Cyklodoprava 12. apríl 2017

Magistrátu sa nepáči kritika Cyklokoalície, ktorá ho prirovnáva k brzde


Cyklokoalícia žiada okamžité navýšenie kompetencií mestského cyklokoordinátora a radikálny rozvoj novej cyklistickej infraštruktúry.

Ako uvádza v stanovisku Cyklokoalícia (CK), 28. marca 2017 sa uskutočnila prvá Komisia pre cyklistickú a pešiu dopravu magistrátu hlavného mesta v roku 2017. Z priebehu samotnej komisie CK usudzuje, že magistrát Bratislavy je najväčšia brzda rozvoja cyklistickej dopravy v Bratislave.

 

Ďalej konštatuje, že Bratislavský Akčný plán rozvoja cyklistickej a pešej dopravy na rok 2017 sa nenapĺňa. Akčný plán definuje zvýšenie podielu nemotorovej a verejnej dopravy a zníženie podielu motorizovanej individuálnej dopravy. V roku 2017 je naplánovaná výstavba piatich nových cyklotrás, pričom magistrát má pripravené projekty len k dvom z nich.

 

Údržbu existujúcich cyklotrás a realizáciu zdokumentovaných projektov dlhodobo zanedbáva. Prvý (tzv. historický) okruh Bratislavy - cyklotrasa okolo historického centra - rozpracovaný v roku 2011, stagnuje už 6 rokov. Medzičasom CK vypracovala projekt bezpečného riešenia Hodžovho námestia, ktorý je esenciálny pre rozvoj cyklodopravy v Bratislave, a hoci si magistrát riešenie osvojil, nezaradil ho ani do plánu na rok 2017.

 

“Bratislavský cyklokoordinátor vystupoval defenzívne a nečinnosť úradu ospravedlňoval nedostatkom kompetencií. Neposkytol informácie o progrese prípravy systému zdieľaných bicyklov, ktorý je v pláne od roku 2012” povedal Dan Kollár, prezident Cyklokoalície. “Mestu pritom ponúkame expertný pohľad prevádzkovateľov White Bikes, komunitnému bikesharingu, ktorý funguje v Bratislave už od roku 2014. Doteraz mesto vyvinulo snahu o reálny projekt systému zdieľaných bicyklov iba ak slovne,” dodal.

 

Cyklokoalícia tiež v blízkej dobe pripravuje protestné zablokovanie jednej z hlavných dopravných tepien Bratislavy bicyklami, a to z dôvodu prehĺbujúcej sa nefunkčnosti a stagnácie mesta v oblasti cyklodopravy. Tie sú v rozpore so záväzkom Bratislavy vo Viedenskom memorande z roku 2013, ktoré hovorí o podpore rozvoja cyklodopravy, rozšírení dopravnej cykloinfraštruktúry a udržateľnej mobilite, ktoré podpísal exprimátor M. Ftáčnik. “Nezáleží nám na tom, kto je práve primátorom. Ide nám o dlhodobo bezpečné a atraktívne podmienky pre všetkých ľudí na bicykloch v Bratislave,” dodal Kollár.

 

Stanovisko hlavného mesta: „Hlavné mesto sa ohradzuje proti tvrdeniam Cyklokoalície a realizuje potrebné kroky v zmysle Akčného plánu rozvoja cyklistickej a pešej dopravy na rok 2017 s cieľom zvýšiť podiel nemotorovej a verejnej dopravy za súčasného zníženia motorizovanej individuálnej dopravy. V roku 2017 je na výstavbu a údržbu cyklotrás alokovaných 506 000 eur z programu Verejná infraštruktúra a ďalších 460 000 eur v programe Efektívna a transparentná samospráva (podprogram Rozvojové a EÚ projekty). Dva pripravované okruhy cyklotrás v spolupráci s príslušnými mestskými časťami (Starohájska v Petržalke a historický okruh v Starom Meste) sú v procese stavebného povoľovania, náročnosť realizácie ďalších troch cyklotrás závisí v značnej miere od revíznych procesov, ako aj od vysporiadania majetkovo-právnych vzťahov v trase plánovaných cyklotrás, ktoré sa v najväčšej miere podieľajú na prieťahoch pri realizácii projektov (nehovoriac o klimatických pomeroch). Rozvoj a podpora cyklodopravy aj naďalej patrí medzi hlavné priority mesta na rok 2017.“

 

(red, rl)

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter