MHD 14. október 2019

DPB: Predĺženie linky 33 pod Most SNP by nedávalo zmysel


V súvislosti s neustálou snahou o skvalitňovanie MHD, ktorú deklarujú vedia samospráv za ostatné roky, sme bratislavskému dopravnému podniku tlmočili otázku nášho čitateľa, ktorý sa pýtal na linku 33.

Tá jazdí na Dlhých dieloch, pričom v Karlovej Vsi musí prestúpiť na električku. Rád by sa však touto linkou odviezol plynulo do centra, povedzme až po Most SNP.

Dopravný podnik Bratislava k tomu uviedol, že linka 33 je trolejbusová linka. „Výhodou trolejbusov je práve perfektná prevádzka do kopcovitého terénu, čo Dlhé diely jednoznačne sú.

Linka 33 slúži primárne ako napájač sídliska na veľkokapacitnú električku, ktorá odvezie cestujúcich až do úplného centra mesta. Okrem Mosta SNP až na Šafárikovo nám., či na Námestie SNP,“ uviedol dopravca.

 Ako ďalej tvrdí, predĺženie trolejbusov 33 pod Most SNP by nedávalo zmysel, keďže by práve v celom predĺženom úseku jazdili súbežne s električkou.

„A najmä nebolo by to ani prevádzkovo možné: Linka 33 je trolejbusová, pričom trolejové vedenie končí pri Riviére. Máme síce aj niekoľko trolejbusov s pomocným dieselovým pohonom pre jazdy mimo trolejového vedenia, avšak tie by nám na nábreží uviazli v zápchach a interval trolejbusov 33 by sme tak museli niekoľkonásobne predĺžiť, pretože ich máme iba obmedzený počet.

Vtedy by už nestihli odviezť všetkých cestujúcich z Dlhých dielov a najmä by cesta bola pomalšia, pretože električky neuviaznu v zápchach. Nehovoriac o tom, že električky sú ekologickejšie než vozidlá s dieselovým pohonom,“ konštatoval Martin Žarnovický z DPB.

Ako ďalej uviedol,  ide o rovnaký model prevádzky ako v zahraničí. Napájače metra sú dobre známe napr. vo Viedni, Budapešti či v Prahe, kde sú v prevádzke kratšie autobusové linky, ktoré nevedú až do centra, ale len k najbližšej stanici metra.

To ďalej odvezie cestujúcich až do centra. „Nakoľko Bratislava metro nemá, našim veľkokapacitným dopravným systémom sú električky.

V súčasnosti na prvej trati testujeme posilnenú prevádzku električiek v intervale častejšom ako metro v zahraničí a pokiaľ sa koncept osvedčí, častejšie ako metro budú jazdiť aj električky do Karlovej Vsi.

Uvažujeme aj nad nákupom veľkokapacitných vozidiel, ktoré by boli dlhé až 50 metrov a mali ešte o tretinu vyššiu kapacitu, než v súčasnosti naše najdlhšie električky“.

Dopravná situácia na Dlhých dieloch sa podľa dopravného podniku výrazne zlepší po vybudovaní prestupného terminálu Riviéra, kde budú trolejbusy zastavovať tesne vedľa električiek a cestujúci už nebudú nútení prechádzať cez cestu.

„Zaniknú aj situácie, kedy cestujúci dobiehajú cez zábradlie, na červenú cez križovatku a pod. Všetky problémy dopravy na Dlhé diely vyrieši práve moderný prestupný terminál. Budovať sa bude už začiatkom roka 2020,“ doplnil M. Žarnovický.

Tzv. duobusy začali jazdiť v roku 2006 z Dlhých dielov. Vtedy prepojilo toto sídlisko s centrom mesta šesť trolejbusov s pomocným dieselovým pohonom, jazdili až po Nový most (dnes Most SNP).

V roku 2007 hlavné mesto kúpilo ďalších šesť nových. Cieľom bolo ešte viac zvýšiť frekvenciu MHD v Karlovej Vsi a intenzívnejšieho prepojenia Dlhých dielov s Novým mostom v centre mesta. Spoj číslo 33 jazdil kedysi v špičke jazdí až pod Nový most štyrikrát za hodinu.

Cestujúci to teda mali  do centra bez prestupovania na električku. Vzhľadom na hustotu premávky aj pred zhruba desiatimi rokmi, alebo mnohokrát čas údajne neušetrili.

Na linku 33 boli nasadené trolejbusy Škoda 25Tr Irisbus, resp Citelis. Podľa sk.wikipedie.org išlo o kĺbový nízkopodlažný trolejbus od firmy Škoda Electric.

Na Slovensku premáva v Bratislave, kde sa v roku 2006 zaradilo do premávky 6 kusov týchto vozidiel, ev. č. 6701 - 6706 (predovšetkým na linke 33 na sídlisko Dlhé diely) pričom všetky majú pomocný diesel-elektrický agregát (preto sú často nesprávne nazývané duobusmi). V roku 2007 chcela Bratislava kúpiť ďalších 6 kusov, nakoniec si magistrát zvolil kúpu 18 vozidiel SOR BN9.5.

Ďalších 5 vozidiel Škoda 25Tr premáva v Prešove na všetkých mestských linkách, ktoré obsluhujú kĺbové trolejbusy – linky 4, 8 a 38, premávajúce zo sídliska Sekčov na Sídlisko III.

(rl, red)

 

Ilustr. Foto: Br. kuriér

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter