V nedeľu 6. apríla sa v hlavnom meste začne nový festival zameriavajúci sa na prepojenia klasickej hudby s inými žánrami a provokatívne dramaturgické projekty.
Aj keď sa crossoverové projekty objavujú aj v ponuke iných bratislavských festivalov, v prípade Bratislava Crossover Festivalu ide o prvý festival špecializujúci sa na fúzie klasiky s iným žánrami.
Festival otvorí koncert špičkového orchestra starého jazzu Fats Jazz Band , na čele ktorého stojí jeden z najvšestrannejších slovenských hudobníkov Ladislav Fančovič.
Fats Jazz Band uvedie program, ktorý pripravil minulý rok na objednávku Bratislavského organového festivalu – repertoár Fatsa Wallera, prvého jazzmana, ktorý začal experimentovať s klasickým organom.
Projekt sa minulý rok podarilo zrealizovať len na elektrickom organe, tentoraz však zaznie v plnej kráse a naozaj v autentickom zvuku na veľkom organe v Slovenskom rozhlase,
navyše doplnený o unikátne dobové aranžmány klasickej hudby pre swingový orchester (sobota 6. apríl, Veľké koncertné štúdio SRo, 19.00 h).
Ladislav Fančovič sa objaví nielen v úvode festivalu ako bandleader, klavirista a jazzový organista, ale aj v jeho závere, a to opäť v atypickej polohe.
Spolu s jedným z našich najvýznamnejších huslistov s Milanom Paľom pripravia pre BCF unikátny program, ktorým dokonale naplnia druhú dramaturgickú líniu festivalu – provokatívne dramaturgické projekty.
Uvedú transkripcie Bachových violončelových sonát, no ani jeden z nich nebude hrať na svojom „hlavnom“ nástroji:
Ladislav Fančovič sa predstaví ako saxofonista a v rukách Milana Paľu sa objaví nástroj, ktorý bol skonštruovaný špeciálne preňho – hybrid huslí a violy s názvom milanolo (nedeľa 28. apríl, Koncertná sieň Klarisky, 19.00).
Ďalší projekt na objednávku Bratislava Crossover Festival kombinuje dva programy: ľudové balady s PaCoRa Triom a výber z bartókovského repertoáru, ktorý Mucha Quartet nahral s Ivou Bittovou na známom CD Slovenské spevy.
Ide o transkripcie Bartókovej, prevažne klavírnej tvorby na motívy slovenskej ľudovej hudby pre hlas a sláčikové kvarteto z pera Vladimíra Godára.
Sólistka programu, známa speváčka ľudovej hudby Slávka Zápotočná-Horváthová – spolupracujúca s OĽUN-om,
ale aj členka vokálnej acapella zostavy Sklo – prináša nový interpretačný pohľad na Godárové transkripcie Bartóka.
Jej spoločný projekt s PaCoRa Triom je zase oknom do sveta world music a ukážkou iného spracovania ľudového materiálu (nedeľa 14. apríl, Koncertná sieň Klarisky, 19.00).
Maďarský multiinštrumentalista Balázs Dongó Szokolay, hráč na dychových nástrojoch, už dvakrát účikoval v crossoverových projektoch Bratislavského organového festivalu s organistom Lászlóm Fassangom.
Tentoraz prináša vlastný projekt transkripcií skladieb Bélu Bartóka a Zoltána Kodálya pre ľudové dychové nástroje a klavír.
Program prepojí delikátnu atmosféru klasického komorného koncertu so živelnosťou virtuózneho hráča z prostredia ľudovej hudby (sobota 13. apríl, Kocertná sieň Klarisky, 19.00).
Hlavným organizátorom podujatia je ORGANYzácia, o.z. Z verejných zdrojov podporil FOND na podporu umenia, ktorý je hlavným partnerom festivalu. Predpredaj vstupeniek v sieni Ticketportal
BRATISLAVA CROSSOVER FESTIVAL:
6. – 28. apríla
So 6. apríla, 19.00
Veľké koncertné štúdio SRo
FATS JAZZ BAND GOES CLASSICAL, L. Fančovič – organ
So 13. apríla, 19.00
Kocertná sieň Klarisky
BARTÓK / KODÁLY: BACK TO THE ROOTS, B. Dongó Szokolay – píšťalky, gajdy, tárogátó, L. Fassang – klavír
Ne 14. apríla, 19.00
Koncertná sieň Klarisky
SLOVENSKÉ SPEVY
Slávka Zápotočná-Horváthová – spev, PaCoRa Trio / Mucha Quartet
Ne 28. apríla, 19.00
Koncertná sieň Klarisky
BACH: MIXED IDENTITY, L. Fančovič – barytónsaxofón, M. Paľa – milanolo
(red)
Foto: Ján Lukáš/Mucha Quartet