Urbanizmus a výstavba 10. november 2017

Developerom v Bratislave prekáža najmä dlhý čas čakania na povolenia


V Bratislave sa 7. novembra v Austria Trend Hotel uskutočnila konferencia Real Estate Market 2017, na tému Development a investície. Konferencia sa venovala štyrom nosným témam. Prvá bola o strategických projektoch Bratislavy, druhá o stratégii predaja v rezidenčnom developmente, tretia sa venovala realitnému právu a daniam a štvrtá téma sa niesla v znamení boomu vo výstavbe kancelárskych objektov.

 

Úvodné slovo, namiesto pozvaného primátora Bratislavy Iva Nesrovnala, ktorý sa ospravedlnil, mal jeho prvý námestník, Milan Černý. Okrem iného uviedol, že sme svedkami, ako sa z Bratislavy - uhorského vidieckeho mesta, stala moderná metropola a aj developeri posúvajú toto mesto na úroveň svetových metropol. Podľa neho Bratislava stojí pred výzvou, ako komplexne regulovať mesto v záujme všetkých obyvateľov. Pripomenul, že práve mesto musí určovať pravidlá výstavby a prioritou sú potreby mesta, nie developerov. Dodal, že hlavné mesto má 15 stavebných úradov a že územné plány v mestských častiach sú často nekoncepčné a mesto potom nevyzerá ako jeden celok.

 

Diskutujúci sa bavili aj o štatúte významnej investície. Hlavná architektka Ingrid Konrad napríklad povedala, že mesto by si malo ozrejmiť, čo je to strategicky významná investícia a prečo ju potrebujeme. Podľa nej sa na úrovni mesta ešte nehovorilo tom, aký prínos by mala táto investícia v oblasti MHD. Poukázala na Viedeň, ktorá podľa nej uplatňuje tzv. urbanistickú zmluvu, ktorá stanovuje jasné pravidlá partnerstva medzi verejným a súkromným sektorom. Pripomenula, že dnes majú stavebné konania na starosti až štyri ministerstvá. Poukázala aj na stavebné úrady mestských častí, na ktoré síce boli prenesené kompetencie štátnej správy, no nemajú už dosah napríklad na architektúru a nemajú ani ľudí, ktorí by mohli dosledovať výstavbu a plnenie zmlúv zo strany stavebníka.

 

Developerom často prekáža dlhé stavebné konanie a dlhý čas od žiadosti po vydanie rôznych povolení súvisiacich s projektom. Hovoril o tom aj Jakub Gossányi z HB Reavis, ktorý povedal, že spoločnosť požiadala o štatút významnej investície po prvý krát a aj preto, aby nečakali tri – štyri  roky a aby potom nezistili, že sa všetko zmenilo a že už nechcú stavať tak, ako pred štyrmi rokmi...

 

V súvislosti s výstavbou novej autobusovej stanice, ktorá bude mať aj nákupné centrum a poznámkou hlavnej architektky o tom, koľko nákupných centier Bratislava ešte unesie, J. Gossányi vysvetlil, že investor chce na malom priestore uspokojiť čo najviac ľudí, ktorí sa tam budú pohybovať, pracovať a bývať. Pripomenul napríklad, že v rámci projektu Twin City bude k dispozícii 140 000 m² kancelárskych plôch. Je tam preto potrebné ponúknuť napríklad aj škôlku, priestor na kultúru, služby a podobne.

 

Pokiaľ ide o zámer postaviť lanovku, zástupca HB Reavis  oznámil, že lanová nadzemná dráha bez udelenia štatútu významnej investície nebude. Dodal, že dráha sa dá urobiť rýchlo, ekologicky. Výroba a technika sa dá získať do roka a pol, dlhšie to bude podľa neho s vybavovaním povolení. V súvislosti s dočasnou autobusovou stanicou povedal, že ju robiť nemuseli. Chcú však cestujúcich udržať pri využívaní tohto druhu verejnej prímestskej dopravy. Súčasne rokujú aj so železnicami o možnostiach využívania prímestských vlakov meste, no je to podľa neho beh na dlhé trate.

 

Pavel Pelikán z J&T Real Estate zdôraznil, že pre developera je rozhodujúci čas, ktorý je často čakaním na neraz zdĺhavé rozhodnutia prípadov, stratený.  Aj preto žiadajú o štatút významnej investície. Nejde podľa neho o obchádzanie územného plánu. Hlavným posudzovateľom bude okresný úrad a mestské časti sa k stavbe rovnako budú naďalej vyjadrovať. V súvislosti s obavami, že udelením štatútu významnej investície by Bratislava prišla o poplatok za rozvoj uviedol, že investície v rámci projektu Spojená Bratislava v prospech mesta, budú omnoho vyššie ako poplatok.

 

Hovoril aj o projekte Klingerka, kde v súvislosti s byrokraciou vydávaní povolení P. Pelikán upriamil pozornosť na to, že tento projekt už získal dve kladné stanoviská úradov a ešte čakajú na tretie v rámci odvolacieho konania... K projektu električky uviedol, že novú trať chcú postaviť, ale obáva sa, či bude realizovateľná bez podpory štátu, teda bez udelenia štatútu významnej investície. Konštatoval zároveň, že Bratislava si zaslúži vnútorný celomestský električkový okruh. P. Pelikán sa dotkol aj veľkoprojektu Nové Lido na petržalskej strane Dunaja a pripomenul, že dnes je v Petržalke iba 15 000 pracovných príležitostí a to je veľmi málo. Dodal, že na projekt bola spracovaná urbanistická štúdia, ktorú robili spolu s HB  Reavisom. Teraz je podľa neho loptička na strane mesta.

 

Radek Pšenička zo spoločnosti YIT konštatoval, že investori v mnohom suplujú mestotvorné záležitosti a nemajú veľa času na to, aby dlho čakali na realizáciu investície. Ľudia nechcú podľa neho čakať 4,5, či 6 rokov na to, kým politici povedia,  ktorý územný plán je ten pravý. Vyzval na jasné nastavenie pravidiel, ich jednoduchosť, na potrebu dobrého stavebného zákona a jednokolovosť stavebných konaní.

 

(bak, foto BK)

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter