Doprava a parkovanie 24. máj 2017

Zabudnime na „správnu“ parkovaciu politiku, čísla nepustia - musí prísť k zmene myslenia!


Inde v Európe to už dokázali. Verme, že raz to pochopíme aj tu v našom malom veľkomeste.

Parkovanie a zahustené ulice nevyriešime obchvatmi, novými parkovacími miestami, či plateným parkovaním. Ak áno, tak veľmi pomaly, čiastočne a iba dočasne.

 Koľkokrát za posledný rok zasadali mestskí poslanci k téme parkovanie? Stovky hodín.... Koľko priestoru tomu médiá venovali? Stovky reportáží, analýz  a názorov ... a výsledok?

V tomto roku očakávame župné voľby, v budúcom roku tie komunálne. Parkovanie sa opäť objaví v budovateľských heslách a kampaniach, no tieto, ako sa hovorí „tanečky“, zažívajú Bratislavčania pravidelne, avšak posun k lepšiemu je stále v nedohľadne.

 Parkovania je málo, áut priveľa

Pozrime si preto úplne jednoduché a dostupné čísla, zopár štatistík o náraste počtu vozidiel a všetkým musí byť úplne jasné, že parkovacia politika je „spolitizovaná fatamorgána“, ktorá dokáže vždy uspokojiť iba istú skupinu obyvateľov. 

Oslovili sme mesto a všetky mestské časti, aby sme zistili približný počet parkovacích miest, ktoré na svojom území evidujú. Magistrát sa k téme aj po niekoľkých urgenciách odmietol vyjadriť (pozn. redakcie: o niečo podobné sa pokúšali v roku 2014 aj z portálu aktuality.sk, no taktiež neúspešne – Chýbajú nám tisícky parkovacích miest. Kedy pribúdajú najviac?).

Sumárne štatistiky sme teda poskladali z dostupných zdrojov a nech sme sa snažili akokoľvek, počet parkovacích miest na celom území mesta zrejme nepresiahne počet viac ako 100-tisíc. No a preto jednoduchá matematika vraví, že ak máme dnes v Bratislave takmer 300-tisíc registrovaných vozidiel (nepočítame autá z iných okresov, len Bratislavský kraj ich má sumárne do 400-tisíc) a iba 100-tisíc parkovacích miest, niekde nám ostávajú 2/3 áut visieť.

Ročne pribudne v Bratislave zhruba 13-tisíc vozidiel

K 30. aprílu 2017 bolo v Bratislave evidovaných presne 284-tisíc vozidiel. V roku 2005 ich však bolo iba 160-tisíc, v roku 2010 už 215-tisíc. Priemerný ročný nárast sa teda pohybuje do cca 15 000 vozidiel. Čo poviete na tento trend?

Aká parkovacia politika dokáže reagovať na ročný prírastok okolo 15-tisíc vozidiel?

Ak by tento trend pokračoval, čo zatiaľ pri rastúcej ekonomike nie je nereálne, približne o 12 až 15 rokov budeme mať toľko registrovaných vozidiel, koľko má Bratislava občanov (cca 470-tisíc). Čiže rečou komunálnej politiky, ide o tri volebné obdobia. Nie je načase odhodiť politické ambície bokom a začať riešiť túto otázku komplexne aj na vládnej úrovni?

Odkaz kompetentným: je 5 minút po dvanástej!

Záchytné parkoviská, mimoúrovňové spôsoby dopravy, rôzne druhy preferencii dopravy, obmedzenie vjazdu do centra alebo do určitých zón, cyklodoprava, vodná doprava.... to sú všetko riešenia, o ktorých počúvame dlhé roky, ale akosi zabúdame, že tieto infraštruktúrne nevyhnutnosti na zvládnutie nášho európskeho nadpriemerne konzumného spôsobu života, nevybudujeme za jedno, ani dve volebné obdobia...

(red, zdroj: minv.sk, foto TASR)

 

 

 

 

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter