Mesto Bratislava plánuje nasledujúce mesiace namontovať klimatizáciu do 70 autobusov a do 29 električiek.
Plánuje tiež nákup 84 nových klimatizovaných vozidiel.
Do leta 2020 sa tak má zvýšiť percento klimatizovaných autobusov na 78 a v prípade električiek na 61 percent.
Uviedol to primátor hlavného mesta Matúš Vallo na sociálnej sieti.
Dopravný podnik Bratislava (DPB) má v súčasnosti klimatizáciou vybavenú zhruba polovicu vozidlového parku.
V roku 2021 plánuje DPB nákup 50 nových 12 metrov dlhých klimatizovaných autobusov
a 16 nových klimatizovaných trolejbusov.
"V roku 2022 je naplánovaný ďalší nákup a obnova 100 nových klimatizovaných autobusov
a 30 plne nízkopodlažných klimatizovaných električiek.
To znamená, že v lete 2022 by mal mať DPB vo svojom vozovom parku už 100 percent klimatizovaných autobusov,
95 percent trolejbusov a 82 percent električiek," spresnil Vallo.
DPB má v súčasnosti klimatizáciou vybavenú zhruba polovicu vozidlového parku
a všetky tieto vozidlá sú označené piktogramom.
Z 513 autobusov je momentálne 286 klimatizovaných, zo 130 trolejbusov je klimatizovaných 120 a zo 194 električiek má klimatizáciu 60.
Obnova vozidlového parku DPB sa podľa primátora robí postupne v závislosti od financií
a špecifikáciou každého novokúpeného vozidla je už aj výkonná klimatizácia.
Mesto priznáva, že potrvá ešte niekoľko rokov, kým sa všetky vozidlá MHD vymenia za nové s klimatizáciou.
"V teplách, ktoré sú každým rokom neznesiteľnejšie,
si však pre komfort cestujúcich nemôžeme dovoliť čakať len na prirodzenú obnovu vozového parku,
a preto, hoci sme si vedomí, že nie je najekonomickejšie riešenie dokupovať do starých vozidiel so životnosťou pár rokov nové klímy,
mesto a DPB k takémuto kroku čiastočne pristúpi," skonštatoval Vallo.
Vozidlá, ktoré sú momentálne vybavené klimatizáciou, ju podľa primátora aj používajú, v ostatných je ventilácia vzduchu.
Deklaruje, že funkčnosť klimatizácie vo vozidlách MHD je kontrolovaná denne.
V prípade, že nastane porucha klimatizácie, pracuje sa na jej odstránení.
"Problémy s klimatizáciou sú prevažne technického charakteru a DPB ich zaznamenáva prevažne u starších typov vozidiel,
kde k nim prichádza hlavne z dôvodu poddimenzovania a zastaranosti klimatizačných jednotiek.
Tieto musia pracovať neustále na maximálny výkon z dôvodu častého otvárania okien cestujúcimi a tiež častého otvárania dverí.
Dochádza pritom k enormnému úniku vychladeného vzduchu počas státia vozidiel na zastávkach," vysvetlil Vallo.
Ako tvrdí, DPB zvýšil počet pracovníkov zaškolených na servis klimatizácií,
rozšíril kapacity špecializovanej servisnej techniky a zabezpečil dodatočné kapacity externých dodávateľov servisných služieb.
Denne pracuje na odstránení problémov s klimatizáciou cez 20 pracovníkov.