Dobre vedieť 26. december 2019

Z rodín vraj postupne miznú tradičné vianočné zvyklosti


Vianoce už v mnohých rodinách nie sú tým, čím bývali v minulosti. Viaceré tradičné činnosti idú postupne do zabudnutia.

Kedysi neodmysliteľné pečenie domácich koláčikov sa zachovalo u necelej polovice domácností, mnohí si ich radšej objednajú.

Domácu vianočnú výzdobu má v súčasnosti len 6 z desiatich rodín a veľké predvianočné upratovanie sa týka len tretiny ľudí.

Množstvo Slovákov navyše túži stráviť Vianoce mimo domova. Predovšetkým mladí ľudia by boli radšej u priateľov, štyridsiatnici zase na chalupe a hlavne obyvatelia väčších miest by uprednostnili pobyt v zahraničí.

Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit *.

Vianoce u mnohých naberajú modernú „fazónu“

Bez tradičnej vianočnej výzdoby domácností, pečenia medvedích labiek či vanilkových rožtekov, ale aj bez veľkého predvianočného upratovania. Takýto scenár bol kedysi nepredstaviteľný, no dnes to takto vyzerá v nejednej slovenskej domácnosti. Vianočné pečivo si vlastnoručne pripraví tento rok len 45 percent Slovákov.

Ostatní si ho buď kúpia v obchode, objednajú u cukrárov alebo budú jednoducho bez neho. Taktiež, v minulosti neodmysliteľnú vianočnú výzdobu, nebudú mať tento rok štyri z desiatich domácností. „Nenosí“ sa už tak ani veľké predsviatočné upratovanie. „Do generálneho upratovania sa chystala pustiť len tretina slovenských rodín.

Tu sú navyše zaujímavé rozdiely. Kým v prípade vysokoškolákov pravidelne pred Vianocami upratuje šesť z desiatich, v prípade ľudí bez maturity je samozrejmosťou veľké upratovanie len pre jednu tretinu z ich,“ približuje výsledky prieskumu analytik trhu Jaroslav Ondrušek zo spoločnosti Home Credit.

Na druhej strane, viac ako polovica Slovákov neváha každoročne navštevovať vianočné trhy, mnohí z nich sú dokonca ochotní každoročne za nimi cestovať. Z mladých ľudí do 25 rokov si vianočné trhy nechá ujsť iba tretina z nich. U starších je to ale podstatne menej. Zo šesťdesiatnikov sa na trhy vyberú len štyria z desiatich.

Výsledky prieskumu ukazujú, že nielen pečenie vianočných zákuskov, pokiaľ sa ešte v rodinách zachovalo, je doménou žien. Aj pravidelné nakupovanie darčekov pod stromček nechajú mnohí muži radšej na svoje polovičky. „Každoročne totiž darčeky nakupuje približne 70 percent mužov, no u žien je to až 90 percent,“ objasňuje Ondrušek.

Očakávania verzus možnosti a napokon realita

Vysnívané trávenie dní Vianoc sa v prípade viacerých Slovákov výrazne líši od toho, ako ich naozaj reálne prežijú.

Najviac zaužívaný spôsob prežívania sviatkov v kruhu najbližšej rodiny nesedí predovšetkým tínedžerom a „dvadsiatnikom“, z ktorých by viacerí radšej sedeli u priateľov ako s rodičmi. Ideálne prežité sviatky na svojej chalupe alebo chate si predstavujú predovšetkým štyridsiatnici a päťdesiatnici.

Ľudia z miest nad 20 tisíc obyvateľov by sa zase vo väčšej miere radi vybrali niekam do zahraničia na platený pobyt, kde by sa nemuseli o nič starať. „Také sú predstavy ideálnych sviatkov pre množstvo Slovákov, ktoré ale často narážajú na rodinné tradície alebo aj na obmedzené finančné možnosti jednotlivých rodinných rozpočtov.

Pri odpovedi na otázku, kde budete tráviť tohtoročné Vianočné sviatky, totiž odpovedalo až 91 percent Slovákov, že doma s rodinou,“ dodáva Jaroslav Ondrušek.

Zadlžiť sa kvôli darčekom? Radšej nie

Ukazuje sa, že časť Slovákov si až tak nepotrpí na tradície. Nakoniec však vo väčšine prípadov budú na Štedrý deň spolu s rodinou. „Treba si uvedomiť, že darčeky nie sú tou najdôležitejšou časťou Vianoc. Preto je vždy vhodné si premyslieť, či je naozaj nutné sa kvôli nim zadlžovať.

V Home Credite určite neodporúčame brať si úver na darčeky. Zvážte, či doba splácania pôžičky úveru nie je omnoho dlhšia, ako chvíle, počas ktorých si darček bude niekto naozaj užívať.

Ak sa vám počas sviatkov napríklad pokazí televízor, môžete si ho kúpiť na splátky, no pod stromček si určite skôr ako úver radšej nadeľte úsmevy a pohodu,“ dopĺňa ombudsman klientov spoločnosti Home Credit Zborovský.

*Reprezentatívny prieskum v decembri 2019 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s.

(red)

Ilustr. Foto: Archív Br. kuriér

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter