Rozhovory z mesta 18. február 2019

Starosta M. Chren: Nedotýkajte sa však našich vnútroblokov, existujúcich sídlisk, zelene


So starostom Ružinova Martinom Chrenom, sme sa krátko pozhovárali o aktuálnych témach tejto mestskej časti, ktorá tlačí pred sebou množstvo problémov i tém.

Dynamická i statická doprava je (nielen) pre Ružinov kardinálnym problémom.

Dlhé roky sa s parkovaním takmer nič nerobilo, popritom bol rozvoj MHD slabý. Aká je vaša predstava riešenia parkovania v Ružinove?

-Ružinov nie je stavaný na množstvo áut, ktoré sem denne prichádza a parkuje na tunajších uliciach.

Na väčšine ulíc a vo vnútroblokoch je už situácia neúnosná,

a preto zavedenie parkovacej politiky už v Bratislave nie je možnosť, ale nevyhnutnosť.

Skúsenosť nás však naučila, že nestačí mať pravidlá,

ale potrebujeme mať aj účinné sankcie za ich porušovanie.

Na piatkovom stretnutí regionálneho združenia bratislavských starostov kolegovia prijali môj návrh na úpravu cestného zákona,

ktorou by sa zaviedla objektívna zodpovednosť. A, áno, chcem, aby v Ružinove mali prednosť pri parkovaní Ružinovčania a v Bratislave Bratislavčania

Výstavba v Ružinove. Pred voľbami sa hovorilo o možnej zástavbe Miletičovej ulice na mieste dnešného trhoviska.

Na akom podklade vznikli tieto informácie a aký je váš úmysel s týmto trhoviskom do budúcnosti?

-Bol to vymyslený príbeh, ktorý si vymyslel jeden môj protikandidát, keď sa riešila električková trať.

Tento druh dopravy je najrýchlejší, a teda aj najpraktickejší, ak chceme odľahčiť cesty, a Ružinovu by veľmi pomohla.

Spolu s vrakunským starostom sme však hovorili výlučne o mestských pozemkoch na okraji trhoviska, v žiadnom prípade nie o trhu samotnom.

Ale aj takto môže vyzerať predvolebný boj. Trhovisko Miletičova je pre nás, Ružinovčanov, jedno z posvätných miest, kde chodia radi nakupovať ľudia z celého mesta.

Chceli by sme ho zrekonštruovať - opraviť chodníky a stánky - a ešte častejšie využívať aj ako priestor pre rôzne komunitné akcie.

V žiadnom prípade nepodporím žiadnu výstavbu na Miletičke.

Ktoré developerské zámery či projekty v súčasnosti v Ružinove, vnímate negatívne a prečo?

-Všetkým developerom hovorím to isté: Ružinov má aj rozvojové územia, kam výstavba logicky patrí.

Nedotýkajte sa však našich vnútroblokov, existujúcich sídlisk, zelene.

A rozhodne nepodporujem výstavbu na nových miestach pri našich jazerách, ako je napríklad Štrkovec alebo Rohlík.

Bohužiaľ, v mnohých prípadoch ide proti nám zastaraný územný plán.

Ktoré ďalšie témy sú podľa vás pre ružinovskú samosprávu v súčasnosti, okrem tých, ktoré sme už spomínali, akútne a prečo?

-Určite chceme investovať do údržby zelene, ciest a chodníkov, ktoré sú v našej správe, a do udržiavania čistoty a poriadku.

Budeme sa musieť venovať aj príprave investičných projektov ako škôlky, garážové domy a pod. a bolo by vhodné investovať napríklad aj do rekonštrukcie starej radnice v Prievoze.

Financovanie aktivít pre seniorov a deti, rovnako ako podpora kultúrnych a športových aktivít sú aj naďalej samozrejmosťou. Je známe, že nie ste zástancom metra, ale električiek.

Električky ale nikdy nemôžu byť nosným systémom dopravy. V Bratislave majú totiž priemernú rýchlosť 20 km/h a ich preferencia pokrivkáva.

Ľudia sa dnes chcú prepravovať hlavne rýchlo a nie trčať v MHD hodinu, či viac... Čo Vy na to?

-V ideálnom svete určite. Pravdupovediac, ak by som písal seminárnu prácu, pri rozlohe mesta,

počte cestujúcich a aktuálnej vyťaženosti komunikácií, by pre mňa metro bolo určite optimálnym riešením.

Žijeme však vo svete, kde sme za tridsať rokov dokázali postaviť jeden kompletný kilometer električkovej trate.

Jeden. Dnes tu existuje reálna možnosť vybudovať električkovú trať až do Vrakune.

Trať, kde ľudia nebudú stáť v zápche. Keď vezmeme do úvahy, koľko ľudí sa denne presúva do Ružinova a Starého Mesta a o koľko viac ich bude,

keď sa dostavia bratislavský downtown, máme najvyšší čas začať stavať.

Otázka nezávislosti. Pred voľbami ste sa deklarovali ako nezávislý kandidát na starostu.

Je známe, že ste boli v SaS, neskôr ste vstúpili do hnutia Nová väčšina – Dohoda. Aká je vaša stranícka príslušnosť dnes a ako si nezávislosť vo svojej funkcii a práci predstavujete?

-Členstvo v strane Skok som si pozastavil už dlho pred voľbami, navyše už táto strana aktívna ani nie je.

Nezávislosť je pre mňa veľmi dôležitá.

Nie ako dobre znejúce slovo, ale kvôli vnútornému pocitu slobody rozhodovať sa bez nátlaku.

Mnohí Vás volili aj napriek tomu, že ste hlasovali za zbúranie PKO. V budúcnosti tam bude stáť projekt JTRE.

Aký je váš vzťah k týmto developerom ako chcete presadzovať vo svojej fukcii verejný záujem?

-PKO predali bratislavskí poslanci 30. júna 2005 a už vtedy sa vedelo, že tam chce developer stavať niečo nové.

Nepredali ho s podmienkou zachovania budovy. Naopak, primátor Ďurkovský vydal platné búracie povolenia.

V tom čase som ale poslancom vôbec nebol. Hlasovanie, o ktorom hovoríte, sa týkalo mimosúdneho vyrovnania, kde mestu hrozili škody medzi 30 a 40 miliónov eur.

Takýto postup odporučili mestu renomované právne kancelárie a neskôr sa ukázal ako správny, keďže mesto súdne spory prehralo. A zákon musia dodržiavať obe strany.

Bez ohľadu na to, o akého developera ide, podstatné je, aby boli rokovania korektné a aby bol dodržiavaný zákon.

Za seba môžem potvrdiť, že samospráva bude vždy sebavedomým partnerom, pretože naozaj chcem, aby sa tu ľuďom žilo lepšie.

(rl) Foto: Archív Br. kuriér

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter