Cyklodoprava 15. jún 2017

Niektorým sa bikesharing bez súťaže nepáči


Systém zdieľania verejných bicyklov – bikesharing - vybuduje hlavné mesto v spolupráci so spoločnosťou Slovnaft.

V stredu to obe strany potvrdili podpisom memoranda. Bratislavský mestský poslanec a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler považuje ale takýto výber partnera za netransparentný.

Podobný názor zdieľa aj občianske združenie Cyklokoalícia. Mesto sa bráni tým, že sa rozhodlo pre najvýhodnejšiu ponuku.

"Mesto vybralo niekoho bez súťaže, len na základe rokovaní s ním, ktoré neboli ani verejne oznámené. Nešlo teda o štandardný postup rokovacieho konania," skonštatoval Uhler.

O postupe neboli podľa neho informovaní ani mestskí poslanci.

"Som veľmi zvedavý, ako príde primátor za poslancami, že chce tých 75 plôch na stanice pre bicykle prenajať, keď ich o ničom neinformoval a ani dopravná komisia o ničom nevedela," podotkol poslanec.

Aj Cyklokoalícii chýba výberové konanie na partnera, s ktorým chce mesto bikesharing vybudovať.

Ako tvrdí, nebola zverejnená ani žiadna štúdia realizovateľnosti, respektíve čo je najvhodnejšie možné riešenie pre mesto. "Výber partnera sa dial za zatvorenými dverami.

My sme napríklad neboli pozvaní do diskusie o tom, aký by bol najvhodnejší model financovania bikesharingu, existuje totiž viacero variantov," povedal Peter Netri z Cyklokoalície.

Ako podotkol, chýbajú dáta na porovnanie, prečo je práve táto spolupráca so Slovnaftom najvýhodnejšia pre mesto.

Združenie však vníma pozitívne, že Bratislava plánuje veľký systém zdieľania verejných bicyklov ako ďalšiu formu udržateľnej mobility v rámci riešenia celomestskej dopravy.

Plusom taktiež podľa neho môže byť, že Slovnaft už má skúsenosti s vybudovaním a prevádzkovaním takéhoto systému v Budapešti.  

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal dnes argumentoval, že spolupráca mesta a Slovnaftu je výsledkom dlhej diskusie, ktorá sa začala už minulý rok.

Dôvodom, prečo sa mesto priklonilo k tejto ponuke, bola podľa jeho slov skúsenosť firmy a komplexnosť celého riešenia.

"Bude to ďaleko výhodnejšie pre Bratislavu než všetky iné ponuky," skonštatoval. Riaditeľ bratislavského magistrátu Martin Maruška poznamenal, že samospráva porovnávala všetky parametre ponúk, ktoré jej prišli.

Z hľadiska nákladov a výhodnosti pre mesto sa preto rozhodli pre Slovnaft. "Naším cieľom je, aby Bratislava mala najmodernejší systém," priblížil.

Generálny riaditeľ Slovnaftu Oszkár Világi uviedol, že z globálneho pohľadu prevádzkovať takýto systém nie je zisková činnosť.

"Je to skôr z našej strany spoločenská zodpovednosť. Gesto voči mestu," povedal.

Bikesharing má byť v Bratislave spustený na jar budúceho roka. Pilotná fáza projektu počíta so 750 klasickými i elektrickými bicyklami a vytvorením 75 staníc, kde ich budú ľudia odkladať.

Slovnaft deklaruje, že mestu daruje časť majetku zhromaždeného v rámci tohto systému, čím ho má odbremeniť od finančných výdavkov.

Výhodou pre mesto má byť aj to, že Slovnaft bude zodpovedný za samotnú prevádzku. Hlavné mesto má na daný projekt vyčlenených 460.000 eur. Slovnaft prispeje sumou do 1,5 milióna eur.

(TASR)
Foto: Archív BK
0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter