Pred pár týždňami otriasla Bratislavčanmi tragická udalosť, pri ktorej zahynula mladá mamička s trojtýždňovým bábätkom. Stalo sa tak na Legionárskej ulici v Starom Meste, pričom osudným im bol výťah vyrobený pred desiatkami rokov. Ľudia sa následne začali báť používať výťahy, obzvlášť historické, ktorých máme v rámci starých budov v meste stovky. A tak sme sa spojili so známym odborníkom v oblasti výťahov, Ladislavom Zemánkom, ktorý vysvetlil či sa treba výťahov báť, za akých okolností a aká je životnosť týchto zariadení.
Nedávno sa v hlavnom meste stala tragédia, pri ktorej zomrelo dieťa a mladá mamička. Nešlo pritom v uplynulých rokoch o jediný tragický prípad spôsobený pádom výťahu. A tak sa naskytá otázka - sú výťahy nebezpečné?
Áno. Je to veľké nešťastie, z ktorého by spoločnosť mala vyvodiť vážne dôsledky. V súčasnosti sú pre mňa informácie nedostupné z dôvodu prebiehajúceho vyšetrovania. Preto môžem dôvod tejto nehody len predpokladať. Je veľmi málo pravdepodobné, že by výťah padal. Z dostupných informácií sa dá predpokladať, že došlo k pohybu kabíny pri otvorených kabínových dverách. Členitá konštrukcia šachty medzi jednotlivými poschodiami je veľmi nebezpečná z hľadiska zachytenia odevu, alebo časti tela prepravovanej osoby a následné vtiahnutie medzi kabínu a stenu. V tomto prípade pravdepodobne neboli funkčné bezpečnostné prvky, ktoré majú zabrániť pohybu pri otvorených kabínových dverách, ak je v kabíne osoba. Menej pravdepodobné, ale možné, je aj zlyhanie bezpečnostných prvkov šachtových dverí a následné zovretie osoby medzi kabínu a prah šachtových dverí, alebo kabínu a nadpražie. Prečo bezpečnostné prvky nereagovali a ako k úrazu došlo, určite zistia kriminalisti.
Za akých okolností môžu byť výťahy nebezpečné?
Všetky výťahy, ktoré môžu byť uvedené do pohybu bez zavretých kabínových dverí, sú vysoko nebezpečné. To platí aj pre jazdu prázdnej kabíny. Ani pohyblivá podlaha kabíny, ktorá reaguje na váhu osoby a aktivuje bezpečnostné spínače kabínových dverí, nie je dostatočnou zárukou bezpečnosti. Okraje podláh sú často zanesené a podlaha znefunkčnená. Výťahy bez kabínových dverí ani nie je treba komentovať.
Priestor pri kabínových dverách, kde môže dôjsť ku styku cestujúceho so stenou, je najčastejším zdrojom úrazov. Tieto sú síce devastačné, ale obvykle nie smrteľné. Ku smrteľným úrazom najčastejšie dochádza pri pádoch do šachty, v prípade zlyhania šachtových dverí. Je to neuveriteľné, ale zamyslená osoba vstúpi do šachty, aj keď tam kabína nie je. Rizikové na pád do šachty je aj vyliezanie zo zaseknutej kabíny bez odbornej pomoci. Odtrhnutie kabíny a jej následný pád sú veľmi zriedkavé.
Kedy by výťah nemal byť vôbec v prevádzke?
Keď nie sú dodržané všetky predpisy na jeho postavenie a prevádzkovanie. Toto však bežný užívateľ nedokáže sám posúdiť.
V súvislosti so spomínaným nešťastím sa otvára téma starých výťahov. A teda, či aj tie, ktoré boli vyrobené pred desiatkami rokov, majú ďalej slúžiť alebo je bezpečnejšia ich výmena?
Bezpečnosť výťahu posudzujeme z hľadiska užívateľa, servisných pracovníkov, kontrolných technikov, rizika požiaru, vplyvu na životné prostredie a mnohých ďalších ukazovateľov. Požadovanú bezpečnosť užívateľa je možné dosiahnuť aj u starých výťahov. Do konca 80-tych rokov boli na výťahoch pravidelne vykonávané generálne opravy, pri ktorých sa na starý výťah aplikovali nové bezpečnostné prvky. Takže ak má niekto v dome výťah postavený v 60-tych rokoch, je veľký predpoklad, že bezpečnostné prvky sú už vymenené minimálne na úrovni požiadaviek 80-tych rokov. Počas života výťahu sú vymieňané stroje, riadiace systémy, šachtové dvere, kabíny a všetky ostatné časti výťahu. To znamená, že výťah ktorý vyzerá kabínou starý, môže byť pritom modernizáciami upravený do prijateľnej miery bezpečnosti. Užívateľ dokáže laicky posúdiť len existenciu automatických kabínových dverí. Ak chce mať prevádzkovateľ istotu a je ochotný investovať, dá si kompletne výťah vymeniť za nový, ktorý spĺňa všetky súčasné požiadavky na bezpečnosť. Chcem tým povedať, že výťah, ktorý má na výrobnom štítku rok 1967 a má domontované automatické kabínové dvere, môže byť bezpečnejší, než výťah postavený v roku 1993. To znamená, že rok výroby na výrobnom štítku nie je mierkou bezpečnosti.
Nemusíme ísť ďaleko. Vo Viedni je množstvo veľmi starých, až historických výťahov dovybavovaných modernými technológiami, čím sa úroveň bezpečnosti užívateľa zvýšila na takmer súčasné požiadavky.
Dá sa teda pri výťahoch hovoriť o dĺžke ich životnosti?
Životnosť výťahu neurčuje zákon, ani žiadny predpis. Odporúča ju výrobca. Pre tento účel poslúži najlepšie príklad. Výťah postavený v roku 1967. V roku 1984 bola vykonaná generálna oprava zahŕňajúca výmenu elektrickej časti, generálku stroja a výmenu bezpečnostných zámkov dverí. V roku 1996 servisujúca firma vymenila riadiaci rozvádzač za elektronický. V roku 2008 iná servisná firma vymenila kabínu. Životnosť takéhoto výťahu sa nedá posúdiť, aj keď je na výrobnom štítku rok 1967.
Ako laik zistí, či je jeho starý výťah z bezpečnostného hľadiska v poriadku?
Pre overenie životnosti jednotlivých častí je možné osloviť nezávislého konzultanta, ktorý odhadne predpokladané opotrebenie jednotlivých častí a odporučí ďalší postup v nasledujúcich rokoch, s prihliadnutím na predstavy vlastníka a jeho ekonomickú situáciu. Pre overenie bezpečnostného stavu z pohľadu aktuálnych noriem je možné objednať u Technickej inšpekcie, u TÜV SÜD Slovakia, alebo v dôveryhodnej servisnej firme analýzu rizík. V tomto dokumente budú zrozumiteľne uvedené rizikové časti výťahu. Výhodné je objednať túto analýzu spolu s výkonom opakovanej úradnej skúšky, ktorá je povinná každých šesť rokov.
Aký máte vy osobne názor na nešťastia súvisiace s výťahmi - ide iba o zlyhávanie techniky alebo zohráva úlohu aj ľudský faktor?
Osobne nepoznám za celý svoj život nehodu, ktorej by sa nedalo predísť dodržaním predpisov. Myslím, že zákony a normy sú dostatočné. Problém je s ich dodržiavaním. Ak však v krajne nie je kontrolované ich dodržiavanie mnoho rokov, logicky vzniká situácia, pri ktorej tí, ktorí predpisy dodržujú, prestanú byť konkurencie schopní a zmiznú z trhu. Súčasný stav dodržiavania predpisov je výsledkom mnohých rokov a vlád. Dodržiavanie predpisov by jednoznačne eliminovalo zlyhávanie techniky. Podľa mňa je na Slovensku nedostatočná stratégia udržateľnosti úrovne odbornosti a bezpečnosti. Pri výťahoch by sme nemali reagovať až pri zlých číslach v štatistike nehodovosti.
Máte informácie o tom, čo sú najčastejšie príčiny, na ktoré sa príde šetrením po nejakom nešťastí alebo zlyhaní výťahu?
Neviem, či existujú hodnoverné štatistiky. Z mojej praxe osobne považujem za najčastejšie príčiny vandalizmus, nevedomé poškodenia tínedžermi, nedodržiavanie pravidelných kontrol a neochotu vlastníkov investovať do obnovy výťahu.
Existujú varovné signály, že sa s výťahom niečo deje a bolo by potrebné zavolať technika pred tým, ako hrozí jeho zlyhanie či nebodaj zrútenie?
Výťah má toľko bezpečnostných systémov, že aj pri akejkoľvek technickej poruche aspoň jeden systém zareaguje. Aj keby došlo k roztrhnutiu lán alebo k devastácii stroja, kabína by mala zostať zaseknutá vo vodidlách. Samozrejme za predpokladu, že sú pravidelne vykonávané predpísané kontroly. Reakciou na podozrivé zvuky, alebo pohyby v podstate môžeme hlavne predísť ekonomickým škodám a nechcenému uviaznutiu v kabíne. Každý kovový škrípavý zvuk, tvrdé nárazy a všetko neobvyklé, sú vážnym dôvodom urýchlene zavolať servisnú službu.
Je na mieste, ak sa teraz ľudia boja jazdiť výťahmi?
Báť sa nemusia, ak zabezpečia nasledovné predpísané kontroly: raz za tri mesiace odbornú prehliadku (Vykonáva servisná firma. Je to komplexná mechanická kontrola momentálnej funkčnosti všetkých bezpečnostných prvkov.). Raz za tri roky odbornú skúšku (Vykonáva obvykle servisná firma.) Je to kontrola v rozsahu odbornej prehliadky rozšírená o záťažové skúšky a merania elektrických obvodov. Raz za šesť rokov opakovanú úradnú skúšku (Vykonáva servisná firma. Skúšku riadi a vyhodnocuje pracovník oprávnenej organizácie.) Obvykle TI alebo TUV. Pracovníci z TI a TUV sú podľa mňa najkompetentnejší odborníci na posúdenie rizikovosti výťahu. Majú najkomplexnejšie informácie o všetkých technických novinkách a vzniknutých problémoch.
Ďalej, minimálne raz za šesť rokov s opakovanou úradnou skúškou si dať vytvoriť analýzu rizík výťahu. U výťahov postavených ešte podľa ČSN zabezpečiť písomne osobu do funkcie výťahového technika, ktorý raz za tri mesiace vykoná kontrolu dodržiavania predpisov. U výťahov postavených ešte podľa ČSN zabezpečiť jedenkrát týždenne dozorcovskú prehliadku zaškoleným dozorcom. No a v neposlednom rade zabezpečiť odstraňovanie závad zistených pri uvedených prehliadkach a v rámci možností odstrániť najvážnejšie riziká vyplývajúce z analýzy rizík.
Veronika Trojanová
(ilustračné foto TASR, vytahy.com)
Aktuálne dianie 9. december 2025 – 10684×
Delikateso "dobroty" vo vyše 40 predajniach a už aj na e-shopeAktuálne dianie 10. december 2025 – 210×
Vianočné trhy v Petržalke oživilo aj bezplatné ľadové klzisko