Železná studienka je široká téma. Napísalo sa o nej toho už veľa. Aj v súčasnosti je stále najobľúbenjším miestom najmä pre bratislavkých rekreantov.
Je súčasťou Bratislavského lesoparku a je tu preto, aby si v nej Bratislavčania oddýchli, vypli od každodenných starostí a načerpali novú energiu. Zodpovedajú tieto tvrdenia aj skutočnosti?
Je dnes prostredie Železnej studienky také, aké by sme ho chceli a mali mať?
Táto fotoreportáž nemá ambíciu postihnúť všetko. Chce len ukázať a naznačiť - čo by sa konečne mohlo a malo zmeniť k lepšiemu.
Napokon, mnohí Bratislavčania a častí návštevníci lesoparku o prednostiach i nedostatkoch „Železnej“ dávno vedia. A vedia o nich aj „kompetnentní“. Prečo ale nekonajú? Na čo čakajú...? Prečo tento stav dopustili...?
Ale aj mnoho dobrého a prospešného sa na Železnej studienke za ostatné desiatky rokov udialo.
Pozrite si prosím nasledujúcu komentovanú fotoreportáž a napíšte nám Vašu skúsenosť, či názor. Budeme radi. V záujme zlepšovania vecí. ĎAKUJEME.
PARKOVANIE
Všetci poznajú situáciu s parkovaním na Železnej studienke...
Pred pár rokmi vznikol ešte pred Červeným mostom tento objekt. Nemohlo tu radšej vzniknúť parkovisko?
Množstvo áut by už nemuselo jazdiť ďalej do lesa... Ktovie prečo magistrát, či mestská časť prepásli takúto príležitosť....
Skupina mestských poslancov nedávno navrhla vytvorenie parkoviska pod Červeným mostom. Neprešlo to.
Je to dobre, alebo sa nevyužila príležitosť regulovať pohyb a parkovanie áut v tomto území?
Projekt rátal s vytvorením elektronického zariadenia pri kruhovom objazde, ktorý by vodičov informoval o voľných miestach na novom i jestvujúcich parkoviskách.
Vodiči by tak nemuseli krúžiť, či čakať priamo na parkoviskách a neraz upchávať prejazd...
Táto zimná fotka bez snehu ukazuje, že aj v tom ročnom období, väčšinou niet na Železnej kde zaparkovať.
Na vine je absencia ďalšieho parkoviska? Zlá organizácia dopravy, alebo zlá MHD...?
MHD
Po Ceste mládeže na Železnej studienke jazdia rôzne druhy autobusov. Vidieť to aj na tejto staršej fotografii.
Dopravný podnik sa snaží nasadzovať vozidlá na plyn. Myslíme si, že hromadnú prepravu na Železnej by
mohli podporiť a zatraktívniť povedzme vláčiky, jazdiace od Patrónky, alebo iné zaujímavé vozidielka, dokonca aj koče ťahané koňmi by určite ľudia využili.
Chce to nápad a nájsť trvalé financovanie... Na Železnú studienku kedysi jazdili krátko aj trolejbusy... Čo tak opäť natiahnuť troleje...?
Trolejbus na železnej kedysi...
KLEPÁČ
Klepáč - najznámejší a asi aj najatraktívnejší mlyn v Hornej mlynskej doline v súčasnosti.
Pozviechal sa z ruín, aby pár rokov fungoval a prinášal ľuďom občerstvenie, príjemné posedenie, či aj živú hudbu.
Zdá sa ale, že kvôli súdnym sporom sponzora obnovy s majiteľom, je asi jeho funkcia ohrozená. Vitajte na Slovensku!
RAJ SKELETOV a RUÍN
Skelet nikdy nedokončenej rybárskej reštaurácie obkolesuje už dlhé roky plot. Zdá sa, že to nikomu neprekáža.
Čo robí roky štát, mesto, samospráva a ďalšie inštitúcie, aby oslobodili toto zakliate územie a navrátili ho Bratislavčanom?
Napríklad by tu mohlo byť piknikové miesto - akási pikniková lúka. Ale je to asi len sen...
Podľa našich dávnejších informácií, aj tu sa vedie súdny spor, podobne ako v prípade Klepáča....Mesto i štát sú bezmocné....či nefunkčné...?
Nevedia narábať s vlastnými pozemkami...
Zarastajúca budova v areáli skeletu, kedysi slúžila ako zázemie pre robotníkov
Ruiny pri Ceste mládeže sú neďaleko vyššie spomínaného skeletu, ktorý je na titulnej fotografii tohto článku - fotoreportáže.
Viackrát sme o nich písali. Takisto asi nikoho už dlhé roky nazaujímajú.
Ani volených politikov, ani rôzne inštitúcie, ktoré tu majú pozemky,v tomto prípade ide zrejme o Lesy SR š.p.. Smutné sú pohľady návštevníkov
lesoparku na toto akoby "zbombardované" územie...
ROTUNDA - nekonečná obnova...
Pár mesiacov potom, ako zhruba pred štyrmi rokmi podpísalo hlavné mesto a súkromný podnik zmluvo o čiastočnej revitalizácii bývalých kúpeľov na Železnej,
tu pribudol najskôr malý drevený bufet, neskôr tento "vagón". Už viac ako tri roky sa nič nedeje, stavebník argumentuje, že úrady a obštrukcia niektorých obyvateľov bránia začatiu výstavby.
Projekt by ale mal uzrieť svetlo sveta....že kedy, to nevie ani srnka...
Návštevníci lesoparku nečakajú na revitalizáciu územia a zakladajú si na Rotunde improvizované ohnisko...
Pôvodný vzhľad územia
A takto to už mohlo vyzerať dnes...
CESTA MLÁDEŽE
Asfaltová Cesta mládeže, ktorú po bokoch, po Rotundu, lemujú oranžové pásy pre cyklistov, dostáva zabrať najmä v zime.
Aj preto je už deravá a potrebovala by reparáciu.
A to najmä kvôli autobusom, ktorých technický stav pri ich prekonávaní dostáva zabrať...
SNEŽIENKA
Ďalší "stáročný" skelet na Železnej, špatí lesopark po reštaurácii Snežienka.
Ďalšia vizitka, ako (ne)funguje správa vecí verejných...
LANOVKA - dolná stanica
Zrejme aj so stavom bývalej výletnej reštaurácie Snežienka, súvisí chátrajúci prístup peších k sedačkovej lanovke.
Schody i budova už vykazujú znaky značného opotrebenia.
Miestna novomestská samospráva nedávno vyhlásila, že budova tak dolnej ako aj hornej stanice by potrebovali rekonštrukciu.
Aj tabuľa galérie visutej sedačkovej lanovky je akýmsi symbolom toho, čo sa s okolitými objektami dialo a deje...
Snežienka kedysi...
Najnovšie plány na vytvorenie novej reštaurácie...Kedy to bude a či, asi tiež ešte nikto nevie...
KÚPALISKO-ŽELEZNÁ
Mnohí si ešte pamätajú fungujúce kúpalisko pod sanatóriom za konečnou zastávkou autobusu, ktoré patrilo ústavu kardiovaskulárnych chorôb.
Neskôr zaniklo, podobne ako aj sanatórium... Ale asi pred desiatimi rokmi, kúpalisko opäť na chvíľu obnovili...
Potom, v rámci projektu výstavby víl nad kúpaliskom, vznikol aj projekt nového rekreačného strediska, ktorého vizualizácia je nižšie.
Mesto sa ale správne bráni zástavbe v rekreačnej oblasti Železná studienka.
Či sa mu to darí a udrží to, posúďte sami.
Aj v tomto kontexte, došlo k obnove IX. mlyna nad Klepáčom, ktorý sa dostal do súkromných rúk. Postihne podobný osud aj VIII.mlyn - Klepáč...?
IX. mlyn kedysi...
ČLNKOVANIE -NEČLNKOVANIE
Kedysi sa na štvrtom rybníku člnkovalo. Aj dnes tabule ponúkajú túto službu Mestských lesov Bratislava.
Ide zrejme len o zabudnuté zvesenie tabúľ, keďže po člnoch ani chýru ani slychu...
Člny na vode kedysi...
PARTIZÁNKA LÚKA a ďalšie pozitíva na Železnej studienke
Aby sme ale prešli aj trochu na ten lesk, prinášame pár postrehov atipov, čo dobré
sa na Železnej studienke udialo za ostatných možno 10 - 16 rokov... Hádam nás doplníte...
Vznikli nové grilovacie altánky, čo je PLUS. Ohradenie umožňuje zarazervovať si ich za poplatok.
Túto skutočnosť sme nedávno kritizovali. Čo si o tom myslíte vy?
Partizánska lúka je za posledných možno 15 rokov na dobrej úrovni a stále sa vylepšuje.
Máte rovnaký názor? Čo by ste tu vyzdvihli...? (Na fotke spoločné grilovacie miesto nad Vydricou)
Ostatných zopár pozitívnych postrehov si vychutnajte na našich fotografiách
(rl)
Foto: BK-orig. -c-
Hanba!!!! Červení kde ste?????? Vráťte sa....lebo, tí po nežnej to nevedia, sú neschopní, národ spamätaj sa !!!!!
choďte sa pozrieť do londýnskeho Richmond parku a uvidíte ako sa dá zladiť príroda s civilizáciou
choďte sa pozrieť do Londýna do Richmond parku a budete vidoet ako sa to dá krásne urobiť aj s dopravou aj s prírodou
Prečo Ba-kurier maže príspevky s konkrétnymi údajmi a menami? Autor v článku zámerne mená neuvádza a doplnenie obrazu zrejme nie je pre Kuriera pohodlné? Čoho sa bojíte? Alebo komu má teda poslúžiť taký prázdny článok. Juraj niečo síce napísal ale zase iba tak kolo, kolo, okolo stola?
parkovisko je pri tesku asi 300 vozidiel. Pešo prejdete odtiaľ na železnú asi za 15 minút. Železná je celá dokazená, je to o ničom a nechápem načo sa máme prispôsobovať autám a robiť tam nové parkoviská, asi nejaký investor to potrebuje, že kuriér ?
Vláčiky, ak by mali byť v tej podobe, ako jazdia po meste, určite nie. Úplne by to tam upchali.
Clanok nie je zly, ale velmi vela udajov Vam chyba. Napr ruina Rybarskej restauracie je v rukach tych istych ludi ako Klepac ci IX mlyn alebo stale nedokonceny bufet U Slivu. Kedze stavba zacala, stavebne povolenie z roku ´87 je platne. Sudne spory su ohladom pozemkov, ktore vlastni mesto (stavby vlastni sukromnik). Napriek tomu si tu sukromnik urobil sklad ako aj ilegalny prejazd cez Vydricu. Ruina Depa MHD oproti sidlu MLB je vo vlastnictve Lesov SR, avsak tie pozemky prenajali majitelovi vedlajsieho IX mlyna. Ide o nebezpecne uzemie, kde je rozbity plot, bezne sa tam pohybuje zver a ak sa tam dostanu deti, moze sa stat nehoda. Zodpovednost nesu statne lesy, ktore tu mohli urobit vzdelavacie centrum alebo pozemky vyuzit pre verejnost... Snezienka - Na MC Nove Mesto sa intenzivne pripravuje vyhlasenie sutaze idei-napadov ako stavbu vyuzit, ci ju zburat alebo obnovit. Cely areal Drienovskych luk by si zasluzil lepsie vyuzitie. Aj o toto uzemie sa zaujimaju pochybni investori a naozaj 6poschodove hotely a restauracie tu netreba Kupalisko Zelezna - plany tu neboli na rekreacny areal ale sukromne viladomy pre zbohatlikov a k tomu polosukromny bazen. Vdaka bohu, sa nam tuto sprostost podarilo zastavit. Rotunda - Bohuzial urady mali vela pripomienok a dlho trval proces EIA, co je logicke, kedze ide o stavbu situovanu v prirodnom prostredi a musi byt velmi citlivo realizovana. Teraz co viem, stavbu blokuje odvolanie (odvolania) obcana Slavika, ktory blokuje permanentne vsetky stavby a niektori ludia tvrdia, ze tak vydiera developerov/investorov. Co je dolezite spomenut, ze na navrh poslanca Vlacikyho sa nam podarilo presadit na MC Nove Mesto zacatie prac na uzemnom plane zony Horna Mlynska dolina, ktora ma zadefinovat co ano/co nie na Zeleznej studnicke... Zaroven poslanci na jar schvalili Koncepciu rozvoja Mestskych lesov, na ktorej som spolupracoval, a ktora jasne urcuje priority pre dopravu, chodnikovu siet, rekreacne arealy a pod. Napriklad baumaxove ploty okolo altankov by sa uz nemali stavat... pre viac info nas nevahajte kontaktovat na nasekarpaty@gmail.com, teme BA lesoparku sa venujeme uz niekolko rokov ako obcianske zdruzenie