Rozhovory z mesta 1. august 2019

Pavel Vlček: Metro v Bratislave raz bude. Doprava by bola pokojnejšia, plynulá a istotne rýchlejšia


S prvým riaditeľom spoločnosti Metro Bratislava a zástancom výstavby metra v Bratislave Pavlom Vlčkom,

sme sa pozhovárali aj o tom, prečo Bratislava dodnes nemá metro a čo treba urobiť, aby sa mohlo začať stavať.

-O výstavbe metra v Bratislave sa posledné roky v podstate veľmi nehovorí.

Aký je podľa vás dôvod, že nielen mnohí odborníci na dopravu, ale aj samotní politici i obyvatelia mesta nad myšlienkou metra len mávnu rukou? Prečo Bratislava nemá metro?

Ide o ťažkú úlohu, ktorá politikov veľmi nezaujíma. Jej riešenie trvá viac, ako je volebné obdobie.

Častý argument je, že Bratislava je v porovnaní s inými mestami malá. Lenže nie je možné porovnávať veľkosť mesta,

ale potrebu prepravených osôb a tá vzhľadom na osobitnú polohu mesta už je porovnateľná.

Bratislava sa na rozdiel od iných miest rozvíja lúčovito. Jej rozvoj je obmedzený Karpatmi, Dunajom a štátnou hranicou.

Navyše pribúdajú satelitné sídliská veľmi náročné na dopravu.

 

Pavel Vlček (foto:fcb)

-Aké sú z vášho pohľadu najväčšie výhody metra v Bratislave?

Ak by dnes metro v hlavnom meste fungovalo, ako by asi vyzerala doprava?

Metro v Bratislave raz bude, lepšie riešenie nikto nikde na svete nevymyslel.

Možno sa to nebude volať metro, ale musí to byť a bude to rýchla, kapacitná, teda koľajová doprava,

celkom oddelená mimoúrovňovo od ostatnej dopravy. A doprava by bola pokojnejšia, plynulá  a istotne rýchlejšia.

Hlavnými argumentmi odporcov výstavby metra sú peniaze a to, že Bratislava metro „neuživí“.

Aké sú ďalšie argumenty proti a čo na ne hovoríte?

Proti také, ktoré nemajú argumenty, najmä také, ktoré sa nedajú overiť.

Za tie roky prípravy bolo vypracovaných niekoľko štúdií, ktoré potrebu výstavby metra v Bratislave potvrdzujú.

Bol zrealizovaný prieskum geológie a hydrológie a finančný model. Všetky materiály sú kladné.

-Bratislavčanom najskôr sľubovali metro, potom rýchlodráhu, neskôr rýchlovlaky typu S-BAHN, neskôr tunel pod Dunaj (Filiálka),

napokon nám ako údajný nosný systém dopravy zostali pomalé električky a prímestské vlaky. Môže toto riešenie nahradiť metro?

Nie je to hazard politikov s obyvateľmi čo sa týka budúcnosti hromadnej dopravy?

Navyše, keď začína byť trend obmedzovania áut v meste a výstavba (zástavba) sa nezastavuje?

Hovoriť o tom, že to čo sa dnes predstavuje ako nosný systém je až smutné.

Stavba je pripravená a najmä predstavovaná diletantsky a nosný systém ostal len v názve. Je nemožné takto nazývať trať,

ktorá križuje úrovňovo s pozemnými komunikáciami a je nejasný vstup do mesta. Aj kapacitne ide o pochybný projekt.

Dnes sú zrealizované dve zastávky v Petržalke, resp. tri a v špičkách sú už na druhej zastávke sú veľkokapacitné vozidlá preplnené, pri čom interval je medzi jednotlivými súpravami 3 min.

Neviem si predstaviť, ako to bude vyzerať, ak na Petržalskej strane pribudne ďalších päť zastávok.

No každá nová trať, každá nová električka je vylepšenie dopravy, ale myslím že nejde o riešenie, len o opravu.

Dnes sa pripravuje električkové riešenie cez celú Petržalku, pri čom už teraz, sú už pri TPD vlaky preplnené.

Ak pribudne ďalších päť staníc, kapacita nebude stačiť.

-Boli ste prvým riaditeľom spoločnosti Metro. Prosím povedzte prečo vlastne zanikli plány na vybudovanie metra v Bratislave?

Čo bolo z vášho pohľadu najdôležitejšou príčinou, že to nevyšlo?

Výmena politickej reprezentácie. Odmietnutie metra VAL a orientácia na Ruské metro.

Asi páni nevedeli, že vlaky z Ruska čakala v Prahe rekonštrukcia, ešte pred prvou jazdou.

-Čo by bolo potrebné urobiť, aby sa projekt realizoval a o aké metro by podľa vás išlo?

Ako dlho by to mohlo trvať a aké by bolo jeho trasovanie?

Partnerov na výstavbu a jej financovanie by sa našlo dosť. Ale chce to chcieť a zrieknuť sa úplatkov.

To je ťažko! Mimochodom práve možnosť úplatkov významne ovplyvnila prípravu metra po novembri 89 a možno asi aj pred ním.

Trasovanie je už niekoľko rokov ustálené a neodporúčam ho meniť lebo sa politici nedohodnú.

Ak sa politici, mesto, mestské časti, kraj a vláda dohodnú, je možné začať do roka. Prvá jazda potom za tri, alebo štyri roky. 

Ak by sa nepostavilo metro, čo by sa malo urobiť, aby ľudia cestovali pohodlne a rýchlo?

Asi treba jeden nový koncepčný dokument, ktorý bude riešiť viacej úloh.

Od parkovania, cez záchytné parkoviská, možnú novú výstavbu v súlade s oprášeným územným plánom, samozrejme financovanie a organizačné opatrenie,

príprava noriem a úlohy, ktoré sa vyskytnú.

Za rozhovor ďakuje R. Lattacher

Foto: Plánovaná stanica metra Kamenné nám. - arch.zbierka -  Peter Martinko
0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter