Doprava a parkovanie 17. január 2019

T.R.A.M. ponúkol vyšší level spojenia Bratislavy s Viedňou


Viac ako 175-tisíc najazdených kilometrov, 91 medzinárodných umelcov, 39 predstavení, 4 výstavy a vyše pol milióna účastníkov.

Taká je bilancia bezmála rok trvajúceho projektu „T.R.A.M. – cesta časom Viedeň – Bratislava“.

Od februára 2018 do januára 2019 netradičným spôsobom spojil dve európske metropoly.

Umelecká vlaková súprava s galériou súčasného umenia premávala medzi Bratislavou a Viedňou 8 až 11-krát denne.

Každú stredu večer sa vo vybraných priestoroch vlaku viedli diskusie a uskutočňovali prezentácie a prednášky významných hostí z oblasti umenia a kultúry.

Projekt spustený pri príležitosti 25 rokov trvania bilaterálnych vzťahov medzi Slovenskom a Rakúskom z iniciatívy Veľvyslanectva Rakúskej republiky v Bratislave bol dielom spolupráce Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a Rakúskych železníc (Österreichische Bundesbahnen, ÖBB).

Cieľom bolo podporiť kultúrnu mobilitu a poskytnúť cestujúcim netradičný umelecký zážitok obohacujúci ich cestu o prekvapivé stretnutia so súčasným umením.

Svoju „labutiu pieseň“ v podobe dvoch posledných jázd medzi bratislavskou hlavnou stanicou a viedenskou stanicou Hauptbahnhof absolvoval umelecký vlak 16. januára 2019.

Finisáže projektu sa zúčastnili podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný, členka predstavenstva ÖBB-Personenverkehr AG Michaela Huber,

veľvyslanec Rakúska v SR Carl Helfried, veľvyslanec Slovenska v Rakúsku Peter Mišík, kurátor projektu Juraj Čarný či autorka vonkajšieho dizajnu vlaku Marta Kopyt.

Aj poslednú jazdu sprevádzali umelecké vstupy, napríklad v podaní členov hudobných skupín Pajtáš a Urband prezlečených symbolicky za štyroch kráľov T+R+A+M, ktorí rozdávali občerstvenie cestujúcim.

Nechýbali zaujímavé prezentácie – video o opatrovateľkách, výstava nájdených predmetov z vlakov ÖBB či historické noviny z čias komunizmu.

„Teší nás, že sa aj takýmto invenčným spôsobom podarilo zdôrazniť nielen geografickú, ale aj historickú či kultúrnu blízkosť oboch metropol i národov.

Aj v budúcnosti sme otvorení podobnej spolupráci. Veríme, že prepojenie Bratislavy s Viedňou vlakom bude vyhľadávať čoraz väčší počet cestujúcich,

a to nielen z pracovných dôvodov, ale aj v rámci oddychu či kultúrneho obohatenia – presne v duchu historických súvislostí, s ktorými sa tento projekt spája,“ hodnotí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Názov práve ukončeného projektu T.R.A.M. odkazuje na legendárnu Pressburgher Bahn (ľudový názov „Viedenská električka“), takmer 70-kilometrovú elektrifikovanú železničnú trať, ktorá od roku 1914 spájala Viedeň s vtedajším Prešporkom.

Viedenčania vyhľadávali bratislavské kaviarne či operu, obyvatelia Bratislavy zasa cestovali – nielen za kaviarenskou kultúrou – do Viedne.

ZSSK pripomína, že práve Rakúšania výrazne pomohli pri vzniku slovenských železníc a prispeli k vybudovaniu novej trate z Viedne do Bratislavy-Petržalky cez Kittsee.

Prvé vlaky po nej začali jazdiť v januári 1999. Toto spojenie nielen zrýchlilo čas jazdy do Viedne, ale prispelo k lepšiemu napojeniu na celú európsku sieť železníc.

(red)
Foto: ZSSK

1 komentár
ODPOVEDAŤ Igor | 19. 1. 2019, 20:46

je to fakt ale hlupáci a neprajníci stačili pokaziť celý projekt prepojenie Wien a Bratislavy rýchlo železnicou a peniaze rozdali iným mestám na Slovensku a oni sa určite potešili a pomohlo im to nemuseli ich zháňať inde stačila na to hlúposť bratislavského vedenia mesta a ministerstiev , je zarážajúce že cudzinci sa snažia riešiť tieto ale horúci zemiak ostal na riešenie vládcom mesta a je zarážajúce, že cudzina sa snaží tieto hlúposti a neschopnosť riešiť ale pri danom stave vecí ??????... sú to všetko len keci a kamufláž

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter