Aktuálne dianie 25. jún 2017

Cyklokoalícia si všíma mobilitu v súvislosti s premenou Mlynských Nív a kritizuje niektoré riešenia


Riešenie mobility v rámci rekonštrukcie Mlynských Nív v hlavnom meste si všíma Cyklokoalícia (Cya).

V roku 2014 sa zapojila do procesu posudzovania vplyvov novej autobusovej stanice na životné prostredie.

Odvtedy jej zástupcovia absolvovali množstvo stretnutí, na ktorých presadili viacero riešení pre cyklistov aj chodcov. Ostalo však aj viacero kľúčových vecí, s ktorými toto združenie nie je spokojné.

Mnohé z nich sú podľa neho v rozpore s podporou trvalo udržateľnej dopravy, ktorú deklaruje mesto. Podľa Cyklokoalície (Cya) magistrát v rámci úprav a rekonštrukcie priľahlých komunikácií nežiadal budovanie cyklotrás.

„Mesto neprichádzalo s ich víziou, či konkrétnymi riešeniami problémov.

Hlavné mesto nariaďovalo riešenia, ktoré dlhodobo diskriminujú cyklistov a sú v rozpore so všeobecne záväznými dokumentmi mesta,“ tvrdí Cya.

V správe určenej nielen médiám, ale dostupnej aj na jej stránke opisuje, podľa nej, najzásadnejšie problémy.

Nebezpečný prejazd cyklistov pred zastávkami

Podľa Cyklokoalície má vzniknúť nebezpečný prejazd cyklistov pred zastávkami MHD na Mlynských nivách medzi Karadžičovou a Košickou, ktorý súvisí so vznikom novej cyklotrasy číslo R17.

Cya navrhovala, aby boli cyklisti fyzicky oddelení od áut stromovou alejou, do výsledného návrhu sa dostali len cyklopruhy.

Cyklisti teda pôjdu pri okraji vozovky s bus pruhom po ich ľavej strane. Takýto cyklopruh nie je chránený pred nelegálnym parkovaním áut, v praxi sa teda môže ukázať ako nefunkčný,“ argumentuje Cya.

Kritické a nebezpečné miesta v tomto dopravnom prestupovom uzle sú však najmä pri zastávkach MHD, ktoré sú na tomto úseku tri.

Cyklopruh bude pred zastávkou končiť a cyklista bude križovať a následne obchádzať autobus v bežnom jazdnom pruhu.

Cya navrhuje bezpečnú alternatívu, ktorú vidí vo vedení cyklistov poza zastávku vo vyhradenom koridore tak, aby nedošlo ku konfliktom s chodcami. Návrh však nebol mestom, ani developerom akceptovaný.

Vizualizácia: dva jednosmerné segregované (bezpečne oddelené) cyklopruhy mimo cesty (návrh Cyklokoalície, ktorý Magistrát i developer odmietli)

Z Ružinova TAKMER do centra

Na základe vytvorenej cyklotrasy na Mlynských Nivách, sa budú môcť cyklisti z Ružinova dostať skoro až do centra. „Žiaľ len skoro. Napriek tomu, že hlavná mestská cyklotrasa R17 pokračuje ďalej na Dunajskej ulici, bude chýbať krátky prepojovací úsek medzi Karadžičovou a Ul. 29. augusta - cyklopruhy na Mlynských nivách budú končiť pri výškovej budove banky,“ upozorňuje Cyklokoalícia. Ako pripomína, ďalej bude už len križovatka, bez zabezpečenia prejazdu priamym smerom a ide vraj o najnebezpečnejšie miesto. „Paradoxom je pridávanie jazdných pruhov pre motorovú dopravu na úkor chodcov, cyklistov a zelene“.

„Na viacerých stretnutiach zaznela alibistická informácia, že cyklisti môžu pokračovať ďalej vo vozovke. Iste, môžu, ale po ceste, ktorá má výrazne užšie pruhy a je kvôli vysunutému nárožiu ulice vyosená (auto idúce tesne okolo nárožia môže zachytiť cyklistu). Následne cyklisti ešte musia prekrižovať odbočujúce trolejbusy a osobné autá,“ uvádza Cya. Návrh Cya spočíval v redukcii počtu jazdných pruhov z 2+2 na 2+1 a vyznačením cyklopruhov. Bezproblémový vjazd MHD by bol zabezpečený jej preferenciou a samostatným pruhom zo strany autobusovej stanice.

Vizualizácia: Cykloinfraštruktúra v križovatke Karadžičova-Dunajská/Mlynské nivy (návrh Cyklokoalície, ktorý Magistrát i developer odmietli)

Cyklotrasa Páričkova

V súvislosti s Páričkovou ulicou Cya pripomína, že v dnešnom smere jazdy pôjdu cyklisti vo vozovke, v protismere od Svätoplukovej po Karadžičovu a bude obnovený cyklopruh, ktorý tu bol v 90. rokoch a postupne zanikol kvôli nelegálnemu a nepostihovanému parkovaniu. Bezpečnejšie riešenie so samostatným pásom pre cyklistov aj v “správnom” smere ulice, by si podľa združenia vyžadovalo radikálne obmedzenie parkovacích miest. Ak však bude Páričkova upokojenou ulicou s obmedzeným tranzitom, je akceptovateľná aj jazda vo vozovke. Cyklokoalícia si myslí, že ak sa v budúcnosti slovno marketingová podpora magistrátu hlavného mesta cyklistickej doprave zmení na skutočnú, tak si rast nemotorovej dopravy, pešieho pohybu a cyklistickej dopravy vynúti odstránenie vyššie uvedených nedostatkov. Cya je presvedčená, že najlepšie je robiť čo najkvalitnejšie riešenia hneď. „Skúsenosti ukazujú, že kvalitná infraštruktúra láka užívateľov a uľahčuje im pohyb po meste. U nás to máme možnosť vidieť na individuálnej automobilovej doprave: čím viac ciest a stavieb sa stavia, a to iba s dôrazom na autá, tým pohodlnejšie je ísť autom. Na druhej strane čím viac áut v uliciach máme – niet ich kde parkovať, narastajú zdržania, preplňujú sa ulice, zaberajú chodníky, trávniky, poškodzuje inventár, povrch chodníkov, obrubníky a ich zahusťovaním sa pohyb po meste znepríjemňuje a zhoršuje“.

Bezpečné cyklotrasy lákajú viac

Cyklokoalícia tvrdí, že v krajinách ako Holandsko, či v mestách ako je Viedeň, za vysokým počtom cyklistov nestojí mentalita ľudí, ale najmä bezpečné, dostupné cyklotrasy a ich budovanie mestom. „Preto, ak bude územie Mlynských Nív ústretové voči chodcom a cyklistom, bude to mať v súčinnosti s dostupnou hromadnou dopravou za následok odľahčenie oproti dnes očakávanej dopravnej záťaži v tejto prudko rozvíjajúcej sa časti Mlynských Nív. A to zvlášť keď sa očakáva nárast mobilnej populácie v novobudovanej štvrti na úroveň 40-60 tisíc ľudí. Tým sa priblížime do stavu vyváženosti dopravných výkonov, kedy aj významne poddimenzovaná automobilová doprava bude v tomto priestore únosná a pohyb po lokalite o poznanie plynulejší,“ uvádza Cyklokoalícia.

(red, krátené)

Celý materiál na: www.cyklokoalicia.sk

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter