MHD 18. júl 2019

DPB si v sobotu pripomenie 110. výročie trolejbusovej dopravy


Dopravný podnik Bratislava (DPB) si pripomína 110. výročie trolejbusovej dopravy v hlavnom meste.

Osláviť to chce v sobotu (20. 7.) podujatím na Železnej studničke.

Práve tam, do niekdajšej Vydrickej doliny, začala 19. júla 1909 premávať elektrická automobilová linka ako predchodkyňa dnešných trolejbusov.

"V sobotu bude premávať linka číslo 207 pre všetkých cestujúcich zadarmo.

Vypravíme na ňu päť rôznych typov, aj historických trolejbusov. Aj takto si chceme pripomenúť výročie trolejbusovej dopravy v našom meste,"

priblížil predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský.

Dopravný podnik si pre návštevníkov pripravil napríklad výstavu prierezom histórie trolejbusovej dopravy.

Pristavené budú tiež dva staršie trolejbusy, z ktorých jeden bude polepený tak, aby vyzeral ako historický.

DPB ho bude do premávky nasadzovať do konca roka.

Z Patrónky na sobotné podujatie na Železnej studničke bude premávať linka č. 43,

na ktorú dopravný podnik nasadí historický kĺbový autobus TAM 272. Podujatie potrvá od 10.00 do 16.00 h.

V minulosti dopravu zabezpečovali najskôr trolejbusy Mercedes Stoll. Premávali však len do roku 1915,

kedy sa premávka na Vydrickej trolejbusovej dráhe zastavila a trať sa zrušila.

K obnoveniu trolejbusovej dopravy došlo v roku 1941,

kedy linka nahradila rovnomennú autobusovú linku spájajúcu Redutu na Palackého ulici s Hlavným nádražím.

V tom istom roku začala premávať aj druhá trolejbusová linka na Patrónku.

Po druhej svetovej vojne sa označenie trolejbusových liniek zmenilo z písmen na čísla.

Do Bratislavy sa postupne dostávajú nové trolejbusy.

Prvý najväčší rozmach dosiahli bratislavské trolejbusy v 60. rokoch 20. storočia, kedy ich na ôsmich linkách jazdilo viac ako 100.

Úpadok trolejbusov v súvislosti s lacnou ropou zaznamenala Európa na prelome 60. a 70. rokov.

Výnimkou nebola ani Bratislava, kde sa trolejbusové trate razantne skracovali, upravovali, niektoré aj zrušili.

Opätovný rozmach po energetickej kríze nastal v polovici 80. rokov.

Začali sa nakupovať nové kĺbové trolejbusy, budovali sa nové trate. V 90. rokoch bolo 15 trolejbusových liniek.

Po roku 1999 dostali trolejbusy svoj nový číselný rad od čísla 201, čo platí dodnes.

V roku 2002 prišiel do Bratislavy prvý nízkopodlažný trolejbus typu 21Tr.

(TASR)

Foto: Archív Br. kuriér

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter