Dobre vedieť 7. máj 2020

Bača z Muráňa: „Nevylejeme ani deci mlieka, naše syry idú teraz na dračku“


Hoci začiatok koronakrízy mnohých malých podnikateľov vystrašil a postavil ich pred nevídanú situáciu, tých ktorí na ňu šikovne zareagovali dostal do výhody.

Aj bača z Muránskeho salaša,  Milan Vaso sa obával, že mu syry a bryndza zostanú tento rok v chladničke. Začal ich ale predávať online a teraz sa teší, že Slovákom neprestávajú chutiť lokálne produkty. Dovezú im ich z Muráňa priamo ku dverám.

„Zavreli nám reštaurácie a hotely, a tak sme museli vymyslieť ako prežiť, ale aj ako prosperovať,“ hovorí bača. „Teraz nám ale neustáva ani kus syra, všetko ide preč.  Sú dni, kedy nemám syr ani pre seba, jedine, že by som si ho objednal cez internet,“ smeje sa spokojne.

V časoch, keď mnohé firmy kvôli pandémii počítajú straty, iné zažívajú nevídaný boom. Dôvod na radosť majú malé slovenské farmy, salaše, lokálne obchodíky a online obchody, ktoré ich výrobky rozvážajú.

Konateľka Muránskeho salaša Eliška Štefankovičová Gieciová tvrdí, že úspech im priniesla spolupráca a preorientovanie  sa aj na online predaj.  „Museli sme sa spojiť. Tam kde veľkí nemali šancu, my sme okamžite reagovali na zmeny, ktoré kríza prinášala.“ Pritom to nebolo jednoduché.

„Z jedného dňa na druhý sme zrazu mali plné chladničky syra, ktorý nemal kto brať. Reštaurácie sa vyprázdnili,  bolo treba konať doslova v priebehu jedného dňa. Skúsili sme malé obchodíky a predajcov s rozbehnutým internetovým predajom. To nás zachránilo,“ dodáva

Jej slová dopĺňa aj Rastislav Smrecek, majiteľ mäsiarstva v Trenčianskom Jastrabí, ktorá si spoluprácu s menšími slovenskými výrobcami potravín pochvaľuje. „Ľudia sa presunuli z veľkých  reťazcov k nám a už zostávajú. Domáca výroba ich presvedčila.

A chýr o čerstvých ovčích syroch sa rýchlo rozniesol a prilákal ďalších“. Zákazníci ocenili, že tovar je  čerstvý, nevyložený  na pulty a tým neobchytaný. Predajňa na tom získala nových klientov a ľudia tak majú slovenské syry u seba na stole ešte v ten deň, ako boli vyrobené.

Významným krokom k záchrane malých fariem bolo využitie moderných technológii. Museli nájsť spôsob, ako predávať online. Tradičné slovenské výrobky sa tak dostali na internet a vyvolali záujem. Eliška Štefankovičová Gieciová dopĺňa príbeh salaša z horských lúk Muránskej planiny o novú skúsenosť s predajom syrov cez internet:  

„ Aj v tomto prípade sme sa museli spojiť so šikovnými dovozcami potravín, ktorí majú prehľadnú a zrozumiteľnú ponuku na internete. Musíte však mať  jednoduchý spôsob objednávania, rýchlu reakciu, dovoz čerstvých potravín až k dverám, chytľavé nápady, ale hlavne ponuku dobrých výrobkov.“

Luciu Kubincovú, konateľku spoločnosti freshbox.sk, so zameraním na rozvoz zdravých potravín teší záujem Slovákov o domáce produkty vysokej kvality: “Ľudia chceli posilňovať imunitu, študovali zloženie potravín.“

Pri rozvoze počas pandémie sa stretli sa aj  mnohými netypickými situáciami. „Napríklad v časoch platobných kariet sme preberali peniaze od zákazníka v karanténe aj pod kameňom,“ dodáva s úsmevom. Práve ich schopnosť prispôsobiť sa kríze a dodávať potraviny bezpečne, im poskytla náskok.

Eliška Štefankovičová Gieciová z Muránskeho salaša uzatvára, že toto spojenie menších hráčov v oblasti predaja aj marketingu sa ukázalo, ako dobrá cesta

„Veľkí nemajú šancu, tak rýchlo reagovať. My doručíme kvalitné zdravé potraviny priamo na stôl a vidíme, že záujem je obrovský. Na májovú bryndzu, ktorá je najvzácnejšia na vitamíny a probiotiká sa už teraz robia zoznamy na objednávky“.

(red)

Foto: muranskysalas.sk

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter