Napísali ste nám 19. marec 2018

Priam poburujúce sú aj arogantné reakcie tzv. Cyklokoalície


Jagavým príkladom úspešnej mestskej politiky je nádherná cyklotrasa priamo na nábreží Dunaja, medzi Mostom SNP a Mostom Lafranconi.

Aj keď (konečne) bolo odstránené nezmyselné značenie pretínajúce chodník priamo uprostred, cyklisti naďalej môžu promenádu využívať.

Naďalej sa teda darí úspešne obmedzovať a ohrozovať chodcov, pre ktorých bola promenáda pôvodne určená a vybudovaná.

Pred komplexom River Park bola promenáda, v súlade s tradíciou masívnej likvidácie verejných priestorov v našom meste, dokonca úplne zrušená a nahradená chodníkom bežnej šírky.

Priam poburujúce sú aj arogantné reakcie tzv. Cyklokoalície, ktorá zanovito požaduje cyklotrasu priamo na pešej promenáde, ignorujúc, že tento priestor bol a je určený výhradne na promenádovanie – prechádzanie sa.

Cyklotrasa patrí na vozovku a nie na priestor – promenádu – pre peších.

Deti sa už nemôžu hrať a behať medzi lavičkami na jednej strane promenády a múrikom pri rieke na strane druhej; ak ich nedržíte za ruku, sfašíruje vám ich cyklista.

To isté platí aj pre návštevníkov kaviarní – deti musíte držať neustále pod kontrolou, keďže medzi terasami a riekou je pretekárska dráha cyklistov.

Pre deti a ich bezpečnosť preto dôrazne odporúčame, rovnako ako pre psov, obojky a krátke vôdzky; údajne sa už uvažuje aj o zriadení ich požičovne.

Pri chôdzi na promenáde nemôžete zmeniť smer bez toho, aby ste sa neustále neobzerali, či sa za vami nerúti cyklista.

Skrátka namiesto pohody a relaxu ďalší stres. Aj väčšie skupinky promenádujúcich sa chodcov sú neustále ohrozované a stresované rútiacimi sa cyklistami, ktorí si vynucujú celý priestor na nábreží pre seba.

Chodci sú tak nútení ísť pekne za sebou, čo výrazne znižuje hladinu hluku v meste, keďže sa zbytočne medzi sebou nerozprávajú.

Je to aj jeden z významných prorodinných počinov samosprávy – čím menej členovia rodiny medzi sebou komunikujú, tým menšia je šanca na zvady a hádky.

Turistom, najmä dôchodcom z výletných lodí, často unaveným, sa vďaka náhlej dávke adrenalínu vracia stratená mladosť a vitalita, keď prekvapení uskakujú pred bezohľadne fičiacimi cyklistami.

Šepká sa, že kvôli bezpečnosti bude pohyb chodcov na promenáde čoskoro úplne vylúčený a priestor sa využije ako cesta pre cyklistov a pre autá obyvateľov obludných megastavieb na nábreží.

(Pripomínam nehynúcu zásluhu primátora Nesrovnala pri ďalšom úspešnom likvidovaní verejných priestorov hanebným predajom PKO).

Údajne preto bola „revitalizovaná“ časť promenády pokrytá asfaltom a nie povrchom typickým pre pešie zóny.

S tým zrejme súvisí aj ponechanie nebezpečných, prestarnutých a odumierajúcich topoľov na nábreží, ktorým bol na dôvažok poškodený koreňový systém. Zaujímavé, že tieto naozaj nebezpečné stromy primátorovi neprekážajú; rúbať chce však Horský park.

S obnovenými ostrovčekmi zelene na promenáde sa zrejme tiež do budúcnosti nepočíta, keďže namiesto kvalitnej zeminy v nich vidíme hlinu s množstvom drobného štrku.

Aj medzi Mostom SNP a Slovenským národným múzeom je situácia kritická: cyklisti suverénne využívajú chodník v celej šírke (mestská polícia, ako zvyčajne, je v pozícii mŕtveho chrobáka).

Chodcom odporúčame čelenku so spätným zrkadlom, aby náhodou pri zmene smeru chôdze neohrozili pretekárov na dvoch kolesách.

Jozef Somogyi

Ilustr. Foto: Archív BK

7 komentárov
ODPOVEDAŤ Ivana | 21. 3. 2018, 17:15

Konečne sa niekto ozval. Cyklisti na chodník nepatria, ani na promenádu pre peších. Pre rodičov s deťmi to bolo peklo.

ODPOVEDAŤ Slavka | 20. 3. 2018, 12:54

Pan autor, vo vyspelych europskych statoch by Vas za tento clanok novinari i verejnost vysmiali, vsade "rozvlacili" a potom "zozrali". Tak zaostaly nazor som uz dlho necitala.

ODPOVEDAŤ Boris | 19. 3. 2018, 21:10

Vážený (?) pán (?) Somogyi, Váš ZAVÁDZAJÚCI nenávistný príspevok ma primäl POĽUTOVAŤ Vás, Ste obyčajný CHUDÁK snažiaci sa vyprovokovať ostatných. Naštudujte si DOHODNUTÝ plán mesta (termín som možno nepoužil správne, prepáčte) či umiestnenie (už historické) medzinárodnej cyklotrasy, históriu miesta a prípadne použite hlavu (dúfam, že s tým nemáte problém?) na prehodnotenie informácií. Úplne ideálne by bolo, keby Ste skúsili aspoň mesiac jazdiť bicyklom danú trasu, lepšie by Ste chápali. Ak ani to nepomôže, skúste porovnať úsek POVEDĽA River Parku s časťou po most Lafranconi kde je riziko konfliktu chodcov a cyklistov značne INÉ; PREČO ASI? Peniaze zaslepujú, dúfam že nie Vás a prajem krásny deň!

ODPOVEDAŤ T.L.J | 19. 3. 2018, 19:00

Vážený pán Jozef Somogyi, na nábrežie Dunaja patria rovnako chodci aj cyklisti. Ak s tým Vaša maličkosť či developer problém - je to problém Váš a developera. Verejný priestor je neustále, tak ako v prípade nábrežia, zaberaný a likvidovaný developermi, za pomoci vládnucich politikov v tomto meste. Preto neobvyňujte nás cyklistov, ale tých, ktorí za vzniknutú situáciu nesú plnú zodpovednosť a naštudujte si definíciu verejného priestoru.

ODPOVEDAŤ Unclenet | 19. 3. 2018, 17:06

Nepripravená infraštruktúra pre cyklistov, zlé pravidlá, žiadna kontrola, žiadne postihy za nedodržiavanie (aj tých zlých) pravidiel ... a sebectvo, nevychovanosť, agresivita .... chodci sú ale najzraniteľnejší!!! Tak kto má pravdu? To sú dôvody, prečo bude jedna skupina stále frflať na tú druhú, či tretiu skupinu (chodci, cyklisti, vodiči)....

ODPOVEDAŤ Chodec/cyklista/šofér | 19. 3. 2018, 16:43

Pán Somogyi - takzvaný novinár. Nenávistnejší článok som už dlho nečítal - čo je v tejto dobe čo povedať. Chvíľu som premýšľal, že kto Vám asi zaplatil za tento článok - ale keďže v ňom osočujete a nenávidíte úplne všetkých (okrem chodcov) asi to vyplýva len z Vašej obmedzenosti a nenávisti voči celému svetu. Keby ste radšej skúsili byť vecný, korektný a prezentovať aj riešenia ktoré jednotlivé strany navrhujú, alebo navrhovali v minulosti, určite by to malo väčší význam a prínos pre tú spoločnosť. Prajem Vám pekný život, dúfam že už nebudem musieť od Vás čítať žiadny článok.

ODPOVEDAŤ Detimašírujúci Cyklista | 19. 3. 2018, 15:17

Vážený pán Somogyi, cyklokoalícia práve požaduje jasné oddelenie cyklotrasy od chodníka pre chodcov tak ako to je bežné kdekoľvek inde (napríklad Petržalské Korzo: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Petr%C5%BEalka_korzo_05.jpg). To sa však nehodí práve developerom JTRE, ktorý tam prevádzkujú kaviarne a reštaurácie a chcú zabrať celý priestor. Za účšelom rozšírenia terás a ich biznisu žiadajú zrušenie cyklotrasy, ktorá tam je desatročia a argumentujú pritom bezpečnosťou, ktorá ich však vôbec nezaujíma. Promenáda, o ktorej píšete je dosť široká na to, aby tam bol štandardný chodník aj cyklotrasa a nemuseli ľudia chodiť v zástupe za sebou. Ak máte chodník pri ceste tiež si musíte na deti dávať pozor a nepožadujete zrušenie cesty. Zvážte preto svoje slová a pochopte, že tento priestor je dlhodobo miestom pohybu cyklistov aj chodcov. Obe strany by však mali dodržiavať základné pravidlá bezpečnosti.

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter