Chýba osveta. To, ze to je nove, neznamená, že je to zlé. Je to iba iné.

-Nuž, táto zastávka vyžaduje síce viac pozornosti, ale má aj výhody.

Zvyčajne viem dobre si naplánovať cestu s viacerými destináciami tak, že nemusím cestovať hore-dole, ale vždy sa odveziem, len niekoľko zastávok, vybavím a pokračujem.

-Aké má takáto zastávka výhody, prosím?

-Netreba rozširovať ulicu kvôli nástupnému ostrovčeku

-Čiže nemá výhody

-Veľmi nebezpečné riešenie zastávky...

-V Olomouci sú bezpečnejšie tieto zastávky aj s plôtikmi a ochranou pred ostriekaním autom

-Pani ...sa len musí naučiť pravidlá pohybu chodcov na takejto zastávke.

Tak isto vodiči sa musia naučiť, že na takú zastávku nesmú vojsť, pokiaľ nie je isté, že ju budú môcť prejsť celú a nebudú musieť zastaviť na nej.

Ďalej sa vodiči musia naučiť, že keď sa blíži vozidlo MHD k takejto zastávke, musia spomaliť a byť obozretnejší.

-Dva krát sa mi stalo, že pri otvorených dverách električky, auto prefrčalo po ceste. Nesúhlasím s takými zástavkami

-Otras

Diskusia priamo k pôvodnému článku z januára. 

https://www.bakurier.sk/doprava-a-parkovanie/clanok-patria-zastavky-tzv-viedenskeho-typu-do-bratislavy-video

-To určite nie, lebo nie sú na to stavané cesty

-Na Šafárikovom námestí bola roky( ak som správne pochopila)

-Nie, nik ich nevie „používať“. Keď vidím i.....v, ako ešte električka nie je na zastávke, ale oni už idú ku koľajam bez toho, aby sa pozreli, či nejde auto. alebo ako vodič stoji za električkou, aj keď už má zatvorene dvere, a medzitým príde ďalšia.

Takto tam stoja auta do aleluja. Neviem, prečo nemohli tie zastávky nechať tak, ako boli, na Floriánskom nám. a tam kde je „Nová mýtna“.

-Zabudli ste na kategóriu vodičov „ja to stihnem a predbehnem električku aj keď je už vedľa mňa“ a na kategóriu chodcov „načo budem stáť na chodníku keď sa môžem promenádovať po zastávke“.

V poslednej dobe pozorujem nárast počtu vodičov, ktorí radšej obídu zastávku cez koľaje a ani sa im nečudujem.

-Je to lepšie ako na začiatku, ľudia si už zvykli. Dúfam, že ste to nepozorovali v čase, keď všetky električky boli presmerované na Obchodnú a Radlinského, vtedy bol skutočne problém pre autá prejsť.

-Ale píšete, že nie.... Keď sú v Rakúsku, Nemecku....atď., tak slovenskí vodiči rešpektujú všetko. Nech si zvykajú aj u nás. Ja som za – áno.

-Určite nie a to nielen kvôli vodičom, ale hlavne kvôli chodcom. Pri Blumentáli je to čistá katastrofa, ľudia vstupujú na cestu ešte keď je električka dosť ďaleko od zastávky a úplne zablokujú premávku.

Dennodenne sú tam kolízne situácie ktoré si koledujú o vážne zranenia. Pritom napríklad pri Blumentáli máme možno 100m ďalej zastávku ktorá je normálna, ale sa nevyužíva.

Zaujímavé riešenie majú napr. v Záhrebe, kde sú električkové a cestné pruhy de facto vymenené - električka ide pri kraji cesty a autá v strede.

V rámci električkového pruhu pritom môžu jazdiť aj autobusy. Vyriešili tak 2 problémy naraz.

-Ja už tade ani nechodím, aj keď bývam blízko, ale tam ide elina za elinou a ľudia stále stoja na vozovke, minule som čakal 5 minút

-Hlúposť. Neexistuje situácia, aby na zastávke bola električka, alebo autobus celých 5 minút. V medzičase ľudia nestoja na ceste.

-Mám inú skúsenosť, ale jasné - je to na každom. Ja jazdím inou trasou domov

-Zastávka je OK. Jediné možné riešenie ako vytvoriť spoločný uzol pre električky z Obchodnej aj Amerického námestia.

Tie uzučké socialistické zastávky, kde sa nedá ani prestúpiť, sú absolútne nevhodné. Som tam denne ako vodič aj ako chodec. Vodiči v meste sa proste musia podriadiť MHD aj chodcom.

Chodcom dokonca, aj keď nedodržujú pravidlá. Keď nechcú čakať, nemajú ísť do mesta autom.

-Súhlasím s Vami. Hlavne keď idú hasiči z Radlinského smerom k „račku“ a de..li sa hádžu rovno pred nich... Veď ide električka, ktorá je ešte pri technickej univerzite

-Za ďalšie ste zabudli, prečo takáto zastávka vznikla. Aby sa z autobusu dalo prestúpiť jednoduchšie do električky.

Za ďalšie si pamätám, ako vodiči na Vazovovej, pri škole zablokovali autobus a ostatných účastníkov cestnej premávky, lebo ste si vozili svoje ratolesti do a zo školy. Na druhých ste kašľali, že sa tvorí zápcha.

-Tak presne kvôli tomuto bullshitu sa tejto ulici vyhýbam. Dúfam že tu viac týchto zastávok nonsensových nebude.

-Tiež by som tam najradšej nechodil, bohužiaľ všetky firmy, úrady atď sa hrnú tam, pritom je to najhoršia časť BA, čo sa týka dostupnosti parkovania, premávky atď.

-Zastávky viedenského typu patria do mesta, len ich treba vedieť používať. A to platí aj pre chodcov, aj pre vodičov.

Porovnajme prípad samostatnej nástupnej hrany pre BUS a samostatnej pre TRAM - musia tam byť priechody a aj tak ľudia prebehujú hocikde cez cestu preskakujú zábradlia a pod..

Viedenská zastávka riadi ten neriadený pohyb chodcov a núti vodičov rešpektovať, že MHD má prednosť pred individuálnou dopravou.

-Určite patria, ale nie tam kde premávajú skoro všetky električkové linky. Pri Blumentáli by mali úplne vylúčiť prejazd áut. Aj tak sa tam robí iba zbytočný lievik na jednoprúdovej Radlinského.

-Väčšia hlúposť bol už len bus pruh na Štefánikovej

-Mesto by malo mať hlavne motiváciu autá z centra a jeho okolia skôr vytláčať a zvýhodňovať práve MHD...

-Ľudí treba vychovávať - aj keď už sú dospelí. Máme na to tzv. verejnoprávne médiá. Tie by mali ľudí učiť takéto veci - ako používať nové typy zastávok, nové typy jazdných situácii a pod.

-Robíte všetci z toho vedu. Takáto zastávka bola o kúsok ďalej na Radlinského pri kine už za „socíku“ cele desaťročia a nikto s tým nemal problém. V tejto novej je akurát rozdiel, že je vyvesená na úroveň vstupu do šaliny.

-Určite tento druh zastávky neakceptujem. Ľudia sú ako opice a to nehovorím, že keď prší, alebo je na nich sneh, tak máte čo robiť, keď tam nejaký blbeček skočí do dráhy...

A tie reči, že vodiči sú arogantní... Nuž dovoľte lekciu pravidiel z cestnej premávky, ktorá platí aj pre chodcov... a pojem neobmedziť a neohroziť.

-Tie zastávky a hlavne to označenie „Viedenského typu“ mi už vážne lezie na nervy. Priznám sa že vo Viedni som taký paškvil ako pri Blumentáli ešte nevidel a Viedeň mám vcelku slušne prejdenú.

Áno, sú tam spoločné zastávky pre autobus a električku, ale ako ostrovček a áno, sú tam zastávky zasahujúce priamo z chodníka, ale nevidel som že by po tom chodníku chodili aj autá.

Mám skôr pocit, že ten „Viedenský typ“ je iba hra na „hlúpeho“ voliča lebo to „Viedenské“ dobre znie.

Ale samé o sebe je to totálna hlúposť, naviac život ohrozujúca pre ľudí na zastávke s hromadou konfliktov medzi ľudmi na zastávke a vodičmi.

Takže už s tým prestaňte, pretože to nie je zastávka Viedenského typu ale „Bratislavská chu.....a“.

-Tento štýl mne príde chorý

-Proste slovenský bordel

-No pri tom, aký tam je bordel a aké priúzke sú nástupištia, by som bol radšej, keby autá chodili s busmi a električkami po koľajniciach. Sama foto v článku ukazuje (Viedeň), ako to má vyzerať a nie tento mačkopes, čo tu máme my.

-Z pohľadu vodiča dosť infarktová záležitosť, priepustnosť v špičke je katastrofálna a ako bonus často nedisciplinovaní čakajúci, ktorí dopredu vybiehajú do cesty, teda zastávky lebo v diaľke je električka...

A môžem vás ubezpečiť, že ako vodiča ma vôbec nebaví manévrovať medzi ľuďmi u ktorých ani neviem odhadnúť ich správanie...

Jaj a tie reči o „socíku“ sú úplne nezmyselné, keďže hustota dopravy je fakt neporovnateľná.

Príspevky z FCB sú redakčne (pravopisne) upravené bez zásahu do obsahu a zmyslu

(red)

Foto: Archív BK

1 komentár
ODPOVEDAŤ Beata Novomeská | 25. 2. 2018, 15:23

Dobrý deň, ešte pripájam skúsenosti cestujúceho, ktorý pravidelne prestupuje na zastávke tkzv. viedenského typu: - treba si dávať pozor, aby Vás neprešlo auto: autá trúbia na vystupujúcich a nastupujúcich cestujúcich - keď nestoja na zastávke vozidlá MHD, autá tade jazdia neprimeranou rýchlosťou → zastávka tým pádom nevyhovuje bezpečnostným štandardom → vodičom áut chýba disciplína, nespomalia, napr. vodička luxusného auta začala trúbiť na cestujúcich počas nástupu do vozidla MHD - sám bol v ohrození →taxikár prešiel cez zastávku počas nastupovania cestujúcich do prostriedka MHD, bol v tesnej blízkosti auta, došlo až k fyzickému stretu s vozidlom - vytvárajú sa zápchy v cestnej premávke v oboch smeroch, keďže na zastávke zastavujú viaceré električky naraz v oboch smeroch - sanitky v čase pohotovosti museli čakať, nemali kade prejsť - ľudia čakajúci na zastávke vyjadrujú slovne nespokojnosť s fungovaním zastávky

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter