MHD 7. november 2018

Lyon oznámil masívny prechod na elektrickú MHD. Preferuje trolebusy. A čo Bratislava...?


Postupné obmedzenie smerujúce k úplnému zániku dieselových autobusov z ulíc Lyonu. Taká je stratégia, ktorú 14. septembra predstavil Syndicat mixte des Transports pour le Rhône et l'Agglomération Lyonnaise (SYTRAL – inštitúcia podobná BID)

Náhradou majú byť najmä trolejbusy a parciálne trolejbusy (s batériou). Mesto Lyon už niekoľko rokov, presnejšie od roku 2013 do roku 2017, skúšal rôzne možnosti ako postupne prejsť od spaľovacích motorov k alternatívnym pohonom.

V polovici septembra tohto roku prišiel Lyon so zmenou stratégie. Spočíva v tom, že do roku 2020 vytvorí troleje pre štyri linky a nasadí na ne klasické trolejbusy. Ďalším dvom linkám vytvorí troleje do roku 2024 a budú na nich jazdiť tiež klasické trolejbusy.

Existujúcu trolejbusovú linku C13 Lyon posilní nákupom dvadsiatich nových parciálnych článkových trolejbusov do roku 2020.

Parciálne trolejbusy sú potrebné kvôli projektu Part-Dieu. Ten predpokladá revitalizáciu celej jednej oblasti v okolí významnej lyonskej železničnej stanice. Kvôli tomu tam museli byť nedávno troleje zvesené.

Na jednu linku, C16 Charpennes – Surville, SYTRAL sľúbil nasadenie elektrobusov s pomalým (nočným) nabíjaním a na ďalšiu Zi6 vodíkové autobusy, ktoré budú využívať lokálně produkovaný vodík. V prípade poslednej zmienenej linky má ísť skôr o experiment.

Ak sa plán Sytralu podarí uskutočniť, pôjde o prvú masívnu expanziu trolejbusov v tomto meste po viac ako štyroch dekádach.

V meste Saint-Étienne, ktoré je 60 km juhozápadne od Lyonu, v súčasnoti vyhodnocujú výberové konanie na 25 parciálnych trolejbusov. S ich pomocou má byť neveľká trolejbusová doprava nielen zachovaná, ale aj rozšírená.

Zdroj:www.cs-dopravak.cz, krátené

Ekotopfilm o MHD v Bratislave

Dopravný podnik Bratislava už v minulosti skúšal na linkách MHD viaceré elektrobusy (od rôznych výrobcov). Na základe týchto skúšok možno konštatovať, že s prevádzkou elektrobusov treba do budúcnosti uvažovať, avšak nevyhnutnosťou bude doriešiť všetky ekonomické a technické aspekty.

Na základe zhodnotenia systémov elektrobusov, resp. trolejbusov s pomocným batériovým pohonom, by bolo v podmienkach Bratislavy odporučiť nasledovné druhy vozidiel.

Čisto batériové elektrobusy s dojazdom cca okolo 150 km, vhodné prakticky pre všetky súčasné linky s vozidlami kategórie MINI.

V podmienkach Bratislavy by išlo o cca 10 liniek (10 vozidiel). Elektrobusy s možnosťou dobíjania počas prestávok, vhodné pre bežné linky.

V podmienkach Bratislavy by bolo možné takéto vozidlá použiť prakticky na každej linke so sólo vozidlami, ktoré majú jednu z konečných v blízkosti električkovej alebo trolejbusovej trate s možnosťou vytvorenia krátkeho trolejového, resp. napájacieho bodu pre napájanie – nabíjanie vozidiel.

Medzi elektrobusy je možné zaradiť aj trolejbusy s pomocným batériovým pohonom. Práve takéto vozidlá by mohli naplniť požiadavky lepšej dopravnej obslužnosti za súčasného zníženia výkonov autobusovej dopravy.

Bratislavský elektrobus

Takýmito vozidlami je možné zabezpečiť predĺženie niektorých trolejbusových liniek. Dnes sú v ponuke aj sólo (12 m) aj kĺbové (18m) vozidlá. 

https://www.ekotopfilm.sk/bratislave-rozvinuta-eko-doprava/

Podľa portálu imhd.sk, Dopravný podnik Bratislava a.s.už dostal a do premávky zaradil 10 elektrobusov SOR NS 12 z celkového počtu 16 objednaných vozidiel.

Tieto 12-metrové elektrobusy boli doteraz nasadzované na linky 52 53 a 56 v oblasti Rače, Vajnôr, Východného a Zlatých pieskov.

Od 15. októbra tohto roka sú vypravované v špičkách pracovných dní aj na tri poradia linky 65 medzi Račou a Vrakuňou.

So stúpajúcim počtom elektrobusov v premávke budú od 22. októbra 2018 zaraďované tieto elektrobusy aj na linky 43 66 80 a 94, najmä počas špičiek pracovných dní, okrem linky 43, kde bude elektrobus premávať po celý deň.

Keďže zatiaľ nebola vybudovaná plánovaná nabíjacia infraštruktúra na Patrónke a Kollárovom námestí, vozidlá sa budú nabíjať mimo špičiek vo vozovni, resp. na linke 43 príde k výmene vozidla v obedňajších hodinách, pretože kapacita batérií elektrobusov nepostačuje na celodennú prevádzku. (imhd.sk)

Šéf DPB a.s. Milan Urban: Elektrobusy budú tvoriť 18 z celkového počtu 460 autobusov. „Je to veľmi malé percento, ale vidíme relatívne veľkú možnosť rozvoja elektromobility, a to nielen v podobe batériových autobusov,“ zhodnotil zástupca prevádzkovateľa.

Nakúpené elektrobusy majú približný dojazd 170 kilometrov, vďaka priebežnému nabíjaniu to však nebude problém. Európskym trendom podľa Urbana nie je prevážanie čo najväčšieho množstva energie v podobe plne nabitej batérie.

„Diverzifikovali sme možnosti nabíjania. Sformulovali sme (vo verejnom obstarávaní) požiadavku na rýchlonabíjačky, ktoré za hodinu dokážu batériu dobiť na 80 percent,“ vysvetlil Urban. (Stakeholder Workshop, 14. novembra portál EurActiv.sk)

(zostavil:rl)

Foto: wikipedia a HMB

 

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter