V sobotu 22. februára 2020 odštartuje expedícia TATRA KOLEM SVĚTA 2 z Prahy a následne hneď v nedeľu 23. februára bude štartovať na cestu okolo sveta z Hviezdoslavovho námestia v Bratislave.
"Bude to najvýznamnejšia česká a aj slovenská expedícia" hovorí Marek Havlíček, jeden zo zakladateľov projektu TKS2.
Trasa povedie z Európy cez Strednú a Východnú Áziu, prejde Južnou, Strednou a Severnou Amerikou a cez celý Africký kontinent späť do ČR. Celkom je v pláne prejsť viac ako 270.000 kilometrov a navštíviť takmer 70 krajín sveta.
Zakladatelia projektu TATRA KOLEM SVĚTA 2 (ďalej TKS2), Marek Havlíček a Petr Holeček, sú ostrieľaní cestovateľskí matadori a presne 30 rokov po návrate pôvodnej československej expedície vyrazia na trojročné putovanie.
„TKS2 je úplne nový súčasný projekt, v ktorom si kladieme za cieľ nadviazať na pôvodnú expedíciu z rokov 1987 – 1990, vzdať jej tak poctu a oživiť jej vtedajšiu veľkosť. TKS2 ale určite nechce pôvodnú expedíciu kopírovať," dodáva Petr Holeček.
„Snažíme sa sprostredkovať poznanie každému, kto má túžbu naplno prežiť bežné denné činnosti naozajstnej expedície a zažiť autentické zážitky z ciest, ktoré sa nedajú nahradiť iba rozprávaním na prednáškach či sledovaním dokumentu v TV.
Dočasní členovia nášho tímu budú naši podporovatelia a priaznivci, ktorí zažijú životné dobrodružstvo a odvezú si priamu skúsenosť z jednotlivých krajín a práve aj vďaka nim celý projekt môžeme realizovať," hovorí Petr Havlíček.
„Chceme, aby tu po skončení tejto expedície zostalo niečo trvalé a našou expedíciou máme v pláne prispieť k lepšiemu svetu.
Budeme rozdávať po svete školské potreby deťom a natáčať dokumentárny seriál o ceste a krajinách ktorými budeme prechádzať. Jedným z mini projektov je aj vymazanie našej uhlíkovej stopy, takže budeme počas cesty vysádzať pamätne stromy," uzatvára Marek Havlíček.

„Cestovateľský sen je splnený! Trvalo nám 18 mesiacov, kým sme z pôvodného vojenského špeciálu určeného pre iracké púšte postavili naše expedičné vozidlo, v ktorom prežijeme tri roky života na ceste okolo sveta. Auto vyzerá úplne inak, než to pôvodné z prvej československej expedície „Tatra kolem světa" - a to je dobre. Tak sme to od začiatku chceli," dodáva Petr Holeček.
Rovnako ako interiér sa bude líšiť i celkový vzhľad auta - a to počnúc iným počtom náprav - oproti šiestim kolesám budú kolesá štyri, a to prevažne z ekonomických dôvodov. Motor je vidlicový osemvalec s objemom 12.667 cm3 a výkonom 230 kW.
Je čiastočne prestavaný na vodíkový pohon, čím sa zvýšil jeho výkon o 12% a zároveň sa znížili jeho emisie o 37%. „Vyrobili sme tak prvú hybridnú expedičnú Tatru, ktorá sa vydá na cestu okolo sveta s výrazne menšou uhlíkovou stopou," podotkol Marek Havlíček.
Podvozok 4x4 je postavený na pneumatikách 14,00 R20 a pre efektívnejšiu jazdu v teréne bol doinštalovaný systém s vonkajším dofukovaním každej pneumatiky. Vozidlo dokáže ísť maximálnou rýchlosťou 125 km/h. Pohotovostná hmotnosť expedičného vozidla je 13 ton. Celková hmotnosť vozidla je 16 ton.
Celková dĺžka vozidla je 10 metrov, šírka vozidla je 2,55 m a výška 3,86 m. Kabína má jedno závisle olejové kúrenie a jedno nezávisle naftové kúrenie. Nadstavbu budú vyhrievať dve nezávislé kúrenia Webasto. Vozidlo odvezie 720 litrov vody, ktorá bude k dispozícii posádke a vďaka nej dokáže prežiť až týždeň mimo civilizácie bez dopĺňania.
Palivové nádrže s objemom 840 litrov zase zabezpečia, že posádka nebude musieť 2.500 km hľadať čerpaciu stanicu.
„Vozidlo je unikátne vybavené snímačmi na prenos dát z cesty, ktoré fanúšikom po celom svete umožnia okrem aktuálnej polohy expedície, resp. vozidla, sledovať veľmi veľa údajov o vozidle (napr. teploty agregátov, nadmorskú výšku, čistotu vzduchu v mieste kde sa vozidlo nachádza, atď.).
Tento telemetrický systém je určený nielen na zvýšenie atraktivity projektu, ale aj z hľadiska predchádzania možným poruchám na vozidle," podotkol Petr Holeček.
Komfort posádke v nadstavbe určite zabezpečia 2 sprchy, 2 WC a aj dve nezávislé klimatizačné jednotky MOLPIR. Klimatizácie sú dvojokruhové, špeciálne skonštruované ako dva nezávislé systémy, každý so svojím kompresorom a chladivom. Jedna vetva je určená pre kabínu vodiča a druhá pre priestor pasažierov a zadné zázemie stálej posádky.
„V roku 2018 ma oslovilo vtedajšie vedenie automobilky Tatra s prosbou, či by som nepomohol projektu TATRA KOLEM SVĚTA 2. Prakticky okamžite sa mi vynorili spomienky a s nimi spojené emócie na moju mladosť, keď som v roku 1987, ešte ako študent, sledoval osud československej expedície Tatra kolem světa. Ani na okamih som s odpoveďou neváhal.
Tatra je pre mňa srdcovou záležitosťou, nakoľko prvopočiatky mojej spoločnosti MOLPIR sú spojené práve s touto automobilkou a trvajú už 20 rokov až do dnešných dní, kde spolupracujeme pri rôznych civilných ale aj vojenských projektoch.
Projekt TATRA KOLEM SVĚTA 2 bol pre nás obrovskou výzvou, nakoľko sme museli vyvinúť dve unikátne klimatizácie, ktoré musia vydržať bezchybne fungovať počas 3 rokov expedície. Teším sa že sa nám to podarilo a že aj ja osobne takouto formou môžem byť súčasťou tohto unikátneho projektu," dodáva Jozef Hostin majiteľ slovenskej spoločnosti MOLPIR s.r.o.
Expedícia TATRA KOLEM SVĚTA 2 bude mať 4 stálych členov posádky: vodiča, kameramana, šéfa projektu a špecialistu na danú oblasť, ktorý bude ovládať miestne jazyky a bude aj pre všetkých sprievodcom.
Okrem stálych členov budú posádku počas celých troch rokov tvoriť aj fanúšikovia – podporovatelia, ktorí sa na 9 až 14 dní stanú dočasnými členmi posádky so svojimi právami, ale aj povinnosťami. Ubytovanie je zabezpečené jednak v kabíne vodiča a v nadstavbe (10 ľudí), ale súčasne aj na streche nadstavby na špeciálne vyvinutých matracoch a v štyroch špeciálnych stanoch (10 ľudí).
„Tiež budeme viezť so sebou stany na prespanie aj mimo vozidla. Počet miest na spanie je trocha predimenzovaný, nakoľko okrem 4 stálych členov posádky budeme v nadstavbe viezť 12 členov dočasnej posádky," dodáva Marek Havlíček.
red
Foto: Ján Luky
Zdroj: https://www.tatrakolemsveta2.cz/