Zo skutočnosti, že ste 24. 04. 2020 popoludní odvolali opatrenie číslo: OLP/3461/2020, zo dňa 21. 04. 2020, s účinnosťou od 22. 04. 2020, čím ste vrátili nákupy seniorov do režimu predchádzajúceho opatrenia, jednoznačne vyplýva, že bolo nekompetentné.
Navyše chaotické a seniorov diskriminujúce. Tieto prívlastky vychádzajú aj z medializovaných reakcií odborníkov (ombudsmanka M. Patakyová, právnik prof. JUDr. P. Kresák, expremier P. Pellegrini, podpredsedníčka JDS V. Pokorná , známi pracujúci seniori a mnohí iní).
Na naše občianske združenia roky pôsobiace v ochrane spotrebiteľa sa od 22. 04. 2020 obracali so žiadosťou o reakciu a pomoc pri riešení situácie seniori - spotrebitelia.
Najviac pracujúci lekári, seniori, ktorí si v piatok dopoludnia nemali kedy ísť nakúpiť na víkend, ak nechceli nechať v ambulancii pacientov.
Opatrenie zo spotrebiteľského hľadiska obmedzilo základné spotrebiteľské právo na výber, ktoré bolo deklarované ešte v 60- tych rokoch minulého storočia a je platné v rámci dokumentu Stratégia spotrebiteľskej politiky EK dodnes.
V piatok 24. 04. 2020 sme si overili situáciu. Medzi 9. a 11. hodinou to bol pred obchodmi (veľkými aj malými) nervák pre väčšinu - seniorov, predajcov a aj SBS-károv (niektorí povedali, že ak to bude aj ďalší týždeň, dajú výpoveď). Čo to bol za nezmysel udelenie 20 tis. eurovej pokuty predajcovi za porušenie nariadenia?
Oni sú ako zdravotníci a ďalší z prvej línie a takto ste ich chceli trestať?
Našťastie, tento Váš nekompetentný krok alebo slovami novinára P. Schuza intelektuálny idiotizmus (Sme, 25. 04. 2020) ste zrušili. Aj ďalšie média sa k nemu kriticky vyjadrili: Pravda (Chaos, zlosť, slzy. M. Repa), Nový čas (Kedy si máme nakúpiť, my seniori?) ako i elektronické média.
Týmto to ale, pán hlavný hygienik nekončí. Nekompetentný počin evokuje nedôveryhodnosť vo Vaše ďalšie postupy. Vo Vašom postavení ste podľa premiéra autonómny, čo si vyžaduje odbornosť a kompetentnosť.
V prístupe k seniorom ste zlyhali, nakoľko, ako sme si overili, nepoznáte ich spôsob života. Hovorkyňa ÚVZSR D. Rašková novinárke na otázku, čo majú robiť seniori, ktorí si vo vymedzených hodinách nemajú možnosť nakúpiť, odpovedala:
"Môžu si to zabezpečiť cez rodinných príslušníkov alebo dovozom nákupov". Celé zle.
Mnoho seniorov žije osamelo, iní majú rodinných príslušníkov mimo ich bydliska, donášková služba nejde pod objednávku 20 eur, všetko sa vybavuje (objednávka aj platba) cez internet - koľkí seniori sú toho schopní?
Vláda i krízový štáb obyvateľov SR vrátane seniorov chválili, ďakovali im, že sa vo väčšine prípadov správajú zodpovedne, nariadenia a odporúčania plnia. Práve preto žiadame, aby ste sa
na základe vyššie uvedeného verejne ospravedlnili za traumatizáciu seniorov, predajcov a pracovníkov SBS (máme aj konkrétne dôkazy jednotlivcov).
K ich traumatizácii sa vyjadril aj MUDr. I. Škodáček, ex prednosta Kliniky detskej psychiatrie LFUK (Sme, 25. 04. 2020). Za seniorov, ktorých súčasnú situáciu dôverne poznáme, prehlasujeme, že súčasný stav im už zasahuje do psychiky, zdravia (pohybový aparát, tráviaca sústava, motorika a pod,).
Preto vyžadujeme k nim ďalší kompetentný prístup z Vašej strany ako aj opatrenia pre ich psychohygienu. Rôznymi návrhmi disponujeme, sme ochotní byť súčinní, ak by ste cez nejaký subjekt chceli, primäli sa urobiť voči seniorom gesto.
A ešte otázka: Majú predajcovia a pracovníci SBS oprávnenie žiadať seniorov preukazovať sa občianskym preukazom? Ak áno, tak na základe akého nariadenia?
S pozdravom
PhDr. Jana Miklovičová - líderka za občianske združenia pôsobiace v ochrane spotrebiteľa, ktoré sú dolu uvedené.
Kontakt: Združenia občianskej sebaobrany, Mraziarenská 3, 821 08 Bratislava,
tf. 0904/883249
Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska s regionálnymi pobočkami v jednotlivých krajoch
Asociácia užívateľov služieb, Banská Bystrica
Račianske občianske centrum, Bratislava
Bratislavské občianske iniciatívy, Miloslava Necpalová
(red)
Foto: Ilustračné, tasr/archív
Občianske združenie má apoň čo robiť. Zaoberať sa takýmito zbytočnosťami, tak na to je občianske združenie! Som dôchodca a nepotrebujem ospravedlnenie od hlavného hygienika. Cybu spraví len ten, kto niečo robí. OZ teraz spravilo veľkú chybu. Malo by sa hlavnému hygienikovi a aj mne ospravedlniť.
Pretože som predpokladal ( vedel som ), že v piatok 24.4. bude nával, tak sme si nákup vybavili 23.4. Hornbach a Kaufland v Avione sme vybavili za 1 hodinu. A to som mal obavy, že rovnako uvažujú aj ostatní a vo štvrtok bude nával a v piatok budú obchody prázdne. Som rád, že som sa mýlil. Myslím, že celá záležitosť sa zbytočne dramatizuje. Veď opatrenie bolo zrušené, takže v čom je problém ?
Aktuálne dianie 14. apríl 2024 – 2247×
Delikateso "dobroty" vo vyše 40 predajniach a už aj na e-shopeAktuálne dianie 22. apríl 2024 – 531×
Električka ešte pred Vianocami?