Aktuálne dianie 28. január 2020

Kto a ako zabezpečuje čistotu a údržbu v hlavnom meste a v jeho centre?


(Bratislavský kuriér, rl) - Čistota v meste bola vždy pod drobnohľadom obyvateľov Bratislavy.

Na magistrát sme sa preto obrátili s otázkou, ako je hlavné mesto, ale aj Staré Mesto technologicky, technicky, personálne a organizačne vybavené na to, aby zabezpečilo čistotu najmä (nielen) v centre mesta.

Je napríklad známe, že v Barcelone zabezpečujú čistotu aj moderné vysávače na kolesách, v Paríži majú „trojkolky“ s hadicami na vysávanie a pod. Koľko a akú techniku má magistrát a Staré Mesto a kde ju nasadzuje najmä? Aké sú ďalšie spôsoby čistenia ulíc a údržby verejných priestorov?

Magistrát hl. mesta

Ako nás bratislavský magistrát informoval, bežnú dennú údržbu a čistotou v meste zabezpečuje Komunálny podnik Bratislavy a zazmluvnený dodávateľ A.I.I. Medzi techniku Komunálneho podniku patria 2 traktory, 1 komunálne vozidlo Citymaster a 10 zametacích vozidiel Tielburger.

„Traktor je vybavený šípovou radlicou, vieme ním robiť posyp alebo ho vybaviť kefou na čistenie chodníkov od snehu počas zimy. V letných mesiacoch slúži na kosenie so zberom, mulčovanie a tiež na čistenie chodníkov,“ uviedol magistrát. Ako ďalej informoval, vozidlá Citymaster Hako sú vybavené radlicou na sneh, kefou na čistenie snehu a tiež vedia zabezpečiť posyp v zime.

V letných mesiacoch je možné využiť kefu a saciu nadstavbu na čistenie chodníkov. Zametacie vozidlá Tielburger slúžia na čistenie chodníkov od snehu radlicou alebo kefou počas zimy a čistenie chodníkov v teplých mesiacoch. „Ostatnú techniku na udržiavanie čistoty v meste využíva náš zazmluvnený dodávateľ.

Na dennú údržbu chodníkov, peších zón a údržbu košov má k dispozícii 17 dodávok, 44 ručných pracovníkov, motorové fukáre, motorové vysávače, mechanické metly, klasické metly a lopaty,“ dodal hovorca mesta Peter Bubla.

Podľa informácií zo sociálnych sietí z minulého roka od primátora hl .mesta, by mal v tomto roku počet pracovníkov mestského komunálneho podniku narásť na 70 a cieľom je, aby postupne komunálny podnik zabezpečil až do 80% údržby a čistenia Bratislavy.

V uliciach Bratislavy by obyvatelia už mali stretnúť prvých pracovníkov nového mestského komunálneho podniku. Spoznajú ich podľa červeného odevu s nápisom „Staráme sa o naše mesto“.

Oficiálne založenie komunálneho podniku sme ale zatiaľ nezaregistrovali (pozn. red.).

Spoločnosť A.I.I. Technické služby na svoje internetovej stránke okrem iného uvádza, že vlastní širokú škálou špeciálnej techniky pre poskytovanie služieb z ich. V súčasnosti poskytujú služby pre približne 500 tisíc obyvateľov a viac ako 200 subjektov.

Doterajšie skúsenosti s realizáciou zimnej, ale i letnej údržby v hlavnom meste vedú k presvedčeniu, že riešením pre Bratislavu je vlastný komunálny podnik. V diskusnej relácii Mesiac v Bratislave internetovej televízie Tablet TV 20. januára, sa na tom zhodli poslanci bratislavského mestského zastupiteľstva (MsZ) Branislav Záhradník (nezávislý) a Igor Polakovič (Team Vallo).

V komunálnom podniku mesta spoločne vidia aj možnosť dokázať, že magistrát i mestské časti dokážu efektívne spolupracovať. „Vlastný podnik, prirodzene, nie je všeliek, no je to cesta k logickej správe mesta a tomu, aby sa magistrát a mestské časti nenaťahovali o každý štvorcový centimeter,“ uviedol v tejto súvislosti Polakovič.

Poukazuje pritom na dlhodobo traumatizujúce a pre obyvateľov nezrozumiteľné manažovanie údržby verejných priestorov. „Máme tu cesty, o ktoré sa stará magistrát, a cesty, o ktoré sa stará mestská časť. A keď sa medzi nimi prepadne kanálový vpust, nemá ho kto opraviť, lebo nepatrí ani jednému, ani druhému.

Až kým sa niečo nestane, vtedy je to zrazu do týždňa hotové,“ zdôvodňuje na príklade. „Alebo si zoberte odpadkové koše, o niektoré sa stará Dopravný podnik Bratislava, o niektoré magistrát, o niektoré mestská časť. Na jednom mieste sa tak zrazu môžu objaviť tri multikáry, ktoré idú brať odpadky z troch typov odpadkových košov,“ pridáva ďalší príklad neefektívneho prístupu.

Záhradník súhlasí s tým, že Bratislavčania sa nemajú trápiť tým, čo je v čej správe. „Oni chcú vidieť čisté ulice a priestory,“ zdôraznil. 

„Nemôžeme preto od nich chcieť, aby rozmýšľali nad tým, či ten stroj nemal zdvihnutú radlicu preto, lebo zasnežená cesta, ktorou prechádza, patrí magistrátu a na tej nemôže robiť údržbu, lebo ju vykonáva len pre mestskú časť,“ doplnil.

STARÉ MESTO

Zo Starého Mesta nás informovali, že táto mestská časť zabezpečuje čistotu a poriadok na území celej mestskej časti prostredníctvom svojej spoločnosti Technické služby Starého Mesta, a. s. Spoločnosť TSSM, a. s. vykonáva pre mestskú časť strojové aj ručné čistenie komunikácií (vozoviek aj chodníkov).

Na zabezpečenie uvedených činností má firma k dispozícii dva kabínové zametacie stroje, jeden pojazdný bez kabínový stroj, deväť ručných motorových čistiacich strojov a približne päťdesiat zamestnancov, ktorý navyše používajú okrem iného aj ručné vysávače/fúkače. Informoval nás hovorca SM Matej Števove.

Na stránke má MČ uvedený harmonogram čistenia ulíc: Čistenie 1 x týždenne: Zóna: Palisády - Fr.Kráľa - Žabotova - Dobšinského - Smrečianska - Legionárska - Karadžičova - 29.augusta - Kollárovo nám. - Hodžovo nám. - Staromestská – Zámocká. Čistenie 1 x za 2 týždne - Nepárny týždeň - Zóna: Hrad - Palisády - Kuzmányho - Moyzesova - Fr.Kráľa - Pražská - Mlynská dolina - Nábrežie AGLS. Čistenie 1 x za 2 týždne - Párny týždeň - Zóna: Hrad - Palisády - Kuzmányho - Moyzesova - Fr.Kráľa - Pražská - Mlynská dolina - Nábrežie AGLS. Čistenie 2 x týždenne - Zóna: 29.augusta - Kollárovo nám. - Hodžovo nám. - Palisády - Zámocká - - Nám.SNP - Palackého – nábrežie. Čistenie denne - Zóna: Mestská pamiatková rezervácia, Dunajská promenáda, podhradie, Grassalkovichova a Medická záhrada, Poštová.

Staré Mesto má podľa vlastnej stránky 9 inšpektorov verejného poriadku. Ich základnou povinnosťou je kontrolovať udržiavanie poriadku, čistoty a hygieny na uliciach a ďalších verejných priestranstvách na území Starého Mesta. Možno ich kontaktovať prostredníctvom mobilných telefónov.

(rl, teraz.sk)

Ilustr. foto: Br. kuriér 

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter