MHD 7. jún 2017

Cestovanie v MHD počas horúčav. Aké máte skúsenosti?


Aj vy ste už zažili v horúcich letných dňoch nedýchateľný vzduch vo vozidlách MHD a nevedeli ste čo robiť? Alebo ste otvárali okná napriek tomu, že ste sa viezli v klimatizovanom autobuse,  trolejbuse, či električke?

Cestujúci bývajú často bezradní, potrebujú čerstvý vzduch, inak môže byť niektorým aj na odpadnutie. Ako to vlastne vo vozidlách MHD funguje z pohľadu vetrania? Spýtali sme sa priamo Dopravného podniku Bratislava. Tu sú informácie, ktoré dopravca poskytol.

 Klimatizácia vo vozidlách MHD

Všetky klimatizované vozidlá sú označené piktogramom. Autobusy - DPB má dva typy klimatizovaných autobusov, v jedných sa klíma zapína automaticky akonáhle vonkajšia teplota presiahne 24 stupňov, v ostatných ju vodiči zapínajú na základe centrálnej výzvy dispečingu.

 Nové trolejbusy a autobusy - vo všetkých autobusoch majú cestujúci možnosť otvoriť okno pre prísun čerstvého, aj keď teplého vzduchu. Avšak pripomíname, že ak cestujúci otvárajú okná vo vozidlách pri zapnutej klimatizácii, znižujú tým jej účinnosť. Práve cestujúci často otvárajú okná a klíma je potom neefektívna. Takisto dochádza k enormnému úniku vychladeného vzduchu počas státia vozidiel na zastávkach, kedy teplo sála do vozidiel. Zároveň, nie všetkým cestujúcim vyhovujú klimatizované spoje, či už mladým (aj kvôli rôznym alergiám), no taktiež aj tým starším, nakoľko pri teplotných rozdieloch môžu mať zdravotné problémy.

 DPB zaznamenáva rozdielne názory na klimatizované vozidlá, niekomu vyhovujú, niekomu naopak nie

 Letná norma spotreby nafty zohľadňuje prevádzku klimatizácie, preto DPB odmieta, že by vodiči boli motivovaní nezapínať klimatizáciu pre komfort vyšší cestujúcich v snahe ušetriť naftu.

 Nové električky - klimatizácia v električkách pracuje automaticky – podľa teploty buď kúri, vetrá alebo chladí. Električky a trolejbusy sú schválené dráhové vozidlá, ktorých spôsobilosť na prevádzku bola overená aj skúškou klimatizácie. Preto v električkách a trolejbusoch klimatizácia automaticky funguje podľa hygienických noriem, ktoré zabezpečujú, že vo vozidle cirkuluje nielen chladený resp. ohrievaný vzduch, ale je zabezpečený aj prívod čerstvého vzduchu zvonku, a to podľa obsaditeľnosti vozidla – privádza sa predpísané množstvo vzduchu za jednotku času na každú osobu, ktorá sa vo vozidle nachádza – podľa maximálnej obsaditeľnosti. Tým je zabezpečené aj vetranie interiéru, a to bez otvorenia čo i len jediného okna. Akékoľvek otvorené okno preto len zhoršuje energetickú spotrebu vozidiel a spomaľuje dosiahnutie príjemného prostredia vo vozidlách pomocou klimatizácie. Preto v nových električkách a trolejbusoch pri fungujúcej klimatizácii môžu byť okná zaistené zámkom proti otvoreniu.

 Aká je  Vaša skúsenosť s cestovaním vo vozidlách MHD počas horúčav? Dajte nám vedieť a opíšte svoje skúsenosti na: redakcia@bakurier.sk

 

(rl)

 

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter