Aktuálne dianie 21. november 2020

Nevyžiadané "eko" riešenie?


Horský park, unikátna časť Bratislavy, obľúbená lokalita Bratislavčanov aj cudzincov rôznych vekových kategórií. Bežci, školáci, škôlkari, kŕdle detí s mamičkami, seniori na prechádzke a miesto stretnutí s priateľmi pri kávičke. Oáza pokoja takmer v centre hlavného mesta vytvorená jedinečnou prírodou s pôvodnými druhmi biotopov. Počas komunizmu “zem nikoho”. 

Dnes dôležitejšie miesto ako kedykoľvek predtým. Útočisko pre tých, čo v uponáhľanom meste potrebujú spomaliť, či pre tých, ktorí počas pandémie potrebujú nabrať nové sily a nadýchať sa čerstvého vzduchu. 

V posledných mesiacoch sa ale okolo tejto lokality rozprúdila veľká diskusia. Problém s parkovaním v blízkosti horárne a vznik Korza Horský park podnietil niektorých Bratislavčanov k viacerým sťažnostiam na verejných fórach ako aj k spísaniu petície. Pozreli sme sa teda, ako táto situácia vznikla a aké sú jej aktuálne riešenia. 

Zelená iniciatíva, ktorá chce vychovávať ľudí

Les spadá do štvrtého stupňa ochrany. V roku 2019 dokončili záchranári zonáciu parku tak, aby zosúladili potreby človeka aj prírody. Časť ostala bez zásahov človeka s cieľom zachovať starý lesný porast s pôvodnými druhmi biotopov. Ďalšiu časť je možné využívať na vzdelávanie a rekreáciu. Zatiaľ zhoda u odborníkov na životné prostredie, aktivistov aj verejnosti.

Problém nastal, keď bratislavský podnikateľ a aktivista prišiel v roku 2018 s myšlienkou vytvorenia projektu Korzo Horský park. Cieľom iniciatívy bolo znížiť počet aút v okolí parku a tak aj riziko stretu áut a chodcov. Rovnako má podľa slov zástupcov mesta ľudí povzbudiť, aby využívali mestskú dopravu, prípadne chodili viac pešo. “Autorovi myšlienky išlo o to, urobiť z tejto atraktívnej zelenej oblasti bezpečné miesto, v ktorom nebude dochádzať k tesnému kontaktu chodcov s vozidlami a následným kolíziám,” vysvetľuje hovorca Starého Mesta Matej Števove, ktoré si túto občiansku iniciatívu osvojilo. Staré Mesto v spolupráci s verejnosťou, občianskymi združeniami a Hlavným mestom SR Bratislava projekt pripravilo a zrealizovalo. 

Keď dobrá myšlienka nepadne na úrodnú pôdu

Aj dobrá myšlienka sa môže v slovenských pomeroch, minúť účinku. Ľudia boli zvyknutí z rôznych kútov Bratislavy prísť, zaparkovať a stráviť prechádzkou v lese, či pobytom na lesnom ihrisku s deťmi aj celé dopoludnia. Niektorí z nich teraz projekt, kvôli problému s parkovaním, kritizujú. 

Argumenty iniciátorov o tom, že svetové metropoly sú na motoristov ešte prísnejšie sú ľuďom na míle vzdialené. Možno je to dôsledok nášho environmentálneho povedomia, a možno naopak spôsobu komunikácie, ktorá je s podobnými projektami spojená. Viacerí opýtaní totiž nespochybňujú dobré úmysly aktivistov, či obmedzenie dopravy v danej lokalite, skôr riešenia, ktoré sa pre nich (ne)ponúkajú. 

Nevyžiadané “eko” riešenie?

Projektu Korzo Horský park sa teda podarilo eliminovať miesta na parkovanie pred horárňou a vytvoriť bezpečnejšiu promenádu. V projekte sa však nemyslelo na alternatívne parkovanie, o ktoré ľudia v danej lokalite prišli. Staré Mesto argumentuje, že legálne nebolo možné parkovať v tejto zóne ani pred vytvorením obytnej zóny, preto ani tento projekt s parkovaním v blízkosti parku nepočítal. “Projekt s vytvorením nových (nie náhradných) parkovacích miest nepočítal aj preto, že v obytnej zóne je zakázané státie – a teda parkovanie,” dodal hovorca. 

A tak sa zdá, že korzovať v parku sa budú najmä obyvatelia z priľahlých ulíc...

Po niekoľkých týždňoch od spustenia projektu, na apel občanov a znepokojených návštevníkov, vzniklo provizórne parkovisko na Búdkovej, ktoré má situáciu s parkovaním zlepšiť. Pre časť návštevníkov je určite dobrým riešením. Na vzdialenejšom parkovisku sa dá zatiaľ pohodlne zaparkovať, otázkou však ostáva- do kedy? Priestor patrí súkromnému vlastníkovi, nie mestu, preto aj toto pohodlie môže byť dočasné. 

Rodičia s malými deťmi a chorľaví seniori to vidia inak

Niekoľko mesačná prax ukázala, že čo je pre jedných pohodlné pre inú skupinu ľudí môže byť odrádzajúce. Starší a chorlavejší ľudia, matky a otcovia, ktorí sa vyberú s malými deťmi k prírodnému ihrisku či na koláčik do horárne, tvoria početnú skupinu návštevníkov parku. 

A práve tí častokrát vnímajú situáciu a ponúknuté riešenia v rámci projektu inak. Len samotná cesta z parkoviska k ihrisku “zabije” matke s dvoma malými deťmi podstatnú časť výjazdu. Rozprávam sa s Kristínou. Nebýva v Starom meste, ale do parku rada chodila  zo vzdialenejšej mestskej časti. Po otvorení Korza sa do parku vybrala dvakrát. Park som vnímala ako miesto, kde sa deti mohli ísť po škole a škôlke na pár minút vyvetrať do lesa.  A tak, ako je to nastavené teraz, je pre mňa nevyužiteľná možnosť. Nie som zo Starého Mesta, nepoznám, kde môžem v uličkách alternatívne zaparkovať, a ešte sa báť, či ma niekto nenechá odtiahnuť. To nie je alternatíva. Rovnako v MHD ísť s kočíkom v jednej ruke s druhým dieťaťom v druhej ruke a  obzvlášť v tejto situácii(pandémia -pozn. redakcie), to už vôbec nie,” uviedla mama dvoch malých detí. Sona, rovnako matka dvoch detí vidí situáciu podobne. Mám 4 a 5 ročné deti, turisticky zdatné, ale táto cesta od parkoviska k ihrisku je zlá,”podotkla znepokojene.  

Do parku s MHD. Ideál. Ale nie dnes

Staré Mesto argumentuje dobrou dostupnosťou MHD. Áno, ideálne by bolo odviesť sa do parku na bicykli, alebo zísť dve zastávky MHD. Ale priznajme si, že v súčasnej situácii je to veľmi lokálne zmýšľanie, nie pre väčšinu. Aj keď kvalita verejnej dopravy v Bratislave rastie, porovnávanie sa inými európskymi metropolami môže byť odvážne. Návštevníci argumentujú, že ak nechajú auto doma, len cestovaním s MHD “zabijú” hodinu, výlet do parku, sa pre nich stáva irelevatným. Odporúčaním sa pravdepodobne stane, že si majú vybrať dostupnejšiu zeleň v ich okolí. Áno aj to je riešenie. Otázkou tak ale ostáva, pre koho bol projekt Korzo Horský park robený? 

Človek sa učí mať vzťah k prírode, hlavne tým, že do nej chodí. Ak podobné iniciatívy, aj keď s dobrou myšlienkou, mnohých ľudí skôr frustrujú, je otázny ich celkový prínos. 


jp, foto: Bratislava-Stare Mesto, TASR

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter