Smiech cez slzy 28. september 2017

Za katastrofálnymi podmienkami parkovania a hroziacim kolapsom dopravy, je podceňovanie a nečinnosť (komentár)


Hlavné mesto Slovenska čelí, najmä po tohtoročných letných prázdninách, čoraz častejším dopravným zápcham. Hroziaci kolaps dopravy sa už neprejavuje len v piatok, ale začína byť citeľný aj počas bežného týždňa, a to nemusí už ani pršať...

Stačí malá dopravná nehoda, rozkopávka cesty, alebo iná prekážka, komunikácie sa začnú okamžite upchávať a autá s nervóznymi vodičmi uviaznu v dlhých radoch.

Takáto situácia bola napríklad aj vo štvrtok 29. septembra podvečer na petržalskej strane mesta, v okolí Einsteinovej ulice ( video na FCB)... O denných zápchach na Prístavnom moste už ani nehovoriac...

Magistrát, namiesto toho, aby spolu s Bratislavským samosprávnym krajom a štátom, intenzívne pracoval na otvorení obchvatu okolo Bratislavy a na opatreniach, ktoré by zápchy aspoň čiastočne eliminovali, zaoberá sa parkovacou politikou.

Pritom je všeobecne známe, že Bratislava neponúka veľa možností kvalitnej dopravnej alternatívy, ktorá by dokázala zredukovať množstvo osobných áut v uliciach.

Opäť a znovu treba pripomenúť, že Bratislave akútne chýba metro, ktoré by dnes určite využívalo desaťtisíce ľudí denne, o tých cezpoľných ani nehovoriac - najmä, ak by mali na okrajoch mesta k dispozícii aj kvalitné záchytné parkoviská...

Táto alternatíva ale dnes stále neexistuje. Neexistuje ani alternatíva v podobe rýchlodráhy, typu vlakových súprav S-Bahn...

Dnes, už 27 rokoch od zmeny režimu, mohla byť jedna z týchto možností dávno realitou. Čo je ale v súčasnosti realitou v bratislavskej MHD a doprave vôbec?

Po prvé – v Bratislave sa stále stavia a plánuje stavať aj tam, kde to už individuálna doprava neunesie. Príkladom je dunajské nábrežie od bývalého PKO po projekt Eurovea II. a najnovšie aj na petržalskej strane po projekt Nové Lido.

Po druhé – stále nie je vyriešený skutočný bratislavský obchvat. Obchvat, ktorý by odviedol autá, ktoré cez Bratislavu iba tranzitujú.

A predpokladám, že ich denne nie je málo. Nečudujem sa ale, že tento obchvat ešte nie je hotový, keďže náš štát a jeho doterajšie vlády, nedokázal ani za 27 rokov (!) spojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami...

Po tretie a opäť chronicky známa vec – málo sa robí pre alternatívne druhy dopravy – MHD, cyklistiku, peších, či lodnú prepravu...

Veď toto mesto nedokáže prevádzkovať ani „smiešny“ propeler – ktorý by bol nielen turistickou atrakciou, ale aj síce malou, ale určitou dopravnou alternatívou...Načo, však...?

Pokiaľ ide o skutočné skvalitňovanie MHD, tak ide opäť o obohranú platňu pre hluchých a nečinných politikov. Totiž, že električky máme síce nové, ale jazdia pomaly a na často starých tratiach.

Máme síce nové autobusy i trolejbusy, ale ich preferencia pred individuálnou dopravou je mizivá. Úsekov s tzv. Bus-pruhmi je žalostne málo. Výsledok?

Aj vozidlá MHD uviaznu v zápchach. Ale cestujúci sa potrebuje dostať rýchlo a bezpečne nielen do práce, ale aj za zábavou.

Aká je frekvencia MHD v Bratislave napríklad po 20-tej hodine? Treba si to vyskúšať na vlastnej koži....

Absencia záchytných parkovísk a parkovacích domov je dávno známym mínusom – roky sa o tom hovorí a roky preto volení zástupcovia občanov takmer nič nerobia.

Po štvrté - tragédiou hlavného mesta je, že nešlo cestou budovania podzemných parkovísk pri výstavbe developerských projektov.

Výsledkom dnes mohli byť voľnejšie chodníky. Realita je ale smutne známa.... Prečo sa pri väčšine stavieb už dlhé roky nemohla uplatňovať podmienka na budovanie podzemných parkovísk?

Je síce možné, že na základe toho by tu dnes nestála polovica zo súčasných stavieb, no vzduch by bol aspoň čistejší a ulice možno voľnejšie...Bratislava mala dávať autá pod zem...

A na záver ešte niekoľko slov o cyklodoprave v Bratislave. Opäť žiaľ, obohraná platňa s piesňou , že chýbajú dobudované cyklotrasy .

Chýba cyklistický generel, ktorý by cyklodopravu v meste konečne zrovnoprávnil s ostatnou dopravou tak, aby cyklisti začali byť viac rešpektovaní a chránení.

A zázemie pre cyklistov v Bratislave? U nás máme zopár cyklostojanov a aj zopár „šikovných“ zlodejov, ktorým nerobí problém tenšia bezpečnostná reťaz...

Pozrime sa napríklad na cyklistickú veľmoc, akou Holandsko určite je.

Mesto Utrecht nedávno sprístupnilo najväčšie podzemné parkovisko pre bicykle na svete. Nachádza sa vedľa hlavnej železničnej stanice a zmestí sa tam 6000 bicyklov...!

Spravodajský server DutchNews.nl upozornil, že ďalších 1500 miest pre bicykle pribudne do októbra tohto roku a keď sa dokončí aj druhá fáza výstavby podzemného parkoviska v priebehu roka 2018, celkovo sa tam zmestí až 12 500 bicyklov...!

Holanďania sú na bicykle fanatici, asi vedia, čo robia a prečo to robia.

A čo Bratislava? Borí sa s mestskou parkovacou politikou, ktorá spočíva v spoplatnení parkovania. Mnohí politici dodnes nič nepochopili.

To parkovisko pre bicykle na hlavnej železničnej stanici v Utrechte je jasným signálom a výzvou. Pricestujte k nám vlakom aj so svojím bicyklom a bezpečne si ho tu odparkujte.

Alebo jazdite po našom meste na bicykli a domov choďte vlakom. Aj toto je cesta a nie len dane a poplatky, dane a poplatky...

Chce to rozum do hrsti. A ak už ľudia dajú za niečo peniaze, chcú za to niečo dostať.

Nie odrobinky, alebo nič - ale niečo, čo im skvalitní a uľahčí život. Zo sľubov sa ešte nikto nikdy nenasýtil.

Zlé parkovacie podmienky v Bratislave nie sú príčinou, ale dôsledkom niečoho. Čoho? Podcenenia a nečinnosti.

Tak hádam sa už konečne nájdu takí politici, ktorí toto pochopia a zmenia to.

A takým, ktorí majú vždy len tie najjednoduchšie riešenia v podobe výberu daní, neverte. Sú zo starého sveta.

Robert Lattacher

Foto: autor

2 komentáre
ODPOVEDAŤ Vlado Obdrzal | 12. 9. 2019, 07:52

Sova zobud sa, autor na 99 % vystihol dopravne problemy mesta. Dobre ze sustavne pripomina metro, ktore ma predsa aj viacere alternativy, len vsetci zodpovedni musia zdvihnut zadky a zapojit aspon tvorivu cast mozgu ak nejaku maju. Kedze dopravna viceprimatorka zdoraznuje elektricky ako nosny system dopravy v Ba, uz davno mala vyvolat verejnu diskusiu na tuto temu, kde by mohli aj skutocni odbornici a tvorivi laici predstavit svoje nazory. Novi sudruhovia magistratu su uz takmer rok vo funkciach, ale docitame sa iba genialne nazory p.Pelikana z JTRE o vyrieseni novych tras elektriciek a ich zokruhovania. Jedina sanca Ba je umiestnit elektrickove trate na estakady, ktore by okrem plynulosti bezkoliznosti v kontakte s ostatnou dopravou vyrazne zvysili cas prepravy v najviac vyuzivanych smeroch. No a "Budovatelia" krajsich zajtrajskov pre obyvatelov a pracujucich v novych megastavbach by mohli ist prikladom vo vyuzivani cyklodopravy. Zatial iba tolko, verim ze sa pripoja aj skutocni priaznivci kvalitnej a rychlej dopravy vsetkych, ktori su nuteni ju denne vyuzivat.

ODPOVEDAŤ Madarska sova | 30. 9. 2017, 14:22

Tento clanok je pekna sracka. Naozaj metro? Zasekli sme sa v 90. rokoch?

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter