Na Račianskej ulici pre zastávkou električky Námestie Biely kríž v smere do Rače je možné pozorovať v čase dopravnej špičky nasledovnú absurditu:
Keďže sa tam dva prúdy cesty zbiehajú do jedného, vzniká tam zápcha.
Zrejme znie divne považovať tento normálny jav za absurditu,
vyžaduje si to iste odôvodnenie tohto pohľadu. To je – našťastie – veľmi jednoduché: Tie dva prúdy sa totiž do jedného zbiehať vôbec nemusia.
Stačí zobrať meter a šírky cesty a zastávky odmerať. Touto cestou sa dá zistiť, že opačný smer z Rače do mesta,
kde sú prúdy dva a nezbiehajú sa do jedného, má šírku cesty cca šesť metrov a šírku zastávky jeden meter a deväťdesiat centimetrov,
čo je spolu sedem metrov a deväťdesiat centimetrov.
V opačnom smere – z mesta do Rače –má cesta štyri metre a deväťdesiat centimetrov a zastávka dva metre osemdesiatpäť centimetrov,
čo je spolu sedem metrov sedemdesiatpäť centimetrov,
teda o pätnásť centimetrov menej, ako opačný smer s neprerušenými dvoma prúdmi.
Takže recept, ako odstrániť zbiehanie dvoch prúdov do jedného je, myslím, celkom jednoduchý:
Zmenšiť šírku zastávky, prípadne zobrať ešte zopár centimetrov z pravej strany cesty a rozšíriť cestu na dva prúdy.
Zápchy by sa tým na tomto mieste odstránili.
Súčasný stav, keď sa autá v ľavom pruhu natlačia úplne dopredu a tam sa snažia vtlačiť do pravého prúdu,
spomaľuje premávku až na rýchlosť blízku nule, tam vytvára – ako ostatne všade za týchto okolností – dosť nervóznu atmosféru.
Keďže náprava tohto stavu zďaleka nie je taká náročná, ako bola napríklad výmena mosta cez Dunaj za jeho novšiu verziu,
tak by to príslušní odborníci z magistrátu mohli zmenežovať maximálne za pár týždňov.
Ing. Jozef Norulák
Foto: ilustračné/Br.kuriér
Ing. Norulák zjavne nepoužíva kalkulačku. Takže: zmenšiť šírku zastávky znamená ešte väčšie obmedzenie MHD a tá má mať prednosť pred IAD. Pokračovanie vety "... prípadne zobrať ešte zopár centimetrov z pravej strany cesty a rozšíriť cestu na dva prúdy". To znamená úplne prerobiť el. koľaje v dĺžke asi kilometer, cca niekoľko stotisíc eur. Dá na to pán Norulák svoje prachy? MHD je tam rýchla, ak cgce cestovať autom, nech jeho zadok trčí v zápche.
Pán Abeceda, vy ste asi nepochopili p. Ing. Norulaka a zrejme mate problem s pocitanim. Ako chcete dokazat obmedzenie MHD na tomto mieste, ked v smere do mesta vyhovuje cestujucim takmer o meter mensia sirka nastupneho ostrovceka. Vy asi neviete, ze uvedeny problem sposobil DPMB pri vystavbe zastavky, rozdiel v sirke ostrvcekov podla mna nie je opodstatneny, dlzka sirsieho nie je kilometer ale cca 40 metrov.
Nástupný ostrovček má byť hlavne bezpečný, väčší=bezpečnejší. Pán Obdržálek, viete oľko by stála úprava v zmysle článku? Možno aj stotisíc eur, to nie sú drobáky. V tej lokalite sú priorita električky, autá nech postaja.