MHD 5. február 2019

Názory, alebo ako (ne)funguje samospráva - MHD


Názory, alebo ako (ne)funguje samospráva, je naša nová rubrika, do ktorej môžete prispievať aj Vy, milí naši čitatelia.

Jej zmyslom je poukazovať na nedostatky, pokúsiť sa navrhnúť návod na nápravu, či vyzdvihnúť to, čo je v samospráve dobré a fungujúce.

Budeme radi, ak nielen Bratislavčania, ale všetci tí, ktorí tu bývajú, pracujú, alebo prichádzajú na návštevu, prispejú svojou troškou k zlepšovaniu nášho života v meste.

Ďakujeme za Váš záujem. Prvá časť rubriky je venovaná MHD.

MHD

Chronickou témou Bratislavy je už dlhé roky mestská hromadná doprava.

Reflektuje MHD skutočnosť, že do hlavného mesta prichádza denne „naviac“ približne 200 až 300-tisíc ľudí za prácou, turizmom, podnikaním a pod.?

Odpoveď je asi NIE. Tento problém je všeobecne známy. Nestačí však iba konštatovať, mali by sa ozvať už konečne naozajstní odborníci, architekti, urbanisti, dopravní inžinieri...kde sú...? Kde sú tí, čo videli „svet“ a prinesú dobré riešenia...?

Prečo Bratislava roky tolerovala zaostávanie v rozvoji MHD a nereflektovala prognózy? Existuje množstvo dokumentov a publikácií, ktoré sa rozvojom MHD v Bratislave zaoberajú.

Ale aký je výsledok? Počas 28 rokov pribudla len jedna nová električková trať do Petržalky. To je všetko... Alebo vie niekto niečo o ďalšej novej koľajovej trati...?

Je čas sa pozrieť do zrkadla a dať jasne najavo, že Bratislavčanom prekáža, že sa musia voziť (novými) električkami, ktorých priemerná rýchlosť je 20 km/h.

Veď je to smiešne a smutné zároveň. Najmä, keď v okolitých krajinách a ich mestách frčí metro, či rýchle mestské vlaky...

Neoplatí sa ale plakať nad rozliatym mliekom. Nevyhnutné je zhrnúť si niektoré fakty a jasne si povedať, čo Bratislava v MHD naozaj potrebuje.

Ale - ako rozhýbať strnulú, byrokratickú štátnu a samosprávnu mašinériu...? Ako dať nabok emócie a prípadné predsudky...?Vie to niekto?

Na jednej strane sú teoretici, ktorí o MHD hovoria, no pritom sa denne vozia autom. Potom sú tí, ktorí majú s MHD denné skúsenosti a napokon sú tu odborníci i tzv. odborníci.

Všetci máme právo k tomu niečo povedať. Dôležité je, aby sa MHD v Bratislave pohla dopredu. V záujme bežných ľudí, ktorí ju naozaj využívajú, lebo sú na ňu odkázaní. A nie v záujme nejakých skupín.

Poďme teda na to. Argumentujme a diskutujme. Ale slušne a vecne. Emócie nás zrážajú dole a neprinášajú osoh.

MHD – čo máme DNES?

Začneme konštatovaním a neskôr aj otázkami, ktoré sú návodom na budúcu diskusiu. Pre mnohých sú odpovede jasné, pre niektorých možno nie.

Vozidlá v MHD:

MHD v Bratislave sa vyvíja z hľadiska trendov moderných aplikácií, v tzv. smart riešeniach. Zlepšuje sa aj interiérové vybavenie vozidiel.

Zaostáva ale rozvoj cestnej infraštruktúry, organizácia liniek, logistika a účinnejšia informovanosť cestujúcich o situácii v teréne. Ide teda aj o, laicky povedané, zosúladenie nadväznosti liniek v prípade prestupov cestujúcich (čo už sa zlepšilo informačnými tabuľami na zastávkach).

Napriek tomu, že mestský dopravca argumentuje, že ľudí nie je možné voziť „odvšadial všade“, práve aj množstvo nútených prestupov, je kameňom úrazu bratislavskej MHD.

Bratislava zažila v poslednom období boom nových vozidiel. Nové autobusy, električky i trolejbusy. To všetko je ok.

Na druhej strane už spomínaná pomalosť MHD, málo tzv BUS pruhov, slabá preferencia. To všetko sú samostatné témy.

Električky – priemerná rýchlosť 20 km/h. Aká je priemerná rýchlosť autobusov a trolebusov nevieme. Ak niekto vie, nech dá vedieť.

Rýchlosť MHD

Pochybuje dnes niekto o tom, že cestujúcic sa chcú prepravovať MHD najmä rýchlo, pohodlne a bezpečne? Asi nie. Práve rýchlosť, je ale veľkým problémom MHD.

Iste, sú na to aj „objektívne“ dôvody. Mnohí si pamätajú, že po Bratislave kedysi jazdili expresné a zrýchlené spoje. Potrebovali ste sa dostať na druhú stranu Bratislavy?

Tak ste nastúpili na expresný spoj a nemuseli ste sa trmácať stredom mesta....Ako je to dnes? Prečo neexistujú expresné autobusy...?

Veď napríklad z Devínskej Novej Vsi do Podunajských Biskupíc je asi 24 kilometrov! A možno jediná zrýchlená linka 21, skončí na autobusovej stanici Mlynské nivy...

Prečo nemôže ísť ďalej? Možno až do tých P. Biskupíc? Niekde na vlakovú stanicu smer D. Lužná? Veď cestou má ešte Ružinov, blízko je Vrakuňa....atď.

Iste, aj takéto spoje by možno mali problém so zápchami, no ich trasovanie by bolo zrejme iné...Uvedomujeme si, že by išlo iba o malú pomoc - čiastkové riešenie. Možno by pomohlo.

Električky

Električky sú fajn. Prevezú veľké množstvo ľudí a preto sa asi hodia do lokalít s veľkým výskytom presúvajúch sa obyvateľov. Sú ale vhodné na veľké vzdialenosti?

Napríklad z Dúbravky na Zlaté piesky? Trvá to asi hodinu. Mnohí si povedia: no tak autom to dám za polovicu. Nechcem sa trmácať cez celé mesto.... Je to tak...? Častokrát áno.

Aké je riešenie? Zvýšiť rýchlosť električiek? Ak by išli nad 60 km/h., je vraj potrebé na trati urobiť ochranné ploty kvôli bezpečnosti...No a kvalita koľajísk a ich podloží je tiež známa...

A navyše, naše električky majú tak zhustené zastávky, že takú rýchlosť dosiahnuť nemôžu. A pritom tie nové by na to mali.

Takže - zrýchlenie MHD električkami nevyriešime. Akými vozidlami potom? Autobusy a trolejbusy uviaznu v zápchach...

Metro, rýchlodráha, či alweg?

Ak by dnes Bratislava mala metro, možno by bola polovica problémov so zápchami a s MHD vyriešená. Možno.

Odporcovia metra argumentujú aj tým, že na Bratislavu by bolo metro nevyužité a teda stratové, že jeho vybudovanie by bolo drahé.

My sa ale pýtame, akú rýchlu a bezpečnú dopravu v Bratislave potom preferujú? Akú si predstavujú? O električkách sme hovorili. Argumenty sú, myslíme si, silné.

Jedine, že by už existovali iné trendy a nové technológie, ako sa rýchlo prepravovať, o ktorých nevieme.

Pretože, priznajme si, že bude trvať ešte veľmi dlho, kým sa ľudia nebudú musieť presúvať z miesta na miesto.

Riešenia?

Že by sa už uvažovalo o leteckej MHD? Zatiaľ o tom nevieme... Riečna doprava tzv. Dunajbusom bude asi marginálnou záležitosťou. Pomoc železníc je fajn, ale najmä pre ľudí mimo Bratislavy.

Kadiaľ teda vedie cesta?podzemná možnosť je pohodlná v tom, že je takmer neviditeľná a úplne bezbariérová, bez hluku a zápachu. Pre Bratislavu ideál.

Že to môže byť drahé...? No ale kto si zaslúži cestovať rýchlo a bezpečne ak nie obyvatelia tohto štátu, Bratislavčania, ktorí tu platia svoje dane?

Že to môže trvať dlho? Dnes už sú také technológie, ktoré značne skracujú čas podobných stavieb.

Máme právo na dôstojné a rýchle cestovanie? Hovoríte že nie...? Tak vy asi cestujete autami...

V roku 2017 sme sa mohli v tlači dočítať, že slovenská metropola v hodnote HDP na obyvateľa v štandarde kúpnej sily predbehla regióny, ktoré sú známe svojou ekonomickou silou.

Bratislavský kraj sa umiestnil na treťom mieste z 263 regiónov Európskej únie (EÚ) podľa HDP na obyvateľa v štandarde kúpnej sily (PPS). Vyplynulo to z údajov Indexu regionálnej konkurencieschopnosti 2016, ktorého autorom je Európska komisia.

Kam sa potom táto ekonomická a finančná sila má premietnuť, ak nie do budovania verejnoprospešných (dopravných) stavieb? Kam sa tá ekonomcká sila a peniaze „strácajú“..?

Je to ale aj o mentálnom nastavení obyvateľstva.

Na záver časti o MHD otázočka: Koľkí z Vás, ktorí dnes využívate svoje, či služobné auto na cestu do a z práce, by ste prestúpili do rýchleho a moderného metra a vyhli sa tak rannému stresu, zápcham, či starostiam o to, kde to auto zaparkujete? Myslíte si, že by ste už nemuseli jazdiť v tom (veľkom) aute sami a prispeli by ste tak ku kvalitnejšiemu životu nás všetkých...?

(rl)

Ilustr. Foto: Archív Br.kuriér

2 komentáre
ODPOVEDAŤ Adrián | 5. 2. 2019, 20:35

Toľko sugestívnych otázok a klamstiev a napokon je z toho záver v podobe metra, krásne :) Takéto niečo by bežný človek so snahou o zlepšenie dopravy nenapísal, myslím si, že cieľ je ovplyvnenie verejnej mienky s cieľom diskreditovať nové vedenie mesta. Aby si čitateľ povedal, akí musia byt neschopní keď nepostavia metro (nevadí, že je nereálne ho postaviť z financií mesta) a v ďaľších voľbách volil kandidáta oligarchie, ktorý je zadávateľom takýchto článkov. Sedelo by to aj s ohľadom na minulý anonymný hoax článok o novom poslancovi mesta, ktorý web nemal problém uverejniť.

ODPOVEDAŤ Kaoniska | 5. 2. 2019, 14:50

Diletant, ktorý písal tento nezmysel, sa radšej ani nepodpísal. Možno práve preto, že v snahe manipulovať mienku čitateľa, zámerne opomenul fakt, že okrem jednej novej trate bola za tých 28-29 rokov takmer kompletne zrekonštruovaná sieť električkových tratí, s výnimkou spojky medzi Americkým a Floriánskym námestím (tam sa čaká na nové riešenie, resp. trasovanie v náväznosti na priečnu os). Zlaté piesky a Komisárky boli vtedy ešte nové trate a posledná trať, ktorá bola pred nežnou revolúciou rekonštruovaná Špitálska), rekonštrukciou prešla opäť. A priemernú rýchlosť električiek by bolo legitímne porovnať s priemernou rýchlosťou električiek v metropolách okolitých krajín. Práve blúznenie o metre je príčinou stagnovania rozvoja MHD uplynulé cca štyri dekády. Snívajte si ďalej a reálne riešenia radšej nechajte na odborníkov.

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter