Aktuálne dianie 5. november 2017

MHD: Bratislava má len jednu zatrávnenú električkovú trať. Ani na Karlovesko - dúbravskej radiále nebude


V súvislosti s pripravovanou modernizáciou električkovej trate v Karlovej Vsi a v časti Dúbravky, magistrát hlavného mesta zatrávnenie nesľubuje, mesto sa opravilo a podľa novej informácie 

"ide o to, že trať nebude zatrávnená, ani sme také nič nepotvrdili, bude tam zeleň v koľajisku, ale nebude to trávnik, ale iné druhy zelene - rozchodníky a okrasné trávy," uviedol magistrát. 

Vzhľadom na to, že bratislavský magistrát nás pôvodne informoval, že v projekte Dúbravsko-karloveskej radiály sa počíta aj si "zeleným" koľajiskom, sme sa pre istotu opakovane magistrát pýtali toto:

"Zeleným" v zmysle zelené kríčky v podobe novej Petržalskej trate...? Lebo to je rozdiel....

Odpoveď prišla takáto: "Nie, zeleným podobne ako zatrávnená plocha ako na Záhradníckej".


Na ktorom, či ktorých úsekoch, ale nešpecifikovalo. Jediná zatrávnená časť električkovej trate v hlavnom meste je zatiaľ len na Záhradníckej ulici.

Jediná Záhradnícka ulica sa už roky pýši peknou zatrávnenou traťou. Miestni obyvatelia si ju pochvaľujú, navyše tráva znižuje hlučnosť električky.

Zriadená bola v roku 2009 v časti od Miletičovej ulice po Líščie nivy v rámci rekonštrukcie Záhradníckej ulice.

Vtedy vedenie dopravného podniku sľubovalo, že pokiaľ sa trávnik ujme, v jeho budovaní sa bude pokračovať v rámci nových tratí, alebo opráv tých jestvujúcich.

Trávnik sa ujal a prešlo už mnoho rokov, vymenilo sa aj množstvo funkcionárov DPB i mestských poslancov a aj dvaja primátori, no nový trávnik na niektorej z električkových tratí, sa neobjavil.

Súčasné vedenie magistrátu ale sľubuje, že v rámci pripravovanej modernizácie trate, sa nový trávnik objaví.

Na našu otázku, či nepôjde len o akúsi trvanlivú zeleň, ktorá bola nasadená na novej trati v Petržalke, mesto odpovedalo, že pôjde o trávu, podobne, aká je na Záhradníckej ulici.

Dopravný podnik Bratislava sme sa pýtali, aké sú ročné náklady na údržbu trávnika na Záhradníckej ulici.

Dopravca nás informoval, že udržiavacie práce pre trávnatú plochu a priľahlé štrkové lôžko električkovej trate na Záhradníckej zabezpečuje firma Hortulana s.r.o. na základe objednávok od DPB, a.s. na službu.

Ročné náklady na základe objednávok na službu za kosenie trávy, za udržiavacie práce pre trávnatú plochu a priľahlé štrkové lôžko – selektívny herbicídny postrek,

totálny herbicídny postrek, vertikulácia trávnatej plochy, hnojivo pre trávnatú časť na vegetačné obdobie, odvoz a zneškodnenie biologického odpadu električkovej trate na Záhradníckej ulici, činí 9 578 eur bez DPH.

Modernizácia trate v Karlovej Vsi a v Dúbravke – termín neznámy

Na budúci rok sa funkčné obdobie primátora Iva Nesrovnala prehupne do štvrtého, posledného roku „vládnutia“.

Podľa medializovaných informácií zo začiatku tohto roka, hlavné mesto odhadovalo nástup prác na modernizácii Karlovesko-dúbravskej radiály na apríl 2017.

Mali trvať 15 mesiacov. Primátor Ivo Nesrovnal neskôr pripustil, že výstavba v tomto roku spustená zrejme nebude.

Magistrát v stanovisku pre Bratislavský kuriér tvrdí, že hlavné mesto robí všetko preto, aby súťaž prebehla čím skôr a že termín ukončenia stavby nie je motivovaný „predvolebným strihaním pások“, ale závisí od úspešného ukončenia verejného obstarávania a potrebnej doby na kvalitné zrealizovanie stavby.

„Hlavné mesto postupuje v súlade so zákonom.

Zároveň sme povinní plniť aj usmernenia a kritéria Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, keďže stavba bude financovaná z EÚ zdrojov, tzn. celý proces prípravy stavby, verejného obstarávania ako aj realizácie stavby podlieha dvojitej kontrole – kontrole hl. mesta a Riadiaceho orgánu Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra, ktorým je Ministerstvo dopravy a výstavby SR,“ informuje magistrát.

Tento rok sa k téme nechali počuť aj niektorí poslanci mesta. Branislav Kaliský problém so začiatkom verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby vidí aj v zdĺhavom administratívnom procese.

„S rekonštrukciou by sa malo začať budúci rok, ale podľa toho, čo sme počuli na zastupiteľstve, tak to asi nie je pripravené do takého štádia, aby budúci rok vôbec mohlo niečo začať“.

Starostka Karlovej Vsi a mestská poslankyňa Dana Čahojová upozornila, že prípravné práce meškajú.

Mesto pritom podľa jej slov avizovalo začiatok rekonštrukcie na uplynulú jeseň a neskôr na túto jar.

„Nejde všetko podľa plánu. Keby išlo, tak sa už na stavbe pracuje. Navyše sa počas príprav projektu zistilo, že nie všetky pozemky pod stavbou sú vyriešené,“ uviedla.

Čo sa bude modernizovať

Celkovo sa má modernizovať 6 767 metrov trate, 26 nástupíšť vrátane 17 priecestí a 19 priechodov pre chodcov.

Stavebná úprava komunikácií prebehne aj v miestach, kde sa popri električkovej trati zasahuje do konštrukčných vrstiev ciest a chodníkov, príp. sa šírkovo upraví profil komunikácie.

Výrazná úprava bude v križovatke Karloveská-Molecova, kde dôjde k úplnej prestavbe križovatky.

Cyklistickú infraštruktúru v tomto projekte tvoria cyklopriechody primknuté k priechodom pre peších.

Modernizácia sa bude týkať aj celej elektrickej infraštruktúry a počíta sa s výmenou 363 stožiarov trakčného vedenia.

Trať bude skrášlená kríkmi, okrasnými trávami, rozchodníkmi a sľubovanou trávou.

(rl)

Foto a video: BK

Takto mohla vyzerať časť trate v Petržalke...

vizualizácia: Marek Antoniaci

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter