Cyklodoprava 18. apríl 2018

Dunajská promenáda: Magistrát pracuje na štúdii, kadiaľ možno viesť cyklotrasu


Hlavné mesto aktuálne pracuje na štúdii, ktorá určí, kde je možné viesť samostatnú a hlavne bezpečnú cyklotrasu.

V súvislosti so sporom o tzv. zmiešané územie chodcov cyklistov na dunajskom nábreží v okolí River Parku, to pre Bratislavský kuriér potvrdil magistrát.

Hlavné mesto sme sa pýtali: Ak pán primátor podpísal uznesenie mestského zastupiteľstva č. 1114/2018 Realizácia cyklotrasy na nábreží Dunaja (čo nám potvrdila hovorkyňa mesta Z. Onufer), znamená to, že bude v duchu uznesenia konať?

Aký bude ďalší postup mesta v tomto smere? Bude ešte rokovať, alebo realizuje trasu v duchu uznesenia?

Celá odpoveď magistrátu hlavného mesta:

Hlavné mesto aktuálne pracuje na štúdii, ktorá určí, kde je možné viesť samostatnú a hlavne bezpečnú cyklotrasu.

Na základe spracovanej štúdie, ktorá bude zohľadňovať súčasný stav (nové objekty na nábreží, ako aj územné rozhodnutia na rozšírenie komunikácie na Rázusovom nábreží) bude obstaraná projektová dokumentácia pre vydanie územného rozhodnutia“.

Uznesenie mestského zastupiteľstva

Mestské zastupiteľstvo po prerokovaní materiálu dňa 22. marca podporilo zachovanie a realizáciu bezpečnej cyklotrasy vo vyhradených pruhoch na nábreží Dunaja v zmysle platného územného plánu hlavného mesta SR Bratislavy.

Poslanci požiadali primátora Iva Nesrovnala, aby zabezpečil neodkladne realizáciu bezpečnej cyklotrasy na nábreží Dunaja, a to od Šafárikovho námestia po Prírodovedné múzeum SNM zmenou dopravného značenia do 15. septembra tohto roka.

Ďalej ju má zabezpečiť od Prírodovedného múzea SNM po Most Slovenského národného povstania podľa hotového projektu Správy telovýchovných a rekreačných zariadení hlavného mesta SR Bratislavy (STARZ) do 17. novembra 2018.

Rovnako od Mosta Slovenského národného povstania, River Parku po Most Lafranconi v zmysle platného územného plánu hlavného mesta SR Bratislavy do 1. septembra 2019.


Primátor by mal ďalej zverejniť zadanie pre výber dodávateľa pre urbanistickú štúdiu Bratislavské nábrežie, dopravno-urbanistické riešenie, spracované oddelením dopravy Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy v roku 2016.

Ako to vidia primátor, Cyklokoalícia a developer (o.i. sa vyjadrili v uplynulých dňoch):

Primátor Ivo Nesrovnal

Verejné priestranstvá v Bratislave sa rozvíjajú a zväčšuje sa hustota ľudí, ktorí sa na nich pohybujú.

To však na druhej strane prináša aj viacero kolízií. Na dunajskej promenáde sú dnes najviac zraniteľné mamičky s kočíkmi, voľne pobehujúce malé deti, naši seniori či psičkári.

Okrem cyklistov si aj títo ľudia zaslúžia na promenáde priestor, kde sa môžu voľne pohybovať bez toho, aby museli striehnuť, z ktorej strany im hrozí nebezpečenstvo“.

Komisia pre dopravné značenie vo februári tohoto roku rozhodla o zmene dopravného značenia na dunajskej promenáde. Časť doterajšej cyklotrasy sa mení na zmiešanú zónu, ktorú cyklisti zdieľajú s chodcami.

Rozhodnutie komisie z februára rešpektujem. Napokon, pre cyklistov so športovejším ponímaním cyklistiky máme na Petržalskej strane bezpečnú a komfortnú cyklotrasu s minimálnymi obmedzeniami, spojenú s ľavým brehom Dunaja lávkami na všetkých štyroch mostoch.

Zároveň rozumiem aj hlasom nespokojných cyklistov. V tejto veci som už oslovil národného cyklokoordinátora Petra Klučku.

Som pripravený debatovať aj na širšej platforme a hľadať najlepšie riešenie. Budem však vždy trvať na tom, aby sme k sebe boli tolerantní a chránili tých najzraniteľnejších občanov nášho mesta.“ uviedol primátor Bratislavy.

CYKLOKOALÍCIA

Nesúhlas so zrušením oddeleného cyklopruhu na dunajskej promenáde prišlo v 23. marca podvečer vyjadriť vyše 400 cyklistov, ale aj chodcov, rodičov s kočíkmi či psičkárov.

Protestnou cyklojazdou po ceste vedúcej vedľa zmazaných cyklopruhov chceli ukázať, ako to môže dopadnúť, ak budú cyklisti vytlačení z dunajskej promenády. Poslanci mesta následne schválili návrh uznesenia, v ktorom požadujú vybudovanie oddelenej cyklotrasy.

Bezpečnosť chodcov je pre Cyklokoalíciu dlhodobo prioritou, preto spolupracujeme s domácimi aj zahraničnými expertmi na verejné priestory v rámci platformy Pešokoalícia.

Navrhujeme oddelenie chodcov a cyklistov pri zachovaní pôvodnej šírky promenády. Vyzývame preto primátora hlavného mesta SR Bratislavy Iva Nesrovnala, aby neodkladne zabezpečil rekonštrukciu hlavnej mestskej cyklotrasy v úseku Most SNP - Most Lafranconi a zasadil sa o odstránenie reklám a terás, ktoré tvoria prekážku v úzkom priestore pred komplexom River Park,“ povedal Daniel Duriš, prezident Cyklokoalície.

Cyklokoalícia tiež vypracovala návrh premeny nábrežnej promenády v celej dĺžke od Mostu Lafranconi po Most SNP.

Ten obsahuje posunutie cyklotrasy zo stredu smerom k zeleni a oddelenie pásom zelene a lavičkami. Návrh zdôrazňuje potrebu jasne vymedzeného koridoru pre cyklistov s jednoduchými, no jasnými pravidlami, aby bolo jasné, kde sa môžu bezpečne pohybovať chodci a kde cyklisti.

Zároveň takýto koridor musí umožniť bezpečnú jazdu a zvýraznenie peších križovaní. Združený pohyb cyklistov a chodcov v priestore jednej z hlavných mestských cyklotrás, považuje za protiprávne, nesystémové, nebezpečné a aj pri rýchlosti chôdze kolízne riešenie ako pre chodcov tak aj pre cyklistov.

Developer JTRE

Osadenie značky C12 – Cestička pre vyznačených užívateľov iba zrovnoprávňuje pohyb chodcov aj cyklistov po nábrežnej promenáde s tým, že na cyklistu prenáša povinnosť chodcov neohroziť.

Takéto riešenie pohybu po promenáde je bežné a časté aj v iných európskych metropolách, keďže priestor promenády je prioritne určený na pešie prechádzky a pomalú jazdu.

Spoločnosť JTRE pôsobí v tomto území od roku 2004, kedy sa začalo s výstavbou projektu River Park. Ako developer uviedol, dobre poznajú možnosti a tiež limity stanovené v platnom územnom pláne ÚP z roku 2007.

Z hľadiska plôch a funkcií projekt River Park spĺňa všetky podmienky a limity, rozpor však vzniká v dôsledku samotného ÚP, ktorý umiestnil na promenádu cyklotrasu a zároveň určil podstatnú časť územia ako rozvojovú. Projekt bol tak vypracovaný v súlade s územným plánom.

Rovnako sa postupovalo pri umiestňovaní terás, ktoré boli povolené bežným schvaľovacím procesom. Je teda zrejmé, že nemôžu zasahovať do priestoru určeného pre cyklotrasu a ich umiestnenie je plne v súlade so zákonom.

Po kolaudácii a sprístupnení projektu River Park v roku 2010 sa ukázalo, že umiestnenie cyklotrasy, určenej pre rýchlu a plynulú jazdu cyklistov, na pešej promenáde nie je vhodné riešenie, čo potvrdili aj časté kolízie.

Charakter tejto časti promenády sa totiž do veľkej miery zmenil z čisto „komunikačného” chodníka na pobytový priestor.

Na základe zadania spoločnosti WOAL dopravní inžinieri už pracujú na návrhu možností vedenia segregovanej cyklotrasy v úseku Lafranconi – Šafárikovo námestie.

Navrhovaná cyklotrasa je rozdelená do piatich úsekov, pričom na každom z nich sú zohľadnené existujúce technické alebo priestorové obmedzenia, ako aj nevyhnutné stavebné úpravy.

Návrh bol zatiaľ neoficiálne prekonzultovaný v pracovných skupinách s odbornými útvarmi mesta aj MČ Staré Mesto, ale tiež s Ministerstvom dopravy a výstavby SR a predstaviteľmi záujmového združenia Cyklokoalícia.

Cyklokalícia k poslednej vete vyššie uvádza: 

Zástupcom občianskeho združenia Cyklokoalícia bol prezentovaný návrh vedenia trasy od River Parku po Lafranconi po ceste developerom J&T/ WOAL.

K tomuto sme ale komunikovali viaceré zásadné výhrady. Návrh developera nedodržiava záväzné technické podmienky pre navrhovanie cyklotrás. Takisto sme vyjadrili nesúhlas so zbytočným prevýšením, veterným tunelom, prašnosťou a hlukom.

CHceme jasne uviesť, že konzultácia síce prebehla, ale predložený návrh developera nespĺňa zákonné požiadavky, ako ani požiadavky obyvateľov Bratislavy, ktorí využívajú bicykel.

(rl, red)

Foto: Archív BK

2 komentáre
ODPOVEDAŤ jajbolo | 19. 4. 2018, 09:28

To je už koľká štúdia???? Na tom magistríáte si už zmagoriovaní.

ODPOVEDAŤ Pavel | 18. 4. 2018, 09:21

Ten náš magistrát sa tuším upracuje, keď "pracuje" na toľkých "problémoch"; ktoré sa už roky "riešia" a stále nevyhovujúco... Ešte stále má na to dosť financií?!?

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter