Cyklodoprava 1. marec 2019

Cyklokoalícia chce v zákone väčšiu bezpečnosť pre chodcov a cyklistov


Bezpečný odstup pri predbiehaní cykliastov a chodníky bez parkujúcich áut. Aj to požaduje Cyklokoalícia zakomponovať do nového tzv. Cestného zákona, ktorý má byť čoskoro novelizovaný.

Cyklokoalícia iniciovala hromadnú pripomienku, v ktorej navrhuje zmeny pre zvýšenie bezpečnosti a komfortu najzraniteľnejších účastníkov premávky.

Podobné požiadavky mali aj viaceré samosprávy, ministerstvo sa nimi má zaoberať v najbližsích týždňoch.

Zásadnou zmenou je podľa Cyklokoalície zákaz parkovania na chodníkoch, pokiaľ to nepovoľuje dopravné značenie.

Podľa združenia, parkovanie na chodníkoch predstavuje jeden z najväčších problémov mobility, pretože ohrozuje alebo priamo znemožňuje plynulý a bezpečný pohyb chodcov po chodníku.

Ďalej podľa združenia obmedzuje rozhľadové podmienky, a v neposlednom rade predstavuje enormnú ekonomickú záťaž pre samosprávy priamym poškodzovaním chodníkov.

Cyklokoalícia tvrdí, že zákon, ktorý plošne povoľuje parkovanie na chodníkoch, navyše neexistuje v žiadnej inej európskej krajine.

Združenie navrhuje zavedenie bočného odstupu predbiehajúceho auta od cyklistu 1,5 m. Ako pripomína, súčasná legislatíva vyžaduje pri predbiehaní len bezpečný odstup.

„Pri nedostatku segregovaných cyklotrás je práve nedostatočný bočný odstup hlavnou príčinou stretov medzi cyklistami a vodičmi, ktorí si často ohrozenie z auta neuvedomujú,“ mieni Cyklokoalícia.

Pripomienka obsahuje aj návrh zrušiť povinnosť nosenia prilby mimo obce.

Podľa Dana Kollára z Cyklokoalície existuje množstvo štúdií, ktoré ukazujú, že povinné prilby negatívne ovplynňujú počet ľudí na bicykloch.

Práve množstvo cyklistov na cestách preukázateľne zvyšuje ich vlastnú bezpečnosť. Samotná prilba môže tiež u vodičov vyvolať menšiu opatrnosť pri obiehaní.

Podľa Kollára treba preferovať opatrenia, ktorými sa dá predchádzať kolíziam cyklistov, a nie riešiť až dôsledky pádu.

Ako združenie pripomína, v rámci EÚ má povinné prilby iba jedna krajina. Povinné prilby môžu mať vraj negatívny vplyv aj na turizmus, keďže v okolitých krajínách takáto povinnosť neexistuje.

„Vláda SR stanovila cieľ zvýšiť podieľ cyklistickej dopravy do roku 2020 na 10 %. V súčastnosti sa pohybuje okolo 2 až 3 %, sme teda alarmujúco pozadu.

Je preto treba výrazne dopomôcť cyklodoprave v rozvoji, aby sme mohli ťažiť z jej zdravotných, environmentálnych či ekonomických benefitov.

Netreba pri tom vymýšlať koleso, stačí, aby sa zákonodarcovia pozreli na krajiny, kde to funguje,“

uvádza vo vyhlásení Cyklokoalícia.

(red)

Ilustr. Foto: Archív Br. kuriér

2 komentáre
ODPOVEDAŤ Peter | 20. 3. 2019, 14:03

Prilby konecne zrusit! Co mi najviac vadi v rozhodnutiach vlady SK je: Nepodpora polnohospodarov Kriminaluzacia uzivatelov kanabisu(nehulim) A povinnost mat prilbu mimo obce. Ziadna z okolitych krajin to nema povinne len Slovacikovia v parlamente to uzakonili. Ked som bol minule v okoli Ilavy tak ma slak trafil. Vsetci poslusne mimobobce s prilbou. Sa cudujem ludom ze si nechaju kecat od zlodejov vo vlade. (Myslim ze 2009 to Kalinak zaviedol) Dufam ze sa to zrusi cim skor!!

ODPOVEDAŤ Ivasko | 4. 3. 2019, 00:11

Zakladom Rozšírenia cyklodopravy budú e bike V Európe rastie počet ebikov v priemere okolo 10 percent ročne Sú rôzne môženosti Verejne podniky a úrady nakúpia e bike na dopravu do prace pre svojich zamestnancov a tie sa stánu cez pracovnú dobu zdieľanými Istá časť verejného priestoru sa vyhradí na parkovaníe e bikov Každé mesto môže rozhodnúť o príspevku pri kúpe e bike pre obyvateľov a firmy Tých možnosti je veľa a stačí sa pozrieť aj do Trnavy kde s tým začali Sám jazdím na e bike vyše desať rokov zima leto v priemere 30 km denne a auto používam zriedka Rozhodujúci je prístup mesta a obci osobný príklad primátora spomeniem dve mena čo urobil pre cyklodopravu brocka v Trnave a nezrovnal v Branislava pre cyklodopravu

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter