Doprava a parkovanie 15. február 2018

Námestie SNP - hanba, alebo pýcha Bratislavy?


(Bratislavský kuriér, rl) – Je Námestie SNP pýchou, alebo hanbou Bratislavy?

Dlhodobé ignorovanie hromadiacich sa problémov, vyústilo v súčasnom období najmä do neutešených dopravných nedostatkov.

Toto námestie by si zaslúžilo zásadnú a vážnu revitalizáciu a ešte väčšie dopravné upokojenie, pretože v posledných rokoch tam vládne dopravný chaos.

A to aj napriek tomu, že od roku 2006 nie je prejazdné. Vedenie magistrátu sa ešte v roku 2006 rozhodlo uzatvoriť prejazd áut z Námestia SNP na Štúrovu ulicu.

Mesto tým chcelo podporiť chodcov a čiastočne upokojiť najmä jeho dolnú časť.

Upokojil sa však iba priestor pred Starou tržnicou, kde si ale onedlho, na „neprejazdnej“ komunikácii, našli svoje stanovištia vozidlá taxislužby.

Dnes tam jeden jazdný pruh zaberajú autá jedného projektu istej automobilky.

Zákaz vjazdu áut od úrovne Klobučníckej ulice, ale pre niektorých vodičov nie je problémom. Občas tam na porušovateľov predpisov hliadkujú policajti, no skôr sporadicky, ako pravidelne.

Okrem toho, cez krátky úsek zákazu vjazdu jazdí množstvo vozidiel s povolením i tie, ktoré polícia toleruje. Ide napríklad aj o vozidlá sanitiek bez zapnutej zvukovej a svetelnej signalizácie, taxislužieb, polície, diplomatov, zásielkových a poštových služieb atď.

Dnes je už dolná časť námestia pomaly rovnako frekventovaná ako kedysi, pred rokom 2006...

Navyše, podpora cyklistov tu absentovala veľmi dlho. Až v posledných rokoch sa objavili piktogramy a cyklistický pruh.

Avšak vybudovanie skutočnej cyklotrasy cez toto námestie, blokuje zrejme aj obrovské množstvo parkovacích státí - parkovacích boxov.

Dynamická a statická doprava

Z dopravného pohľadu je Námestie SNP hanbou Bratislavy. Dynamická doprava sa neupokojila, naopak, jej intenzita pravdepodobne rastie.

Podobne je na tom aj statická doprava, teda parkovanie áut. Na námestí sa denno-denne a aj večer, tisnú stovky áut najmä vo vyhradených boxoch.

Divoko sa parkuje priamo na ploche námestia pred Nemocnicou Milosrdných.

Autá tam jazdia cez priechod pre chodcov, ktorých môžu ohroziť. Mesto pred nemocnicu a kostol nedávno osadilo kvetináče a mestská polícia tam dáva papuče. Napriek tomu sa tu parkovanie čiastočne toleruje.

V rámci dynamickej a statickej dopravy je najhoršia situácia na komunikácii medzi električkovou traťou a vyhradeným parkovaním pre magistrát hlavného mesta.

Na tomto úseku často parkujú vodiči, ktorí potrebujú niečo rýchlo vybaviť, alebo na niekoho čakajú.

Takmer pravidelne zneužíva tento priestor jedna z taxislužieb, ktorá tu ale nemá a nemôže mať priestor vyhradený na státie, pretože ide o cestu.

S takto stojacimi autami (viď. foto) majú neraz problémy aj vodiči električiek. Mestskú políciu sme na parkujúce autá taxislužby na tomto mieste viackrát upozornili.

Naposledy sme sa pýtali, či s tým niečo robia a ak áno, čo, a s akým výsledkom?

Tu je odpoveď: „Uvedenému miesto sa venujeme, na Námestí SNP od začiatku roku 2018 do dňa 9.2.2018 mestskí policajti zistili u vodičov celkom 71 priestupkov na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky“.

O taxislužbe ani zmienka. Ide o tiché tolerovanie? Pretože ak by vodiči tejto taxislužby dostávali za toto nedovolené státie pokuty pravidelne, určite by si tam parkovať odvykli.

Ešte v novembri 2016 sme na naše upozornenie dostali z magistrátu túto odpoveď:

„Áno, v tomto prípade, ktorý uvádzate, ide o porušenie pravidiel cestnej premávky (zákon NR SR č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a vykonávacej vyhlášky č. 9/2009 k tomuto zákonu).

Takéto porušenia cestného zákona môže kontrolovať buď mestská, alebo štátna polícia. Na základe tohto podnetu sme už požiadali mestskú políciu, aby v tomto priestore vykonávala pravidelnejšie kontroly“.

Zhrnuté a podčiarknuté: Na Námestí SNP vládne v súčasnosti, a to nielen cez deň, dokonalý organizovaný dopravný chaos.

Vodiči áut si zastanú kde chcú, neraz brániac prejazdu električiek, alebo bez problémov zastavia na relatívne novom zelenom cyklopruhu, alebo parkujú na už spomínanej ploche námestia pred nemocnicou...

Chaos zvykne byť aj pred budovou Slovenskej pošty. No a už spomínaní vodiči, ktorí nerešpektujú zákazu vjazdu v smere na Štúrovu ulicu.

Taxíky na Nám SNP...

Čo ďalej s Námestím SNP?

O verejných priestoroch Bratislavy a ich novej podobe, by určite nemali rozhodovať rôzne občianske združenia, či nadácie.

Hlavné mesto by novú podobu Námestia SNP malo zveriť skutočným odborníkom na urbanizmus a architektúru. Malo by vypísať medzinárodnú architektonicko-urbanistickú súťaž.

Ale zrejme až potom, keď bude mať istotu, že víťazný projekt sa bude môcť realizovať. Bratislava totiž potrebuje zásadné zmeny a nielen kozmetické úpravy.

Nedávno sme písali o tom, že magistrát Bratislavy opravuje nevyhovujúci povrch námestia asfaltovaním,  a to aj napriek tomu, že v historickej zóne by mala byť kladená dlažba.

Potvrdil to aj Krajský pamiatkový úrad v Bratislave ktorý uviedol, že hlavné mesto ho nepožiadalo o vydanie rozhodnutia k obnove povrchov na Námestí SNP, aj keď podľa zákona o ochrane pamiatkového fondu je to povinné urobiť.

Mesto okrem iného argumentovalo, že „ide o dočasné riešenie, nakoľko na verejný priestor Námestia SNP, predpolia tržnice a Kamenného námestia, sa pripravuje komplexný projekt revitalizácie, z ktorého vyplynú aj parametre na dlažbu a iné technické riešenia na komunikáciách“.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal ešte v auguste 2015 pre Bratislavský kuriér okrem iného uviedol, že „Námestie SNP v súčasnosti väčšina Bratislavčanov vníma ako miesto na parkovanie alebo miesto zhromaždení.

Zásadná časť námestia je parkovisko, a aj keď sú tu pešie trasy na bratislavské pomery veľkorysé, často sú pojazdňované a aj na nich parkujú vozidlá.

Je potrebné, aby v záujme kvalitatívnej zmeny začala verejná diskusia o Námestí SNP s cieľom oživenia tohto vzácneho priestoru vrátane úprav zanedbaných peších trás, skvalitnenia zelene a zvýšenia jeho bezpečnosti a užívateľnosti.

Ako prvý krok mesto musí pripraviť takúto diskusiu, pričom by bolo vhodné osloviť študentov architektúry. Obdobným spôsobom by sa malo riešiť Kamenné námestie,

Šafárikovo námestie ... všetky verejné priestory mesta“. Toľko primátor k námestiu v roku 2015.

Plány na jeho premenu v minulosti stroskotali...

Koncom 90. rokov minulého storočia, uzreli svetlo sveta projekty, ktoré mohli Námestie SNP zmeniť.

Vtedajšie vedenie samosprávy Starého Mesta chcelo dopravu z tejto zóny takmer úplne vylúčiť.

Vzniklo zadanie urbanisticko-architektonickej štúdie na riešenie nového vzhľadu a využitia námestia.

Zásadná zmena sa mala udiať v podobe podzemných garáží pre 800 áut a obchodno-spoločenského komplexu na ploche 7 600 m².

Rátalo sa s maximálnym utlmením dopravy, vytvorením pešej zóny prvkami malej architektúry a zeleňou.

Vjazd do podzemných parkovísk mal byť v hornej časti námestia. Dokonca, údajne boli urobené aj prieskumy – geodetický, hydrogeologický a korózny a urbanisticko-architektonická a environmentálna štúdia, ktoré mali potvrdiť realizovateľnosť projektu.

Cieľom zámeru bolo zmeniť vzhľad námestia, vytvoriť nové pracovné, podnikateľské a spotrebiteľské príležitosti a zmierniť nedostatok parkovacích miest.

Mnohí vtedajší aktivisti riešenie najmä statickej dopravy, v podobe podzemných garáží, kritizovali a argumentovali, že veľké parkovisko by vytvorilo „nasávací efekt“ a umožnilo ešte väčší príliv áut do centra.

Svetlo sveta napokon uzrel projekt, ktorý bol prezentovaný na medzinárodnom veľtrhu nehnuteľností MIPIM v Cannes v roku 2000.

Najviac záujemcov o investíciu sa údajne hlásilo z Rakúska, Nemecka, Francúzska a Veľkej Británie.

Projekt sa napokon z rôznych príčin neuskutočnil.

Samospráve sa vraj nepodarilo nájsť renomovaného zahraničného investora a do hry údajne vstúpil aj politický boj.

(rl)

Foto: BK-orig.2017 a 2018

Použitý zdroj:www.uzemneplany.sk , vizualizácie: zdroj: www.uzemneplany.sk

A čo Vy, milí Bratislavčania? Ste s Námestím SNP spokojní? Napíšte nám Vaše skúsenosti.

Aký máte názor na tento verejný centrálny priestor v Bratislave? Čo by tu malo, resp. nemalo byť?

Ďakujeme!

1 komentár
ODPOVEDAŤ peter zalman | 17. 2. 2018, 17:38

namestie by malo byt sucastou riesenia sirsieho uzemia. Mesto by mohlo zadat spracovanie Koncepcie premeny komunikacii v centre mesta na ulice -t.jj. verejne priestory. Ideu so. prezentoval 14.02. v novej cvernovke- LaUrBa.

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter