Od spustenia menšej časti električkovej trate do Petržalky prešli už viac ako tri roky.
Zaujímali sme sa, v akom štádiu príprav je druhá etapa.
Cestujúcich by totiž už minimálne očakávali výstavbu, resp. dokončovacie práce. Kedy sa teda začne a kedy bude trať po Janíkov dvor hotová?
Podľa bratislavského magistrátu sa na projektovej dokumentácii k druhej etape električky začalo robiť v roku 2015.
V roku 2018 bola odovzdaná Dokumentácia pre územné rozhodnutie. Tej predchádzal dvojročný proces EIA a proces štátnej expertízy.
Ako nás ďalej informoval hovorca mesta Peter Bubla, v máji 2019 získala Bratislava územné rozhodnutie pre stavbu električkovej trate.
V júni 2019 bola odovzdaná Dokumentácia pre stavebné povolenie a v súčasnosti prebiehajú procesy získania stavebného povolenia.
„Podľa schváleného harmonogramu je naplánovaný začiatok výstavby na rok 2021 s termínom dokončenia v roku 2023.
Oprávnené obdobie na čerpanie eurofondov z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra je do 31.12.2023,“ informovalo hlavné mesto.
Na našu otázku, koľko peňazí bude alokovaných na stavbu z eurofondov a koľko z peňazí mesta a štátu a s koľkými novými električkami v tejto súvislosti mesto ráta, magistrát odpovedal, že výška finančných prostriedkov bude známa až po podaní a schválení žiadosti o NFP (nenávratný finančný príspevok-pozn. red).
„Platí, že projekty financované prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, sú spolufinancované z 85% z EÚ zdrojov, 10% zo štátneho rozpočtu a 5% zaplatí mesto. A áno, predpoklad je, že na novej trati budú nasadené nové električky. Nákup nových električiek bude realizovať Dopravný podnik Bratislava,“ uviedol.
V druhej etape sa ráta v Petržalke s úrovňovými križovatkami. Pýtali sme sa teda či ide o „lacnejší“ variant trate a či vzhľadom na hustnúcu premávku v Petržalke by nebol lepší bezkolízny projekt ( na križovatkách pod zemou), pretože povrchové riešenie môže budúcnosti spôsobovať problémy?
Magistrát odpovedal, že výsledné riešenie s úrovňovými križovaniami je výsledkom celého schvaľovacieho procesu a posudzovania v rámci EIA a Dokumentácie pre územné rozhodnutie.
„Prioritným cieľom vybudovania električkovej trate v Petržalke je komplexné riešenie bezpečnej, spoľahlivej, presnej a pravidelnej prevádzky mestskej hromadnej dopravy a tiež zníženie prepravy osôb prostredníctvom individuálnej dopravy na území mesta a zároveň vytvorenie zdravšieho životného prostredia“.
Magistrát ďalej konštatoval, že realizáciou 2. etapy výstavby električkovej trate dôjde k dokončeniu južnej radiály siete električkových tratí v hlavnom meste.
„Riadenie dopravy prostredníctvom svetelnej signalizácie má zabezpečovať plnú preferenciu električiek, preferenciu pre autobusy MHD a dynamické riadenie dopravy na križovatkách pre všetkých účastníkov.“
Ako hovorca P. Bubla dodal, inštalovaním svetelnej signalizácie má dôjsť k zvýšeniu bezpečnosti premávky na pozemných komunikáciách v spojitosti s prevádzkou električkovej trate a k zlepšeniu plynulosti premávky.
„Výstavba trate má priniesť výrazné zlepšenie obsluhy Petržalky verejnou dopravou, ktorá bude skutočnou alternatívou voči automobilom“.
(rl)
Obrázok: minzp.sk
skoro 2 roky zdrzali projekt nezmysly ako "spytajme sa obcanov" alebo "urad ma namietky" .... ako moze tak velky projekt zbrzdit par niemandov??? Za komancov by sa s tym nes*ali a zacali by skor ako by urad o tom vedel. A vlastne by sa nenechali buzerovat ani stav. uradom. Vyssi zaujem by mal prevladat nad byrokraciou a par psickarmi, ktori su proti vsetkym zmenam... VALLO JE BABRAK
Keď každý CP-ečkar v Slnečniciach prispeje na Bratislavu, a dá si tam trvalý pobyt, tak by to nebol možno problém
Veľmi by pomohlo ak by sa dala trasa električky potiahnuť po Slnečnice býva tam obrovské množstvo ľudí. Lenže to je na Slovensku asi sci-fi narýchlo upraviť projekt a nájsť preň zdroje. Hlavne že máíme slušne platených ľudí na magistráte, pohnúť hlavou je zrejme veľa.