Aktuálne dianie 25. október 2022

Kandidáti na primátora prezradili svoje priority


Bratislavčania majú posledných pár dní na to, aby sa rozhodli komu hodia svoj hlas a rozhodnú tak, kto bude nastávajúce roky vládnuť hlavnému mestu. Redakcia Bratislavský kuriér oslovila relevantných kandidátov na post primátora a položila im štyri otázky dotýkajúce sa kľúčových politík mesta.  Aké sú ich  priority a čo môžu obyvatelia od kandidátov po ich zvolení očakávať?  Ich odpovede vám prinášame v nasledujúcich riadkoch.

Rudolf Kusý, STAROSTA (Sme rodina, Za ľudí, KDH, Dobrá voľba a Umiernení, Hlas-SD)

Čo bude vašou prioritou po komunálnych voľbách?

Bohužiaľ sa ukazuje, že prioritou akéhokoľvek primátora, ktorý vzíde z nadchádzajúcich volieb, bude záchrana rozpočtu. Ukazuje sa, že strategicky dôležité projekty, ktoré majú potenciál mesto skutočne posunúť ako je Karloveská radiála, električka do Petržalky a niektoré ďalšie, nielen Matúš Vallo sám dobabral, ale ešte znehodnotil prácu svojich predchodcov. Veď napríklad na projekte a na získanie prostriedkov na výstavbu električky do Petržalky pracovali minimálne dvaja jeho predchodcovia. A on celú ich prácu, rovnako ako európske peniaze na tento projekt, prešustroval.

Tradične dôležitou témou je parkovanie. Aká bude vaša parkovacia politika? Ako chcete zabezpečiť viac parkovacích miest pre rezidentov a zmysluplné parkovanie pre návštevníkov, či denne dochádzajúcich za prácou Bratislavy?

Aby bolo parkovanie v Bratislave konečne prehľadné, je nevyhnutné nastaviť jednotný a zrozumiteľný systém parkovania v celej Bratislave. Každá mestská časť by mala byť samostatnou parkovacou zónou, platenie by malo byť možné prostredníctvom SMS a aplikácie. Preto navrhujeme aj zvýhodnenie Bratislavčanov, pre ktorých by bolo bezplatné parkovanie s výnimkou zón, kde je veľký pretlak áut (napr. centrum, Tehelné pole či lokalita 500 bytov) a tiež bezplatné parkovanie do 16-tej hodiny v týchto zónach. Zároveň by mali mať Bratislavčania nárok na bezplatné parkovanie pre prvé auto. A nakoniec, kým sa nezmení chaotický parkovací systém, je treba odpustiť Bratislavčanom aj pokuty za parkovanie.

Ako by ste chceli v Bratislave riešiť rastúce ceny nehnuteľností a nedostupné bývanie?

Prioritou mesta musí byť rozvoj nájomného bývania a postupné navyšovanie bytového fondu mesta. Jednou z ciest je vlastná mestská výstavba, ktorá vytvorí nové mestské byty, napríklad na pozemkoch mesta. Developeri, ak budú potrebovať pre svoj projekt súčinnosť mesta, by mali tiež poskytnúť časť svojich bytov na využitie mestom.

Chcel by som aj, aby sa Bratislava postavila za ľudí v núdzi a pomohla im získať, alebo si udržať ich bývanie. Môžeme napríklad prevziať záruky nad ich záväzkami a podobne.

Dopady zmeny klímy na Bratislavu pociťujú obyvatelia hlavného mesta čoraz intenzívnejšie. Budete pracovať na opatreniach na ich zmiernenie? Akými konkrétnymi krokmi by ste po zvolení na post primátora začal?

Zvýšením podielu zelených a vodných plôch v meste. Ako sme to urobili pri výstavbe parku Jama v Novom Meste. Zmiernenie dopadov sucha budeme riešiť okrem iného aj zadržiavaním a využívaním dažďovej vody.

 

 

Martin Mlýnek, PREDNOSTA MIESTNEHO ÚRADU, MANAŽÉR INVESTIČNEJ FIRMY (NOVA, OKS, Zmena zdola, Demokratická únia Slovenska, OĽANO, NOVA, Kresťanská únia)

Čo bude vašou prioritou po komunálnych voľbách?

Nezvyšovať daňové zaťaženie obyvateľov cez miestne dane, zastaviť nominálne zadlžovanie mesta a stabilizovať mestské hospodárenie. Bratislava sa aj podľa hodnotenia INEKO za rok 2021 radí medzi najhoršie spravované mestá. Celkovo na 135. mieste zo 141 miest SR.

Hlavné mesto potrebuje zodpovedné, hospodárne a efektívne riadenie. Finančná stabilizácia neznamená zastavenie projektov, práve naopak, je to rozvoj mesta s ohľadom na rozpočtové obmedzenie a nie na úkor obyvateľov mesta, ktorých primátor Vallo zaťažil zvýšením dane z nehnuteľností.

Mojou prioritou je rozvoj infraštruktúry, ktorú dlhodobo Bratislavčania vnímajú ako zanedbávanú, s čím súvisí aj MHD. Nezabudnem ani na školstvo, kde kapacity pre deti v materských a základných školách v meste chýbajú už dnes. A rovnako sociálne služby, keďže Bratislava nám starne. A ani zveľaďovanie verejných priestranstiev a mestskej zelene nebude zanedbávané.

Tradične dôležitou témou je parkovanie. Aká bude vaša parkovacia politika? Ako chcete zabezpečiť viac parkovacích miest pre rezidentov a zmysluplné parkovanie pre návštevníkov, či denne dochádzajúcich za prácou Bratislavy?

Celomestská parkovacia politika a už zrealizované zóny mohli byť ďaleko lepšie nastavené, keby primátor počúval podnetné pripomienky. Dnes je to poloprodukt, ktorý neslúži riadne ani obyvateľom Bratislavy.

Treba zjednodušiť pravidlá parkovania a zlacniť parkovanie v niektorých zónach. Bratislavčania sa nesmú cítiť ako cudzinci vo vlastnom meste. Treba zaviesť celomestskú parkovaciu kartu a SMS parking, nie každý človek vie pracovať s aplikáciou alebo má smartfón.

V Bratislave sídlia desiatky inštitúcií, ktoré navštevujú obyvatelia z celej SR či cudzinci. Aj zamestnanci škôl či sociálnych zariadení dochádzajúci do mesta musia mať možnosť parkovať lacnejšie.

Ako by ste chceli v Bratislave riešiť rastúce ceny nehnuteľností a nedostupné bývanie?

Adresnou sociálnou politikou, nasmerovanou aj na profesie, kde sa ťažko hľadajú zamestnanci, napríklad v školstve s nízkymi tabuľkovými platmi. A vyššou efektívnosťou stavebných úradov a územného plánovania, aby súkromní stavitelia vedeli rýchlejšie doplniť na trh chýbajúce byty.

Dopady zmeny klímy na Bratislavu pociťujú obyvatelia hlavného mesta čoraz intenzívnejšie. Budete pracovať na opatreniach na ich zmiernenie? Akými konkrétnymi krokmi by ste po zvolení na post primátora začal?

Problémom sú napríklad náhle prívalové dažde. BVS musí posilniť ochranu čističiek odpadových vôd, aby sa neopakovali havárie na Malom Dunaji. Viac sa venovať vodozádržným opatreniam a ochranným pásmam, pridať treba v téme zelených striech či fasád. 

Menej emisií cez rozvoj MHD a infraštruktúry. Zlyhaný projekt električky v Petržalke je príkladom, ako sa to nemá robiť. Starostlivosť o mestskú zeleň, parky a lesy musí byť intenzívnejšia. Bol by som rád, ak by za môjho pôsobenia vznikol nový mestský park.

 

Matúš Vallo, PRIMÁTOR (Team Bratislava, Progresívne Slovensko a Sloboda a solidarita) 

 

Čo bude vašou prioritou po komunálnych voľbách?

Verejný priestor, mobilita, zeleň a nájomné bývanie. Náš program na nasledujúce štyri roky je postupne a trpezlivo zlepšovať kvalitu života v našom meste. Od tých najmenších vecí a detailov, ktoré sa v Bratislave zvykli prehliadať až po veľké veci, na ktoré iní primátori a iné vedenia mesta nenašli odvahu. Všetky štyri uvedené oblasti majú na kvalitu života Bratislavčaniek a Bratislavčanov zásadný vplyv.

Tradične dôležitou témou je parkovanie. Kam sa bude uberať ďalej parkovacia politika? Ako chcete zabezpečiť viac parkovacích miest pre rezidentov a zmysluplné parkovanie pre návštevníkov, či denne dochádzajúcich za prácou Bratislavy?

 

V spolupráci s mestskými časťami budeme pokračovať v zavádzaní a prevádzkovaní PAAS – parkovacej politiky v nových lokalitách a tým skultúrňovať parkovanie pre rezidentov, ako aj návštevníkov. Teší nás, že Bratislavčania, ktorí v regulovaných zónach bývajú, vyjadrujú s regulovaným parkovaním spokojnosť. 80% obyvateľov Dvorov IV hovorí, že sa im parkuje lepšie a parkovacích miest neubudlo. Chceme však, aby systém PAAS bol čo najjednoduchší a najprehľadnejší a spolu so starostami mestských častí a obyvateľmi regulovaných zón budeme ďalej hľadať jeho vylepšenia. Úpravy by mali smerovať znovu k väčšiemu zjednoteniu časov regulácie v jednotlivých zónach, aby bol systém prehľadnejší aj pre návštevníkov zón. Diskutovať však o tom budeme v prvom rade s mestskými časťami, aby časy regulácie reflektovali aj situáciu s parkovaním v danej lokalite. Prehodnotíme aj spôsob platby za parkovné, hoci SMS platby parkovného predstavujú jeden z najdrahších a vzhľadom na veľký počet zón aj technicky náročnejších spôsobov úhrady, budeme sa po voľbách možnosťou doplnenia platby cez SMS zaoberať.

Vybudujeme ďalšie záchytné parkoviská v okrajových častiach mesta a spustíme výstavbu dvoch veľkokapacitných parkovacích domov P+R v miestach s dobrým napojením na MHD (Zlaté piesky a ZOO), čím odbremeníme mesto od áut hľadajúcich parkovanie v regulovaných zónach. 

Ako by ste chceli riešiť situáciu s rastúcimi cenami nehnuteľností a nedostupné bývanie?

Najmä zvyšovaním fondu nájomných bytov. O rozvoj nájomného bývania sa desaťročia nikto v Bratislave nestaral a preto v porovnaní s inými veľkými mestami stále zaostávame. Prijali sme preto Koncepciu mestskej bytovej politiky a nasledujúce štyri roky ju budeme intenzívne napĺňať.

Riadne sa staráme o existujúce byty, vďaka čomu tento rok spolu odovzdáme zhruba 100 bytov novým nájomcom. Aby sme ešte zvýšili počet mestských nájomných bytov, rekonštruujeme existujúce domy a objekty vo vlastníctve mesta. Usilujeme sa získať byty aj na realitnom trhu. Mesto bude tiež stavať vlastné byty na mestských pozemkoch, projekty na Terchovskej, Muchovom námestí sú už vo vysokom štádiu rozpracovanosti. V lokalite Janíkov Dvor sme už zverejnili víťazný návrh z architektonickej súťaže a riešime model jeho financovania. Dovedna tieto projekty predstavujú takmer 300 nových nájomných bytov v najbližších štyroch rokoch. V rámci Koncepcie mestskej bytovej politiky sme začali spolupracovať aj s developermi, aby sme zvýšili dostupnosť bývania, vrátane nájomného bývania. Tam, kde to nie je v rozpore s verejným záujmom, developerom umožníme v starostlivo zvážených lokalitách zvýšiť podiel bývania na úkor administratívy či obchodných priestorov. Časť z týchto bytov následne developeri odovzdajú do vlastníctva mesta za účely nájomného bývania. Takto budeme postupne a systematicky zvyšovať počet nájomných bytov v Bratislave.

Dopady zmeny klímy na Bratislavu pociťujú obyvatelia hlavného mesta čoraz intenzívnejšie. Aké konkrétne opatrenia plánujete v prípade opätovného zvolenia do funkcie?

 

Hlavným cieľom nášho mesta je v tejto oblasti do roku 2030 znížiť produkciu emisií CO2 aspoň o 55 % oproti roku 2005. Pripravíme projekty energetických spoločenstiev pre využitie verejných budov na výrobu solárnej energie a cielenými opatreniam v doprave a tvorbe mestskej zelene prispejeme k trvalému zníženiu nebezpečných znečisťujúcich látok.  Vybudujeme alebo obnovíme minimálne 25 000 m2 parkových plôch v meste - vďaka tomu sa výrazne zvýši podiel populácie Bratislavy, ktorá bude mať mestskú verejnú zeleň v pešej dostupnosti do 15 minút.

Budeme pokračovať v programe 10 000 stromov - zasadíme ďalších aspoň 10 000 nových stromov a drevín v meste s cieľom znižovania teploty, zadržiavania vody a skvalitňovania vzduchu v jednotlivých častiach mesta. Rovnako budeme pokračovať v premene cestných ostrovčekov na zelené, a to postupnou výmenou ich povrchov - zrealizujeme 70 nových zelených ostrovčekov. Budeme pokračovať v modernizácii verejného osvetlenia za energeticky efektívne LED svietidlá, ktoré účinne osvetľujú chodníky bez vyžarovania zbytočného svetelného smogu do okolia.

 

 

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter