Aktuálne dianie 8. september 2020

Bratislavu navštívilo prvý pol rok o 64% menej turistov ako vlani


Pandémia výrazne ovplyvnila tohtoročnú  turistickú sezónu v Bratislave. Zvedaví zahraniční turisti sa v uliciach hlavného mesta neprechádzali. Najskôr kvôli zatvoreným hraniciam, neskôr z opatrnosti. Hlavné mesto malo pred sebou neľahkú úlohu prilákať slovenských turistov. Tí totiž volili ako miesto dovolenky hory alebo kúpele. Nová situácia však ponúkla možnosť domácim turistom objaviť nepoznané zákutia Bratislavy.

 Nezvyčajná sezóna

Bratislava Tourist Board (BTB) je organizácia, ktorá rozvíja cestovný ruch v Bratislave. Túto sezónu sa nečakane musela prispôsobovať novým okolnostiam. Zmenilo sa nielen správanie ľudí, ale hlavne návštevnosť v hlavnom meste. Ako uvádza Vladimír Grežo predseda predstavenstva BTBtáto sezóna sa nedá s ničím porovnať. Ani s tými predchádzajúcimi sezónami. Nie je to vývoj, ktorý sa dá v rámci cestovného ruchu spojiť s nejakými dátami. Pandémia zmenila všetky doterajšie nastavenia. Zrazu akoby sme čítali úplne inú knihu.“

Príliv zahraničných turistov do Bratislavy bol ovplyvnený zatváraním hraníc a spôsobom dopravy. Napríklad uvoľňovanie opatrení v lodnej doprave na Dunaji spôsobil, že sa rozbehla viacdňová rekreačná plavba.  Vďaka tomu do metropoly Slovenska mohli zavítať nemeckí turisti. Okrem nich sa v Bratislave objavovali hlavne Česi a Rakúšania. Angličanov alebo turistov z ázijských krajín by ste toto leto u nás hľadali márne. Na  základe priorít  Ministerstva dopravy a výstavby sa preto aj  BTB výrazne orientovalo aj na pritiahnutie slovenských turistov. Kampaňou 72 – hodinové mesto sa snažia presvedčiť turistov, že na spoznanie Bratislavy im jeden deň nestačí. Na webovej stránke BTB si návštevníci vedia naplánovať výlet podľa toho, či sa zaujímajú o históriu, nočný život, kultúru, šport a iné. Dokonca môžu využiť akciu, vďaka ktorej majú tretiu noc v ubytovacom zariadení zdarma.

 Čo hovoria čísla

Po úspešnej sezóne v roku 2019, ktorá lámala rekordy v počte návštevníkov, priniesol rok 2020 uhorkovú sezónu. Nízky počet návštevníkov pocítili všetci. Majitelia a prevádzkari barov, reštaurácií, kaviarní, ubytovacích zariadení, ale aj mesto.

Počet návštevníkov za prvý polrok v porovnaní s minulým rokom klesol o takmer 64 %. Počet prenocovaní turistov sa znížil o necelých 60%.  Zatiaľ čo v roku 2019 od začiatku januára do konca júna navštívilo Bratislavu 620 908 turistov, v tom istom období v roku 2020 iba 224 059. Najväčší pokles bol zaznamenaný v apríli, kedy do hlavného mesta zavítalo len 1557 turistov, čo predstavuje pokles o takmer 99%. Mínusové čísla ukazujú aj mesiace máj a jún, kedy už boli opatrenia voľnejšie. V máji predstavoval pokles návštevníkov takmer 95% a v júni necelých 85%. Úbytok bol zaregistrovaný najmä u zahraničných turistov. Predstavuje takmer 70%. Tuzemských turistov bolo v hlavnom meste o 53% menej ako vlani.

Pokles turistov sa odrazil aj na tržbách za ubytovanie. V Bratislave poskytuje nocľah 266 ubytovacích zariadení, ktoré pocítili zníženie tržieb v prvom kvartáli o 24% a v druhom kvartáli až o 94%.

Vplyvom úbytku turistov prišla o balík peňazí aj mestská pokladnica. Za daň za ubytovanie v letnej sezóne 2020 od júna do augusta vybralo mesto 408 712,42 eur. V tomto istom období minulý rok pribudlo do rozpočtu vďaka turistom  1 306 066,25 eur.

 TIC využívali viac obyvatelia mesta

Turistické informačné centrum (TIC) je prvým kontaktným miestom pre turistov, ktoré navštevujú ihneď po príchode do mesta. Návštevníci ho nájdu na strategických miestach – na letisku, na vlakovej stanici, autobusovej stanici a v centre mesta na Klobučníckej ulici. Aj tu zaznamenali pokles zvedavých turistov hľadajúcich mapu mesta, či informácie. „Časť obdobia bolo TIC zatvorené, pretože boli zatvorené hranice a cestovný ruch prakticky neexistoval. Dodržiavali sme všetky opatrenia ale aj v tom čase sme  podávali informácie emilom a telefonicky. Po otvorení TIC  sme podávali informácie slovenským a bratislavským obyvateľom,“ hovorí Vladimír Grežo z BTB. Čísla hovoria za všetko. Minulý rok zaznamenali v mesiacoch jún a júl v TIC 12 tisíc návštevníkov, zatiaľ čo tento rok len necelých 3 tisíc.

S nízkou návštevnosťou súvisí aj predaj Zľavovej karty  Bratislava Card City & Region, vďaka ktorej získajú turisti neobmedzené cestovanie mestskou hromadnou dopravou, vstupy do múzeí a galérií, bezplatnú prehliadku mesta a iné zľavy. Pokles predaja zľavovej karty predstavuje až 91%. Podľa slov Vladimíra Greža „tento rok sa zľavová karta začala predávať až od 15. júla. Vlani sa za mesiace jún, júl, august predalo 2200 kusov. Tento rok sme do 20.8. predali 192 ks.“

 Objavovanie nepoznaných zákutí Bratislavy a podpora mestských častí

Najnavštevovanejšie destinácie, ktoré ľudia na výlete v Bratislave chcú vždy vidieť sú centrum mesta, Primaciálny palác, vyhliadka UFO, ale ja hrad Devín a múzeum Danubiana. Návštevníci si do zoznamu top atrakcií zaradili aj spočiatku pre Staromešťanov kontroverzné ruské kolo na nábreží Dunaja. Ďalšou novinkou medzi tipmi na výlet je nová vyhliadková veža na Devínskej Kobyle. Vo výške 20 m poskytuje výhľady nielen na Bratislavu, ale aj na Českú republiku, Maďarsko a Rakúsko. Vladimíra Greža z BTB teší, že o vežu je záujem nielen zo strany domácich turistov: „Už na otvorení ma prekvapilo, že som tam stretol aj skupinku zahraničných návštevníkov. Ľudia si to vedia vyhľadať na on linoch. Vyhliadka je veľmi pekné miesto. Je to skvelá vec pre mesto aj na podporu turizmu.“

BTB ponúklo v lete Bratislavčanom možnosť spoznať a objavovať svoje mesto prostredníctvom kampane Turistom vo vlastnom meste. Ide o podporu malých prvkov cestovného ruchu v jednotlivých mestských častiach. „Rozbehli sme sprievodcovské aktivity tak, aby ľudia viac spoznali mestské časti. Vytvorili sme nové formy – cykloprehliadky a pešie prehliadky do  vzdialených mestských častí. Toto sa účastníkom veľmi pozdávalo. V súčasnej situácií mali obyvatelia čas zoznámiť sa s vlastným mestom a fungovalo to. Keď sa ľudia rozhliadli, tak zrazu zistili, že veľa vecí nevedia a na mnohých miestach ešte neboli. Máme v Bratislave takú malú Európu. Je tu 17 mestských častí. Rieka, les, krásne výhľady, dva hrady. Máme tu esenciu zo všetkého. Aj pocitovo je to veľmi silné. Bratislava je členité mesto, či už historicky, umelecky alebo prírodne,“ hovorí Vladimír Grežo.

 Jeseň plná prekvapení, ale aj overených kampaní

Úspešná a osvedčená kampaň Turistom vo vlastnom meste bude mať pokračovanie aj na jeseň. V súčasnosti BTB vytvára a točí videá o všetkých mestských častiach. Pripravuje sa prezentácia mestských častí a ich prehliadky, robí video rozhovory so starostami všetkých mestských častí. Ako hovorí Vladimír Grežo z BTB pre Bratislavčanov je spoznávanie svojej mestskej časti aktuálna téma: „Ľudia potrebujú niekam chodiť. Už nedokážu sedieť ďalší polrok doma a tváriť sa že online to univerzálne vyrieši a zachráni. Potrebujú sa niečoho dotknúť, niečo vidieť. Drobné výlety určite zachováme, aby sme pomohli aj domácemu mestskému prostrediu.“ Snahou je tiež udržanie života vo verejných priestorov a podpora kultúrnych podujatí jednotlivých mestských častí. V BTB sú pripravení aj na prísnejšie opatrenia. Podľa nich budú upravovať a prípadne zmenšovať počty ľudí v turistických skupinkách. Bratislavčanov zaujíma ich okolie a chcú sa o ňom dozvedieť viac. Takto im to bude umožnené.

V rámci kampane 72 hodinové mesto pokračuje BTB v spolupráci so skupinou S hudbou vesmírnou a pripravuje nasadenie ďalších videí s jesennou a zimnou tematikou, ktoré ak to podmienky opatrení umožnia, budú propagovať mesto pre prihraničné oblasti. Chcú prilákať aj obyvateľov Slovenska, mnohí v Bratislave študovali: „Ak ste si leto užívali v horách a pri jazerách, môžete si Bratislavu pozrieť na jeseň. Jeseň je u nás skvelá,“ hovorí Vladimír Grežo. V októbri sú na pláne tiež oslavy 55. výročia Turistického informačného centra.

 

Monika Grznárová, foto BTB

 

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter