Urbanizmus a výstavba 22. október 2019

Od projektu k dokončeniu prejde osem rokov – to je druhá etapa električky do Petržalky


Od spustenia menšej časti električkovej trate do Petržalky prešli už viac ako tri roky.

Zaujímali sme sa, v akom štádiu príprav je druhá etapa.

Cestujúcich by totiž už minimálne očakávali výstavbu, resp. dokončovacie práce. Kedy sa teda začne a kedy bude trať po Janíkov dvor hotová?

Podľa bratislavského magistrátu sa na projektovej dokumentácii k druhej etape električky  začalo robiť v roku 2015.

V roku 2018 bola odovzdaná Dokumentácia pre územné rozhodnutie. Tej predchádzal dvojročný proces EIA a proces štátnej expertízy.

Ako nás ďalej informoval hovorca mesta Peter Bubla, v máji 2019 získala Bratislava územné rozhodnutie pre stavbu električkovej trate.

V júni 2019 bola odovzdaná Dokumentácia pre stavebné povolenie a v súčasnosti prebiehajú procesy získania stavebného povolenia.

Podľa schváleného harmonogramu je naplánovaný začiatok výstavby na rok 2021 s termínom dokončenia v roku 2023.

Oprávnené obdobie na čerpanie eurofondov z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra je do 31.12.2023,“ informovalo hlavné mesto.

Na našu otázku, koľko peňazí bude alokovaných na stavbu z eurofondov a koľko z peňazí mesta a štátu a s koľkými novými električkami v tejto súvislosti mesto ráta, magistrát odpovedal, že výška finančných prostriedkov bude známa až po podaní a schválení žiadosti o NFP (nenávratný finančný príspevok-pozn. red).

„Platí, že projekty financované prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, sú spolufinancované z 85% z EÚ zdrojov, 10% zo štátneho rozpočtu a 5% zaplatí mesto. A áno, predpoklad je, že na novej trati budú nasadené nové električky. Nákup nových električiek bude realizovať Dopravný podnik Bratislava,“ uviedol. 

V druhej etape sa ráta v Petržalke s úrovňovými križovatkami. Pýtali sme sa teda či ide o „lacnejší“ variant trate a či vzhľadom na hustnúcu premávku v Petržalke by nebol lepší bezkolízny projekt ( na križovatkách pod zemou), pretože povrchové riešenie môže budúcnosti spôsobovať problémy?

Magistrát odpovedal, že výsledné riešenie s úrovňovými križovaniami je výsledkom celého schvaľovacieho procesu a posudzovania v rámci EIA a Dokumentácie pre územné rozhodnutie.

„Prioritným cieľom vybudovania električkovej trate v Petržalke je komplexné riešenie bezpečnej, spoľahlivej, presnej a pravidelnej prevádzky mestskej hromadnej dopravy a tiež zníženie prepravy osôb prostredníctvom individuálnej dopravy na území mesta a zároveň vytvorenie zdravšieho životného prostredia“.

Magistrát ďalej konštatoval, že realizáciou 2. etapy výstavby električkovej trate dôjde k dokončeniu južnej radiály siete električkových tratí v hlavnom meste.

„Riadenie dopravy prostredníctvom svetelnej signalizácie má zabezpečovať plnú preferenciu električiek, preferenciu pre autobusy MHD a dynamické riadenie dopravy na križovatkách pre všetkých účastníkov.“

Ako hovorca P. Bubla dodal, inštalovaním svetelnej signalizácie má dôjsť k zvýšeniu bezpečnosti premávky na pozemných komunikáciách v spojitosti s prevádzkou električkovej trate a k zlepšeniu plynulosti premávky.

„Výstavba trate má priniesť výrazné zlepšenie obsluhy Petržalky verejnou dopravou, ktorá bude skutočnou alternatívou voči automobilom“.

(rl)

Obrázok: minzp.sk

2 komentáre
ODPOVEDAŤ Rudo | 23. 10. 2019, 20:52

Keď každý CP-ečkar v Slnečniciach prispeje na Bratislavu, a dá si tam trvalý pobyt, tak by to nebol možno problém

ODPOVEDAŤ bleask | 22. 10. 2019, 18:13

Veľmi by pomohlo ak by sa dala trasa električky potiahnuť po Slnečnice býva tam obrovské množstvo ľudí. Lenže to je na Slovensku asi sci-fi narýchlo upraviť projekt a nájsť preň zdroje. Hlavne že máíme slušne platených ľudí na magistráte, pohnúť hlavou je zrejme veľa.

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter